Ondergeschoven verzenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Ondergeschoven verzenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:25

Dat komt wel weer goed TS :)
Hier mijn Spaanse dame toen ze bij mij arriveerde. Ze wordt overigens iedere 6 weken bekapt. Nooit scheuren, nooit kreupel, nooit gevoelig
Afbeelding
jaartje later
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 14:29

Wat een verschil!
Loopt vast nu ook een stuk ruimer denk ik of niet?

Ik wil nou niet naast mijn schoenen lopen... :o
Maar vandaag met les kwam ze echt even helemaal los in draf. :~
En ik ben stiekem wel benieuwd hoe dat over een jaar gaat zijn. :oo

We doen kalm aan, op eigen benen leren lopen... Nou! Dat was duidelijk :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:35

ze loopt inderdaad totaal anders. Sowieso heel anders blootsvoets dan destijds met ijzers :)
Heb ook een top bekapster hoor, al meer dan 15 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:38

Dat komt wel goed hoor. Maar om de 9 weken was gewoon te weinig zoals je zelf nu al weet.

Het voordeel van met regelmaat bekappen is ook de periode van herstel. Met ijzers doe je vaak vrij veel in korte tijd. Daarbij is het gewoon 90% van de tijd echt niet nodig.

Gezien het voorbeeld hier in je topic; daar zie ik geen verbetering. Je ziet als het ware een knik bij de kroonrand en dat is niet gewenst. Maar het is wat mensen gewend zijn en aangeleerd is om alles zo op te lossen.

Ook is niet alles alleen van onderaf op te lossen. Goede hoeven is deels goed bekappen, maar ook grotendeels een goed management en daar ontbreekt het vaak aan.
Een blote hoef werkt en reageert op verschillende ondergronden, wordt beter van goede voeding etc. Op stal of met ijzers krijg je dat niet voor elkaar. Dan zit je vaak een levenlang vast aan ijzers.

En zoals gezegd; goede foto's zijn echt belangrijk. Paard moet vierkant staan op vlakke ondergrond en naast de hoeven wil je ook het hele lijf zien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 14:47

Echt vierkant staan komt in de toekomst :)

Mijn voorbeeld foto's, is ze ook nog niet bekapt of dergelijken.
Maar ik weet nu wel wat mij te doen staat :)

Veel op stal staat ze niet.
Van zeven uur ochtend tot zeven uur avond staat ze buiten in n gezellig speels groepje. Zand, modder, stenen, heuvels, bosserij. Paddock van een hectare met twee lange tracks van 70 meter en 100 meter.

Gras krijgen ze alleen als fructaan index goed is ivm andere paarden.

Voer: balancer, lijnzaadolie, halfje basisbrok per dag en verder hooi, hooi en nog eens hooi. Verrijkt met gerstestro, wilgentakken en wat ze van de paardvriendelijke bomen knabbelen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 18:20

Net met mijn eigen hoefsmid gebeld, en hij gaat sowieso volgende week er even naar kijken.
Hij vraagt zich af of dit ondergeschoven verzenen zijn, zoals ik het hem vertel.
Als hij er niks mee kan, of hij begint over ijzers is het voor mij snel klaar.

Helaas ben ik zelf die dag niet op stal want ik moet werken.

Ondertussen ga ik op zoek naar een hoefsmid die het wel kan en mij ook wil leren afvijlen.

Edit...

Het blijft nog even open.
Omdat ik er niet ben en ook erg duidelijk ben, slaan ze haar over.
Ik ga inderdaad op zoek naar een andere bekapper.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:12

In welke regio zit je TS? Wellicht kan ik je er 1 adviseren?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:19

Gezien de laatste foto’s vind ik het nog niet zo dramatisch. Wel zaak om de voeten goed en vaker te laten bekappen dan komt het prima in orde.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 20:24

tiwi1969 schreef:
Gezien de laatste foto’s vind ik het nog niet zo dramatisch. Wel zaak om de voeten goed en vaker te laten bekappen dan komt het prima in orde.

Dankjewel, opluchting om te lezen.

Sure Lee.
Groningen/drenthe

Ook (misschien vooral) goed natuurlijke (anatomische) bekappers zijn welkom.

Heb er nu twee op t lijstje

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:28

Oeh dan kan ik je Arno Gouw aanraden of Peter Boersma. De eerste is mijn bekapper en de tweede heeft afgelopen weekend de cursus hoefbekappen gegeven die ik heb gevolgd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 20:29

Je hebt een pb **\O/**

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:31

Sure_lee schreef:
Oeh dan kan ik je Arno Gouw aanraden of Peter Boersma. De eerste is mijn bekapper en de tweede heeft afgelopen weekend de cursus hoefbekappen gegeven die ik heb gevolgd.

Als arno gouw daar komt kan im je die ook aanraden, zelf eens bij ons paard gehad. Goede en fijne bekapper :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:51

en super geduldig ook

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:55

Rianka Wilkens. Die mag nog als enige bij mijn paard komen, die door verkeerde bekapping van vorige smid (waar ik dus ook vertrouwen in had en al jaren bij mij kwam met vorige paarden), mijn paard nu weer goed op zijn voeten aan het krijgen is. Die stond zo ongeveer net als die van jou en trapte dus continue zijn hoefbal open. Rianka was de eerste en enige smid die mee dacht en niet gelijk maar in de gebruikelijke dingen verviel (ijzers waar ik niet op tegen ben maar wel bij dit atactische en krampbenen paard) en ontzettend meedenkt in wat voor het paard werkt. Zonder haar was het hier niet goed gekomen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 20:59

Helaas valt rianka af.
Ben al met haar in gesprek geweest

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 21:11

Peter woont naast de deur!! *\%/*

Okeyyy...rustaaaaag hahah!

Heb ook nog marjanka lever gevonden? Ook uit de buurt.

Mijn onderbuik gaat er van kriebelen!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 01:34

Ik zie dat je helemaal op goede weg bent! Komt in orde met die hoefjes!

Er is een pak te verbeteren aan die hoeven, maar dit komt helemaal goed als je de juiste persoon treft.
Ik geloof erin :D

Laat je ons iets weten als er een bekapper is langsgeweest?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:26

Absoluut killed.

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:47

Wat goed dat je er zo actief mee bezig bent! Ik las dit topic en dacht direct aan mijn hoefsmid. Misschien heb je al één gevonden ondertussen, maar zo niet kan ik je Marco Krul aanraden. Hij bekapt anatomisch en heeft bij ons op stal voor grote verbetering in stand van de hoeven gezorgd, met name op het gebied van ondergeschoven verzenen en te lange tenen.

Ik liet mijn paard ook altijd gewoon bekappen door de hoefsmid die op stal langskwam. Leek ook altijd wel goed, totdat je je erin gaat verdiepen. Marco is de eerste die niet alleen even onder het paard gaat staan om te bekappen maar echt ook het hele paard en z’n gangen bekijkt. Voor mij ging er een wereld open, dus ik snap je goed TS. Succes met de zoektocht in elk geval en ik weet zeker dat het goed komt met je paard!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:03

maralyn schreef:
Absoluut killed.

Ik heb echt minutenlang naar deze "zin" gekeken om m te begrijpen, tot ik door had dat "killed" een bokker was :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 11:07

Maartje1990 schreef:
maralyn schreef:
Absoluut killed.

Ik heb echt minutenlang naar deze "zin" gekeken om m te begrijpen, tot ik door had dat "killed" een bokker was :')

Nu weet ik van mijn instructeur dat ik mensen bang maak of dat mensen bang voor mij zijn.
Maar zo erg ben ik nu ook niet. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:38

Maartje1990 schreef:
maralyn schreef:
Absoluut killed.

En het is goed dat jij dat even plaatst, want ik was er never achter gekomen :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:15

Absoluut killed.
[/quote]

Ik heb echt minutenlang naar deze "zin" gekeken om m te begrijpen, tot ik door had dat "killed" een bokker was :')[/quote]

En het is goed dat jij dat even plaatst, want ik was er never achter gekomen :)[/quote]
Oepsie mijn fout :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:25

In die omgeving kan ik Sebastian Beekink ook aanraden.
Ik heb zelf nu Dennis Karapatis, hij komt bij ons in Borger op stal maar hoort bij de kliniek van Klijndijk.
Mocht je nog twijfel hebben/houden dan zou ik sowieso naar de kliniek in Klijndijk gaan.
Ik vind dat hij ontzettend netjes werk aflevert, voorheen Sebastian gehad(ook naar alle tevredenheid) en tussendoor etc. nog andere hoefsmeden.
Persoonlijk vind ik het verschil tussen een NB/Natuurlijk-bekapper en de 2 "gewone" hierboven genoemd erg klein.
Ik durf haast wel te zeggen dat met Dennis de hoeven er meer NB-verantwoord uitzien als met de vorige bekappers.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 18:39

Siskeh, dankjewel.

Mocht ik twijfelen, kan ik inderdaad altijd nog naar klijndijk. Maar zoals ik de andere posters terug lees, hoef ik niet te twijfelen, maar gewoon een goede bekapper zoeken.

En dat lijkt gelukt te zijn.
Datum krijg ik binnenkort en hij kan mij ook leren hoe ik het zelf intussen tijd bij kan houden.

Had ook foto's gestuurd en enige reactie die ik kreeg was: "duidelijk!! Maar dit komt goed :) "

En gewoon op blote voeten, geen zooltje, geen hoefschoenen, geen tape, gewoon op blote voeten.
En dat is (ik ben niet tegen ijzers, maar niet nodig is niet nodig!) Ook voor mij een fijne visie.

Ik rijd ook buiten zonder ijzers, met mijn vorige paard zelfs opgebouwde kilometers. :)