Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
knorrieporie schreef:Iemand die aan de kant meekijkt en echt verstand van zaken heeft is wel heel fijn. Een schema is super handig maar het gaat ook vooral om de kwaliteit van wat je traint.Katja schreef:Om te beginnen zou ik vragen of de dierenkliniek iemand heeft die je kan begeleiden in de opbouw. Ik heb een aantal paarden onder toezicht van een fysio die aan de kliniek was verbonden gerevalideerd en daar heb ik veel aan gehad.
Verder is het vooral zaak om zowel de bovenlijn als de onderlijn sterker te maken. Hoe beter het spierskelet is hoe minder druk er op de zwakke plekken komen. Galopwerk is hiervoor een stuk effectiever dan draf en bij revalideren van de bovenlijn sla ik draf van helemaal over als dat voor het paard een mogelijkheid is. Liever veel stap en galop afwisselen. Je zou met de dierenarts kunnen overleggen of aquatraining iets is om je longeren af te wisselen zolang je er nog niet op mag.
Ja klopt ook hoor, maargoed had natuurlijk samen met Da een revalidatie trainingsschema bedacht.
bigone schreef:Toen het paard gekocht is hebben je ouders hem wel rondom laten keuren? Want op dit niveau op deze leeftijd was het geen koopje.
knorrieporie schreef:Paard was al rondom gekeurd bij aankoop dus daar hebben we niets voor bij hoeven betalen. Dat is ondertussen wel alweer zo'n 3 jaar geleden.
LBLGypsyCobs schreef:Ik schrik er een beetje van dat zulke problemen blijkbaar heel gewoon zijn en dat het 'gelukkig' makkelijk op te lossen is.
Maar waardoor zijn we dit gewoon gaan vinden?
Waarom komt dit vaker voor?
Zit er iets niet lekker in de fokkerij of doen we iets niet helemaal handig in de training.
Preventie lijkt me toch iets wat luider verkocht zou moeten worden dan oplossingen zoals Tildren.
Dat laatste is natuurlijk prachtig mooi dat het er is, als je paard het eenmaal nodig heeft.
Maar hoe voorkomen we dat het erger wordt en dat andere paarden het ook krijgen.
Moeten we anders gaan trainen of paarden uit bepaalde bloedlijnen of met bepaalde kenmerken maar beter niet meer gebruiken voor de sport?