Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:21

AnnoNiemand schreef:
LukieBradley schreef:
Verschilt natuurlijk per paard. Mijn ponys gaan hooguit 2 x per jaar en dan is het nog niet eens vreselijk nodig.
Mijn paard loopt er een half jaar en in het begin heb ik haar door de apk gestuurd dus ook naar de smid en was amper nodig. Half jaar later nog steeds niet....

Ik kan me niet voorstellen dat de steunsels dan niet onwijs lang worden en in de hoef gaan prikken?

Blijkbaar niet, woorden van de smid

maralyn

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:26

9 weken stipt.

Mijn vorige eens per drie maanden.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:33

Met ijzers iedere 6/7 weken. Nu alleen bekappen en dat is iedere 8 weken. En dan gaat er ook best een mooi randje vanaf, ondanks dat ze de hele dag buiten lopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:50

Nynkster schreef:
Kan me niet voorstellen dat een dier 2 keer per jaar hoeft..

Als een paard recht op zijn voeten staat en voldoende beweegt zonder op extreme ondergronden te lopen is het toch logisch dat er nauwelijks bekapt moet worden? Hoeven groeien en hoeven slijten en als het goed is houdt dat mekaar in evenwicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:51

Maar Nynkster, waarom moet een natuurlijk bekapper dan zolang bezig zijn? Is hij alleen maar goed als hij heel veel aan het vijlen, bekijken, uitleggen, nog meer vijlen, paard heen en weer lopen en dan na 45 minuten bedenken; het is af?!
En dan halen ze ook nog bijna nooit iets van de teen af, plus ze komen over het algemeen vaker (6 weken). Dus wat is er dan te doen dat zo lang tijd nodig heeft?

Mijn bescheiden mening; een hoop gelul en entourage omdat de klant dat zo graag wil, die wil vooral bevestiging. Niet alle smeden die in een kwartier of 20 minuten klaar zijn, zijn slecht. (ze zijn ook niet per se allemaal goed)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:53

1x id 6 weken bekappen door de smid. De jongste wordt veel buiten gereden , hier hele harde ondergrond, en rotsachtige stukjes en die vijl ik bij als het nodig is.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:56

Zelda_Link schreef:
AnnoNiemand schreef:
Dat verschilt natuurlijk per jaargetijde. In het voorjaar en de zomer bekap ik om de week want de hoeven groeien dan als een malle! In het najaar en in de winter ongeveer om de vier weken. Ik bekap dus zelf. Ik begrijp echt niet hoe mensen in het voorjaar en in de zomer slechts eens per zes weken of langer kunnen bekappen. Dat is echt veel te weinig.

Voor jouw paarden is dat echt veel te weinig. Dat wil niet zeggen dat dat voor anderen ook zo is. Het verschilt heel erg per paard/pony, ook per ras en met de ondergrond waar ze de hele dag lopen...

On topic: Hier gaan ze tussen de vijf en zeven weken.

Die van mij lopen veel op beton. :')
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 31-10-19 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:00

s_v schreef:
Karma schreef:

Wat doet jouw smid dan allemaal dat hij 30-45 minuten bezig is?
Ik denk niet dat snelheid iets zegt over kundigheid van de smid.

Vooral ook tijd nemen, niet snel snel voeten geven en hup bekappen. Een van mijn shetjes is 32, dus voor haar is het zeker fijn als er tijd genomen wordt. Voetjes tussendoor even wegzetten (mogen ze alle 3 regelmatig), een kroeltje tussendoor. Dat maakt dat het snel wat langer duurt per paardje.

En inderdaad grondig bekappen, dus ook kijken naar de stand van de hoeven, steunsels bijwerken, hielhoogte bepalen, stralen nakijken en eventueel bijwerken waar nodig, ...

Ik wil hiermee ook niet percé iets over de kundigheid zeggen. Maar er wordt gewoon grondiger gekeken nu (of op een andere manier natuurlijk) en dat vraagt wat meer tijd :j

Maar, als je de paarden kent, hun hoeven en weet waar je aan moet of wil werken, je ogen zijn getraind op den duur, je komt zeer regelmatig, dan hoeft dat toch allemaal niet zo lang meer te duren?

Edit; speciale gevallen zoals een ouder paard of een paard dat weinig balans heeft etc, even buiten beschouwing gelaten dan.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:10

Ik probeer elke twee weken aan te houden, ik doe dit wel zelf. De hoefwand afronden, kwartierbogen voorzien waar nodig, steunsels inkorten,... Mijn paard gaat anders heel snel flaren. Zo is het dan ook allemaal niet zo ingrijpend en te overzien.
Laatst bijgewerkt door Oryani op 31-10-19 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:12

Karma schreef:
Maar Nynkster, waarom moet een natuurlijk bekapper dan zolang bezig zijn? Is hij alleen maar goed als hij heel veel aan het vijlen, bekijken, uitleggen, nog meer vijlen, paard heen en weer lopen en dan na 45 minuten bedenken; het is af?!
En dan halen ze ook nog bijna nooit iets van de teen af, plus ze komen over het algemeen vaker (6 weken). Dus wat is er dan te doen dat zo lang tijd nodig heeft?

Mijn bescheiden mening; een hoop gelul en entourage omdat de klant dat zo graag wil, die wil vooral bevestiging. Niet alle smeden die in een kwartier of 20 minuten klaar zijn, zijn slecht. (ze zijn ook niet per se allemaal goed)

Niks van de teen afhalen?

Hier gaat het stap voor stap. Eerst alle hoeven krabben en dode zool wegschrappen. Daarna knippen van de hoefwand. Steunsels bijwerken en daarna de straal. Dan pas gaat ze raspen/vijlen. ze legt me ook dingen uit en als hier dier bijv rotstraal heeft gaat ze het vrij snijden en evt speciale pasta erop. Al met al is ze dan 30/45 min bezig.

Traditioneel bekappen is VAAK alleen hoefwand knippen. Even snel mes langs de straal en vijlen. Wordt verder niks met de steunsels gedaan. Ook hielen worden lang gelaten.

Ook denk ik dat er verschil zit in volwassen dieren of jonge dieren. Ze neemt de tijd dat de pony’s op hun gemak zijn en vooral rustig.

Ik vind dat zelf prima en ook fijn om te zien/horen dat er progressie zit in groei van de straal en of de hoeven sterker worden etc. Heb er ook een goed gevoel bij dat er goed gekeken wordt naar de stand en de hoef. Maar dat is mijn bescheiden mening

Muwalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:18

mijn haflinger 1x per 3a4 maanden. ze slijte haar hoeven natuurlijk netjes af. en had enorme harde hoeven dus ze hoefde nooit zo vaak naar de Hoefsmid.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:34

Nynkster schreef:
Karma schreef:

Niks van de teen afhalen?

Hier gaat het stap voor stap. Eerst alle hoeven krabben en dode zool wegschrappen. Daarna knippen van de hoefwand. Steunsels bijwerken en daarna de straal. Dan pas gaat ze raspen/vijlen. ze legt me ook dingen uit en als hier dier bijv rotstraal heeft gaat ze het vrij snijden en evt speciale pasta erop. Al met al is ze dan 30/45 min bezig.

Traditioneel bekappen is VAAK alleen hoefwand knippen. Even snel mes langs de straal en vijlen. Wordt verder niks met de steunsels gedaan. Ook hielen worden lang gelaten.

Ook denk ik dat er verschil zit in volwassen dieren of jonge dieren. Ze neemt de tijd dat de pony’s op hun gemak zijn en vooral rustig.

Ik vind dat zelf prima en ook fijn om te zien/horen dat er progressie zit in groei van de straal en of de hoeven sterker worden etc. Heb er ook een goed gevoel bij dat er goed gekeken wordt naar de stand en de hoef. Maar dat is mijn bescheiden mening

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Tenen worden hier ook gewoon geknipt hoor. Er komt inderdaad niet zoveel af, maar ze worden ook regelmatig gedaan, dus dat is logisch :)

Ik vind het ook fijn om wat extra uitleg te krijgen, daar kruipt ook tijd in, maar dat vind ik juist aangenaam (en ze staat ook niet per uur, maar gewoon per bekap beurt, dus wat maakt het dan uit als daar wat tijd naar gaat? ;) ). Mijn merrie heeft bv ook een verleden met hb en heeft ppid, dus dan is wat extra uitleg gewoon nodig!

En ja de bekapper kent mijn paardjes en hen hoeven ondertussen goed, gelukkig. Maar ik snap niet waarom dat wil zeggen dat het daarna sneller gaat. Je werkt inderdaad ergens naartoe, maar ze nemen daar ook tijd voor. Bovendien zijn hoeven niet iets statisch, dat altijd hetzelfde groeit natuurlijk. Er zijn zoveel zaken die daar invloed op hebben (weer, ruwvoer, gezondheid, beweging,...) dat ik blij ben dat er telkens grondig gekeken wordt.

Overigens als jij dat onzin vindt, is dat ook gewoon prima en jou mening natuurlijk :) Maar ik ben blij met hoe mijn paardjes nu gedaan worden en verander dus ook niet terug naar het traditionele verhaal, omdat dit beter werkt voor ons!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:44

Wanneer nodig, geen vast ritme. Dat kan om de 6 weken zijn maar ook om de 12 weken. Afhankelijk van het seizoen en of we veel langs buiten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:52

Heel veel NB halen weinig tot niets van de teen af ja.

En hielen te lang is niet goed, maar constant wat van de hiel afhalen ook niet. Je hebt nog altijd de voetas te respecteren, dat mis ik vaak enorm bij NB' of Natural Balance bekappers.

Ik vind dat een bekapper/smid niet zich zou moet houden aan één principe, want dan creëer je een blinde vlek en/of tunnelvisie. Hoeven en hoeven bekappen is idd niet iets statisch dat volgens een vast patroon gebeurd. Maar daarom kun je soms wel snel werken.
En ik vind idd het onzin dat er vaak zo gewichtig wordt gedaan omtrent Het Bekappen. Nogmaals, speciale gevallen of problemen die uitleg vereisen daargelaten.

Niemand hoeft voor mij terug naar het oude, ik was voornamelijk geïnteresseerd waarom een bekapper zo lang werk nodig heeft bij een algemene bekapbeurt, niet bij speciale gevallen of probleemhoeven.
Ik ben dan gewoon nieuwsgierig wat hij of zij doet dat zolang werk nodig heeft.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:56

Ze worden allemaal strak om de 7 weken bekapt/beslagen. Per seizoen en per paard kan het sterk wisselen hoe nodig het is, maar zo ben ik problemen ook voor bij de paarden die meer aandacht nodig hebben. I.v.m. voorkeursdag en vrij nemen wordt het al zo doorgepland. Bij gekkigheid (ijzer af) komen ze natuurlijk tussendoor langs.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:57

Iedere drie a vier weken komt mn bekapster mijn werk nakijken, bijwerken.
Na vele jaren ijzers deze eraf gehaald om de hoeven weer knap te krijgen.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:08

hier ook tussen de 6 en 8 weken
ze gaat hier anders niet lekker lopen als ze niet gedaan word
en krijgt mega plat voetjes

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:26

Karma schreef:

En hielen te lang is niet goed, maar constant wat van de hiel afhalen ook niet. Je hebt nog altijd de voetas te respecteren, dat mis ik vaak enorm bij NB' of Natural Balance bekappers.

Ik vind dat een bekapper/smid niet zich zou moet houden aan één principe, want dan creëer je een blinde vlek en/of tunnelvisie. Hoeven en hoeven bekappen is idd niet iets statisch dat volgens een vast patroon gebeurd. Maar daarom kun je soms wel snel werken.
En ik vind idd het onzin dat er vaak zo gewichtig wordt gedaan omtrent Het Bekappen. Nogmaals, speciale gevallen of problemen die uitleg vereisen daargelaten.

Niemand hoeft voor mij terug naar het oude, ik was voornamelijk geïnteresseerd waarom een bekapper zo lang werk nodig heeft bij een algemene bekapbeurt, niet bij speciale gevallen of probleemhoeven.

Dat ben ik deels met je eens.
Blind staren op 1 ding vind ik ook niet goed nee.

Teen wordt hier gewoon ingekort en ook de stralen worden bijgesneden waar nodig. Dat heeft mijn pony’s al veel geholpen in de ontwikkeling en groei van de straal. “Officieel” mag dat niet bij Nb. Maar het helpt hier wel dus doen we dat ook.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:08

kiki1976 schreef:
Wanneer nodig, geen vast ritme. Dat kan om de 6 weken zijn maar ook om de 12 weken. Afhankelijk van het seizoen en of we veel langs buiten rijden.

Ik kijk het ook per keer aan, makkelijk is dat ik zelf bekap en vlug zie of het nodig is. Groei verschilt per jaargetijde. Als het nodig is dan krijgen ze een beurtje.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:12

Karma schreef:

Hoe kom je er nou bij dat bij NB niets van de teen af gaat? Juist wél! Waarvoor denk je dat een mustang roll is? Dit wordt juist bij NB gedaan en bij TB niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:31

De tinker 1 keer per jaar laat ik meer even controleren Door de hoefsmid. Haar hoeven groeieniet heel langzaam moet ook niet teveel op het asfalt rijden :\
Mijn welsh 3 keer per jaar tussentijd vijl ik ze zelf wel eens bij
En de shetlandpony ook 1 keer per jaar vijl ik zelf ook bij

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:44

Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd naar foto's van de hoeven van de paarden die maar 1 of 2 keer per jaar bekapt worden. En dan niet alleen de buitenkant, maar ook hoe ze er onderaan uitzien. Als iemand die heeft, vind ik dat echt wel interessant :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:52

Ik bekap zelf en vind het ideaal om het om de 3 weken te doen. Ik heb er vier staan en als ik het dan een beetje afwissel en bijhoud dan wordt het me niet te zwaar. Helaas schiet het er nog vaak bij in en kom ik toch om de 5 of 6 weken uit. :')

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:52

s_v schreef:
Ik ben eigenlijk oprecht benieuwd naar foto's van de hoeven van de paarden die maar 1 of 2 keer per jaar bekapt worden. En dan niet alleen de buitenkant, maar ook hoe ze er onderaan uitzien. Als iemand die heeft, vind ik dat echt wel interessant :j

Ik ook!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:06

Ik heb hier een foto van een Frieze merrie die 2 jaar niet bekapt was, ze heeft ook een grote asfalt uitloop tot haar beschikking naast haar weiland.

https://www.instagram.com/p/BzahQpOgMSF ... 9rztkpiu6g

Mijn eigen paard doe ik elke 4 weken. Meeste klanten zie ik elke 4-6 weken. Sommige veeeel minder. Sommige klanten houden tussendoor zelf bij. Maar mijn klanten beginnen vaak met hoeven die wat hulp nodig hebben en 4-6 weken is dan nodig om ze weer goed te krijgen. Na een paar maanden zie je dan verandering komen. Zie deze foto van een van mijn klanten https://www.instagram.com/p/BzP660dg8uX ... 4zdb59oi5o

Ik ben geen Natuurlijk Bekapper. Ik ben gewoon bekapper (barefoot trimmer eigenlijk), en ben ook inderdaad 45min bezig per paard, gemiddeld. Nieuwe paarden wat langer, vaste klanten die regelmatig mij zien wat sneller. Ik begin met een praatje over paard, leefstijl, veranderingen gemerkt, etc. Dan benen en voeten checken, uitkrabben, stap en draf bekijken. Bekappen, op tempo van het paard. Stap en draf daarna en nazorg advies of eventuele veranderingen in management adviseren.