Karma schreef:Maar Nynkster, waarom moet een natuurlijk bekapper dan zolang bezig zijn? Is hij alleen maar goed als hij heel veel aan het vijlen, bekijken, uitleggen, nog meer vijlen, paard heen en weer lopen en dan na 45 minuten bedenken; het is af?!
En dan halen ze ook nog bijna nooit iets van de teen af, plus ze komen over het algemeen vaker (6 weken). Dus wat is er dan te doen dat zo lang tijd nodig heeft?
Mijn bescheiden mening; een hoop gelul en entourage omdat de klant dat zo graag wil, die wil vooral bevestiging. Niet alle smeden die in een kwartier of 20 minuten klaar zijn, zijn slecht. (ze zijn ook niet per se allemaal goed)
Niks van de teen afhalen?
Hier gaat het stap voor stap. Eerst alle hoeven krabben en dode zool wegschrappen. Daarna knippen van de hoefwand. Steunsels bijwerken en daarna de straal. Dan pas gaat ze raspen/vijlen. ze legt me ook dingen uit en als hier dier bijv rotstraal heeft gaat ze het vrij snijden en evt speciale pasta erop. Al met al is ze dan 30/45 min bezig.
Traditioneel bekappen is VAAK alleen hoefwand knippen. Even snel mes langs de straal en vijlen. Wordt verder niks met de steunsels gedaan. Ook hielen worden lang gelaten.
Ook denk ik dat er verschil zit in volwassen dieren of jonge dieren. Ze neemt de tijd dat de pony’s op hun gemak zijn en vooral rustig.
Ik vind dat zelf prima en ook fijn om te zien/horen dat er progressie zit in groei van de straal en of de hoeven sterker worden etc. Heb er ook een goed gevoel bij dat er goed gekeken wordt naar de stand en de hoef. Maar dat is mijn bescheiden mening