Bokhoef enter , help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:27

Het is trouwens wel een verschrikkelijk leuke pony om te zien, snap dat je daar voor gevallen bent dus hopelijk krijg je het onder controle.
Dekken zou ik persoonlijk gewoon niet doen maar ik ben misschien wat meer dan gemiddeld gefixeerd op goede ronde gelijke voeten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:29

Sizzle schreef:
Het is trouwens wel een verschrikkelijk leuke pony om te zien, snap dat je daar voor gevallen bent dus hopelijk krijg je het onder controle.
Dekken zou ik persoonlijk gewoon niet doen maar ik ben misschien wat meer dan gemiddeld gefixeerd op goede ronde gelijke voeten.

Ik ook , is eerst ook echt totaal tot gewoon niet aan de orde hoor.

Heb denk ik iets met brieke benen :+ mijn fries staat ook al erg frans. Maar die kan niet gecorrigeerd worden want de hoef slijt snel en is dan te kort om te corrigeren (?). Ze heeft er verder geen last van , maar mooi is het niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:51

Poeh dat is ook niet een beetje steil. Er valt vast nog iets aan te doen als dit regelmatig gecorrigeerd wordt maar dit had eigenlijk al veel eerder gemoeten. Maar daar heb je nu niks meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:55

Kabayo schreef:
Humpiedumpie schreef:
Mensen, de TS luisterde naar de adviezen van haar smid. Ze is goed naar haar paard blijven kijken en ziet nu dat er actie ondernomen moet worden en ze gaat er meteen mee aan de slag. Geweldig toch?
Ts; super dat je de adviezen zo oppakt en er meteen wat mee doet. Ik zou je adviseren om je zelf eens te verdiepen in hoeven, en dan niet alleen stijle hoeven maar hoeven in het algemeen. 1 jaar is nog jong.. Hij is nog in de groei, daar kan je nog wel het eea aan veranderen. Echter zul je er wel bovenop moeten blijven zitten aangezien dit voor dit paard blijkbaar de originele stand vd hoef is..
Ik zou je ook adviseren je vraag eens bij een natural balance smid neer te leggen (dus geen natuurlijk bekapper). Op deze site vind je een lijst;
https://nvnbh.com/geschiedenis/
Welke smid je uiteindelijk ook voor kiest; alsnog naar je paard zn hoeven blijven kijken of er vooruitgang is. Er wordt inderdaad geadviseerd minimaal 4, liefst 3 wekelijks, te bekappen voor het beste resultaat.
Heel veel succes met je paard! Wat zijn je plannen met hem?
Ik hoop dat je blijft updaten :).

Bedankt voor je lieve bericht. Ik ben misschien wel (erg) naïef geweest achteraf. Ik zag zelf ook wel dat hij (te) stijl was , heb het ook meerdere keren aangekaart en gevraagd hoe nu? Maar door de smid en meerdere mensen om mij heen werd gezegt "valt wel mee". Dan twijfel ik eerder aan mijzelf :o Maar nu zie ik ook dat dit echt niet kan zo...
Dankje voor je tips! Zal even op het linkje klikken. Ik blijf zeker updaten (als niet iedereen te veel in herhaling blijft vallen :P )

Aan “had” en “als” hebben we nu niks meer. We leven nu en je pakt het nu op dus helemaal goed!
Daarom vind ik het altijd zo jammer dat mensen zelf vaak niks van hoeven weten; iedereen kan je van alles wijs maken. En zij zullen het wel weten want zij zijn de professionals.. Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij die naar hun gevoel luisteren :).

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:05

Inschattingsfout maakt iedereen weleens. Toch helemaal niet erg! Dier is nog zo jong die hoeven komen er nog heel netjes uit te zien.

En ik heb al heel wat kromme/ongelijke/bok hoeven netjes zien worden ook op latere leeftijd. Het duurt wel een hele tijd.

Laat je vooral dus geen schrik aanjagen door de schippers die aan wal staan.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:11

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:41

Bruintje63 schreef:
Inschattingsfout maakt iedereen weleens. Toch helemaal niet erg! Dier is nog zo jong die hoeven komen er nog heel netjes uit te zien.

En ik heb al heel wat kromme/ongelijke/bok hoeven netjes zien worden ook op latere leeftijd. Het duurt wel een hele tijd.

Er wordt hier een vraag gesteld, waar dus meningen en adviezen van de 'schippers aan de wal' gegeven worden. Zoals jij ook doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:44

Bruintje63 schreef:

Voor een veulen van onder de 9 maanden ja ;)

Je kan het lang en mooi praten maar na 9 maanden is de correctie niet meer zo eenvoudig. Het is nog steeds goed te reguleren met veel goede zorg en je kunt er echt wel een fatsoenlijke voet van maken maar doorgaans nooit een ‚normale‘ voet. Je moet er achtzaam op blijven.

Ik vind het een voordeel dat beide voeten stijl zijn, dan krijg je niet zo snel ongelijke belasting en is de kans groter om het netjes te krijgen. Een goede smid is in iedergeval de sleutel daartoe en mits hij op blote voeten blijft: leren hoe je zelf tussendoor de voet kan onderhouden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 13:00

Heb gemeld dat ik beide hengstjes mee neem uit de weide. Zijn echt dikke maatjes. Alleen vinden hun het allemaal maar vreemd... jammer. Hij moet gewoon echt geholpen worden en neem zijn vriend gewoon liever mee..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:07

Bruintje63 schreef:

Een inschattingsfout die levenslang effect op je paard heeft, ach helemaal niet erg!
Tuurlijk vergaat de wereld niet maar sorry dit vind ik toch zo makkelijk.
Ik heb hier op stal veulens met benen gezien dat ik dacht pfoe, ben benieuwd hoe ze dat doen.
Jong corrigeren, en prachtig op de voetjes nu.
Dus ja dit vind ik eeuwig zonde, en van de smid echt kwalijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:30

moonfish13 schreef:
Een inschattingsfout die levenslang effect op je paard heeft, ach helemaal niet erg!
Ik heb hier op stal veulens met benen gezien dat ik dacht pfoe, ben benieuwd hoe ze dat doen.

Maar wat heeft het paard of de Ts of wie dan ook eraan om nu te gaan verwijten wat ze een jaar geleden verkeerd heeft gedaan? We kunnen de tijd niet meer terugdraaien en we kunnen er ook niks meer aan veranderen. Dus moet je doen wat je nu kan doen. En dat doet Ts.
En ja, de smid kan je wel iets kwalijk nemen want die zou verstand van hoeven moeten hebben en die heeft onjuist geïnformeerd. En zo zijn er heel veel “deskundigen” die niet weten waar ze het over hebben.
Daarom nogmaals is het enorm van belang dat mensen zich bewust worden hoe belangrijk hoeven voor het gehele paard zijn en zelf zich erin moeten verdiepen zodat je weet waar je over praat. Dus als de ts alle info tot zich heeft genomen, zal ze in de toekomst nooit meer zo een inschattingsfout maken. Beter laat dan nooit..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:42

Ik zou geen voorkeur hebben voor Wolvega of Emmeloord.
Met beide goede ervaringen.
Wolvega wordt wel steeds duurder nar mijn idee....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:46

Kabayo schreef:
Heb gemeld dat ik beide hengstjes mee neem uit de weide. Zijn echt dikke maatjes. Alleen vinden hun het allemaal maar vreemd... jammer. Hij moet gewoon echt geholpen worden en neem zijn vriend gewoon liever mee..

Ik snap dat wel voor hun is dat niet makkelijk houden dan onbedoeld ook meer rekening met de andere pony.
Ik zou hem alleen meenemen gelijk goed leer moment.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:08

Bij zo eentje had al lang het check-ligament moeten doorgesneden zijn...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 18:38

Dierenkliniek emmeloord wil yvano opereren. Dan moet ie daarna halfjaar in de box. Ook ijzers onder. Het word niet veel beter zeggen ze en hij krijgt veel litteken weefsel. €1500. Lijkt mij niet ideaal. Ze zegt hoog percentage dat de operatie niks uitmaakt

Kliniek wolvega wil het dus waarschijnlijk proberen met een ijzer , maar de willen hem eerst zien voor ze een plan en prijsindicatie kunnen maken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:21

Wat vervelend om te horen. Hopelijk heeft Wolvega een beter plan.

Wat als er niks aan gedaan kan worden?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:22

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 19:24

Amber_anne schreef:
Wat vervelend om te horen. Hopelijk heeft Wolvega een beter plan.

Wat als er niks aan gedaan kan worden?

Dan vooral bijhouden met bekappen. Heb verder geen sportambities met hem.

Diertjec ik vond het ook wat vreemd. Mocht dan pas 3 maand na opertie pas stappen zeiden ze. Zal je topic even bekijken

Baticorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:34

Zijn er ook röntgenfoto's gemaakt? Operatie zou ik op deze leeftijd ook niet meer voor kiezen, zeker niet met zo lang boxrust.

Ik kocht mijn pony toen hij 1,5 was en kreeg toen te horen dat hij te oud was om te opereren. Hij is eerst met enkel (natuurlijk) bekappen gecorrigeerd, hij stond bijna verticaal op zijn hoef. Deze correctie was best heftig en verliep op zich prima maar op zijn 3e kreeg hij een hoefzweer en daarna bleef hij toch weer steiler staan. Ook was het enorm veel werk, ik moest iedere week zelf de hielen vijlen en dan kwam de bekapper ook nog eens iedere 4 weken en in de zomer zelfs nog vaker om alleen dat ene voetje een stukje te laten zakken. Er was gewoon niet tegen die hielen op te vijlen.
Op zijn 5e bleek hij helaas flink verbeend hoefkraakbeen te hebben, waarschijnlijk door het constante corrigeren en vele lopen op het harde wat werd aangeraden. Op de rontgenfoto's was te zien dat hij nog veel meer kon zakken dan wat er aan de buitenkant te zien was. Hij is toen met ijzers nog een keer gecorrigeerd en dat ging heel erg goed!
Het blijft een probleem hoefje maar hij loopt met de juiste training en hoefverzorging beter dan menig ander paard en de verbening is na bijna 10 jaar op ijzers gelukkig niet erger geworden.
Ik heb zo'n 13 jaar aan foto's van zijn hoeven en meerdere röntgenfoto's, als je interesse hebt kan ik die via pb wel delen met het volledige verhaal en alle andere gevolgen erbij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:21

Humpiedumpie schreef:
moonfish13 schreef:

Maar wat heeft het paard of de Ts of wie dan ook eraan om nu te gaan verwijten wat ze een jaar geleden verkeerd heeft gedaan? We kunnen de tijd niet meer terugdraaien en we kunnen er ook niks meer aan veranderen. Dus moet je doen wat je nu kan doen. En dat doet Ts.
En ja, de smid kan je wel iets kwalijk nemen want die zou verstand van hoeven moeten hebben en die heeft onjuist geïnformeerd. En zo zijn er heel veel “deskundigen” die niet weten waar ze het over hebben.
Daarom nogmaals is het enorm van belang dat mensen zich bewust worden hoe belangrijk hoeven voor het gehele paard zijn en zelf zich erin moeten verdiepen zodat je weet waar je over praat. Dus als de ts alle info tot zich heeft genomen, zal ze in de toekomst nooit meer zo een inschattingsfout maken. Beter laat dan nooit..

Niks maar bagetaliseren dat het niet erg is vind ik het andere uiterste.
Dat is waar ik over struikel, kliniek wil het paard opereren notabene en geeft aan dat de kansen daarin niet groot zijn.
Dan is er wel flink wat fout gegaan, het is niet meer terug te draaien, is het haar kwalijk te nemen vast niet.
Maar kan gebeuren gaat mij te ver, dat paard word nooit meer goed met pech. -O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 20:33

Baticorn schreef:
Zijn er ook röntgenfoto's gemaakt? Operatie zou ik op deze leeftijd ook niet meer voor kiezen, zeker niet met zo lang boxrust.

Ik kocht mijn pony toen hij 1,5 was en kreeg toen te horen dat hij te oud was om te opereren. Hij is eerst met enkel (natuurlijk) bekappen gecorrigeerd, hij stond bijna verticaal op zijn hoef. Deze correctie was best heftig en verliep op zich prima maar op zijn 3e kreeg hij een hoefzweer en daarna bleef hij toch weer steiler staan. Ook was het enorm veel werk, ik moest iedere week zelf de hielen vijlen en dan kwam de bekapper ook nog eens iedere 4 weken en in de zomer zelfs nog vaker om alleen dat ene voetje een stukje te laten zakken. Er was gewoon niet tegen die hielen op te vijlen.
Op zijn 5e bleek hij helaas flink verbeend hoefkraakbeen te hebben, waarschijnlijk door het constante corrigeren en vele lopen op het harde wat werd aangeraden. Op de rontgenfoto's was te zien dat hij nog veel meer kon zakken dan wat er aan de buitenkant te zien was. Hij is toen met ijzers nog een keer gecorrigeerd en dat ging heel erg goed!
Het blijft een probleem hoefje maar hij loopt met de juiste training en hoefverzorging beter dan menig ander paard en de verbening is na bijna 10 jaar op ijzers gelukkig niet erger geworden.
Ik heb zo'n 13 jaar aan foto's van zijn hoeven en meerdere röntgenfoto's, als je interesse hebt kan ik die via pb wel delen met het volledige verhaal en alle andere gevolgen erbij.

Nee nog niet. Hij loopt nog in de weide. Haal hem zaterdag op.

Zie graag een pbtje tegemoet

Moonfish het is een pony. Geen paard. En hij hoeft geen werk te verrichten en loopt niet gevoelig of kreupel. Einde vd wereld is het niet voor dit beestje , vervelend en lelijk zeker wel

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:54

Pony of paard, maakt het wat uit?
Zelfde beest, kleinere verpakking toch?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:14

s0173957 schreef:
Bij zo eentje had al lang het check-ligament moeten doorgesneden zijn...

Wat voegt deze 'wijze' opmerking nou toe. Heb je alles gelezen? Nee dus want dit is al vele malen gezegd.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:42

Een goede smid kan dit met een snavelijzer nog corrigeren. Zo'n operatie zou ik niet doen, de kans dat het daarmee verbetert is heel klein. Het kost een hoop, en je krijgt er niets voor terug.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 09:46

Ik heb ze in de trailer. Schrok best van alle 8 hoeven hoe stijl. Probeer thuis als ze rustig zijn fotos te maken
Afbeelding
Afbeelding