(zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: (zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:23

Ik heb een aantal verschillende bekap cursussen gevolgd, en daarmee verschillende visies kunnen bekijken.
Zelf volg ik de methode van barefoot strategy, dat past het beste bij hoe ik denk (als leek weliswaar) dat een paardenvoet het beste functioneert.
Degene die de cursus gaf kon dit ook heel goed wetenschappelijk staven, iets wat mij heel erg aanspreekt.

Ik vond de verschillen tussen de methodes niet heel groot, de techniek is sowieso hetzelfde.

Ik houd zelf de hoeven bij, en 3 x per jaar komt er bij mij een professionele bekapper die ook volgens deze methode werkt.
Gio heeft prachtige voetjes, en daar doe ik het dan voor.

Dat wil voor mij niet zeggen dat andere methodes minder of slechter zijn, maar dit werkt voor ons.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:24

Ik heb gekozen voor de traditionele bekapcursus en ga het zelf doen. Niets te klagen over mijn vorige hoefsmid, maar na mijn verhuizing niet meer tevreden over de hoefsmeden in de omgeving. Nadat ik ook nog discussies kreeg met de smid op de manege die de paarden (in mijn mening) veel te week zette op ijzers met veel te ver uitstekende takken (ook de voorijzers, en dit was geen western-manege), besloten het maar zelf te gaan leren, en echt veel van opgestoken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:29

De methode van jaime jackson is minder geschikt voor ons kouwe kikkerlandje, hij gaat teveel uit van slijtage door ondergrond en die hebben we nou eenmaal niet in NL, tenzij je je weiland ombouwt tot rotstuin.

De witte lijn methode van Pete Ramey vind ik nog de beste en volg ik al jaren, in Nederland is deze methode ook in gebruik door Paard Natuurlijk, specifiek toegespitst op de situatie hier in NL; kleinere oppervlaktes, zachte bodems.

Andere methoden heb ik me ook in verdiept, strasser, abc, maar dat is teveel eraf halen en teveel naar een ideaalmodel toewerken, wat misschien helemaal niet functioneel is bij jouw paard.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:12

elbony schreef:
Een andere vraag die nog door mijn hoofd speelt is: kan een paard in NL zichzelf trimmen, zodanig dat er geen interventie van de bekapper meer nodig is?
Bij tijd en wijle lijkt het erop dat mijn paard dat misschien zelfs wel zou kunnen op de momenten dat ik hem voldoende beweging over hardere bodem aan kan bieden. Dan zijn groei en afslijten in balans.

Nog niet helemaal, maar mijn ene paard heeft afgelopen jaar maar 2x de smid nodig gehad. Bij haar is het sowieso niet vaker nodig dan 3x per jaar en dan gaat het echt om kleine dingen die gedaan worden.
Wat hoefvorm betreft meer voor het oog dan dat er echt wat van de hoef zelf afgaat.
Die slijt wat ze groeit, gelijkmatig en dat terwijl ze achter een behoorlijke standafwijking heeft. Een achterbeen is gedraaid vanuit het spronggewricht waardoor dat been in een andere houding staat maar wel perfect recht afslijten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:05

Clasical schreef:
Maar ook paarden die lijden aan genoemde ziekten zoals PSSM, beschadigde darmen etc.
en daardoor een verminderde hoefkwaliteit hebben, juist die paarden hebben extra belang bij een goed werkende hoeffunctie en ik zou niet weten waarom die paarden niet gewoon blootvoets kunnen, met hoefschoenen of een plakschoen.

Mogelijk om paarden met slechte hoeven te verbloemen zodat men gewoon mee door kunnen fokken.
En voor mensen die niet half jaar te tijd willen nemen om hun paarden aan harde ondergronden te laten wennen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 14:11

Soms wordt er een ijzer ondergezet ter voorkoming van erger- of ter bescherming van de structuren binnenin. Dan moet er echter ook niet elke 6-8 weken een nieuw ijzer onder, dan moet er om maximaal elke 4 weken zo'n beetje werk aan verricht worden.

Helaas kunnen denk ik een aardig aantal van die paarden prima blootsvoets, of zou het zelfs beter zijn. Dan is het inderdaad het verbloemen van, gemakszucht, of voor het 'mooie'.

Helaas zijn die laatste twee redenen ook veelvoorkomend bij paarden zonder afwijkingen.

Helaas toch al gehoord van enkele smeden dat ze een discussie hadden met eigenaren, en dat die toch ijzers eronder wilden ondanks advies het niet te doen en desnoods zelf bij te vijlen.

'nee, want ik rijd wedstrijden'
'oh, dat klinkt als veel werk, doe maar een ijzer'
- maar je paard heeft het niet nodig, ik laat je zien wat je moet doen; is niet veel werk.
'nee dat is me teveel werk hoor, en dan moet ik ook nog een vijl hebben'
'zonder ijzers is te duur, dan moet 'hoeven brokkelen te erg, slechte hoeven' -nee hoor, prima hoeven! Misschien wat vaker bekappen of dat je het zelf rondvijlt
'vaker bekappen? Dan maar een ijzer, anders wordt het te duur' (betreffende smid vroeg 90 voor vierkant beslaan, 30 voor bekappen...)

Nog geen ervaringen uit eerste hand (ik kan alleen bekappen en heb geen klanten)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:42

Hier geen curses maar learning by doing.
Heb 20 jaar dezelfde smid gehad en mijn paard(en) hebben altijd probleemloos gelopen. Bijna 10 jaar alleen gekeken naar wat de smid deed. Toen een tijd alleen een rafeltje bijgewerkt en van daar uit verder gegaan. Nog 5 jaar de smid het werk laten doen en geleidelijk steeds meer zelf gaan doen. En als de smid je paard dan voor de zoveelste keer weer terug laat zetten omdat ze er zo goed op staan. Tsja dan doe ik het voortaan dus zelf.

Ik kan dus helemaal niet bekappen oid maar ik weet wel hoe de voeten van deze paarden er uit moeten zien en ik weet wat ik moet doen om ze in die staat te houden. Nooit extreme dingen doen en steeds tussendoor even aankijken welk effect iets heeft wat je doet. Altijd blijven kijken naar het effect wat het heeft op het paard. Wat merk je er van op verschillende ondergronden. Onder de man of juist in vrije beweging.

Maar ik blijf wel echt helemaal uit de buurt van andere paarden. Ik zou een paard wat ik niet dag in dag uit kan zien leven en bewegen nooit aanraken.