Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:36

Joh, laat je de kop niet gekmaken ;) en kijk het eerst maar eens een tijd aan, laat de smid komen en zolang hij goed loopt, je instructrice geen rare dingen ziet bij lessen, niet bij voorbaat al van alles laten doen.
Wellicht dat het helemaal niet nodig is je zorgen te maken ;) Alleen die schimmel zou ik even behandelen, maar dat is een piece of cake. Daar smeer je sanogene of iets anders op, wat schimmels weert, en dan zou het moeten verdwijnen na een bekapbeurt of wat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 17:36

Bedankt! Ik ga morgenochtend even de hoefsmid alvast bellen die komt woensdag en dan zal ik hem vragen of het oke is om alvast de foto's toe te sturen. Dit is voor mij de eerste ervaring met hem, maar heb wel goede verhalen gelezen op internet en hij heeft al 25 jaar ervaring. Dus denk dat ik met he wel aandurf.

Hij staat verder gelukkig op schoon stro (iedere dag wordt goed uitgemest en weer schoonstro op gedaan dus daar ben ik wel blij mee gezien de eventuele schimmel. De wei gaat hij gelukkig nog niet op.

Nicje87

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:51

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ik zou bij je eigen plan blijven. Overleggen met de hoefsmid en vanuit daar beslissen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:05

Clasical schreef:
Jord schreef:
De paarden waar ik mee rij(reed) hebben altijd ijzers gehad, nog nooit problemen mee gehad. 1 is 22 geworden en er staat er nu nog 1 van 27 met pensioen (inmiddels zonder ijzers). Met de jongere paarden ook geen problemen.

En dan Kun je stellen; is dat “dankzij” of “ondanks” de ijzers

Ja, dat is lekker kort door de bocht. Als die van jou 27 wordt kan je ook zeggen of dat ''dankzij'' of ''ondanks'' is...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:33

hartstikke gefeliciteerd met je paardje!

Het advies van dierenarts en hoefsmid aanhoren, en verder je eigen plan trekken en naar je gevoel luisteren. Het paardje wat je nu gekocht hebt, is tot jij hem had toch ook gereden? Naar ik aanneem zonder problemen en ijzers? Als hij daarbij verder niet raar loopt, kun je hem ook nu eerst laten bekappen en aankijken wat hij doet. Je kunt hem dan alsnog op ijzers zetten, mocht je dat willen.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:35

Inmiddels ben ik van mening dat wie „heelt“ gelijk heeft. Bij sommige werkt dit en bij de andere dat. Elk organisme is anders en zodoende is er voor elk organisme een eigen aanpak nodig. Er is wetenschappelijk onderbouwd dat een hoefijzer het hoefmechanisme beperkt en hierdoor het natuurlijke herstel/werking van de hoef ondermijnd. Als er echter een paard super loopt op ijzers en de eigenaar hier tevreden over is, het paard gelukkig en gezond dan is het toch prima?

Om te vinden war bij jou en je paard past moet je je dooreen enorme hoop tegenstrijdige informatie worstelen, jou verantwoordelijkheid is het keuzes te maken voor je paard en die kan je niet „zomaar“ af geven en afschuiven op een professional. Jij kent jou dier straks het best en ook iedere professional kijkt door zijn eigen bril. Lees je in, voel wat voor jullie als team waarheid is en wie heelt heeft, voor jou, gelijk!

De verantwoording voor een dier of kind nemen heeft als consequentie dat je je moet inlezen en informeren van meerdere kanten als je keuzes wilt kunnen maken waarbij jij je goed voelt met deze verantwoording en daarmee ook een andere weg kunt kiezen als deze niet blijkt te werken. Ik heb genoeg professionals mijn paard kreupel zien snijden...dat was voor mij de ultieme motivatie om me zelf te informeren en niet te betalen voor broddelwerk....

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:35

Clasical schreef:

Ja, dat is lekker kort door de bocht. Als die van jou 27 wordt kan je ook zeggen of dat ''dankzij'' of ''ondanks'' is...[/quote]

Nou daarom ook.
Zoiets als; ja hij rookte heel zn leven maar is wel 96 geworden.
Terwijl we weten dat roken schadelijk is.
Zo weten we inmiddels ook dat ijzers het hoefmechanisme belemmeren en dus ook schadelijk zijn

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:45

@Clasical, en zo weten we ook dat sommige hoeven ontzettend snel wegslijten of gevoelig zijn waardoor de desbetreffende paarden hoefijzers nodig hebben. En in heb plenty paarden gezien die van hoefschoenen enorme schuurplekken kregen, dus dat is zeker niet altijd een goed alternatief.

Daarnaast lopen de meeste paarden in de topsport toch nog steeds rond met ijzers, als het daadwerkelijk zo schadelijk zou zijn zouden ze dat vast niet doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:46

HorseTimeXL schreef:
Ik zelf vind niet dat hij heel erg gevoelig loopt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat echt zou moeten voelen maar voor nu denk ik zelf van niet.

Op dit moment heeft hij voor wel een scheurtje in zijn rechterhoef. Maar hij is al 8 weken niet naar de smid geweest dus het wordt is sowieso hoogtijd. Verder zien de hoeven er voor 8 weken niet bekappen nog behoorlijk goed uit vind ik zelf.
[ [url=m/bvtdPb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gok dat dat scheurtje schimmel in de hoef is.
Laat de smid dat controleren of dat schimmel is. Dat kan best ver in de hoef gaan zitten.

Verder kan iedereen hier je vast wel wat vertellen maar geen een die het paard ziet in levende lijve. Dus kun je dat beter met de smid overleggen of iemand die bij je paard komt. Dat alle verhalen op internet.

Blootsvoets buitenritten maken met een paard met dunne zolen heeft wel risico's als je stukken over asfalt verharde weg moet slijten de hoeven, stukken waar stenen liggen kans op bijvoorbeeld hoefzweer , zoolkneusingen.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:47

Clasical schreef:
Clasical schreef:

Ja, dat is lekker kort door de bocht. Als die van jou 27 wordt kan je ook zeggen of dat ''dankzij'' of ''ondanks'' is...

Nou daarom ook.
Zoiets als; ja hij rookte heel zn leven maar is wel 96 geworden.
Terwijl we weten dat roken schadelijk is.
Zo weten we inmiddels ook dat ijzers het hoefmechanisme belemmeren en dus ook schadelijk zijn[/quote]

Dus roken is schadelijk ja, maar blijkbaar niet voor iedereen anders zou de schade toch bij iedereen tot uiting moeten komen. Kort door de bocht is ook zeggen dat roken per definitie voor iedereen tot een vreselijk leven en een zekere dood lijdt. Dat is dus blijkbaar niet zo.

Zo zullen en dus ook paarden zijn die floreren op ijzers (hoe moeilijk ook voor te stellen in de wetenschap dat het per definitie schadelijk is voor het hoefmechanisme).

Het is niet zwart of wit, geen mens noch paard is hetzelfde, reageert het zelfde etc.

Ik zou er persoonlijk waarschijnlijk nooit voor kiezen ijzers kiezen, ik zou eerst de andere opties, waarvan ik denk dat ze "beter" zijn, af gaan opzoek naar wat het beste past. Maar stellig zeggen dat ik nooit zou uitkomen op ijzers kan ik ook niet meer zeggen als is het nog nooit gebeurd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:48

Niet voor ieder paard, beste Classical.

Ik heb persoonlijk voorkeur voor ijzerloos.
Toch staat de mijne wel op ijzers, voor.
Omdat dat voor mijn specifieke paard beter is.

En zo simpel is het.
Kijk naar wat voor het betreffende paard het best is.
Doe dat in overleg met echte kenners en goede (niet teveel gekleurde) informatie.
Dan ben je in veruit de meeste gevallen namelijk prima bezig.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:52

DreamGuide schreef:
@Clasical, en zo weten we ook dat sommige hoeven ontzettend snel wegslijten of gevoelig zijn waardoor de desbetreffende paarden hoefijzers nodig hebben. En in heb plenty paarden gezien die van hoefschoenen enorme schuurplekken kregen, dus dat is zeker niet altijd een goed alternatief.

Daarnaast lopen de meeste paarden in de topsport toch nog steeds rond met ijzers, als het daadwerkelijk zo schadelijk zou zijn zouden ze dat vast niet doen.

Ja precies, de paarden die alleen maar op geprepareerde zandbodems komen.
Die kunnen al helemaal niet zonder ijzers want dan vallen hun voeten eraf.
Dat Bevestigd mi hoe hardnekkig traditioneel de paarden ( sport) wereld is.
Terwijl er in Australië een team van bereden politie is die elke dag blootvoets de straat op gaan

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:55

Clasical schreef:
Terwijl er in Australië een team van bereden politie is die elke dag blootvoets de straat op gaan

Of het is juist een mooi voorbeeld van het feit dat hoefijzer misschien niet zó schadelijk zijn.

Daarnaast, als een paard geen ijzers nodig heeft zou ik ze er niet onder slaan, al is het alleen al vanuit financieel oogpunt. Maar bij sommige paarden is het gewoon nodig. Dat kan een dierenarts samen met je hoefsmid het beste bepalen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:55

Clasical schreef:
DreamGuide schreef:

Ben je nou echt kortzichtig dat ijzerloos gewoon niet voor elk paard is weggelegd.

Zelfs hoefschoenen is lastig, denk alleen maar aan koudbloeden met sokken.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:01

Ok, laat ik zeggen; in sommige extreme gevallen niet ( al denk ik dan nog steeds van wel. )
Dan is de praktijk toch zo dat een paard met 3jaar in bijna alle gevallen standaard op ijzers gaat, of daar nou specifiek aanleiding voor is of niet.
Terwijl hij het daarvoor ook zonder heeft gedaan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:02

Clasical schreef:
Zo weten we inmiddels ook dat ijzers het hoefmechanisme belemmeren en dus ook schadelijk zijn

Is dat zo? Hoe weten we dat dan? Lijkt me namelijk grote propaganda.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:04

Ik heb al meer dan 40 jaar paarden. Soms op ijzers, soms niet, afhankelijk van hoe hard de voeten slijten, en of er afwijkende beenstanden moeten worden gecorrigeerd.

Ik heb ook paarden op kunststof gehad, prima alternatief en flexibeler dan ijzers, en daarmee ook beter voor het hoefmechanisme. Daar zou je dus eventueel ook nog naar kunnen kijken.

Ik heb heel veel paarden 6 maanden op/6 maanden af gehad (in de winter, buiten het wedstrijdeseizoen), zonder dat ze ooit (ook niet tijdelijk) een stap moeilijker hebben gelopen bij 'af'.

Het verhaal dat paarden eenmaal op ijzers er moeilijk af kunnen is dus ook pertinent onwaar.
Dunne zolen kunnen ook best wat dikker worden, óók na ijzers.

Samengevat: ijzers zijn niet per definitie de devil in disguise, ze kunnen gewoon nodig zijn, soms tijdelijk, en soms gewoon altijd. Dat is geen drama. Kijk naar je paard, luister naar je smid en DA, stel vragen, probeer het gewoon af en toe zonder, ook dat kan.

En laat je smid ook vooral even kijken naar dat vermoeden op hoornzuil, want een hoornzuil is lastiger te behandelen dan een scheur of dunne zolen. En als die hoorzuil er idd zit, dan kun je 'm maar beter echt proberen weg te krijgen. Laten zitten lijkt me geen strak plan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:13

Als het paard nu ok is zonder ijzers, waarom zou je die laten beslaan? De hoef vind ik er behoorlijk verbreed uitzien, denk dat bekappen om de 4 weken dit paard zou goeddoen.

N pensionklante van me heeft n paard met dunne zolen, stond altijd op ijzers. Ze heeft de ijzers eraf gehaald, paard is aan de kletter gegaan op asfalt, en had zo'n kort afgesleten hoeven dat ze ahw mechanisch bevangen stond. DA adviseerde ijzers, maar zij heeft eerst met hoefschoenen gewerkt en n goede natuurlijk bekapper ingeschakeld. We zijn nu een jaar verder, en paard gaat probleemloos blootvoets op buitenrit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:28

Je zou tijdelijk voor ijzers kunnen gaan, totdat de hoeven verbeterd zijn. Je zit er niet voor je leven aan vast. Overleg gewoon even goed met de smid, wat zijn idee ervan is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:31

hwn schreef:
Als het paard nu ok is zonder ijzers, waarom zou je die laten beslaan? De hoef vind ik er behoorlijk verbreed uitzien, denk dat bekappen om de 4 weken dit paard zou goeddoen.

N pensionklante van me heeft n paard met dunne zolen, stond altijd op ijzers. Ze heeft de ijzers eraf gehaald, paard is aan de kletter gegaan op asfalt, en had zo'n kort afgesleten hoeven dat ze ahw mechanisch bevangen stond. DA adviseerde ijzers, maar zij heeft eerst met hoefschoenen gewerkt en n goede natuurlijk bekapper ingeschakeld. We zijn nu een jaar verder, en paard gaat probleemloos blootvoets op buitenrit.

Oprechte vraag he...

Waarin is een natuurlijk bekapper beter dan een reguliere hoefsmid?
Hebben die twee een verschillend doel voor ogen als ze een paard bekappen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:31

Clasical schreef:

Dat is niet helemaal waar. Als de ijzers op de goede manier genageld zijn, gebeurt dat niet, daarom zie ook slijtage bovenop het ijzer, als het eraf komt.

Ik ben heel erg pro-blootsvoets. Echt. En ik denk dat er heel veel paarden zonder ijzer kunnen. Maar als dat het enige argument is (en dat is met name het argument wat er van de pro-natuurlijk bekappen club komt) sla je wat mij betreft toch de plank een beetje mis.

Mijn grootste bezwaar tegen traditioneel bekappen is dat de straal vaak (niet altijd) helemaal teruggesneden wordt, de draagrand langer is dan de zool, en je dus flares aan de zijkant krijgt, en scheuren in de hoef, simpelweg omdat die daar niet op berekend is. Als je daar vervolgens een ijzer onder timmert, is dat niet een heel groot probleem, omdat het ijzer een breder draagvlak heeft, en dus echt wel ondersteuning biedt en beschermd tegen scheuren.

Zonder ijzer moet je imo anders bekappen, zodat de hele hoef meedraagt. Wat er op de PN-facebook groep gebeurde, was dat hoefsmeden totaal werden afgebrand, omdat die dat niet zouden kunnen, terwijl ik zie dat juist smeden vaak blijven bijleren, en zeker de gebroeders van Nassau, maar ook andere smeden, die aangesloten zijn bij een vereniging, een goede opleiding hebben gehad en zich regelmatig laten bijscholen. Dat afbranden vind ik niet terecht.

Er zijn heel goede natuurlijk bekappers, er zijn ook beunhazen die alleen maar op dode hoeven hebben geoefend, en totaal niet naar de stand en het lopen van een paard kijken, en zich vervolgens bekapper noemen, maar gewoon eigenlijk niet weten wat ze doen.

Ik ben dus helemaal geen die-hard natural. Er zijn prima smeden, en slechte bekappers, en er zijn slechte smeden en goede bekappers. Ik denk dat heel veel paarden met ijzers rondlopen die prima zonder zouden kunnen, en ik zie soms paarden blootsvoets rondlopen, zo voorzichtig alsof ze op eieren lopen, dat ik het niet verkeerd vind om die te beslaan.

En hiermee zit ik dan ergens in het midden van het spectrum. Ik pieker er niet over om een paard te laten beslaan dat van zichzelf prima hoeven heeft, sinds mijn merrie op een andere manier bekapt wordt heeft ze overal prima grip, ook op gras, en sneeuw en zelfs ijs zijn geen enkel probleem voor haar. Je moet ook niet te voorzichtig willen zijn, paarden zijn niet van porselein. En yep, ik heb echt mensen half in paniek gezien toen merrie een sprintje trok door de sneeuw. Maar ze is voorzichtig wanneer ze voelt dat ze minder grip heeft.

Maar, als een paard een hele dunne zool heeft, en die zool wordt niet dikker, ondanks dat we dat paard zo bekappen dat we die zool mee laten dragen, vind ik een ijzer nog zo'n gek idee niet.

DreamGuide schreef:
En in heb plenty paarden gezien die van hoefschoenen enorme schuurplekken kregen

Dat klopt. Een hoefschoen groeit ook niet mee met een hoef, dus op zeker moment gaat hij knellen, en schuren. Nu is daar ook wel ontwikkeling in hoor, en de hoefschoenen van nu zijn beslist beter dan ze 10 jaar geleden waren, en er is meer dan ijzers en schoenen. Maar om nu bewust een paard altijd met zere voeten te laten lopen, vind ik geen optie. Het is heerlijk om aan het eind van de dag je pumps uit te kunnen schoppen. Die voeten beschermen als het nodig is, is imo niet verkeerd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:32

Hier gaan er gewoon ijzers onder als het nidig is. En die van mij staan op stelcom platen overdag, lopen veel op asfalt en op achterbergbodems, voor de ijzerloos politie hier, momenteel beiden echt $/##$/ op het harde ( steentjes) en ze zijn het echt gewend. Als het blujft gaan er ijzers onder, probleem met de grootste is dat die oelewapper in de wei nogal eens uitglijdt en op het asfalt ijzerloos ook al wel op zijn snufferd heeft gelegen, dus dat voegt extra overwegingen toe. Voor nu geen buiten ritten meer op het harde.

Kortom, kijk naar je paard, luister naar je DA en een fatsoenlijke hoefsmid en gebruik je gezonde verstand. Aan met of zonder zitten beide voor en nadelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:33

HorseTimeXL schreef:
Hallo allen,

Ik heb sinds een week mijn eigen paard. Super leuk, maar ook spannend. Want ik wil het aller beste voor hem.

Ik heb hem laten keuren en hij is volledig rontgen goed gekeurd met wel een kleine bemerking bij zijn rechter hoef want daar zit een kleine hoornzuil. Maar zoals de dierenarts op de foto zou zien verwacht hij daar geen gekke dingen mee. Echter heeft mijn paard hele dunne hoef zool bij zijn 2 voornemen. Daardoor was het advies om hem zo snel mogelijk op ijzers te zetten. Het paard loopt verder nu nog prima. Het paard is 6 jaar en heeft nog nooit hoefijzers gehad. Nu ging ik mij inschrijven bij een hoefsmid die iedere woensdag komt. Gelukkig lees ik alleen maar positieve verhalen over hem. Ik had mij aangemeld om 2 ijzers voor te laten zetten en te bekappen. Mijn gebruikersdoel is recreatief rijden en ook het bos in, alleen laat

Echter merk ik dat ik nu wat onzeker word omdat ik op internet ook veel verhalen hoor van dat het geen pretje is en dat het meer kwaad dan goed doe. Ik wil vooral het beste voor mijn paard en hem niet onnodige dingen laten ondergaan.

Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Gewoon het advies van de hoefsmid afwachten? Of af gaan wat de dierenarts bij de keuring had gezegd. Het gaat mij absoluut niet om het geld.

Ik hoor graag jullie ervaring!

Willemijn

Je paard loopt niet op internet. Wel op zijn voeten. Ga op het deskundige advies van je smid af. Hij heeft er voor gestudeerd. Het merendeel van de mensen op internet niet.
Succes

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:35

Janine1990 schreef:
Oprechte vraag he...

Waarin is een natuurlijk bekapper beter dan een reguliere hoefsmid?
Hebben die twee een verschillend doel voor ogen als ze een paard bekappen?

Een NB-er bekapt anders.
In principe wordt de draagrand gelijkgemaakt met de zool, zodat rand en zool evenveel gewicht dragen, plus dat de straal niet wordt uitgesneden, ook die draagt dus mee. En de straal is heel ruw, en zorgt dus voor prima grip.

Een smid snijdt de zool meer uit, en maakt de draagrand helemaal vlak, en snijdt de straal uit. Dan loopt het paard dus meer op de draagrand, wat natuurlijk met een ijzer prima is. Het zou geen doen zijn om de hoef schoon te houden als je hem op de NB manier zou bekappen maar er wel een ijzer onder slaat.

Ik zeg neit dat een van de 2 fout of goed is, maar dit zijn (wat gechargeerd) de verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:43

Femke_Tweety schreef:
Ik heb persoonlijk voorkeur voor ijzerloos.
Toch staat de mijne wel op ijzers, voor.
Omdat dat voor mijn specifieke paard beter is.

En zo simpel is het.
Kijk naar wat voor het betreffende paard het best is.
Doe dat in overleg met echte kenners en goede (niet teveel gekleurde) informatie.
Dan ben je in veruit de meeste gevallen namelijk prima bezig.

+:)+

TS kijk naar je paard en laat je niet teveel beïnvloeden door de voorstanders van natuurlijk bekappen. Ik vind het persoonlijk jammer dat er in veel topics zo wordt 'doorgedramd' over ijzerloos/natuurlijk bekappen. Je durf bijna geen topic meer te plaatsen.
Ik heb mijn pony ook het liefste zonder ijzers maar vanwege een te dunne zool heeft hij ze toch. Hij loopt weer als de brandweer en dat is het belangrijkste. Ik ben nog een korte periode in de weer geweest met hoefschoenen maar voor 24/7 vind ik dat allesbehalve ideaal.