Wellicht dat het helemaal niet nodig is je zorgen te maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Clasical schreef:Jord schreef:De paarden waar ik mee rij(reed) hebben altijd ijzers gehad, nog nooit problemen mee gehad. 1 is 22 geworden en er staat er nu nog 1 van 27 met pensioen (inmiddels zonder ijzers). Met de jongere paarden ook geen problemen.
En dan Kun je stellen; is dat “dankzij” of “ondanks” de ijzers
Clasical schreef:En dan Kun je stellen; is dat “dankzij” of “ondanks” de ijzers
HorseTimeXL schreef:Ik zelf vind niet dat hij heel erg gevoelig loopt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat echt zou moeten voelen maar voor nu denk ik zelf van niet.
Op dit moment heeft hij voor wel een scheurtje in zijn rechterhoef. Maar hij is al 8 weken niet naar de smid geweest dus het wordt is sowieso hoogtijd. Verder zien de hoeven er voor 8 weken niet bekappen nog behoorlijk goed uit vind ik zelf.
[ [url=m/bvtdPb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Clasical schreef:Clasical schreef:En dan Kun je stellen; is dat “dankzij” of “ondanks” de ijzers
Ja, dat is lekker kort door de bocht. Als die van jou 27 wordt kan je ook zeggen of dat ''dankzij'' of ''ondanks'' is...
DreamGuide schreef:@Clasical, en zo weten we ook dat sommige hoeven ontzettend snel wegslijten of gevoelig zijn waardoor de desbetreffende paarden hoefijzers nodig hebben. En in heb plenty paarden gezien die van hoefschoenen enorme schuurplekken kregen, dus dat is zeker niet altijd een goed alternatief.
Daarnaast lopen de meeste paarden in de topsport toch nog steeds rond met ijzers, als het daadwerkelijk zo schadelijk zou zijn zouden ze dat vast niet doen.
Clasical schreef:Ja precies, de paarden die alleen maar op geprepareerde zandbodems komen.
Die kunnen al helemaal niet zonder ijzers want dan vallen hun voeten eraf.
Dat Bevestigd mi hoe hardnekkig traditioneel de paarden ( sport) wereld is.
Terwijl er in Australië een team van bereden politie is die elke dag blootvoets de straat op gaan
Clasical schreef:DreamGuide schreef:@Clasical, en zo weten we ook dat sommige hoeven ontzettend snel wegslijten of gevoelig zijn waardoor de desbetreffende paarden hoefijzers nodig hebben. En in heb plenty paarden gezien die van hoefschoenen enorme schuurplekken kregen, dus dat is zeker niet altijd een goed alternatief.
Daarnaast lopen de meeste paarden in de topsport toch nog steeds rond met ijzers, als het daadwerkelijk zo schadelijk zou zijn zouden ze dat vast niet doen.
Ja precies, de paarden die alleen maar op geprepareerde zandbodems komen.
Die kunnen al helemaal niet zonder ijzers want dan vallen hun voeten eraf.
Dat Bevestigd mi hoe hardnekkig traditioneel de paarden ( sport) wereld is.
Terwijl er in Australië een team van bereden politie is die elke dag blootvoets de straat op gaan
hwn schreef:Als het paard nu ok is zonder ijzers, waarom zou je die laten beslaan? De hoef vind ik er behoorlijk verbreed uitzien, denk dat bekappen om de 4 weken dit paard zou goeddoen.
N pensionklante van me heeft n paard met dunne zolen, stond altijd op ijzers. Ze heeft de ijzers eraf gehaald, paard is aan de kletter gegaan op asfalt, en had zo'n kort afgesleten hoeven dat ze ahw mechanisch bevangen stond. DA adviseerde ijzers, maar zij heeft eerst met hoefschoenen gewerkt en n goede natuurlijk bekapper ingeschakeld. We zijn nu een jaar verder, en paard gaat probleemloos blootvoets op buitenrit.
Clasical schreef:Zo weten we inmiddels ook dat ijzers het hoefmechanisme belemmeren en dus ook schadelijk zijn
DreamGuide schreef:En in heb plenty paarden gezien die van hoefschoenen enorme schuurplekken kregen
HorseTimeXL schreef:Hallo allen,
Ik heb sinds een week mijn eigen paard. Super leuk, maar ook spannend. Want ik wil het aller beste voor hem.
Ik heb hem laten keuren en hij is volledig rontgen goed gekeurd met wel een kleine bemerking bij zijn rechter hoef want daar zit een kleine hoornzuil. Maar zoals de dierenarts op de foto zou zien verwacht hij daar geen gekke dingen mee. Echter heeft mijn paard hele dunne hoef zool bij zijn 2 voornemen. Daardoor was het advies om hem zo snel mogelijk op ijzers te zetten. Het paard loopt verder nu nog prima. Het paard is 6 jaar en heeft nog nooit hoefijzers gehad. Nu ging ik mij inschrijven bij een hoefsmid die iedere woensdag komt. Gelukkig lees ik alleen maar positieve verhalen over hem. Ik had mij aangemeld om 2 ijzers voor te laten zetten en te bekappen. Mijn gebruikersdoel is recreatief rijden en ook het bos in, alleen laat
Echter merk ik dat ik nu wat onzeker word omdat ik op internet ook veel verhalen hoor van dat het geen pretje is en dat het meer kwaad dan goed doe. Ik wil vooral het beste voor mijn paard en hem niet onnodige dingen laten ondergaan.
Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Gewoon het advies van de hoefsmid afwachten? Of af gaan wat de dierenarts bij de keuring had gezegd. Het gaat mij absoluut niet om het geld.
Ik hoor graag jullie ervaring!
Willemijn
Janine1990 schreef:Oprechte vraag he...
Waarin is een natuurlijk bekapper beter dan een reguliere hoefsmid?
Hebben die twee een verschillend doel voor ogen als ze een paard bekappen?
Femke_Tweety schreef:Ik heb persoonlijk voorkeur voor ijzerloos.
Toch staat de mijne wel op ijzers, voor.
Omdat dat voor mijn specifieke paard beter is.
En zo simpel is het.
Kijk naar wat voor het betreffende paard het best is.
Doe dat in overleg met echte kenners en goede (niet teveel gekleurde) informatie.
Dan ben je in veruit de meeste gevallen namelijk prima bezig.