Gevoelig op het harde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:11

Gypsy schreef:
Ts, besef wel dat een ijzer tot gevolg kan hebben dat de hoef nog langzamer gaat groeien. En dat je dan wellicht nooit meer van de ijzers af komt. Dat vertellen ze je er niet bij.

Ik heb zelf de cursus natuurlijk bekappen gedaan. Ik was sceptisch, maar na de cursus ben ik zelf aan de slag gegaan en dat ging prima! Paardlief staat beter op haar voeten dan ooit tevoren.

Als ik echt lange stukken over asfalt moet, doe ik hoefschoenen aan. Ideale oplossing, beter en goedkoper dan ijzers.

Ik vind dat persoonlijk echt onzin. Wij hebben ook wisselend wel of geen ijzers en dat gaat prima.

wendy1987

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:25

Ik heb in t verleden ook gewisseld met en zonder ijzers. Ging echt prima!Ik moest wel. Ze werden te kort van altijd over de weg gaan.
Later toen ik niet meer over weg hoefde eraf gehaald en verder nooit problemen gehad.
Huidige merrie ook 1 keer op voor ijzers gehad ivm keuring. Ook nooit geen problemen gehad daarna.

Ik zou ijzer proberen en kijken hoe ze t doet.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 11:49

Gypsy schreef:
Ts, besef wel dat een ijzer tot gevolg kan hebben dat de hoef nog langzamer gaat groeien. En dat je dan wellicht nooit meer van de ijzers af komt. Dat vertellen ze je er niet bij.

Ik heb zelf de cursus natuurlijk bekappen gedaan. Ik was sceptisch, maar na de cursus ben ik zelf aan de slag gegaan en dat ging prima! Paardlief staat beter op haar voeten dan ooit tevoren.

Als ik echt lange stukken over asfalt moet, doe ik hoefschoenen aan. Ideale oplossing, beter en goedkoper dan ijzers.

Ik ben zelf ook absoluut geen ijzerfan en weet dat t niet positief werkt op hoefgroei maar ze loopt zo pijnlijk momenteel dat ik dat nu zo snel mogelijk opgelost wil hebben voor haar. Daarna gaan we alles op alles zitten om zonder ijzers door te gaan, hoefschoenen hebben we al, voor de voorhoeven maar het is nu dat ze ook op de wei (bevroren) niet lekker loopt, ik heb de hoefschoenen al een dagje omgeslagen om de weide maar ook haar achterhoeven doen pijn. Dit is dus echt een tijdelijke oplossing.

Met de sneeuw is het inderdaad een rottiming

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:40

Het is nog steeds moeilijk te beoordelen omdat je geen fotos met schone hoeven hebt. Maar de steunsels lijken geplet/overgroeid en de hielen ondergeschoven en te lang. Dit kan zeker gevoeligheid veroorzaken.

Ik zou zelf eerder voor een hoefschoen (blijven) gaan en een andere bekapping.
En evt een rontgenfoto.
Ik ben niet compleet anti ijzer maar ik ben bang dat je op de lange termijn hier juist meer problemen mee gaat creëren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:51

Gewoon een ijzertje er onder laten zetten en je hebt nergens geen problemen meer en een blij paard.
Laat je hier vooral niet bang maken over ijzers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:59

Fijn dat het het ijzertje helpt!

De mijne was vroeger gevoelig met en zonder ijzers op het harde.

Vanwege blessure hebben we de ijzers dik jaar gelden eraf gehaald, want ze bleef maar glijden op de wei als ze gek deed. Eventjes met hoefschoenen gelopen om blote voetenlopen op te bouwen.

Totdat eindelijk na jaren smeken mijn smid de hoeven minder kort bekapte, daar ik ervan overtuigd was dat daar het probleem bij haar lag. Hij heeft me geleerd om zelf te raspen en heeft me daarvoor een goede rasp gegeven. Een wereld van verschil, zo fijn was dat gelijk.
Ik rijd inmiddels zonder hoefschoenen en wat me opvalt is dat mijn paard nu zelf de harde weg opzoekt regelmatig. Of anders gezegd, ik bepaal welke richting we uitgaan, zij bepaald voor 95% waar zij wil lopen. De ene dag trekt ze duidelijk naar de berm, de andere dag meer naar de weg. Mag alle twee. Ik heb het gevoel, sinds de hoeven wat langer worden gelaten, ze aanzienlijk minder of geen pijn meer aan haar zolen ervaart en ik heb het idee dat haar zolen opeens wel sterker aan het worden zijn en meer kunnen verdragen daar haar voeten langzaam maar zeker minder plat worden en meer compacter. Zo fijn.
Misschien dat dit bij jouw paard ook de oorzaak is. Kijk dus ook naar je eigen paard. En als ijzertje helpt. Top!

Abrikoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:23

Mijn merrie loopt onregelmatig als ze te dik is, vooral als ze dan net bekapt is. Dan komt er extra druk op de hoeven waardoor ze gevoeliger zijn, ligt niet altijd aan de hoef. Had mijn hoefsmid hier over nagevraagd en toen is paardlief op dieet gezet, waarbij ik merkte dat ze inderdaad niet meer onregelmatig/gevoelig liep op het harde.

IJzers zouden het gevoelige hiervan kunnen weghalen maar dat is puur een tijdelijke oplossing voor je probleem (het gevoelige lopen), maar het zorgt er natuurlijk niet voor dat de oorzaak wordt aangepakt.

Misschien dat dit wat is?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 18:31

Het is nu definitief besloten dat er ijzers komen, dit omdat ik wil dat de pijn zo snel mogelijk weg is. Tips geven mag uiteraard en ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen met gelijke situaties en oplossingen, want deze kunnen we allemaal gebruiken als we weer beginnen aan haar ijzerloze periode.
Ik weet dat dit symptoombestrijding is, want met lange, gezonde hoeven zou ze dit probleem niet hebben enkel heeft ze die niet en kunnen we die helaas niet in een weekje aan laten groeien.
Daarom is dus inderdaad zoals eerder vermeld mijn plan om er voor nu ijzers aan te doen, tot de hoeven wat langer zijn en de zomerperiode aanbreekt, als alles dan goed verlopen is halen we ze eronderuit en ga ik inderdaad aan de slag met hoefijzschoenen etc (die heb ik overigens al! En gebruiken we ook al een flinke tijd), en wil er op die manier naar toewerken dat ze ook heerlijk blootvoets door het leven kan. Ik zou het inderdaad ook heel fijn vinden om zoals jij zegt @pien_2010 om dan zelf ook de voetjes tussen de bekap beurten door bij te kunnen houden. Heb jij een traditionele smid of een natuurlijk bekapper? En die heeft dan tijdens dat hij bezig was een beetje uitgelegd wat je dan zou kunnen doen? Ik vind het zelf namelijk ook enorm interessant dus zou het alleen maar leuk vinden om er zelf wat mee bezig te zijn!
Mijn merrie is niet te dik gelukkig, dit was ze wel toen ik haar kocht (sept 2017) maar daar hebben we verandering in gebracht. Ze word echt intensief getraind en zit heel goed in haar vel.
Afbeelding
Afbeelding
overgewicht is dus niet het probleem, zoals je zegt @abrikoosje is het symptoombestrijding maar zoals eerder al gezegd komt het waarschijnlijk door een te dunne zool, deze moet even tijd krijgen om aan te sterken/groeien.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:47

Goed dat je een ijzertje eronder zet. Ik heb veel ervaring met gevoelig lopen door een dunne zool. Een ijzer is dan het enige. Je kan er niet zo heel veel anders aan doen. Het heeft ook te maken met het fokken en is vaak genetisch bepaald. Met een dunne zool slijten de hoeven altijd harder dan ze aangroeien. Het liefst heb ik ze ook zonder ijzers maar was wel wat blij dat ze er waren bij mijn paarden met dunne zolen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:06

Zat met hetzelfde verhaal, mijn haf is voor ook altijd gevoeliger dan achter. Op zachte bodem is er niks aan de hand, harde bodem loopt ze voor gevoelig.
Afgelopen zomer met die droogte was het helemaal een ramp. Hoeven sleten harder dan dat ze groeiden.
Normaal red ik het prima met de hoefschoenen, maar dat werkte zelfs nu niet. Na een paar weken martelen de smid erbij gehaald.

In overleg met de smid een ijzertje eronder en madam heeft de rest van de zomer zonder een pijntje verder gelopen.
Nu sinds begin december weer ijzerloos, eerste 2/ 3 weken liep ze iets gevoelig, dit kon ik prima opvangen met de schoenen.
En nu loopt ze gewoon te denderen over het harde. Dus dat je na een rondje ijzers nooit meer ervan af komt is dikke onzin.

Vroeger werden de wedstrijd paarden alleen het buitenseizoen op ijzers gezet. Daarna gingen ze onderweg en was klaar. De eerste 2 a 3 weken liepen ze wat gevoelig, daarna hadden ze weer eelt op de voeten.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:10

myk_en_shant schreef:
Zat met hetzelfde verhaal, mijn haf is voor ook altijd gevoeliger dan achter. Op zachte bodem is er niks aan de hand, harde bodem loopt ze voor gevoelig.
Afgelopen zomer met die droogte was het helemaal een ramp. Hoeven sleten harder dan dat ze groeiden.
Normaal red ik het prima met de hoefschoenen, maar dat werkte zelfs nu niet. Na een paar weken martelen de smid erbij gehaald.

In overleg met de smid een ijzertje eronder en madam heeft de rest van de zomer zonder een pijntje verder gelopen.
Nu sinds begin december weer ijzerloos, eerste 2/ 3 weken liep ze iets gevoelig, dit kon ik prima opvangen met de schoenen.
En nu loopt ze gewoon te denderen over het harde. Dus dat je na een rondje ijzers nooit meer ervan af komt is dikke onzin.

Vroeger werden de wedstrijd paarden alleen het buitenseizoen op ijzers gezet. Daarna gingen ze onderweg en was klaar. De eerste 2 a 3 weken liepen ze wat gevoelig, daarna hadden ze weer eelt op de voeten.

ik word heel blij van jou reactie! Dankjewel, ik hoop dat het bij ons hetzelfde verloopt!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:12

Graag gedaan.
En ook ik zie graag paarden op blote voeten. Maar weet ook dat er situaties zijn, dat een rondje ijzers het beste is om de hoef rust te geven en kans krijgt om te herstellen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:52

Niet alle reacties gelezen, maar die van mij had ongeveer een zelfde verhaal. Ik heb vanalles geprobeerd van regulier tot alternatief, plakijzer, hoefschoenen maar ben uiteindelijk weer terug bij ijzers via een andere smid en dat is perfect. Ik heb sinds tijden eindelijk mijn pony weer terug! We maken weer fijne ritten, ik hoef niet te zenuwen over grindpaadjes en in de wei staat hij ook veel beter zijn mannetje. Kortom, een blije pony. Dus ik kan ijzers echt aanraden. Allerlei medische trajecten lijken mij vooralsnog overbodig als een ijzer gewoon blijkt te helpen. Misschien vind je wel wat, maar dan kom je waarschijnlijk toch op een ijzer uit. En als je pony klachten blijft houden, kom je alsnog bij de kliniek uit.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:29

Shalimar schreef:
Niet alle reacties gelezen, maar die van mij had ongeveer een zelfde verhaal. Ik heb vanalles geprobeerd van regulier tot alternatief, plakijzer, hoefschoenen maar ben uiteindelijk weer terug bij ijzers via een andere smid en dat is perfect. Ik heb sinds tijden eindelijk mijn pony weer terug! We maken weer fijne ritten, ik hoef niet te zenuwen over grindpaadjes en in de wei staat hij ook veel beter zijn mannetje. Kortom, een blije pony. Dus ik kan ijzers echt aanraden. Allerlei medische trajecten lijken mij vooralsnog overbodig als een ijzer gewoon blijkt te helpen. Misschien vind je wel wat, maar dan kom je waarschijnlijk toch op een ijzer uit. En als je pony klachten blijft houden, kom je alsnog bij de kliniek uit.

Jij lijkt dezelfde denkwijze als ik te hebben inderdaad, liever blootsvoets maar wat moet dat moet. Heb jij je pony rondom op ijzers? En ben je van plan dat zo te houden of wil je uiteindelijk ook zonder kunnen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:51

Faitherr schreef:
Shalimar schreef:

Jij lijkt dezelfde denkwijze als ik te hebben inderdaad, liever blootsvoets maar wat moet dat moet. Heb jij je pony rondom op ijzers? En ben je van plan dat zo te houden of wil je uiteindelijk ook zonder kunnen.

Toen ik mijn paard liet keuren bij de aankoop met 3.5 gaven ze me het advies om paard voor op ijzers te zetten vanwege gevoelige voeten. Zodoende gedaan, en later ook achter. Ruim 3 jaar op ijzers gestaan en nu al +- 4 jaar zonder en in die tijd twee keer een hoefsmid erbij gehad ter controle maar die hoeven onderhouden zichzelf. Dit geeft maar aan dat een hoefijzer de hoef echt niet hoeft te verpesten en zelfs kan verbeteren. Goede keus dus!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 00:00

xJennifx schreef:
Toen ik mijn paard liet keuren bij de aankoop met 3.5 gaven ze me het advies om paard voor op ijzers te zetten vanwege gevoelige voeten. Zodoende gedaan, en later ook achter. Ruim 3 jaar op ijzers gestaan en nu al +- 4 jaar zonder en in die tijd twee keer een hoefsmid erbij gehad ter controle maar die hoeven onderhouden zichzelf. Dit geeft maar aan dat een hoefijzer de hoef echt niet hoeft te verpesten en zelfs kan verbeteren. Goede keus dus!

Wauw super zeg! Wat zette je ertoe om ze eronder uit te halen? En vanwaar heb je 3 jaar gewacht? (Absoluut geen kritiek hoor, ben gewoon benieuwd naar overwegingen en waar ik zelf op kan letten).

Oh en nog een vraag, morgen komt hij dus maar er ligt wel redelijk wat sneeuw en er word ook nog wel iets verwacht, wat zouden jullie doen? Evt die sneeuwringen? Vind het een beetje zonde om dat te doen als het voor 2 a 3 daagjes sneeuw is maar ik wil ook niet dat ze op klompen door de wei heen moet strompelen, dat geeft ook blessure’s uiteraard. Ik weet niet in hoeverre invetten/evt sokken om de hoef helpen?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:03

Mijn pony liep vorige winter ook gevoelig op het harde! Na heel bokt te hebben doorgelezen maar begonnen met het bijvoeren van biotine. ( hoefschoenen en evt ijzers stonden nog op mijn lijstje als dit niet hielp). Ben nu ongeveer een jaar bezig en het gaat echt beter. Hoefsmid ziet ook verschil.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:15

Faitherr schreef:
xJennifx schreef:

Wauw super zeg! Wat zette je ertoe om ze eronder uit te halen? En vanwaar heb je 3 jaar gewacht? (Absoluut geen kritiek hoor, ben gewoon benieuwd naar overwegingen en waar ik zelf op kan letten).

Oh en nog een vraag, morgen komt hij dus maar er ligt wel redelijk wat sneeuw en er word ook nog wel iets verwacht, wat zouden jullie doen? Evt die sneeuwringen? Vind het een beetje zonde om dat te doen als het voor 2 a 3 daagjes sneeuw is maar ik wil ook niet dat ze op klompen door de wei heen moet strompelen, dat geeft ook blessure’s uiteraard. Ik weet niet in hoeverre invetten/evt sokken om de hoef helpen?

Ik reed ook outdoor wedstrijden en was handig met de kalkoenen maar nu rijdt ik geen wedstrijden meer met haar dus vandaar er onderuit laten halen! Als ik weer zou gaan starten zou ik denk ik wel weer laten beslaan.

En wat betreft sneeuw... Ik heb nooit last gehad van sneeuwklonten in de ijzers maar die staan normaal in de winter alleen in een paddock. Misschien al weer anders dan weide.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 09:15

@xJennifx ah zo, jaa dan begrijp ik het volledig! Goed dat je ze er weer onderuit hebt laten halen i.p.v. zoals veel mensen ze er maar gewoon onder laat want waarom niet.
Vanmiddag is het zover, ik moet eerlijk zeggen ik vind t doodeng := ik hoop zo dat ze normaal doet en dat alles goed gaat. Ik kijk er wel enorm naar uit dat we weer onbezorgd over de weg kunnen en ze weer lekker in de wei kan spelen.
Maar de sneeuw komt niet goed uit, daar maak ik me toch wel wat zorgen over, ik stond gister ook al met klompen onder Mn jodphurs.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:39

Als sneeuw ringen niet teveel extra kosten zou ik dat gewoon doen. Scheelt je toch weer stress.
Ik heb ze nooit gehad maar 2 keer op een dag kon ik wel ballen onder ijzers vandaan halen. Ze stond in paddock met schuil stal dus deed ook niet gek verder.
Succes vandaag!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:45

Jij lijkt dezelfde denkwijze als ik te hebben inderdaad, liever blootsvoets maar wat moet dat moet. Heb jij je pony rondom op ijzers? En ben je van plan dat zo te houden of wil je uiteindelijk ook zonder kunnen.[/quote]

Niet helemaal. Ik was altijd van de ijzers, jarenlang heeft hij erop gelopen. Maar hij was vaak gevoelig na het beslaan, liep steeds liever in de berm dan op de weg. Ik heb nog pads en zooltjes geprobeerd maar dat gaf niet echt verschil. Uiteindelijk belandde ik vanwege andere problemen bij de kliniek in Utrecht. Die gaven over de voeten aan dat het wat hoefbevangen aan deed, heel licht, maar op foto's niks te zien. Het was ook meer een beetje op eieren lopen, niet kreupel ofzo. Ik was inmiddels ook al bij Van Nassau geweest, wat best goed resultaat gaf op hun beslag. Alleen trokken ze die er in Utrecht af en gaven ze hem Dallmer plakbeslag. Super was dat, hij liep als een zonnetje. Alleen de hoefkwaliteit ging dusdanig achteruit, samen met de vorm van de hoef (naast dat het schreeuwend duur was, maar wat moet dat doen we), dat ik na twee jaar gestopt ben met de Dallmers. Ik ben het blootsvoets gaan proberen maar was weer terug bij af. Toen met mijn smid gaan plakken met verschillende soorten plakijzers maar was niet echt een succes. Dus uiteindelijk eraf, zelf een cursus natuurlijk bekappen gedaan en laten bekappen door een NB smid en hoefschoenen. Ging met ups en downs maar nooit stabiel. Werd uiteindelijk ook niks, anderhalf jaar geprobeerd. Toen was het in februari vorig jaar hetzelfde weer als nu en liep hij heel gevoelig door de bevroren ondergrond. Ik kon het niet aanzien, hij daalde ook in de kudde, kreeg constant op zijn donder van de rest, nooit eerder gehad. Dus weer een plakijzer eronder, na de eerste keer super, maar was de tweede keer weer gedoe met lijm en blijven plakken. En ik was het ook heel erg zat om steeds zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor iets waar ik te weinig opleiding voor had en alle bijkomende stress. Dit was nooit mijn bedoeling geweest, ik kwam vanuit een zoektocht steeds verder van mijn doel af. Toen kwam ik mijn huidige (nieuwe) smid tegen, die het allemaal bezag en aangaf dat hij het wel weer goed kreeg en er niet zo'n probleem in zag. Zo gezegd, zo gedaan. Rondom weer op ijzers met voor pads en zooltjes vanwege de dunne zool en een goede tegendruk voor een goed hoefmechanisme. Ik heb de tweede keer ook widia's laten slaan tegen het glijden, we hebben een gladde stalgang en binnenplaats. Toen hij de eerste keer klaar was kon ik mijn ogen niet geloven. In één klap waren alle problemen weg. Ik merk nu we langer bezig zijn dat het ook hier soms de ene keer beter gaat dan de andere keer. Het heeft heel subtiel te maken met bekappen denk ik, maar we zijn nog steeds aan het analyseren waardoor hij de ene keer zijn voeten knetter hard op straat neerzet en zelfs gewoon hard doordraaft, en de andere keer voorzichtiger is. Wat trouwens sowieso een goede invloed heeft gehad denk ik, is dat mijn smid kleine dunne nagels gebruikt en ze na het inslaan niet natrekt met zo'n tang. Hij vindt dat dat extra spanning geeft op de hoefwand, die niet nodig is en vaak onaangenaam is voor de paarden volgens hem. Dus hij slaat ze om en plat en dat is het. Ik vraag mezelf momenteel wel af of de pad en zool heel veel meerwaarde hebben want dat had hij bij de Dallmers ook niet. Maar voor de hoefkwaliteit is het wel beter, de smid gaf ook aan dat zijn hoeven heel erg vooruit zijn gegaan. Ik maak ze ook dagelijks heel goed schoon, smeer de achterhoeven aan de binnenkant in met paardenvet en ik maak ze elke dag rondom vochtig met een spons en vet ze ook in met paardenvet. Nou een heel verhaal. Hopelijk heb je er wat aan. Die van mij loopt in ieder geval nu keihard over een bevroren wei te draven, dus 100% verschil met een jaar geleden. Oja ik heb sneeuwringen, echt fijn hoor voor de sneeuw en wandelen. Wel irritant met uitkrabben maar dat neemt ik voor lief. Met die bulten onder zijn hoeven heb je anders straks een peesblessure.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:00

Door mijn antwoord in dit topic schiet me opeens te binnen dat ik heel vroeger een heel oud smidje had die koud besloeg. Daar liep hij terug redenerend nooit gevoelig :)*
Ik heb het meteen aan mijn smid geappt!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:30

Even inhaken op de gene die zeggen dat eenmaal op ijzers ze niet meer zonder kunnen, mijn paard heeft ongeveer 15 jaar op ijzers gestaan ivm het mennen. Nu is meneer met actief pensioen (rijden nog een x of 2 a 3 in de week, meestal buiten waarvan zeker 20min asfalt) en hebben we besloten z’n ijzers er onderuit te halen. Gaat echt super. Hij moet iets vaker naar de smit dan de jonkies die nooit ijzers gehad hebben. Zn hoeven spleiten iets sneller. Maar zo lang we het netjes bij houden doet hij het super! Kon vanaf week 1 er mee naar buiten. Alleen gevoelig op kiezels en bevroren grond

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:42

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties! Ze hebben enorm geholpen. De hoefsmid heeft er vandaag ijzertjes onder gedaan, alleen voor, om eerst maar even te kijken hoe dat gaat. Hij had geen sneeuwringen meer maar heeft er een leertje tussen gemaakt zodat de sneeuw minder blijft plakken. Ze liep goed met en ijzers, nog wel wat onzeker maar dat is ook logisch. In de wei wilde ze alweer om me heen gaan draven etc en dat deed ze voor de ijzertjes absoluut niet meer. Volgens mij hebben we het probleem gevonden. Hoefsmid stelde zelf ook al voor om 1 a 2 keer de ijzers te doen en daarna weer blootsvoets dus daar ben ik super blij mee.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:47

Helemaal super!