Raadsel hoef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:52

Ik zie het duidelijk wel
De zoolfoto is na een bekapping.
Als je een denkbeeldige lijn trekt door het been en de hoef langst de tubules zie je ook degelijk dat dat de hielen te lang zijn

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:07

Clasical schreef:
Ik zie het duidelijk wel
De zoolfoto is na een bekapping

Je kunt bij Hans anders nu gratis glazen krijgen bij aankoop van een frame van €39, misschien een bezoekje waard. B-)

Bij mij is de wand ook (te) lang als die langer gelezen niet bekapt zijn :+

BigOne

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:15

Ts wanneer ze tot september op ijzers heeft gestaan en dan in combinatie met de gigantische droogte waardoor de wedstrijdterreinen en weilanden gewoon knetterhard waren, dan zijn dit zeer waarschijnlijk kneuzingen als gevolg van ijzers en wel op de plek waar je noppen zaten.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 22:17

bigone schreef:
Ts wanneer ze tot september op ijzers heeft gestaan en dan in combinatie met de gigantische droogte waardoor de wedstrijdterreinen en weilanden gewoon knetterhard waren, dan zijn dit zeer waarschijnlijk kneuzingen als gevolg van ijzers en wel op de plek waar je noppen zaten.

Ze was in juli al van de ijzers af ivm blessure.. En met de ijzers maar eenmalig een wedstrijd in mei met noppen..

Clasical schreef:
Ik zie het duidelijk wel
De zoolfoto is na een bekapping.
Als je een denkbeeldige lijn trekt door het been en de hoef langst de tubules zie je ook degelijk dat dat de hielen te lang zijn

Bij de zoolfoto was de hoefsmid nog maar net bezig..nog geen corrigerende maatregelen gedaan etc..
Laatst bijgewerkt door Kasty op 16-12-18 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:18

Ik heb wel t idee dat daar op die plekjes de witte lijn ook net wat verbreed is?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:18

Maartje1990 schreef:
Clasical schreef:
Ik zie het duidelijk wel
De zoolfoto is na een bekapping

Je kunt bij Hans anders nu gratis glazen krijgen bij aankoop van een frame van €39, misschien een bezoekje waard. B-)

Bij mij is de wand ook (te) lang als die langer gelezen niet bekapt zijn :+

Je hoeft niet persoonlijk te worden.
Wij verschillen van visie maar het is denk ik geen vreemd verschijnsel als een paard traditioneel eens in de 8 weken word bekapt dat een lange hoefwand voor dit soort problemen zorgt.
Ik heb geen bril nodig om te zien waar de hoeflijnen welven, manlief net gevraagd wat hij zag en die is werkelijk een leek en begon gelijk over de welving in de lijnen.
Ze welving die midden in de hoef zit, diezelfde vorm zie je terug in de kroonrand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:21

Als je me een beetje zou kennen zou je juist weten dat we juist niet van visie verschillen. Al mijn paarden worden al jaren natuurlijk bekapt door mijzelf (cursus van PN gedaan ). Dus we verschillen niet van visie maar ik ben het gewoon totaal oneens met wat jij meent te zien.

En als ik zo naar de eerste foto kijk, zie ik weinig verkeerds met de bekapping van de hoefsmid. Ik zou Ts echter ook adviseren wellicht de smid met kortere tussen pozen tr laten komen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:27

Zoveel NB’ers kijken en zien anders.
Ik zie wat ik zie, iedereen die hier mee kijkt ziet dezelfde welving in de lijnen van de hoef.
En er is duidelijk een probleem die te maken heeft met frequentie van bekappen( en dus te lange hielen/hoefwand anders waren die kneuzingen daar simpelweg niet

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:33

_emmma_ schreef:
er zijn idd kneuzingen te zien, ik denk zelf toch dat er net wat teveel druk op de hielen staat. Je andere foto's laten dit ook wel zien (ookal lastig te beoordelen doordat ze niet recht van voren en recht van opzij genomen zijn) Mogelijk verdwijnen de kneuzing als de hielen net een klein stukje lager gezet worden.

https://postimg.cc/CdCpg8Cf

https://postimg.cc/V5FsFpVT
(kreeg de foto's niet zichtbaar vandaar linkje)

wat ik op de foto's zie is (lastig te beoordelen) dat de kroonrand achter wat omhoog komt ipv iets naar benden afloopt. Bij de foto van voren zie je bobbels aan de zijkant die kunnen duiden op teveel druk door wat te lange wand. Overigens heeft je paard wel heel goeie kwaliteit hoeven volgens mij! Zou idd zonde zijn er ijzers onder te zetten en waarschijnlijk het probleem ook niet verhelpen :) succes ermee

En Emmma ziet het kennelijk ook :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:41

Clasical schreef:
Zoveel NB’ers kijken en zien anders.
Ik zie wat ik zie, iedereen die hier mee kijkt ziet dezelfde welving in de lijnen van de hoef.
En er is duidelijk een probleem die te maken heeft met frequentie van bekappen( en dus te lange hielen/hoefwand anders waren die kneuzingen daar simpelweg niet

Dus als ik jou goed begrijp, komen de kneuzingen door niet voldoende frequent bekappen? Als het paard bijv elke 4 weken bekapt zou worden (uiteraard correct), dan zou ze deze kneuzingen niet hebben?

TS: is dit de eerste keer dat je paard deze kneuzingen heeft? Ik lees in je OP dat het een tijdje gaande is, maar nog geen jaren achtereen? En de smid komt al jaren elke ca 8 weken?
Laatst bijgewerkt door Hilary op 16-12-18 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:41

Die ene foto waar jij je strepen op getekend hebt lijkt dit indd ja. Maar kijk je vervolgens naar de vele duidelijkere foto’s zie je dit niet.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:56

als je leest over “corns” dan is eigenlijk de oplossing altijd een frequente bekapping.
Als dat de oplossing is dan lijkt mij dat daar ook het probleem ligt.
Je ziet dit doorgaans bij “ijzerpaarden”.
Dit paard heeft idd mooie kwaliteit hoeven, waarschijnlijk dankzij het feit dat ze doorgaans blootsvoets zijn.
Leeftijd, niveau van africhting ( hoger rijden met meer belasting) kan ook verandering teweeg brengen waardoor dit nu pas tot uiting komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:58

Als ze er niet kreupel op is dan zou ik het lekker zo laten. Sleutelen aan hoeven geeft alleen maar ellende. Niet in de laatste plaats als zogenaamde zelfbenoemde professionals zich er mee gaan bemoeien.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 22:59

Hilary schreef:
TS: is dit de eerste keer dat je paard deze kneuzingen heeft? Ik lees in je OP dat het een tijdje gaande is, maar nog geen jaren achtereen? En de smid komt al jaren elke ca 8 weken?

Dit is de eerste keer met kneuzingen, ze heeft de afgelopen 10 jaar nog nooit iets gehad met de hoeven
Het is nu denk ik zichtbaar tijdens 2 of 3 voorgaande bekapbeurten. Dus pak hem half jaartje.. De smid komt al meer dan 10 jaar om de circa 8 weken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:12

Het zou toch vreemd zijn als je dan nu ineens die kneuzingen kreeg door de frequentie van bekappen, terwijl dat dus al jaren hetzelfde is >;)
Maar wellicht is er iets anders veranderd, misschien zo klein of juist groot (afgelopen jaar hadden we wat bijzondere seizoenen, bijvoorbeeld) dat je het eigenlijk helemaal niet doorhebt.
Ik blijf even volgen, vind dit wel interessant :j Mijn merrie en ruin hadden bij de laatste bekapbeurt ook beide een kneuzing, maar dan van de straal en hoogstwaarschijnlijk door een steen. En beide maar 1 voet, dus tja.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:47

Clasical schreef:
Hielen en hoefwand korter, gelijk aan de zool.
Een bekapping eerder dan eens in de 8 weken.
Lees jezelf wat in als je het intressant vind op bv. hoefnatuurlijk.nl.
Daar vind je veel kennis die een traditionele hoefsmid helaas niet in pacht heeft.
Succes!

Tuurlijk, die traditionele hoefsmeden snappen er niks van, na hun opleiding van jaren! Beter gewoon een multimedia cursusje en een lesdag natuurlijk bekappen volgen, dan weet je exact hoe het zit! Schei toch uit joh!

Je zou eventueel nog de foto's naar Van Nassau kunnen sturen voor hun mening.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 00:25

Inderdaad beetje vreemde plekjes. Lijken me kleine kneuzinkjes of dunne plekjes in de zool. Wat je overigens wel vaker ziet zonder dat het problemen geeft.
Wat me wel opvalt is dat er zwarte plekjes lijken te zitten langs de witte lijn. Kun je die diep uitkrabben, is het zacht? Dus in de zin dat er kleine holtes zitten? Dan zou het een begin van white line disease kunnen zijn.
Verder ziet de hoef er m.i. netjes uit. Ik zou ze goed uitkrabben en me er verder vooralsnog niet te druk over maken.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 01:15

Als je een ijzer erop legt met kalkoengaten, vallen de plekken dan in de gaten? Zo ja, misschien een raar idee maar het is een kurkdroge zomer geweest en menig land was knijterhard. Zouden het op die manier kneuzingen veroorzaakt kunnen hebben? Kan je je herinneren of ze die periode wat last met lopen had?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:37

Ik ga akkoord met Maartje hoor, je kan de lijnen ook nogal overdreven tekenen :P op zo een foto kan je dat toch niet beoordelen? Een zijaanzicht is beter...

Tradi smid goh. De opleiding hier in België ben je klaar na 1 jaar hoor, die heb ik zelf ook afgewerkt :P

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:30

Afbeelding

Hier in vergelijking met een “gezonde” kroonrand rechts zie je aan de linkervoet duidelijk waar de kroonrand ter hoogte van de kwartieren strakker is en opbolt.
Het vooraanzicht van de linkervoet is duidelijk een V-vormige kroonrand zichtbaar.
Deze zelfde V-vorm is terug te vinden in de gehele hoornwand van de hoef.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:30

GaelleS schreef:
Ik ga akkoord met Maartje hoor, je kan de lijnen ook nogal overdreven tekenen :P op zo een foto kan je dat toch niet beoordelen? Een zijaanzicht is beter...

Tradi smid goh. De opleiding hier in België ben je klaar na 1 jaar hoor, die heb ik zelf ook afgewerkt :P

Het is allicht beter dan een dagcursus natuurlijk bekappen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:42

Clasical schreef:
[ [url=m/jUB7N9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier in vergelijking met een “gezonde” kroonrand rechts zie je aan de linkervoet duidelijk waar de kroonrand ter hoogte van de kwartieren strakker is en opbolt.
Het vooraanzicht van de linkervoet is duidelijk een V-vormige kroonrand zichtbaar.
Deze zelfde V-vorm is terug te vinden in de gehele hoornwand van de hoef.

En de linkerfoto is uit een vele andere hoek genomen dan de ander. Ik zie links op die foto indd ook wel wat strepen lopen, maar ik zie de kroonrand recht zijn. Maargoed, wat ik zeg en wat jij vindt komt op hetzelfde neer, ze zou haar paard met wat kortere intervallen moeten laten bekappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:51

Ts er zit ook een hoefsmid op bokt, eeet de naam zo niet maar ook een oude rot in het vak. Even zoeken en leg hem de foto’s voor.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:39

Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken.. Jammer dat er discussies komen, dat is niet de opzet van mijn topic. Ik heb eruit gehaald wat voor mij interessant is, het verhaal over kroonranden etc prima wat iedereen er in ziet en waar de lijntjes allemaal heen lopen. Ik twijfel niet aan de kunde van mijn traditionele hoefsmid die haar al 10 jaar doet vanaf veulen. Als die het niet goed doet had ze allang kreupel gelopen, kneuzingen etc etc.. En al helemaal met het niveau wat ze loopt. Over een aantal weken wordt ze weer bekapt en vanuit daar zien we verder..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:46

Kasty schreef:
Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken.. Jammer dat er discussies komen, dat is niet de opzet van mijn topic. Ik heb eruit gehaald wat voor mij interessant is, het verhaal over kroonranden etc prima wat iedereen er in ziet en waar de lijntjes allemaal heen lopen. Ik twijfel niet aan de kunde van mijn traditionele hoefsmid die haar al 10 jaar doet vanaf veulen. Als die het niet goed doet had ze allang kreupel gelopen, kneuzingen etc etc.. En al helemaal met het niveau wat ze loopt. Over een aantal weken wordt ze weer bekapt en vanuit daar zien we verder..

Maar TS zoals ik al zei, soms kan een frisse blik geen kwaad. Ik heb ook een vaste smid, maar als ik twijfel dan laat ik er een ander naar kijken, en het liefst samen met mijn eigen smid. 4 ogen zien meer dan 2. En dat wil niet zeggen dat jouw smid niet goed is.
Ik zou toch even laten kijken of het geen abses is, want dit kan je echt heel hele hoop narigheid brengen. En is heel erg vervelend voor je paard.