Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bigone schreef:Ts wanneer ze tot september op ijzers heeft gestaan en dan in combinatie met de gigantische droogte waardoor de wedstrijdterreinen en weilanden gewoon knetterhard waren, dan zijn dit zeer waarschijnlijk kneuzingen als gevolg van ijzers en wel op de plek waar je noppen zaten.
Clasical schreef:Ik zie het duidelijk wel
De zoolfoto is na een bekapping.
Als je een denkbeeldige lijn trekt door het been en de hoef langst de tubules zie je ook degelijk dat dat de hielen te lang zijn
Maartje1990 schreef:Clasical schreef:Ik zie het duidelijk wel
De zoolfoto is na een bekapping
Je kunt bij Hans anders nu gratis glazen krijgen bij aankoop van een frame van €39, misschien een bezoekje waard.![]()
Bij mij is de wand ook (te) lang als die langer gelezen niet bekapt zijn
_emmma_ schreef:er zijn idd kneuzingen te zien, ik denk zelf toch dat er net wat teveel druk op de hielen staat. Je andere foto's laten dit ook wel zien (ookal lastig te beoordelen doordat ze niet recht van voren en recht van opzij genomen zijn) Mogelijk verdwijnen de kneuzing als de hielen net een klein stukje lager gezet worden.
https://postimg.cc/CdCpg8Cf
https://postimg.cc/V5FsFpVT
(kreeg de foto's niet zichtbaar vandaar linkje)
wat ik op de foto's zie is (lastig te beoordelen) dat de kroonrand achter wat omhoog komt ipv iets naar benden afloopt. Bij de foto van voren zie je bobbels aan de zijkant die kunnen duiden op teveel druk door wat te lange wand. Overigens heeft je paard wel heel goeie kwaliteit hoeven volgens mij! Zou idd zonde zijn er ijzers onder te zetten en waarschijnlijk het probleem ook niet verhelpensucces ermee
Clasical schreef:Zoveel NB’ers kijken en zien anders.
Ik zie wat ik zie, iedereen die hier mee kijkt ziet dezelfde welving in de lijnen van de hoef.
En er is duidelijk een probleem die te maken heeft met frequentie van bekappen( en dus te lange hielen/hoefwand anders waren die kneuzingen daar simpelweg niet
Hilary schreef:TS: is dit de eerste keer dat je paard deze kneuzingen heeft? Ik lees in je OP dat het een tijdje gaande is, maar nog geen jaren achtereen? En de smid komt al jaren elke ca 8 weken?
Clasical schreef:Hielen en hoefwand korter, gelijk aan de zool.
Een bekapping eerder dan eens in de 8 weken.
Lees jezelf wat in als je het intressant vind op bv. hoefnatuurlijk.nl.
Daar vind je veel kennis die een traditionele hoefsmid helaas niet in pacht heeft.
Succes!
GaelleS schreef:Ik ga akkoord met Maartje hoor, je kan de lijnen ook nogal overdreven tekenenop zo een foto kan je dat toch niet beoordelen? Een zijaanzicht is beter...
Tradi smid goh. De opleiding hier in België ben je klaar na 1 jaar hoor, die heb ik zelf ook afgewerkt
Clasical schreef:[ [url=m/jUB7N9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier in vergelijking met een “gezonde” kroonrand rechts zie je aan de linkervoet duidelijk waar de kroonrand ter hoogte van de kwartieren strakker is en opbolt.
Het vooraanzicht van de linkervoet is duidelijk een V-vormige kroonrand zichtbaar.
Deze zelfde V-vorm is terug te vinden in de gehele hoornwand van de hoef.
Kasty schreef:Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken.. Jammer dat er discussies komen, dat is niet de opzet van mijn topic. Ik heb eruit gehaald wat voor mij interessant is, het verhaal over kroonranden etc prima wat iedereen er in ziet en waar de lijntjes allemaal heen lopen. Ik twijfel niet aan de kunde van mijn traditionele hoefsmid die haar al 10 jaar doet vanaf veulen. Als die het niet goed doet had ze allang kreupel gelopen, kneuzingen etc etc.. En al helemaal met het niveau wat ze loopt. Over een aantal weken wordt ze weer bekapt en vanuit daar zien we verder..