4 uur loslopen per dag genoeg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 02:34

Heb al veel van dit soort topics gezien op bokt, en eigenlijk zie ik nauwelijks iemand die zijn paard op stal heeft staan. Toch als ik kijk naar de stal waar ik met mijn paard gestald sta (115 paarden) komen de meeste paarden echt niet aan die 4 uur. Meeste paarden kennen niet eens een paddock. Meeste mensen doen hun paarden niet naar buiten, bang voor blessures bij hun sportpaarden. Ook staan er zelfs een paar op boxrust? Hier had ik nog nooit van gehoord en verbaas ik mij nog steeds over. Gelukkig kan ik mijn paard buiten zetten wanneer ik wil dus komt die van mij zeker een paar uur per dag in de paddock + beweging. Ik ken verder ook vrij weinig mensen in de omgeving die hun paard in een wei oid hebben staan. Meeste paarden staan gewoon op stal. Groot verschil dus met wat ik lees op bokt en wat ik zie in mijn omgeving.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 02:46

Mies schreef:
Heb al veel van dit soort topics gezien op bokt, en eigenlijk zie ik nauwelijks iemand die zijn paard op stal heeft staan. Toch als ik kijk naar de stal waar ik met mijn paard gestald sta (115 paarden) komen de meeste paarden echt niet aan die 4 uur. Meeste paarden kennen niet eens een paddock. Meeste mensen doen hun paarden niet naar buiten, bang voor blessures bij hun sportpaarden. Ook staan er zelfs een paar op boxrust? Hier had ik nog nooit van gehoord en verbaas ik mij nog steeds over. Gelukkig kan ik mijn paard buiten zetten wanneer ik wil dus komt die van mij zeker een paar uur per dag in de paddock + beweging. Ik ken verder ook vrij weinig mensen in de omgeving die hun paard in een wei oid hebben staan. Meeste paarden staan gewoon op stal. Groot verschil dus met wat ik lees op bokt en wat ik zie in mijn omgeving.

Deze mensen gaan echt niet posten in dit soort topics hoor.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:23

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:39

FatCat schreef:
Mies schreef:

Jawel hoor, ik ga mijn beest in de winter echt niet van smorgens vroeg tot savonds laat buiten tot zijn knietjes in de zuigende klei zetten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:19

Ik vind toch dat de omstandigheden waarin mee in kaart gebracht moeten worden... Bijvoorbeeld de locatie waar je staat (hoe is de grond?) en ook de situatie als ze dan toch binnen staan. Is er hooi en stro? Goede ruime stallen (toch zeker 3,5 op 4 nodig) met een buitenluik en zicht op andere paarden met liefst tralies, veel licht etc... Ik heb nu 2 jaar gestaan op een stal waar ze nog heel traditioneel vanaf oktober de weien dicht gooien en pas in mei weer opendoen. 2 winters heb ik dat volgehouden, waarvan afgelopen winter met kleine paddocks en zelf aangeschafte slowfeeder. Maar ik doe het nooit meer, hoe ziek is het om een paard zeven maanden lang maar 2 of 3 uurtjes per dag uit de stal te kunnen halen en hem niet los te kunnen zetten. Er was 1 paddock om los te gooien voor 85 stallen en die was dan vaak nog zeiknat. Ik hield dat niet vol, ik zag mijn paard gewoon veranderen in een draakje en na 2/3 maanden maakte ze een soort switch en gaf ze het protest op. Dat is toch verschrikkelijk? En dan kon ze in mei weer op de weide, maar in oktober begon het hele verhaal gewoon opnieuw. Vandaag verhuis ik naar de nieuwe stal waar ze het hele jaar op de weide kunnen en waar evenveel luxe is. Geen binnenbak, maar dat is een keuze die je moet maken. En op de nieuwe stal is het dan maar 3 of 4 uurtjes op de wei per dag, maar wel elke dag en het hele jaar door. Dan verkies ik dat absoluut boven 5 van de 12 maanden 6 uur op de wei.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:25

Anoniem schreef:
Wei of paddock is imo geen verschil, zolang er in de paddock maar wat te knabbelen is dan.

Ligt er wel aan hoe groot die paddock is, ik zie tegenwoordig paddocks van 3x 6 en dan staan ze ook hele dag buiten, maar vrij bewegen ho maar....
En ik denk dat er veel al blij mogem zijn als ze 4 u buiten lopen in een ruime paddock met vriendjes, het meerendeel komt er niet aan als ik zo om me heen kijk

freetorun

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:31

Ik vind dit een lastige discussie. Vind ik 4u buiten genoeg voor mijn paard? Nee, zeker niet.

Vind ik 4 uur buiten genoeg voor een manege paard (waar de discussie om begon)? Nee. Is het een ontzettende verbetering? ja. En verandering komt in stapjes, ik denk dat elk paard al ontzettend gebaat zou zijn met op z'n minst 4 uur buiten..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:52

Polly schreef:
[

Jawel hoor, ik ga mijn beest in de winter echt niet van smorgens vroeg tot savonds laat buiten tot zijn knietjes in de zuigende klei zetten

Maar dat is dan toch gewoon een kwesie van aanpassingen maken? Stukje verharden en een stukje draineren en je hebt zo een behoorlijke paddock. Zit zelf op klei en mijn paarden staan gewoon altijd buiten met droge voeten.

De mogelijk acceptabele grootte van een 24/7 stal vind ik minimaal 100m2 per paard en dan met zijn 2en uiteraard. Nu ik het typ is dat wellicht nog flink krap.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:01

Ik vind 5-8u los. 4 u vind ik echt te weinig.

En dan nog trainen erbovenop. Als het heel erg stormt dan een uurtje in de paddock. Een paard is grmaakt om te bewegen, zo’n 17u per dag, niet om in een stal te staan. Neemt niet weg dat mijn paarden snachts op dtal gaan, maar onze stallen zijn echt ruim, ze zouden er zonder proppen met 2 in kunnen. Onze fokmerries staan dag en. Nacht buiten. :))
Spoiler:
neem dit niet zl te gemeen op. Ik heb autisme waardoog ik dingen niet goed uit kan leggen. Dit is vriendelijk bedoeld

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:03

Ja hoor, ze hebben 10 jr lang 24/7 buiten gestaan met weide, paddock, verharding en schuilstal. En als het regende stonden ze de hele dag in die schuilstal.

Nu staan ze met slecht weer overdag een paar uurtjes buiten en de rest binnen in een ruime, luchtige box op stro met hooi. Als het mooi weer is staan ze ook veel langer buiten uiteraard maar ik zie het nut niet om ze een paar uur buiten te zetten in de stromende regen en dan vanuit mijn warme huis te kijken hoe ze bij het hek staan te sippen

In de zomer nog steeds 24/7 buiten en in de winter zolang als comfortabel. En na een uur in de regen is de lol er al snel af hoor.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:22

Ik vind het bizar dat mensen paarden nog op stal houden.

Een paard in een stal is hetzelfde als een kat in een kratje. Het eerste is voor velen normaal, het tweede is absurd. Beiden kunnen hun kont net aan keren.
Daar komt ook nog bij dat paarden veel meer op een dag actief zijn en bewegen.

Een paard op stal is net zo sneu als die kat in de krat. Met andere woorden, in beide gevallen puur dierenleed.

Daarom dus, nee, 4 uur per dag is niet genoeg. 12 uur ook niet, een paard heeft geen dag / nacht ritme zoals wij.
Een stal voor medische noodzaak daar gelaten, dat is een ander verhaal. Maar een paard op stal als huisvesting, met dichte deur, is diep triest.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:33

Rooompie schreef:

En ik vind het bizar dat er mensen zijn die hun manier de enige goede vinden en niet kunnen begrijpen dat dat niet voor elk paard werkt.
Ik heb 10jr 24/7 buiten gestaan met goede faciliteiten en mijn beest was niet gelukkig. Moet ik hem dan omdat er op een forum mensen zijn die op stal niet goed vinden maar laten verpieteren?

8)7

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:37

Polly schreef:
FatCat schreef:

Ik heb het over de mensen die hun paard echt de heledag op stal laten staan - winter en zomer. Die van jou gaan nog een paar uur buiten swinters, en 24/7 in de zomer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:42

Maar er is een groot verschil tussen 24/7 en een uurtje op de paddock of de hele dag in een bakje van 3x6 alleen. Iedereen zal z'n eigen manier van houden proberen te rechtvaardigen omdat een ieder het probeert goed te doen . En er zijn altijd de uitzonderingen, en ik merk in de paardenwereld dat eigenaren heel goed zijn in het creëren van uitzonderingen ;)
Er zijn te veel redenen om op te noemen om voor een bepaalde stalling te kiezen, het enige dat ik hoop is dat eigenaren blijven rondkijken of het beter of anders kan.niet indutten!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:53

Polly schreef:
Rooompie schreef:

En ik vind het bizar dat er mensen zijn die hun manier de enige goede vinden en niet kunnen begrijpen dat dat niet voor elk paard werkt.
Ik heb 10jr 24/7 buiten gestaan met goede faciliteiten en mijn beest was niet gelukkig. Moet ik hem dan omdat er op een forum mensen zijn die op stal niet goed vinden maar laten verpieteren?

8)7

Eens.

Mijn paard staat vandaag een uur of 4 buiten. Op zandgrond overigens maar er staat geen sprietje meer overeind en het is gewoon nat.
Ze heeft geen deken op. En na 4 uur in de regen is ze er helemaal zat van.

En ze laat het weten hoor. Als ik op een mooie zonnige dag kom sta ik naar een dikke rode kont te kijken. Met dit weer staat ze bij de draad.

En vanavond is ze er uiteraard ook nog een paar uurtjes uit.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:02

NatasjavE schreef:
Polly schreef:

8)7
Eens.

Mijn paard staat vandaag een uur of 4 buiten. Op zandgrond overigens maar er staat geen sprietje meer overeind en het is gewoon nat.
Ze heeft geen deken op. En na 4 uur in de regen is ze er helemaal zat van.

En ze laat het weten hoor. Als ik op een mooie zonnige dag kom sta ik naar een dikke rode kont te kijken. Met dit weer staat ze bij de draad.

En vanavond is ze er uiteraard ook nog een paar uurtjes uit.
Maar is dit niet meer de manier hoe het paard buiten gehouden wordt? Krijgt het dier buiten wel eten? En kan het buiten schuilen?

Ik denk dat een gemiddeld paard het 24/7 buiten prima (of zelfs heel goed) zou doen onder de juiste omstandigheden:
- schuilmogelijkheid
- (onbeperkt) ruwvoer
- droog ( dus delen bestraat bv)

Dat is heel wat anders dan een paard een paar uur buiten laten in een kleine(re) zandbak zonder eten en je afvragen waarom hij zo graag naar binnen wil (waar wel eten is)..

Edit: nu zeg ik niet per se dat dit helemaal bij jou van toepassing is NatasjavE, maar dit is wel vaak wat ik voorbij hoor/zie komen. En dan vind ik het een vage vergelijking

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:06

Rooompie schreef:

Een paard in een stal is hetzelfde als een kat in een kratje. Het eerste is voor velen normaal, het tweede is absurd. Beiden kunnen hun kont net aan keren.
Daar komt ook nog bij dat paarden veel meer op een dag actief zijn en bewegen.

Een paard op stal is net zo sneu als die kat in de krat. Met andere woorden, in beide gevallen puur dierenleed.

Daarom dus, nee, 4 uur per dag is niet genoeg. 12 uur ook niet, een paard heeft geen dag / nacht ritme zoals wij.
Een stal voor medische noodzaak daar gelaten, dat is een ander verhaal. Maar een paard op stal als huisvesting, met dichte deur, is diep triest.

Mijn paard staat met slecht weer binnen (anders volledige dag buiten en 's nachts op stal) en mijn kat zit 's nachts in een bench. Als ik dit lees ben ik dus echt een enorme dierenbeul :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:11

freetorun schreef:
Ik denk dat een gemiddeld paard het 24/7 buiten prima (of zelfs heel goed) zou doen onder de juiste omstandigheden:
- schuilmogelijkheid
- (onbeperkt) ruwvoer
- droog ( dus delen bestraat bv)

Dat is heel wat anders dan een paard een paar uur buiten laten in een kleine(re) zandbak zonder eten en je afvragen waarom hij zo graag naar binnen wil (waar wel eten is)..

Zelfs bij alle door jou omschreven ideale omstandigheden wil ze met dit weer gewoon niet te lang buiten zijn. :)

Nogmaals....met mooi weer wil ze onder verder gelijke omstandigheden niet naar binnen en nu wel. Dat is een signaal wat je als paardenhouder op moet pikken.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:15

Wij hebben op stal de mogelijkheid om de paarden op een 24/7 wei te zetten (mei tot oktober). Echter, ik wil dit niet en daarom kies ik ervoor om mijn paard iedere nacht binnen te halen. Ik vind het belangrijk dat ze krachtvoer bijgevoerd krijgt, plus dat het gras snel kort en zanderig wordt. Ik heb dan liever dat ze 's nachts haar hooi/kuilvoer kan eten op stal, zodat ze in ieder geval voldoende ruwvoer binnenkrijgt. In de winter komen ze in de stapmolen en paddock.

Echter, op dagen zoals vandaag blijven ze lekker binnen en zet ik ze een paar uur in de paddock. Ze wil met dit weer niet eens naar buiten en ik vind het niet nodig om haar in de natte klei te zetten zonder schuilmogelijkheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:18

enjoy86 schreef:
Helaas is die 4 uur niet overal haalbaar. In onze regio is dat lastig te vinden in de winter, met kleigrond

Hier ook en als het al lukt dan is het een postzegelstukje.
Dat is voor mij een reden om na deze paarden geen paarden meer te houden in deze provincie.

In de winter min buiten tijdens de lichte uren en zomers ga ik voor 24/7 .Wei/paddock of dit afgewisseld.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:21

Tja, ik vind 4u weinig. Maar eerlijk? Mijn pony is ook niet altijd meer dan 4u los / buiten. In sommige periodes komt hij zelfs niet aan die 4u buiten. Moest ik de keuze hebben, zou hij ook ergens komen te staan waar hij 24/7 buiten kan (of zelf kan kiezen), samen met andere paarden. Maar dat is helaas geen mogelijkheid.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:23

Rooompie schreef:

Bij dit soort opmerkingen wil ik eigenlijk altijd wel uitnodigen om vzpaard uit haar stal te krijgen als ze eens geen zin heeft. Succes want zelfs mij lukt dat niet. En o, ja, die ene stap naar buiten? Die is dan alleen om de deur dicht te doen.
En ja, mijn kat slaapt graag in haar kratje. Zal wel aan mij liggen. Ik ben bizar en dat is besmettelijk. :+

Dat vier uur per dag eruit in theorie te weinig is ben ik helemaal mee eens. Het liefst zie ik ze ook de hele dag en nacht lekker buiten sjouwen. Maar 't moet kunnen, en nog belangrijker dan dat, het moet willen. Sommige paarden vinden het heel niet erg om bij rotweer of als ze geen twee meer zijn en af en toe even geen zin hebben in stuiterend jongspul een paar uurtjes op stal te staan. Sommige paarden staan onderaan de pikorde en vinden het daarom al niet erg om zo nu en dan even rustig in een veilige, afgesloten omgeving hooitjes te knabbelen of een tukje te doen. Gun die hun stalletjes, vooral als je weet dat ze eerder 'maar' vier uur per dag binnen staan. En ja, sommige paarden hebben niks met stalling, die maak je alleen blij met een mooi stuk land waar ze eindeloos kunnen sjouwen met hun maten.
In allebei de gevallen (en in al die grijze gevallen er tussenin) siert het je als eigenaar als je probeert zoveel mogelijk te voldoen aan wat je paard aangeeft dat ie nodig heeft.

Wat betreft de kat, oké, dat kratje staat open, maar ook die probeert bij de DA zelf haar deksel dicht te doen. Bizar hé? :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:32

Het feit dat een paard naar binnen wil, wil natuurlijk ook niet zeggen dat hij dan 20 uur op stal wil staan. Die van ons gaan ook weleens in een stal staan, maar nooit lang. Daarbij geven we ze dus de keus. Over 24 uur kunnen ze dus verdeelt bewegen, liggen, eten, kroelen, schuilen.

Paarden hebben totaal geen last van regen. Ze nemen bij een harde bui een houding en richting aan en dat is prima. WIJ vinden het rot, omdat wij mensen zijn. Daarbij nog een keer; geef ze een keus en ze doen wat ze zelf goed vinden.

Ik vind zelf een vierkante wei zonder beschutting of vriendjes bijv helemaal niks. Net als een kleine zandpaddock in de winter zonder eten en vriendjes.

Maar als mensen echt willen, moet je aanpassingen doen. Er wordt bergen geld uitgegeven aan luxe boxen met gouden knoppen.......Dan kun je ook een stuk bestraten, zand storten, drainage aanleggen etc.

Veel vrije beweging heeft ook voordelen op de gezondheid en conditie. En bij elke goede stal, pp etc waar omstandigheden goed zijn, zie ik alleen maar rust. Dat is op de tralie stallen echt totaal anders. Heb vaak ergens gereden waar het een hels kabaal was vanwege het trappen in de stallen tegen de wanden.

Mensen hebben het zo aangeleerd en stappen niet snel van gewoontes af. Als we allemaal van jongs af aan paarden buiten hadden gehad, was dat normaal geweest en had niemand over een stal nagedacht.

Ik erger me vooral aan mensen die hun paarden ook nog binnen zetten in die 4 uurtjes. Dan pakken ze hun paard, binden hem vast, gaan uitmesten, dan rijden, dan gaat paard op stal en vervolgens zitten ze nog 2 uur te kletsen.......

4 uur buiten is te weinig. Bekijk het anders, 20 uur op stal is teveel en dan wordt het meteen veel duidelijker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:34

Pluizebolpum schreef:
Rooompie schreef:

Bij dit soort opmerkingen wil ik eigenlijk altijd wel uitnodigen om vzpaard uit haar stal te krijgen als ze eens geen zin heeft. Succes want zelfs mij lukt dat niet. En o, ja, die ene stap naar buiten? Die is dan alleen om de deur dicht te doen.
En ja, mijn kat slaapt graag in haar kratje. Zal wel aan mij liggen. Ik ben bizar en dat is besmettelijk. :+

Dat vier uur per dag eruit in theorie te weinig is ben ik helemaal mee eens. Het liefst zie ik ze ook de hele dag en nacht lekker buiten sjouwen. Maar 't moet kunnen, en nog belangrijker dan dat, het moet willen. Sommige paarden vinden het heel niet erg om bij rotweer of als ze geen twee meer zijn en af en toe even geen zin hebben in stuiterend jongspul een paar uurtjes op stal te staan. Sommige paarden staan onderaan de pikorde en vinden het daarom al niet erg om zo nu en dan even rustig in een veilige, afgesloten omgeving hooitjes te knabbelen of een tukje te doen. Gun die hun stalletjes, vooral als je weet dat ze eerder 'maar' vier uur per dag binnen staan. En ja, sommige paarden hebben niks met stalling, die maak je alleen blij met een mooi stuk land waar ze eindeloos kunnen sjouwen met hun maten.
In allebei de gevallen (en in al die grijze gevallen er tussenin) siert het je als eigenaar als je probeert zoveel mogelijk te voldoen aan wat je paard aangeeft dat ie nodig heeft.

Wat betreft de kat, oké, dat kratje staat open, maar ook die probeert bij de DA zelf haar deksel dicht te doen. Bizar hé? :P

Mijn oudste is 25 en die moet je echt niet opsluiten. Als het een paar dagen heeft gevroren en de bodem is weer zacht, is zij degene die echt vreselijk uit haar plaat gaat. Dan doen de anderen van 19, 20 en 20 wel mee, maar zij spant echt de kroon.

En ja, allemaal ex stalpaarden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:40

Op onze stal kun je kiezen uit hele dagen buiten of halve dagen tijdens de paddockperiode. De Fries staat de hele dag buiten en onze bejaarde merrie halve dagen. Dat is meer dan prima voor haar.