Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mies schreef:Heb al veel van dit soort topics gezien op bokt, en eigenlijk zie ik nauwelijks iemand die zijn paard op stal heeft staan. Toch als ik kijk naar de stal waar ik met mijn paard gestald sta (115 paarden) komen de meeste paarden echt niet aan die 4 uur. Meeste paarden kennen niet eens een paddock. Meeste mensen doen hun paarden niet naar buiten, bang voor blessures bij hun sportpaarden. Ook staan er zelfs een paar op boxrust? Hier had ik nog nooit van gehoord en verbaas ik mij nog steeds over. Gelukkig kan ik mijn paard buiten zetten wanneer ik wil dus komt die van mij zeker een paar uur per dag in de paddock + beweging. Ik ken verder ook vrij weinig mensen in de omgeving die hun paard in een wei oid hebben staan. Meeste paarden staan gewoon op stal. Groot verschil dus met wat ik lees op bokt en wat ik zie in mijn omgeving.
FatCat schreef:Mies schreef:Heb al veel van dit soort topics gezien op bokt, en eigenlijk zie ik nauwelijks iemand die zijn paard op stal heeft staan. Toch als ik kijk naar de stal waar ik met mijn paard gestald sta (115 paarden) komen de meeste paarden echt niet aan die 4 uur. Meeste paarden kennen niet eens een paddock. Meeste mensen doen hun paarden niet naar buiten, bang voor blessures bij hun sportpaarden. Ook staan er zelfs een paar op boxrust? Hier had ik nog nooit van gehoord en verbaas ik mij nog steeds over. Gelukkig kan ik mijn paard buiten zetten wanneer ik wil dus komt die van mij zeker een paar uur per dag in de paddock + beweging. Ik ken verder ook vrij weinig mensen in de omgeving die hun paard in een wei oid hebben staan. Meeste paarden staan gewoon op stal. Groot verschil dus met wat ik lees op bokt en wat ik zie in mijn omgeving.
Deze mensen gaan echt niet posten in dit soort topics hoor.
Anoniem schreef:Wei of paddock is imo geen verschil, zolang er in de paddock maar wat te knabbelen is dan.
Polly schreef:[
Jawel hoor, ik ga mijn beest in de winter echt niet van smorgens vroeg tot savonds laat buiten tot zijn knietjes in de zuigende klei zetten
Rooompie schreef:Ik vind het bizar dat mensen paarden nog op stal houden.
Polly schreef:FatCat schreef:Deze mensen gaan echt niet posten in dit soort topics hoor.
Jawel hoor, ik ga mijn beest in de winter echt niet van smorgens vroeg tot savonds laat buiten tot zijn knietjes in de zuigende klei zetten
Polly schreef:Rooompie schreef:Ik vind het bizar dat mensen paarden nog op stal houden.
En ik vind het bizar dat er mensen zijn die hun manier de enige goede vinden en niet kunnen begrijpen dat dat niet voor elk paard werkt.
Ik heb 10jr 24/7 buiten gestaan met goede faciliteiten en mijn beest was niet gelukkig. Moet ik hem dan omdat er op een forum mensen zijn die op stal niet goed vinden maar laten verpieteren?
NatasjavE schreef:Maar is dit niet meer de manier hoe het paard buiten gehouden wordt? Krijgt het dier buiten wel eten? En kan het buiten schuilen?Polly schreef:Eens.En ik vind het bizar dat er mensen zijn die hun manier de enige goede vinden en niet kunnen begrijpen dat dat niet voor elk paard werkt.
Ik heb 10jr 24/7 buiten gestaan met goede faciliteiten en mijn beest was niet gelukkig. Moet ik hem dan omdat er op een forum mensen zijn die op stal niet goed vinden maar laten verpieteren?
Mijn paard staat vandaag een uur of 4 buiten. Op zandgrond overigens maar er staat geen sprietje meer overeind en het is gewoon nat.
Ze heeft geen deken op. En na 4 uur in de regen is ze er helemaal zat van.
En ze laat het weten hoor. Als ik op een mooie zonnige dag kom sta ik naar een dikke rode kont te kijken. Met dit weer staat ze bij de draad.
En vanavond is ze er uiteraard ook nog een paar uurtjes uit.
Een paard in een stal is hetzelfde als een kat in een kratje. Het eerste is voor velen normaal, het tweede is absurd. Beiden kunnen hun kont net aan keren.
Daar komt ook nog bij dat paarden veel meer op een dag actief zijn en bewegen.
Een paard op stal is net zo sneu als die kat in de krat. Met andere woorden, in beide gevallen puur dierenleed.
Daarom dus, nee, 4 uur per dag is niet genoeg. 12 uur ook niet, een paard heeft geen dag / nacht ritme zoals wij.
Een stal voor medische noodzaak daar gelaten, dat is een ander verhaal. Maar een paard op stal als huisvesting, met dichte deur, is diep triest.
freetorun schreef:Ik denk dat een gemiddeld paard het 24/7 buiten prima (of zelfs heel goed) zou doen onder de juiste omstandigheden:
- schuilmogelijkheid
- (onbeperkt) ruwvoer
- droog ( dus delen bestraat bv)
Dat is heel wat anders dan een paard een paar uur buiten laten in een kleine(re) zandbak zonder eten en je afvragen waarom hij zo graag naar binnen wil (waar wel eten is)..
enjoy86 schreef:Helaas is die 4 uur niet overal haalbaar. In onze regio is dat lastig te vinden in de winter, met kleigrond
Een paard op stal is net zo sneu als die kat in de krat. Met andere woorden, in beide gevallen puur dierenleed.
Pluizebolpum schreef:Rooompie schreef:Ik vind het bizar dat mensen paarden nog op stal houden.
Bij dit soort opmerkingen wil ik eigenlijk altijd wel uitnodigen om vzpaard uit haar stal te krijgen als ze eens geen zin heeft. Succes want zelfs mij lukt dat niet. En o, ja, die ene stap naar buiten? Die is dan alleen om de deur dicht te doen.
En ja, mijn kat slaapt graag in haar kratje. Zal wel aan mij liggen. Ik ben bizar en dat is besmettelijk.![]()
Dat vier uur per dag eruit in theorie te weinig is ben ik helemaal mee eens. Het liefst zie ik ze ook de hele dag en nacht lekker buiten sjouwen. Maar 't moet kunnen, en nog belangrijker dan dat, het moet willen. Sommige paarden vinden het heel niet erg om bij rotweer of als ze geen twee meer zijn en af en toe even geen zin hebben in stuiterend jongspul een paar uurtjes op stal te staan. Sommige paarden staan onderaan de pikorde en vinden het daarom al niet erg om zo nu en dan even rustig in een veilige, afgesloten omgeving hooitjes te knabbelen of een tukje te doen. Gun die hun stalletjes, vooral als je weet dat ze eerder 'maar' vier uur per dag binnen staan. En ja, sommige paarden hebben niks met stalling, die maak je alleen blij met een mooi stuk land waar ze eindeloos kunnen sjouwen met hun maten.
In allebei de gevallen (en in al die grijze gevallen er tussenin) siert het je als eigenaar als je probeert zoveel mogelijk te voldoen aan wat je paard aangeeft dat ie nodig heeft.
Wat betreft de kat, oké, dat kratje staat open, maar ook die probeert bij de DA zelf haar deksel dicht te doen. Bizar hé?