Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Re: Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 22:00

Okee !! Dat zou dus zomaar kunnen, Cuba word van de zomer 11.

Ik noteer dat gewoon ook dan kunnen ze het altijd even goed checken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:53

Je kunt ontzettend veel geld steken in diagnoses, maar zet m gewoon een jaar op de wei. Wat niet geneest op de wei geneest ook niet in een kliniek. Als het daarna beter is, lange stukken rechtuit gaan stappen, veel stappen op het harde. Zand en krappe bochten vermijden.

Helaas is er niets dat genezing van pezen kan versnellen. Geduld heeeeeeel veel geduld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:59

Arabesk schreef:
Je kunt ontzettend veel geld steken in diagnoses, maar zet m gewoon een jaar op de wei. Wat niet geneest op de wei geneest ook niet in een kliniek. Als het daarna beter is, lange stukken rechtuit gaan stappen, veel stappen op het harde. Zand en krappe bochten vermijden.

Helaas is er niets dat genezing van pezen kan versnellen. Geduld heeeeeeel veel geduld.

Dat laatste is niet helemaal waar, er zijn inmiddels al een aantal therapieën om pezen beter en sneller te laten genezen (evidence based, is literatuur). Denk bijv. aan shockwave of PRP met groeifactoren. Maar dat is uiteraard kostbaarder dan op de weide zetten. (Wil niet zeggen dat het ook niet ter aanvulling gebruikt kan worden. Maar PRP zal zeer wss ook niet gebruikt gaan worden zonder duidelijke lokalisatie v/d beschadiging en dan kom ik terug op mijn punt van een kijkoperatie :) ).

Overigens is rust en revalideren inderdaad ten alle tijde het behandelplan. Dus het is aan TS zelf te overwegen om daarin wel of niet te willen aanvullen (diagnostisch/behandelend).

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 12:34

Als de diagnose zal worden een peesprobleem en het advies dan is hem op de weide te zetten zal ik dat zeker doen. (Voor zolang dat in deze regio mogelijk is) Maar in dit geval weet ik niet of dat het probleem is de pees is steeds goed gewoon.
En ik wil zeker weten of het probleem niet ergens anders veroorzaakt word anders kan ik er nog een jaar aan vast plakken maar dan eindig ik weer waar ik nu steeds begin.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:43

In het geval van mijn paard had een jaar rust geen moer uitgemaakt.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 13:07

ingvdh schreef:

Precies ! Daarom heb ik dit topic geopend om van andere mensen dingen te horen en dat allemaal mee ter kunnen nemen in mijn besluit.

Als ik nu plaatjes bekijk van paarden benen/pezen zit de verdikking aan de binnen en buitenkant precies bij het anular ligament

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:36

ingvdh schreef:

Heb je je paard een jaar op rust gezet ? Nee ? Dan weet je ook niet of het verschil had uitgemaakt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:47

collendoorn schreef:
ingvdh schreef:

Precies ! Daarom heb ik dit topic geopend om van andere mensen dingen te horen en dat allemaal mee ter kunnen nemen in mijn besluit.

Als ik nu plaatjes bekijk van paarden benen/pezen zit de verdikking aan de binnen en buitenkant precies bij het anular ligament

Verdikking van het annulair ligament is duidelijk zichtbaar op echo. Dat had je DA dus metéén gezien.

Verder, er bestaat geen enkele twijfel over dat het om een peesprobleem gaat. Het enige waarover je kunt twijfelen is de vraag of je het paard op rust zet, dan wel een kijkoperatie laat doen. Dat is iets waarover je best overlegt met je DA.

En tenslotte, je moet nu wel iets gaan doen. Hoe langer je paard blijft staan met een kogel twee keer zo dik als normaal, hoe slechter de prognose. Minstens heeft hij ontstekingsremmers nodig.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 14:36

BigBen schreef:
collendoorn schreef:

Verdikking van het annulair ligament is duidelijk zichtbaar op echo. Dat had je DA dus metéén gezien.

Verder, er bestaat geen enkele twijfel over dat het om een peesprobleem gaat. Het enige waarover je kunt twijfelen is de vraag of je het paard op rust zet, dan wel een kijkoperatie laat doen. Dat is iets waarover je best overlegt met je DA.

En tenslotte, je moet nu wel iets gaan doen. Hoe langer je paard blijft staan met een kogel twee keer zo dik als normaal, hoe slechter de prognose. Minstens heeft hij ontstekingsremmers nodig.

De verdikking op de echo is steeds vocht geweest. De pees vertoont geen "gaten" of ander problemen.
Ik heb ondertussen ook contact met mijn eigen dierenarts en met Emmeloord die gaan aan de hand van de beelden van de da bekijken wat hun ervan vinden en daarvan uit komt een afspraak.

Voor nu kan ik dus niet meer als koelen En compagel smeren omdat ze nog geen plan hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:10

Wat vond Emmeloord er van?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 18:34

Emmeloord denk toch dat de diepe buigpees schade heeft.

Aankomende woensdag gaan we heen. Dus dan hoop ik meer te vertellen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:24

Je bent dan meteen op de goede plek mochten ze willen opereren. Daarvoor waren er twee opties: Emmeloord of Utrecht (overigens was Utrecht wel stuk goedkoper, dus ik ben daarvoor gegaan :) )

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 21:37

Focussed schreef:
Je bent dan meteen op de goede plek mochten ze willen opereren. Daarvoor waren er twee opties: Emmeloord of Utrecht (overigens was Utrecht wel stuk goedkoper, dus ik ben daarvoor gegaan :) )

Is dat serieus zo een verschil !!?
Hij is eerder geopereerd geweest in Utrecht en dat viel me uiteindelijk reuze mee want toen heeft hij nog bijna 2 weken in quarantaine gestaan maar ik wist niet dat daar zo een verschil in zou zitten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:49

collendoorn schreef:
Focussed schreef:

Is dat serieus zo een verschil !!?
Hij is eerder geopereerd geweest in Utrecht en dat viel me uiteindelijk reuze mee want toen heeft hij nog bijna 2 weken in quarantaine gestaan maar ik wist niet dat daar zo een verschil in zou zitten.

Utrecht kwam uit op ca €1150 en Emmeloord zou €1500 zijn (operatie, 2 a 3 dagen op stal, eerste verbandswissel en postoperatief AB/Metacam etc.).

Ik heb uiteindelijk mijn paard twee weken op Utrecht laten staan zodat alle verbandswissels + hechting eruit daar gedaan konden worden. De paarden staan hier het gehele jaar door buiten, en buiten (op klein stukje) met verband kon helaas niet ivm regen. Dus vandaar de keus om haar op Utrecht te laten. In totaal was dat €1450.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:42

Wat opereren ze dan precies aan de diepe buigpees? Mijn paard loopt ook al een tijd met een flink overvulde kogel. Ze heeft ook vasculitis aan dat been en heeft nu als bonus nog hoefbevangenheid door medicatie. Maar goed, als ze daar bovenop komt, moeten we toch weer verder met die kogel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:47

Tessebes schreef:
Wat opereren ze dan precies aan de diepe buigpees? Mijn paard loopt ook al een tijd met een flink overvulde kogel. Ze heeft ook vasculitis aan dat been en heeft nu als bonus nog hoefbevangenheid door medicatie. Maar goed, als ze daar bovenop komt, moeten we toch weer verder met die kogel.

He wat een narigheid. HB en vasculitits, wat een ruk combi.... (PS: PB "Horseware" hier op bokt even. Zij heeft een andere manier van vasculitis behandelen zonder prednison. Haar paard was in Utrecht uitbehandeld maar via een dierenarts in GB die ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek doet naar vasculitis heeft zij haar paard toch weer op de rit gekregen).

Bij een tenoscopie is het doel in eerste instantie gewoon de schade bekijken. Het voordeel bovenop een MRI (die vrijwel gelijk is qua kosten en narcose) is dat men direct kan handelen als er schade is. In mijn geval ging het om een beginnende blessure en zijn de zwakke peesvezels geshaved. Leken uitleg :Als er een draadje los zit in je trui is dat kwetsbaar om verder te rafelen. Knip je die draad af dan haal je de zwakke plek als het ware weg. Dit is wat shaven ook doet). Doordat je daarna de exacte locatie van de beschadiging weet kun je (indien gewenst) later ook veel gerichter PRP/shockwave toepassen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:17

Ze kreeg de prednison voor het enorm dikke been dat ze kreeg na een drukking door een paddockboot (die ze draagt om de vasculitishuid te beschermen tegen uv). De drukking genas, maar het been, met name rond de kogel bleef dik, ook na beweging. Met Horseware heb ik al contact gehad, ik heb mijn eigen dierenarts ook al mee, maar de vasculitis is nog even het minst belangrijk. Eerst de HB, dan de zwelling en dan de vasculitis.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:22

He wat een narigheid!! Veel succes gewenst.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:24

Bedankt, dat kunnen we wel gebruiken.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 15:44

Oké alvast even een kleine snelle update om jullie op de hoogte te stellen.

Eerst foto’s en echo’s en kreuepelheids onderzoek gedaan. Na de foto’s en echo’s was er zoals eerdere onderzoeken niks te zien. Toen verdoven vanaf onder af aan, en bij de peesschede waar de dikte zit ook contrastvloeistof zodat je het beter kan bekijken (ivm lengte scheurtjes ook die je op de echo niet ziet)
Hierna liep hij eigenlijk nog niet zuiver, maar na het verdere uitverdoven was er duidelijk verschil.
Wel kwam hierna omhoog dat hij rechts achter niet zuiver loopt na hier ook buigproef op uitgevoerd te hebben.

Nu moet hij een nachtje blijven want verder uitverdoven is vandaag geen optie meer.

Optie 1 is de kogel waar lichte atrose is vastgesteld door de foto

Optie 2 is de peesschede de manica flexoria die voor irritatie zorgt over de kogel en pees heen.

Zo alsnog een heel verhaal maar we hopen morgen meer te horen

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:20

Lastig toch vaak om de echte oorzaak te vinden nog, suc6 morgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:37

Dat geeft al meer duidelijkheid! rechtsachter kan natuurlijk ook voor problemen voor zorgen en vica versa.

Ik ben benieuwd naar vandaag.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 19:13

rechts achter is gelukkig niks te vinden op foto’s dus dat is wss de wisselwerking van het rechtervoorbeen en daardoor op links vallen.

Prioriteit is nu dus echt rechtsvoor.
De kogel is ook uitgesloten en het is echt de peesschede (manica flexoria)
Plan voor nu is de kijkoperatie omdat inspuiten waarschijnlijk niks uit zal halen aangezien het al 2 keer is gebeurd.
Voor nu kunnen we hem ophalen en is het wachten op het verslag en de verzekering en dan kan hij geopereerd worden.

Dan is alleen bedenken “wat daarna” Want mijn uitgerekende datum komt dichterbij, hopelijk operatie daarvoor maar daarna zal hij echt op stal moeten en alleen mogen wandelen voor minstens 6 weken.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 01:59

Fijn dat het achter loos alarm was.

Revalideren kost tijd, vind 6 weken best kort. Misschien goede stalgenoten of vrienden die een aantal stap keren willen doen, joh komt vast wel goed met wat hulp.
Eerst maar de operatie achter de rug hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:56

Oke fijn dat je daar nu echt duidelijkheid over hebt, waarom willen ze een kijkoperatie doen? en zou een jaar rust niets uithalen? {of weet je dat pas na de kijkoperatie?}