slechte hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:35

Geen foto's van je paard in stand waar de hoeven zichtbaar zijn?
Al dan niet tijdens het rijden of spelen in de wei.
Kan er niet van aan dat je zo geen foto's hebt gezien de foto in je profiel van EFA photography.
(Ik heb zelf 100+ foto's van mijn paardje en vorige pony)

Maar bon, moet jij weten. Je vraagt hulp maar zonder goede foto's kan niemand echt hulp geven. Paard staat duidelijk te hoog.

Toon die foto hier eens en bekijk hun reacties.
[BEH] Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 05-06-17 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:37

Ik denk dat je paard gewoon zelf heel goed dr hoeven bij houdt door ze af te brokkelen ze heeft haar zelf een goeie mustangrol gegeven. Ik vind dat ze erg hoog staat achteraan.
Hielen wat laten inkorten en teen mooi bijvijlen denk ik. Andere hoefsmid is wel aan te raden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 19:02

Art_Ificious schreef:
Geen foto's van je paard in stand waar de hoeven zichtbaar zijn?
Al dan niet tijdens het rijden of spelen in de wei.
Kan er niet van aan dat je zo geen foto's hebt gezien de foto in je profiel van EFA photography.
(Ik heb zelf 100+ foto's van mijn paardje en vorige pony)

Maar bon, moet jij weten. Je vraagt hulp maar zonder goede foto's kan niemand echt hulp geven. Paard staat duidelijk te hoog.

Toon die foto hier eens en bekijk hun reacties.
[BEH] Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Foto's maken van je eigen paard in je eentje is best moeilijk, zeker als je er op zit :+
fotografeer wel heel vaak dieren van andere, maar mijn eigen heb ik nauwelijks foto's van. Dit is de enige waar een beetje voeten op staan, is van ongeveer 2 winters terug. en die waar ze rent is van 2013/2014

wat ik vooral vraag is advies voor goeie hoefsmeden en middelen om de hoeven te versterken en droogte/afbrokkelen te verminderen. En ook ervaringen van mensen die dit probleem met snel afbrokkelen herkennen en wat hier voor hun tegen hielp

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Re: slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:30

Zo moeilijk is dat écht niet gewoon foto's maken van paard in de wei of stal of bak. :')

Met deze foto's kan ik weinig. Maar actiefoto is wel erg gaaf :wow:

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 19:40

Art_Ificious schreef:
Zo moeilijk is dat écht niet gewoon foto's maken van paard in de wei of stal of bak. :')

Met deze foto's kan ik weinig. Maar actiefoto is wel erg gaaf :wow:

Oh je bedoelde om dat hier voor te maken, dat kan ik wel doen, heb t alleen niet zo liggen.
weet nog niet zeker of ik morgen op stal ben ivm werk en daarna sport maar woensdag ben ik er sowieso

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:46

Even off topic, maar wat een mooi beestje!!

Je zou kunnen zoeken naar een meer natuurlijke bekapper of in ieder geval een hoefsmid met ervaring voor blootvoets (als je daar nog niet op gezocht had natuurlijk). Misschien is er een Facebook groep waar je smeden kan localiseren? Of als je interesse hebt in natuurlijkere aanpak kan ik je Natuurlijk Bekappen facebookgroep aanraden.

Smeersel tegen brokkelen ken ik niet, sorry!
In plaats van biotine kan je ook zeewier poeder geven voor de hoefkwaliteit. Biotine kan soms verslavend werken (dat de hoeven niet meer zonder kunnen, ook niet na afbouwen, had ik ergens gelezen en vervolgens bron kwijtgeraakt :( ), en zeewier is sowieso prima voor algemene gezondheid. Merkte zeker verschil bij mijn paard zijn hoeven, in ieder geval!

Daarnaast ben ik persoonlijk fan van Red Horse hoefproducten, hoor daar ook vele goeie verhalen over. Kijk eens op hun site!

X

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:50

Dani199764 schreef:
Sta op een stal waar ze de paarden al binnen laten bij 2 druppels regen omdat ze de wei niet willen beschadigen, denk dat de eigenaar me bij wijze van vermoord als ik een modderpoeltje ga maken :')
Idee is goed maar helaas haha

Ik neem aan dat je de stal ook netjes dagelijks uitmest? Staat ze op vlas?
Dan is het niet raar dat de hoeven kurkdroog zijn.
Vet, olie en dergelijke werkt niet, ondanks mooie beloftes. Het is door de droogte wel erger dan andere jaren, de grond is kurkdroog en de hoeven lekker hard.

Zou je ook een foto van die plek mok willen maken en naar Marjo sturen?
Wat heb je erop gedaan in de afgelopen jaren? Het kan niet zo zijn dat die plek niet geneest.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:17

Floortz schreef:
Ik neem aan dat je de stal ook netjes dagelijks uitmest? Staat ze op vlas?
Dan is het niet raar dat de hoeven kurkdroog zijn.
Vet, olie en dergelijke werkt niet, ondanks mooie beloftes. Het is door de droogte wel erger dan andere jaren, de grond is kurkdroog en de hoeven lekker hard.

Zou je ook een foto van die plek mok willen maken en naar Marjo sturen?
Wat heb je erop gedaan in de afgelopen jaren? Het kan niet zo zijn dat die plek niet geneest.

Ze staat op zaagsel, elke dag zelf uitmesten, maar inderdaad kurkdroge ondergrond.
De afbrokkeling van droge hoeven is dit jaar ook verreweg het ergst inderdaad.

Plek zit er al 5 jaar, groeit gewoon geen haar op, is 2 keer nagekeken door de dierenarts in schalkwijk en kreeg daar een middel mee uiteindelijk eigenlijk bedoeld voor honden want meer was er gewoon niet en heb natuurlijk nog de standart paardenwinkel mokmiddeltjes gebruikt daarvoor. Gelukkig word het ook niet erger behalve dat er soms korsten op komen. foto op pagina 2 kan je de plek zien op de achterste voet, gewoon die roze kale vlek

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:24

@woepsie90 Dankjewel!
Zeewier had ik nog niet van gehoord, ga daar is wat meer over op zoeken

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:25

Heb je al honingzalf van vetramil geprobeerd voor het plekje?

En tegen de brokkel zal een vijlbeurt je echt helpen. Ik houd het ook zelf bij. Op den duur krijg je er wel handigheid in.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:27

GraceZarif schreef:

En tegen de brokkel zal een vijlbeurt je echt helpen. Ik houd het ook zelf bij. Op den duur krijg je er wel handigheid in.

ja heb inderdaad ook vetramil, honingzalf, die in dat gele doosje, werk niet helaas.
Vijlen heb ik nog nooit zelf gedaan, is daar iets van een cursus voor te doen? wie weet helpt het wel maar durf zelf nooit te veel te prutsen haha

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:40

Als het echt dat roze plekje is dan kun je de hoeven gerust weken in water. Gewoon een laagje water van 1 a 2cm diep is genoeg hoor. De zool neemt het water op.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:21

Dani199764 schreef:
GraceZarif schreef:

ja heb inderdaad ook vetramil, honingzalf, die in dat gele doosje, werk niet helaas.
Vijlen heb ik nog nooit zelf gedaan, is daar iets van een cursus voor te doen? wie weet helpt het wel maar durf zelf nooit te veel te prutsen haha

Vijlen kan je heel simpel met een radius rasp of fra rasp ;) google maar, geen cursus nodig!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:34

Met mij fjord van 26 ben ik al 15 jaar bezig met slechte afbrekende voeten.

Hij heeft alle soorten genageld, en plak beslag gehad, hoefschoenen van alle merken, blote voeten etc.

Supplementen kunnen bijdrage net als een hoefvet maar dat is geen wondermiddel.

Bekijk je voer, beweging, hoe vaak gaat hij naar de smid?

Mijn pony gaat iedere 3 weken.. Er is geen smid die gesoecialiceerd is, je moet met een goede smid tot een goede belans komen. Bij mij is dat om de 3 weken even bijwerken.

Hij gaat naar buiten op hoefschoenen en staat de nacht zonder.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:36

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/courses.html

Ik vind het veel kwalijker dat het paard zo stijl staat, is veel schadelijker dan die paar scheurtjes.
Ik zou een goede vijl aanschaffen en me wat verdiepen in bijv. het natuurlijker bekappen.
en allerlei smeerseltje en en prutjes en toevoegingen. ik zeg niet doen, zonde van al het geld. Investeer in kennis.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:01

Dani199764 schreef:
Afgezien van de hoefsmid, welke middelen kan ik zelf het beste nog aanschaffen om de hoeven te versterken? Iniedergeval biotien dus? Aanrader voor merk? Zie er een heleboel hahaha n ook nog iets van een smeersel dan maar geen olie of vet

Iig biotine zonder suiker.
Kijk eens naar Pharmahorse biotine. Niet te duur en 100% puur. En als je een vloeibare versie wil heeft Leovet volgens mij een suikervrije vloeibare versie in het assortiment.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 21:01

Afbeelding

Afbeelding

Vind het ontzettend lastig een goeie foto te maken, sommige vertekenen echt ontzettend namelijk, maar zoals je bij die eerste foto ziet is er echt een gigantisch stuk van de hoef, dat liep voor de buitenrit echt heel mooi strak, heb niet echt het idee dat het te lang was/is

Heb de hoeven trouwens niet uitgekrabd hier!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:35

Eerste wat opvalt zijn de ondergeschoven hielen. Niet een beetje ook niet.

Maar dit heeft mijn paard ook en is echt met een goede smid wel weer op orde te krijgen.

De hoefwand was sowieso te lang die is gewoon afgebroken omdat die dus te lang was en te veel druk kreeg.
Er kan nu zelfs nog een paar mm van de hoef af worden geknipt hoor, vooral langs de kwartieren en de hielen.

De hoefballen lijken ook erg samengeknepen te zijn. Zoals op plaatje 1 te zien is:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:51

Denk dat uw smid ook beter kwartierboogjes maakt omdat de hielen ondergeschoven zijn en de "breuk" wat nu uit de goef is ook net daar zit waar het kwartier is. De hoef heeft dus eigg te veel druk op de kwartieren gehad en is daarom gaan breken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:59

Dani199764 schreef:
[ [url=m/oMn1QA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even snel een foto gemaakt vanmiddag, was een beetje laat voor de cross les maar zo hebben jullie een idee.
Vanuit het paard gezien is de rechter voorvoet het slechtst (op de foto gezien links)

Ik ben werkelijk stomverbaasd dat mensen op basis van deze foto durven te zeggen dat de hielen te hoog zijn, dat kun je NIET zien op deze foto, dat hangt er vanaf waar de zool zit.

Zelfs op de later geplaatste foto's is het niet te beoordelen, aangezien je niet kunt zien waar de zool zit in het driehoekje steunsel-hoefwand. Als dit een steile voet is vanuit het verleden kun je niet zomaar een stuk hiel gaan afzagen verdomme! Je moet altijd naar het hele paard kijken en de stand respecteren. Hielen afhakken moet je aan strasser overlaten en ABC hoofcare, en vooral daar ver uit de buurt blijven.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 11:46

is er iemand die weet waar je de duo protection betrouwbaar kan bestellen? Kan eigenlijk geen een webshop vinden die het heeft.
Heb nu iniedergeval een vijl en biotine aangeschaft
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 08-06-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:53

Arabesk schreef:
Dani199764 schreef:
[ [url=m/oMn1QA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even snel een foto gemaakt vanmiddag, was een beetje laat voor de cross les maar zo hebben jullie een idee.
Vanuit het paard gezien is de rechter voorvoet het slechtst (op de foto gezien links)

Ik ben werkelijk stomverbaasd dat mensen op basis van deze foto durven te zeggen dat de hielen te hoog zijn, dat kun je NIET zien op deze foto, dat hangt er vanaf waar de zool zit.

Zelfs op de later geplaatste foto's is het niet te beoordelen, aangezien je niet kunt zien waar de zool zit in het driehoekje steunsel-hoefwand. Als dit een steile voet is vanuit het verleden kun je niet zomaar een stuk hiel gaan afzagen verdomme! Je moet altijd naar het hele paard kijken en de stand respecteren. Hielen afhakken moet je aan strasser overlaten en ABC hoofcare, en vooral daar ver uit de buurt blijven.

Bijzonder nuttige toevoeging dit.
Met de tijd zou dit paard wel in de hielen kunnen zakken bij goede bekapping denk ik, maar of er nu wat af kan weet je niet.
De steunsels lijken ook vrij lang, maar met deze hoek is dat ook niet zeker te zeggen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:46

Onderkant hoef te zien kan ze zeker nog zakken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:23

Met foto's maken de camera plat op de grond zetten.
En vind wel vreemd hoefje. Zo te zien kan hij nog wel wat zakken. Maar hij lijkt zo krap ofz. Kan goede woord njet vinden.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:28

Marjo89 schreef:
Met foto's maken de camera plat op de grond zetten.
En vind wel vreemd hoefje. Zo te zien kan hij nog wel wat zakken. Maar hij lijkt zo krap ofz. Kan goede woord njet vinden.

Samengeknepen ;)