Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
janderegelaa schreef:Frans van Toor werkt zelf sinds kort ook met een High Power Laser voor peesblessures.
Focussed schreef:Janderegelaa: bij PRP en stamcel onderzoek maakt men identieke beschadigingen bij een groep proefdierpaarden. Deze dieren worden dan na afloop afgemaakt zodat de pezen niet alleen via echo maar ook microscopisch bekeken kunnen worden. Nadeel is dat het daardoor gaat om kleine groepen (10 tot 20 dieren). Voordeel is wel dat het om placebo gecontroleerde opzetten gaat. Even "PRP horse" bijv intikken op Scholar.
Shauniraquel schreef:Izzy19 schreef:Stamcel of PRP werken effectiever bij een 'verse' blessure. Mijn dierenarts geeft aan dat je dat beter meteen gebruikt ofwel kiest om moeder natuur haar werk te laten doen (al dan niet met behulp van laser).
Omdat het de blessure zo ernstig is, is dit nog steeds een acute peesblessure. Daarom raadt de dierenarts ook stamcel aan. Omdat zij hier waarschijnlijk de meeste baat bij heeft en het beste aanslaat.

Izzy19 schreef:Ja dat snap ik inderdaad wel, mijn reactie was eerder op het feit van, wacht een maand af en doe de laser, als het niet helpt doe dan toch nog PRP of stamcellen. Zo eenvoudig ligt het niet, maar daar was je zelf al wel achter denk ik
En een laser kan je inderdaad meteen toepassen maar de echte schade aan een pees kan je pas goed zien 2 weken nadat het gebeurd is. In geval van de TS niet echt een probleem aangezien haar paard er al langer mee loopt.
Hier wordt ook geadviseerd om op harde bodem te stappen, niet in mulle bodem. Lijkt mij heel straf dat je meteen na de pijnfase/onstekingsfase dit al mag doen. Mijn merrie heeft geen dag gekreupeld op haar peesblessure maar ik zo van m'n leven niet haar elke dag in een zware bak doen stappen om te revalideren van een peesblessure. Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord en daar zou ik wel eerst eens wetenschappelijk onderzoek over willen lezen. Ik zie absoluut niet in hoe dat kan helpen aan het begin van de revalidatie om die pezen meteen weer zo zwaar te belasten.
Focussed schreef:En met welke onderbouwing? Waarom en wie zeg dat. Een screenshot uit een diapresentatie (?) kan iedereen maken.
Alleen om proprioceptie te "trainen" vind ik vrij zwak (dat is niets anders dan dat het paard weet waar z'n benen zijn. Proprioceptie is dat je bijv de voet aan kunt raken met je ogen dicht).
Focussed schreef:Erg interessant, jammer dat er geen controlegroep is en we dus deze resultaten niet kunnen vergelijken. Is dit sneller dan wanneer je alleen 'traditioneel' revalideert (aan de hand stappen en van daaruit opbouwen) en in welke mate verschillen deze resultaten van paarden die conventioneel worden behandeld (shockwave, PRP etc.). Met alleen deze data is het wat gissen. Desalniettemin interessant.
Focussed schreef:Erg interessant, jammer dat er geen controlegroep is en we dus deze resultaten niet kunnen vergelijken. Is dit sneller dan wanneer je alleen 'traditioneel' revalideert (aan de hand stappen en van daaruit opbouwen) en in welke mate verschillen deze resultaten van paarden die conventioneel worden behandeld (shockwave, PRP etc.). Met alleen deze data is het wat gissen. Desalniettemin interessant.
janderegelaa schreef:Focussed schreef:Erg interessant, jammer dat er geen controlegroep is en we dus deze resultaten niet kunnen vergelijken. Is dit sneller dan wanneer je alleen 'traditioneel' revalideert (aan de hand stappen en van daaruit opbouwen) en in welke mate verschillen deze resultaten van paarden die conventioneel worden behandeld (shockwave, PRP etc.). Met alleen deze data is het wat gissen. Desalniettemin interessant.
Wat het allerbelangrijkste is t.o.v. traditioneel revalideren is in mijn ogen niet eens zozeer de tijdswinst al is dat ook erg belangrijk. In mijn ogen is het het allerbelangrijkste dat laser zorgt voor gezond peesweefsel en dat er geen bindweefsel ontstaat. Een blessure die genezen is met laser vind je ook niet meer terug op een scan.
nien81 schreef:Stille meelezer meldt zich.
Ik heb een paard met een checkligament blessure die, volgens de scan, al redelijk aan het genezen is.
Er zit nog altijd veel verschil per dag of het been dikker of dunner is. Veearts had aangegeven om eventueel PRP toe te passen, maar ik lees toch heel wisselende ervaringen.
Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in de lasertherapie, maar ik woon in België en vind echt niemand die dit doet.
Als er iemand weet tot wie ik mij in België kan wenden voor lasertherapie dan hoor ik het graag!
janderegelaa schreef:Door ze te scannen...
Ik ben benieuwd naar RCT's met High Power Laser. Zolang je alleen een onderzoekje doet zonder controlegroep kun je vrij weinig zeggen over de effectiviteit i.v.m. alleen staprust of de op dit moment voorhanden behandelingen. Focussed schreef:janderegelaa schreef:Door ze te scannen...
Uiteindelijk is echo ook geen heilig middel hoor. Zo zijn bepaalde lengterichtingen van scheuren niet op echo te zien. Dat het nieuwe weefsel niet hyperechogeen is wil dus nog niets zeggen. Voor iemand die RCT's met proefdieren afdoet accepteer je dit bewijs wel erg gemakkelijkIk ben benieuwd naar RCT's met High Power Laser. Zolang je alleen een onderzoekje doet zonder controlegroep kun je vrij weinig zeggen over de effectiviteit i.v.m. alleen staprust of de op dit moment voorhanden behandelingen.
TS: Succes met het maken van je beslissing!
Citaat:In de oude aanpak had je ook eerst een tijd boxrust voordat er met behandelen begonnen werd. Met laser kun je direct beginnen. Desnoods 1 minuut nadat het gebeurd is.
Citaat:...sterker nog: ik begon met een heftig kreupel paard en de DA heeft eerst een week gewacht (plus pijnstillers/ vochtafdrijvers) voordat hij op de scan de diagnose peesblessures kon vaststellen.
Citaat:Laser mag er echt direct op. Liefst juist.
Focussed schreef:Het enige wat we weten dat het grootste gedeelte van de paarden weer gebruikt kan worden.
Of dit even snel gebeurd en of er minder recidive is ivm de normale behandelingen weten we (nav het door jou gelinkte onderzoek) niet. That's it.
Mette schreef:(...) Ik weet dat kraakbeen niet kan helen maar ik denk dat haar blessure ontstaan is doordat ze de beschadiging is gaan ontlasten. Al zolang ik haar ken heeft ze op dat been gallen/overvullling (9 jaar).