Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:54

Mijn paard heeft ook altijd op ijzers gelopen met vreselijk slechte hoeven die ook nog eens voor geen meter(of betergezegd, milimeter) groeien. Toen hij op 3 weken tijd ook al 3 of 4 keer een ijzer kwijt was, was ik het zat. Ook waren zijn hoeven toen zo verpest door alle gaten dat er onmogelijk nieuwe ijzers onder konden.

Ik baalde, want dit betekende niet meer buitenrijden etc. Niets bleek minder waar. Oké, hij is een aantal weken(volgens mij ongeveer een maand of 2) flink gevoelig geweest, maar inmiddels loopt hij al ruim 1,5 zonder ijzers en zijn hoeven zijn nog nooit in zulke goede conditie geweest.

Ik ben echt geen natural goeroe, maar als het zonder ijzers kan zou ik zeggen lekker eraf halen.
Je paard zal even gevoelig lopen op het harde en de zolen zullen moeten "uitharden", maar je zult er alleen maar profijt van hebben :)

Floortz

Re: Paard om de haverklap voorijzers kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:04

Zonder ijzers proberen, in het begin niet te kort bekappen, en geduld hebben. Het duurt een tijd (maanden) voordat de zool dikker is geworden en de straal weer gewend is aan grondcontact. Je zult zien dat de hoef enorm gaat veranderen. Schoenen zijn een goede oplossing, maar houd er rekening mee dat ze na een half jaar tot een jaar te groot zijn geworden vanwege de aanpassing van de hoef naar natuurlijke vorm.

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:32

Mijn smid sloeg er een ijzer onder met een groef erin zodat je minder zuigwerking had van de bodem. Sindsdien ook bijna nooit meer een ijzer verloren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:59

Ga voor hoefschoenen niet naar een ruitersportzaak daar krijg je spijt van. Delphi2 hier op voor heeft mij supergoed geholpen, paard kan tientallen kilometers op haar schoenen lopen. Tijdens een lichte hoefbevangenheid heeft ze zelfs een paar dagen achter elkaar omgehad om te verlichten. Geen enkel probleem.

momentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:14

Idd een andere smid nemen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:32

Andere Smid, of Ijzers weg laten en overgangs periode voor lief nemen zo lang nodig is!

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:44

Mijn vorige paard had precies hetzelfde als die van jou. Elke week kon ik weer de hoefsmid bellen omdat haar ijzer er niet meer onder zat. Bij ons lag het er toen aan dat er voor onze schuilstal/container een ijzeren plaat lag die iets hoger was dan de grond, en waarschijnlijk heeft het paard daar achter gehaakt en haar ijzer er af getrokken. Daarbij had ze 1 steiler hoefje waardoor haar ijzer ook op de een of andere manier niet stevig kon blijven zitten en los ging. Daarom hadden we aan de voorhoeven ijzers gedaan met 2 lipjes. Die ijzers zijn dus hetzelfde als die je normaal achter hebt. Daarna heeft ze nooit meer een ijzer kwijtgeraakt :) .

Dus als ik jou was zou ik even kijken of je paard zeker weten nergens achter kan haken. Als dat niet het geval is zou ik zeker even proberen om vooraan ijzers te zetten met 2 lipjes, zodat je paard niet zo snel meer zijn ijzer kan aftrappen. :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:51

Overleg eens met de smid om ijzer zonder lippen te gebruiken

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:14

Liever liploos dan ijzers met 2 lippen, en zéker geen achter ijzers aan de voor hoeven! Daar krijgen ze een hele rare vorm van, daar kan je paard niet goed mee afwikkelen. Als je wel 2 lippen doet, dan een Equilibrium ijzer. ( of soortgelijk) Die hebben het afrolpunt op de juiste plek.

TS, als je paard het kan dan zou ik het zonder ijzer proberen. Overleg dit dan goed met jouw smid.
Hier een paard met platvoeten, 1e smid besloeg koud en de ijzers vlogen mij om de haverklap om de oren. Paar smeden versleten totdat ik er eindelijk 1 gevonden had die mijn paard goed besloeg.
Belangrijk is dat je smid wel hoog nagelt.

De tip van hoefschoenen vind ik ook wel een goede. Mijn paard kan echt niet zonder ijzers, zou in de wei denk ik wel kunnen.
Ikzelf ben nu wel geïnteresseerd in de Megasus horserunners. Er loopt hier een topic over.
[BEH] Megasus horse runners... jouw mening?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:19

Lieke schreef:
Ik zou zonder ijzers zeker proberen. Op zich is het wel normaal dat ze in het begin iets gevoelig lopen, maar dat zou wel over moeten gaan. Zolang ze niet de hele dag op de stenen staat, heeft ze er ook geen last van.

Als je een paard hebt met platvoeten wil je die niet zonder ijzers laten lopen. Gaat drie weken goed en daarna gaan ze scheuren en worden nog platter.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:38

Nou dat geldt zeker niet voor elk paard. Ik verzorg ook een paard met platvoeten. Helaas ook altijd problemen met ijzers. Inmiddels staat hij zonder en dat is voor hem de beste oplossing. Het moet wel regelmatig bijgehouden worden.

Het kan idd zijn dat het voor het paard van ts niet de oplossing is, maar ik zou het zeker het proberen waard vinden. Ijzers die er de hele tijd afvliegen zijn ook niet bepaald goed voor de hoef.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:54

xMercury schreef:
Hoi hoi :)

Helaas is de winter weer aangebroken en is mijn merrie al voor de derde (!) keer haar ijzer kwijt in drie weken tijd. Rubberen springschoenen helpen helaas niet.

Het probleem is dat paardlief platvoeten heeft en dus toch enigszins wat bredere ijzers nodig heeft.

Eerlijk gezegd heb ik het helemaal gehad. Ze raakt haar ijzers makkelijk kwijt, maar drie keer in drie weken tijd is nu toch wel het toppunt en ik geloof niet dat dit goed is voor haar hoeven.

Nu ben ik natuurlijk naar andere oplossingen aan het zoeken. Paard staat op 4 hectare met enkel voorijzers en is natuurlijk af en toe heerlijk aan het scheuren door de wei en ik wil ook dat ze dit kan blijven doen. Ik ga haar niet op een postzegel weitje zetten zodat ze haar ijzers laat zitten :P Nu denk ik er steeds vaker aan om haar van haar ijzers af te halen, maar natuurlijk loopt ze zonder ijzers heel gevoelig...

Heeft er iemand dezelfde ervaring? Ik hoor graag jullie verhalen, want hier word ik zo moedeloos van :(

EDIT: Reacties zoals: 'Het ligt aan de smid' mogen jullie weglaten, want daar ligt het zeker niet aan :)

Ik had dit ook vaak met mijn paard, is nog gevaarlijk ook nu met kort gras en natte grond, uitglijden, spagaat, been breken..ik zou ijzers eraf..gevoelig is wellicht omdat de zool dun is door kort bekappen maar dat groeit binnen een week of 4 weer aan, ook beetje spierpijn kan, maar ook dat gaat over..
Bij mijn paard is dat binnen een maand goed gekomen en na 4 maanden hoeven als beton.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:01

Geen rubberen springschoenen maar goede neopreen springschoenen die echt tot op de grond vallen proberen. Helpt hier prima tegen aftrappen van ijzers.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:16

Amiigo schreef:
Als je een paard hebt met platvoeten wil je die niet zonder ijzers laten lopen. Gaat drie weken goed en daarna gaan ze scheuren en worden nog platter.

nope. dat geldt echt niet voor elk paard. die van mij had echt ernstige platvoeten en al een paar jaar ijzers. volgens de smid zou hij er nooit meer vanaf kunnen. toch gedaan en probleem opgelost. platvoeten zijn nu zo goed als weg. nu een natuurlijk bekapper en die heeft hem nog verder op zn hoeven gekregen.

bij mijn pony hetzelfde. die had toendertijd ook platvoeten. nu niet meer. ijzers eraf, regelmatig bekappen en stand langzaam iets veranderen. probleem opgelost. beestje loopt nu al jaren zonder ijzers.

PearlAzra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:26

Heb niet alle reacties gelezen, maar misschien moet je eens op zoek naar een natuurlijke bekapper.
Waarschijnlijk knappen de plat hoeven hier echt van op. Steeds nagels in de hoef is echt niet fijn en zeker niet als ze zo vaak opnieuw moeten. In het begin kan ze beetje gevoelig lopen maar ze zal zeker minder glijden in de wei en super buiten lopen op den duur.
Mijn ponys lopen veel beter en sierlijker nu we ze zo die manier bekappen. Men een par keer per week zeker 20km over her harde en gaat perfect!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:07

Bedankt voor al jullie reacties! Daar kan ik zeker wat mee.

Mijn dame staat nu blootsvoets en ze doet het super. Totaal niet gevoelig en het ijzergezeik is voorbij, hartstikke blij dus. Smid vindt dat het allemaal wel mee valt met plat voeten en verwacht zeker geen problemen. Toch vind ik het wel spannend, zo na 4 jaar opeens zonder ijzers. Maar het valt me tot nu toe 100% mee, geen beschermers meer op de wei en niet meer bang zijn voor zichzelf aan te tikken (als je ze soms zo ziet vliegen door de wei dan hou ik m'n hart vast met dat ijzer aan d'r voeten) :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:42

Wat goed dat je het ook zonder ijzers gaat proberen. Mijn merrie staat sinds 2 weken zonder ijzer(minstens 17 jaar non-stop op ijzers gestaan) heeft lichte hoefbeen kanteling. Ik laat nu mijn smid elke 4 weken komen, hoefwand weer afwerken. Tot nu toe kan ze aardig haar draai vinden zonder ijzers, 1e week was t erg wennen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:54

super, als je je paard elke 4 weken even laat bij vijlen, dan krijgt ze mooie voeten en dan zal dat platvoetengedoe ook beter gaan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:07

Fijn! Al dat extra ijzer haha, alleen doen als het echt nodig is. Hopelijk wennen de hoeven snel.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:15

Wat fijn dat ze nu ijzerloos is! Ben helemaal fan van blote voetjes <3 kan namelijk prima!
Met de juiste voeding, genoeg beweging en regelmatig bijhouden worden de hoeven alleen maar sterker en gezonder! Ook op het harde stappen hoor, dat helpt vooral erg goed!

Zelf heb ik mijn volbloed ook ijzerloos, de eerste weken dat hij van mij was vlogen de ijzers me ook om de oren. Helaas was hij in het begin wel super gevoelig, zelfs kreupel in stap op zand! Maar nu met een aangepast diet en tijdelijks 's nachts op stal om de hoeven harder te laten worden, is het goedgekomen. In het begin gebruikte ik voor alle harde grond hoefschoenen, zelfs even voor op en neer naar de wei. Maar nu alleen nog maar als we hele lange wandelingen maken. Hij is hartstikke zuiver in stukjes draf op asfalt, yay!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:52

Mijn vorig paard had daar ook veel last van. Bij de ene smid, net als bij de andere...

Gewoon aan het rijden, een korte hapering voelen in draf en daar lag het ijzer. Zomaar, zonder moeite. Springschoenen trok hij samen met het ijzer af.

Uiteindelijk heeft mijn smid besloten hem op westernijzers te zetten met dubbel lippen. Nadien amper nog voor gehad

Zonder ijzers was geen optie, hij had een bokvoetje waaraan de smid wou blijven werken en hij liep enkele malen per maand wedstrijd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 07:29

Ik vind de opmerking betere smid zoeken altijd zo raar.

Je hoort ruimte rondom de hoef te hebben om het hoefmechanisme zijn werk te laten doen. Dat brengt het risico mee opaftrappen. Ik heb ook zo'n aftrap beest. Maar als je die krapper op het ijzer zet is het ijzer na 3 weken al te krap en aan vervanging toe.

Een oplossing heb ik overigens ook nooit gevonden. ik haal hem inmiddels in de winter van de ijzers af.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:12

Dat het aan de hoefsmid ligt hoeft echt niet altijd zo te zijn. Mijn beide paarden staan op ijzers, nog nooit 1 kwijt geweest. Zelfs niet toen ze er eigenlijk al lang onder weg hadden gemoeten en in de wei door stukken modder moesten om bij de waterbak te komen. Alle triggers om een ijzer er makkelijk af te krijgen. Niet gebeurd. Zeer goede smit! Paard van een stalgenootje heeft zelfde smit, ook vaak een ijzer kwijt. Sommige paarden hebben dat nu eenmaal sneller dan andere.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:25

Als je paard gevoelige hoeven heeft zonder ijzers moet je ze er vooral niet afhalen. Het kan ook zijn dat de hoef zelf nu zacht is en dat als je paard door een weiland rent die natere grond de hoef meer vasthoud en het ijzer er af gaat.
Je moet hier Even naar kijken https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... ard/101329

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:52

Wij hebben er ook een paar die makkelijk hun ijzers aftrappen. de smid zet deze nou iets krapper op het ijzer, met kortere takken. zodat ze minder grip hebben als ze er op gaan staan.
ik zou toch even met je smid kijken wat er mogelijk is met anders beslaan. Eerder gebruikten wij ook altijd springschoenen, maar die liggen nu al jaren in de kast!

Je kan ze wel degelijk krapper op de ijzers zetten. onze platvoet staat ook vrij krap, en die kan makkelijk 8 weken mee. maar het is vooral handig als je smid de takken korter maakt. dat is vaak het stukje waar je paard op gaat staan. Je hoeft niet eens een andere smid te nemen, daar zal het niet aan liggen. gewoon even overleggen wat mogelijk is.