Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 15:04

JaBa schreef:
Mooie foto's van de binnenkant van de hoef, dat is waar, maar het zou leuk zijn als men dan de inwendige structuren ook correct benoemt ;-). Op deze manier is maar al te duidelijk dat men de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Zou wel leuk zijn als je zelf maar wat namen mag verzinnen voor de anatomie. Zo wordt studeren wel heel wat makkelijker. Dit verhaal zou heel wat aannemelijker zijn, moest alles correct onderbouwd zijn. Dit komt amateuristisch over en vooral weer als reclame voor het toepassen van een bepaalde methode, zonder bewijs of onderbouwing. Voor mij is het eerder een bevestiging dat deze bekappers eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn...

Ja hoor voor de leesbaarheid zal ik volgende keer de Latijnse Namen gebruiken. Ik gebruik liever spreektaal om het begrijpelijk te houden. Smijten met anatomische correcte termen laat ik liever aan betweters over.

Van dit paard weten we niet of ie hko had. Maar in de praktijk komen we wel veel hko paarden tegen met de combinatie lange steunsels. Die opknappen door het regelmatig bijwerken van steunsels. Hier kun je zien dat lange steunsels in staat zijn het weefsel te beschadigen.

En konik paarden lopen niet op asfalt dus zullen langere steunsels weinig hinder geven. Daar zit m de crux.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:08

Een paard is sowieso niet gemaakt om op asfalt te lopen :+ En nee, óók niet in een drassige camargue. Dat daar paarden zich kunnen handhaven betekent niet dat het een voor paarden optimaal gebied is.

tengeltje11

Re: Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:11

dus nu beweer je dat lange steunsels enkel hinder geven bij het lopen op asfalt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:21

tengeltje11 schreef:
dus nu beweer je dat lange steunsels enkel hinder geven bij het lopen op asfalt?

Maar bij veel op asfalt lopen slijten ze weer harder dus heb je ook geen last meer van lange steunsels :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:27

palousa_boy schreef:
tengeltje11 schreef:

Maar bij veel op asfalt lopen slijten ze weer harder dus heb je ook geen last meer van lange steunsels :+

Ze slijten niet voldoende af, integendeel. Ze slijten zoveel af dat ze of nog steeds de straat raken en drukken of ze worden iver de zool heen gedrukt. Hoef is hol en asfalt (als t goed is) vlak dus de steunsels zullen nooit voldoende afslijten dan.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:36

Arabesk schreef:
JaBa schreef:
Mooie foto's van de binnenkant van de hoef, dat is waar, maar het zou leuk zijn als men dan de inwendige structuren ook correct benoemt ;-). Op deze manier is maar al te duidelijk dat men de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Zou wel leuk zijn als je zelf maar wat namen mag verzinnen voor de anatomie. Zo wordt studeren wel heel wat makkelijker. Dit verhaal zou heel wat aannemelijker zijn, moest alles correct onderbouwd zijn. Dit komt amateuristisch over en vooral weer als reclame voor het toepassen van een bepaalde methode, zonder bewijs of onderbouwing. Voor mij is het eerder een bevestiging dat deze bekappers eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn...

Ja hoor voor de leesbaarheid zal ik volgende keer de Latijnse Namen gebruiken. Ik gebruik liever spreektaal om het begrijpelijk te houden. Smijten met anatomische correcte termen laat ik liever aan betweters over.

Van dit paard weten we niet of ie hko had. Maar in de praktijk komen we wel veel hko paarden tegen met de combinatie lange steunsels. Die opknappen door het regelmatig bijwerken van steunsels. Hier kun je zien dat lange steunsels in staat zijn het weefsel te beschadigen.

En konik paarden lopen niet op asfalt dus zullen langere steunsels weinig hinder geven. Daar zit m de crux.

Heb meer ellende gezien doordat de steunsel door Natuurlijk bekappers veel te kort werden weggesneden dan steunsel die lang waren. Want idd uiteindelijk valt het overtollig materiaal er gewoon van af. Anders waren paarden standaard wel geboren met een hoefsmid aan hun zijde. Verder mag ik aannemen dat mensen niet zomaar met de de paarden lange afstanden over het asfalt gaan. En als ze dat toch doen er in ieder geval een ijzertje onder tikken. Maar dat mag natuurlijk van de TS weer niet.

Je begeeft op een terein waar je niet behoort te zijn. Daar hebben we namelijk dierenartsen voor. Je doet een een aanname die volledig uit de lucht gegrepen is. En welke je zelfs niet eens kunt onderbouwen.

Ik vind het kwalijk dat er tegenwoordig vanuit het oogpunt van de commercie maar van alles mag worden geroepen.

Daarnaast hebben paarden afhankelijk van de bodem waar zij over gaan lange of bijna geen steunsels geevolueerd . Het ene paard heeft van nature haast een platvoet en de ander bijna een steltvoet. Natuurlijk bekappers zien graag platvoeten met zo goed als geen steunsels. Daar gaat een Pre of een AV echt niet blij van worden!!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:03

Pff wat een dicussie weer in een topic wat gewoon leuk was om de te lezen op de eerste pagina. Waarom moet iedereen elkaar weer de onder de grond werken.

Voor mij, als redelijk leek qua hoeven (al heb ik voor mijn opleiding geleerd om te bekappen -lees wat ik eventueel wel weg kan halen en wat niet-) is dit gewoon een leuk topic om wat uit te kunnen leren in jip en janneke taal met duidelijk foto's. Want ik kan (altijd al) moeilijk een getekende afbeelding vergelijken met het echte werk. Ik zie liever dit soort foto's dan netjes weggewerkte foto's of tekeningen. Leer ik meer van en zie ik sneller verbanden.

Ik hoop dat de TS snel meer foto's met uitleg gaat plaatsen (en zeker weer met lijntjes en tekst zoals de eerste foto in het topic) Ik kijk er naar uit!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:09

Dus iemand mag een topic openen en beweren dat lange steunsels kunnen eindigen in hko,zonder dat iemand zich daar vragen bij stelt?

want zonder meer slaat het nergens op en is nergens op gebaseerd of ondersteund.

iedereen zonder verdere kennis van hoefwerking,anatomie of eender wat van de hoef kan dit dan gewoon gaan aannemen als waarheid,terwijl dat totaal nog niet in de buurt komt van waarheid.

dus neen,zo'n topic hoeven echt niet enkel 'ooohh' en 'mooie foto's' en 'goed om bij te leren',want dan ben je nog verder weg.

zoals iemand hier ook al zei zijn er ook al veeeeel hoefproblemen boven komen drijven door steunsels die stelselmatig compleet weggesneden werden.

zoals ik reeds zei,een paard wordt geboren met steunsels.
ze hebben effectief hun nut,dienen niet helemaal weggesneden te worden en veroorzaken ook geen eender wat voor ziektes of ontstekingen onder normale omstandigheden.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:22

chamion schreef:
Pff wat een dicussie weer in een topic wat gewoon leuk was om de te lezen op de eerste pagina. Waarom moet iedereen elkaar weer de onder de grond werken.

Voor mij, als redelijk leek qua hoeven (al heb ik voor mijn opleiding geleerd om te bekappen -lees wat ik eventueel wel weg kan halen en wat niet-) is dit gewoon een leuk topic om wat uit te kunnen leren in jip en janneke taal met duidelijk foto's. Want ik kan (altijd al) moeilijk een getekende afbeelding vergelijken met het echte werk. Ik zie liever dit soort foto's dan netjes weggewerkte foto's of tekeningen. Leer ik meer van en zie ik sneller verbanden.

Ik hoop dat de TS snel meer foto's met uitleg gaat plaatsen (en zeker weer met lijntjes en tekst zoals de eerste foto in het topic) Ik kijk er naar uit!

Juist voor jou als leek is het belangrijk dat mensen een kritische kanttekening plaatsen. Zodat je niet zomaar alles gelooft wat je wordt voorgespiegeld. Maar dat je eerst eens informeert daar waar de echte kennis zit. Namelijk bij je DA en rijksgediplomeerde hoefsmeden. Zie het onderschrift van de TS. Niet onafhankelijk maar volledig in lijn met wat zij verkoopt... Dan dient men extra kritisch te zijn in wat er wordt geschreven omdat er wel eens een commercieel belang bij kan zitten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:26

Ik vertaal het ook niet naar mijn eigen paard, ook niet om advies te geven aan anderen. Ik gebruik dit puur om te hoe het eruit ziet in het echt. Zodat, als iemand het ergens over heeft, dat ik het weet te plaatsen. Ik heb het helemaal niet over of het kan of niet kan. Net als ik het verhaal niet aanneem. Dat doe ik bij niks, tenzij ik er zelf onderzoek naar doe.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:35

Interessant topic Arabesk! Is het nu zo dat bij de eerste hoef de diepe buigpees te weinig ruimte krijgt en dat dat voor problemen zoals HKO kan zorgen? En dat het ruimtegebrek komt door druk van de te lange steunsels? Ik weet niet zeker of ik 'm helemaal begrijp :o
Is het misschien mogelijk om beide hoeven naast elkaar in een plaatje te zetten met wat wat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:38

Nouuuuu... Ik durf wel te beweren dat echte kennis niet bij alle rijksgediplomeerde hoefsmeden zit hoor. En ook niet alle dierenartsen hebben kaas gegeten van problematiek in de voet van het paard.
Ik ben op dit moment (alweer) bezig een hoef goed te krijgen die compleet vern*kt en verminkt is door een gediplomeerd hoefsmid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:08

Maar natuurlijk of "natuurlijk" bekappers hebben ook niet altijd het juiste eind gevonden.

Ik heb hier ook boeken vol met mooie plaatjes van doorsneden etc. Ja daar kun je idd goed zien wat er aan de hand is.
Maar bij een levend paard doe je zoiets niet en moet je maar gokken waar hij last van heeft als je alleen de buitenkant ziet.
Ervaring geeft een nauwkeurige gok ;)
Maar zonder het ook echt van binnen te bekijken weet je nooit precies wat er daarbinnen afspeelt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:49

tengeltje11 schreef:

Het enige wat ik beweer is dat jij me woorden in de mond probeert te leggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:32

tiwi1969 schreef:
Zo'n rondgegroeid steunsels heb ik een keer gezien bij een paard, arme dier liep super gevoelig. Zo sneu, vooral omdat de eigenaar dacht dat het dier een probleem had met te korte voeten en dus vond dat er niet bekapt moest worden omdat de hoef moest groeien.

Ik zie het juist gebeuren als paarden zere hoeven hebben, als een soort extra laag voor bescherming. Later als voeding ed. Allemaal beter is valt het er gewoon uit. Bij mij komt dat de vraag naar boven, moet je het er meteen alle aal af willen halen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:51

tengeltje11 schreef:

zoals iemand hier ook al zei zijn er ook al veeeeel hoefproblemen boven komen drijven door steunsels die stelselmatig compleet weggesneden werden.

zoals ik reeds zei,een paard wordt geboren met steunsels.
ze hebben effectief hun nut,dienen niet helemaal weggesneden te worden en veroorzaken ook geen eender wat voor ziektes of ontstekingen onder normale omstandigheden.

Dat ben ik absoluut zonder meer met je eens. Maar het uitpellen van steunsels heeft NIETS met NB te maken. Steunsels zijn onderdeel van de hoefwand en zorgen ook voor stevigheid, ze moeten alleen niet-dragend zijn. Gelijk met de zool of een paar mm daar boven en zeker niet daaronder.

De afgelopen jaren verdween het strasseren weer wat naar de achtergrond, maar nu het ABC hoofcare gebeuren in NL populair wordt, zie je de stokpaardjes van strasser weer terugkomen. Er wordt gesmeten met ingewikkelde termen om indruk te maken, vandaar dat ik me daar verre van hou. En er worden steunsels 'rechtop' gesneden, wat helemaal niet kán en hielen worden kunstmatig verlaagd. Daarna lopen de paarden niet meer of heel gevoelig en krijgt nb daar de schuld van, maar het is géén nb. Maar dat hoofdstuk behandelen we wel een andere keer :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:33

ABC is inderdaad gewoon strasser. Maar het is niet alleen ABC/strasser wat NB een slechte naam geeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:56

Anoniem schreef:
Nouuuuu... Ik durf wel te beweren dat echte kennis niet bij alle rijksgediplomeerde hoefsmeden zit hoor. En ook niet alle dierenartsen hebben kaas gegeten van problematiek in de voet van het paard.
Ik ben op dit moment (alweer) bezig een hoef goed te krijgen die compleet vern*kt en verminkt is door een gediplomeerd hoefsmid.

Ik heb ook niet het idee dat alle rijksgediplomeerde hun eigen oog en verstand gebruiken. Als je een paard op zijn voeten zet met bijvoorbeeld hoge hielen dan gebeurt er wat in het lijf. Misschien toch wel handig even te kijken naar wat precies. En dan vooral wordt dit paard daar beter van. Dan is al in stand te zien. Ook het optisch recht zetten, het been lijkt recht, maar is het niet, voor zo een veen staan de botjes dus niet recht op elkaar wat weet spanning geeft en rare bijbewegingen. Maar dit geld net zo voor iedere andere manier van bekappen natuurlijk. Ook een paard wat goed liep gezien die door Nb alleen nog maar kan telgangen in stap.

Ik mis een getraind ook en een goed werkend paar hersenen bij vele smeden en bekappers. Men doet gewoon maar wat die geleerd is maar kijkt niet meer kritisch naar wat dit voor het dier doet en wat dat voor nadelen heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:23

lailapri schreef:
tiwi1969 schreef:
Zo'n rondgegroeid steunsels heb ik een keer gezien bij een paard, arme dier liep super gevoelig. Zo sneu, vooral omdat de eigenaar dacht dat het dier een probleem had met te korte voeten en dus vond dat er niet bekapt moest worden omdat de hoef moest groeien.

Ik zie het juist gebeuren als paarden zere hoeven hebben, als een soort extra laag voor bescherming. Later als voeding ed. Allemaal beter is valt het er gewoon uit. Bij mij komt dat de vraag naar boven, moet je het er meteen alle aal af willen halen?

De opluchting voor dit dier, die in geen maanden een smid had gezien, was groot toen hij wel bekapt werd.

Mijn reguliere smid snijdt ook de steunsels bij en heeft een paard graag op blote voeten als het kan en de klant dat wil.
Dat zie ik ook graag, nette steunsels die de grond niet raken. Waar ik wel problemen mee heb is het uithollen van steunsels zoals ik bij sommige natuurlijk bekappers zie.

Mijn eerste paard had ernstige HKO en een bijbehorende smalle hoge voet. Begin jaren 90 was dat en de mogelijkheden kwa beeldvorming en kennis overdracht waren veel minder dan nu. Paard is op aangepast beslag gezet en toen dat niet meer hielp ingeslapen.
Met de kennis van toen kwam de hoefvorm door de HKO wegens het ontlasten van de verzenen door de pijn van de HKO. Met de kennis van nu zou ook mijn toenmalige hoefsmid dit paard heel anders behandelen, toevallig sprak ik hem daar een aantal maanden geleden over.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:02

lailapri schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb ook niet het idee dat alle rijksgediplomeerde hun eigen oog en verstand gebruiken. Als je een paard op zijn voeten zet met bijvoorbeeld hoge hielen dan gebeurt er wat in het lijf. Misschien toch wel handig even te kijken naar wat precies. En dan vooral wordt dit paard daar beter van. Dan is al in stand te zien. Ook het optisch recht zetten, het been lijkt recht, maar is het niet, voor zo een veen staan de botjes dus niet recht op elkaar wat weet spanning geeft en rare bijbewegingen. Maar dit geld net zo voor iedere andere manier van bekappen natuurlijk. Ook een paard wat goed liep gezien die door Nb alleen nog maar kan telgangen in stap.

Ik mis een getraind ook en een goed werkend paar hersenen bij vele smeden en bekappers. Men doet gewoon maar wat die geleerd is maar kijkt niet meer kritisch naar wat dit voor het dier doet en wat dat voor nadelen heeft.

Dan heb jij een totaal andere ervaring dan ik. Ik zie juist kundige smeden met inzicht en graag overleggen met DA's. Kwakzalvers komen bij mij de dam niet op. Hoe mooi hun praatjes ook zijn. Doe research omtrent een hoefsmid en je weet snel genoeg hoe kundig ze echt zijn. Check welke opleiding ze hebben gedaan en of ze er wel een hebben gedaan. En dan bedoel ik geen 3 daagse cursusjes op dooie voeten.

Er moet heel snel een regulering komen voor hoefsmeden. Staats erkend en alle wildgroei heel snel verbieden. Weer een beschermd beroep van maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:13

Foetsji schreef:
Er moet heel snel een regulering komen voor hoefsmeden. Staats erkend en alle wildgroei heel snel verbieden. Weer een beschermd beroep van maken.

Oh, alsjeblieft niet zeg -O-
Mijn ervaring is vergelijkbaar met die van lailapri... meerdere rijksgediplomeerde hoefsmeden gezien die er een zooitje van maken. Een zelfs die stelselmatig hoeven verprutste van paarden, ongelooflijk.
Dan heb ik toch liever mijn vroegere natural balance hoefsmid die echt heel kundig was en tegenwoordig onderzoek doet naar hoeven in de VS bij een opleidingsinstituut daar :j

Maar nu ook een reguliere hoefsmid in de buurt waar ik heel tevreden over ben trouwens. Niets te vinden over zijn opleiding, maar gelukkig kan ik zelf wel zien wat goed is en niet....

Maar goed, dit topic gaat niet over rijksgediplomeerde hoefsmeden, dit topic gaat over een doorgezaagde hoef met te lange steunsels.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:31

Ik heb een anda met kneiterharde hoeven, we hebben ook een blauwe vijl anders komt er met de kracht van manlief met een gewone vijl niets van af. Zitten op de kleigrond, maar de hoef blijft hard, de steunels blijven knoepert hard en blujven lekker snel doorgroeien...
Ook op asfalt zal wat snel slijt, snel aangroeien..elke voet is anders..

Over de rijksgediplomeerde hoefsmeden, daar zijn er veel van die gewoon het vak niet waard zijn.

Om te beginnen heb ik de bekapcursus in Barneveld gedaan, nog de enige hoefsmederij opleiding in Nederland...daar krijg je PRECIES de zelfde lessen als de hoefsmederij opleiding, die opleiding gaat door met het leren van smeden met de zelfde docent. Dus als je leert bekappen, leer je hetzelfde als de zogenaamde rijksgediplomeerde smeden.

Het verschil is dat de bekapcursus, 10 volle avonden, alle accent legt op bekappen en de beoordelimg daarvan...de hoefsmeden in spe zijn meer geinteresseert in zetten ijzers, brengt nl meer op, de meesten komen niet eens voor het bekappen van 1paard, wat is nu 35 euro verdiensten als je minimaal 80 kunt verdienen met het zetten van ijzers. Het bekappen is vaak ondergeschikt.

De clou is wel eerst een perfect bekapte voet en de volgende clou is een perfect gesmeed passend ijzer, niet een voet passend maken naar een slecht passend ijzer...zien jullie het verschil?

Goed leren bekappen kan IEDEREEN, en dat kost ook een beetje tijd, niet even snel wat weg halen en huppeke met het ijzer bezig zijn wat meermaals gebeurd! Na 8 baggerwerksmeden versleten te hebben en dito bewegingsellende bij mijn paarden, durf ik dit te zeggen. Als bv van nassau mij moet vertellen wat ik mijn al jaren gediplomeerde hoefsmid duidelijk moet maken hoe te bekappen om weer verder te kunnen, is toch droevig?

Was ook best verbaast over de moed die de bekapdocent had om een gans 1e jaars hoefsmeden in spe te laten zakken vanwege onvoldoende prestatie bekap en ijzer kwaliteit leerlingen...

Deze man is bevlogen smid en docent en uitte al zorgen over de neergaande kwaliteit van de jonge smeden, al na pril begin met de opleiding gaan ze met supersonische bus op pad en verkopen zich als hoefsmid met dito slecht werk, maar de klant heeft geen idee.

Mijn motto is, koop je een paard, dan ben je verplicht alle ins en outs te weten over hoefverzorging...

Tijdens mijn cursus heb ik tranentrekkende hoeven in handen gehad. 2 vriezers vol daar, elke week weer..
Hoe denk je dat dat komt?

Ik snap het verzet naar zelf bekappen totaal niet! En als ik om mij heen kijk naar paarden, dan zie ik meer baggerwerk dan goed werk..

Na een lange weg van een totaal vakkundig verpest bekapt paard door 3 verschillende smeden, de stap gezet tot zelf leren en daar weer een lange weg eindelijk weer een paard dat nu wel los door zijn lijf kan bewegen...bizar en triest, zeker als de meeste smeden niet eens ooit op een paard hebben gezeten, geen kaas hebben gegeten van beweging, en iedereen maar denken dat zij het wel weten?

Misschien wel leuk om eerst de voet te zien, dan door de midden en de ene helft bekappen en de andere helft onbekapt laten zien en dat van verschillende voeten...heel leerzaam Arabesk...dan leren mensen zien hoe het netjes hoort te zijn..

Ik kan je wel vertellen dat goed bekappen van een paard met harde hoeven, zeker in de zomer, best veel energie kost en niet in 10 minuten is gedaan en je steeds heel scherp gereedschap nodig hebt..mijn mesjes gaan ook niet lang mee, zal dat ook een reden zijn?? Dat er zo weinig aandacht aan wordt besteeds door de reguliere smid?

Daarom snapte ik ook al niet dat mijn laatste hoefsmid in een kwartier een paard kon doen, dus even 4 paarden in een uur deed en ik na 2 weken al zag dat het weer tijd werd, juist dattum.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:42

Maar de meeste klanten hebben er ook geen verstand van. Als je een smid hebt die snel geld wilt verdienen dan doet hij slechts wat de klant wil (dus een mooi rond hoefje met een dito ijzer, al dan niet in een hip kleurtje).
Ik ken wel mensen die blij de smid al bij een stukje flare als ze dat er af willen hebben. (Dan laten we de reden van die flare even voor wat het is)

Het enige dat die mensen met de hoeven doen is schoonmaken en er een lik vet overheen smeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:55

Wat ik tegen het topic heb is, dat hier iets als feit wordt neergezet zonder degelijke onderbouwing.

Gevaarlijke uitspraak, want je krijgt (zoals je ziet) navolging van bokkers die hun smid ook maar gaan vragen de steunsels weg te snijden.

Ik lees de OP en dan denk ik WAAR is het wetenschappelijk onderzoek.
Om te beginnen is HKO een container naam voor meer aandoeningen met hetzelfde gevolg hebben (in het HKO gebied).
Als vermoedelijke oorzaak staat erfelijkheid op 1. (Daarom is het onverstandig om met paarden met deze aandoening te fokken).
Daarnaast spelen voeding, africhting en training, bouw en vorm van de voet (HKO wordt vaker gezien bij een smalle voet), conditie van het paard, hoefverzorging (slecht hoefbeslag of bekapping), huisvesting, onverantwoord toedienen van supplementen.

Een verstoorde bloedtoevoer in het HKO gebied, chronische overbelasting van het hoefkatrolapparaat, verdraaiing of verstapping, verkeerde hoefstand, te intensief trainen of trainen op een onregelmatige bodem, et etc.

Om te kunnen onderzoeken of dragende steunsels veroorzaker zijn van HKO moeten dus al die andere factoren (die mij meer waarschijnlijk lijken) worden uitgesloten.

In mijn ogen zitten die steunsels er niet voor niets. Een gewoon goede smid zal deze - wanneer ze te lang zijn bijsnijden en de hoef een opzet geven als dat nodig is.
Slechte hoefsmeden zijn er ook absoluut. Het kan dan ook zeker geen kwaad om goed rond te vragen als je een keuze maakt voor een smid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:58

JaBa schreef:
VBovendien doet dit zeer amateuristisch aan, zijnde 'hoefkatrolbeentje' bestaat helemaal niet, het gaat om het straalbeentje en waar er aangeduid staat 'kraakbeen' gaat het ook helemaal niet over kraakbeen, dit is het zoolkussen dat totaal niet bestaat uit kraakbeen, anders zou het betreffende paard een groot probleem hebben. Jammer dat er zo goed als geen anatomie gekend is van de hoef blijkbaar en dat hetgene wat beweerd is niet onderbouwd wordt, noch op enige manier aangetoond of bewezen is. Als je de anatomie al niet kent, hoe kan je dan deze conclusies als waarheid verkondigen?

We praten over deze foto toch?

Afbeelding[/quote]

Waar de pijltjes met kraakbeen op wijzen is toch niet het zoolkussen? Lijkt mij gezien de plaats van doorzagen en de plaatsing echt hoefkraakbeen?