Artrose, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:24

Ik heb een net 7 jarige appaloosa met spat artrose en osteoporose. Die is nu met pensioen. Ik doe nog wel wandelen enzo met hem.
Mijn vorige pony heb ik laten inspuiten en dure supplementen gekocht en merkte geen verschil. Dus deze pony laat ik gewoon lekker lopen totdat hij echt teveel last krijgt. Op slechte dagen krijgt hij Metacam

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 23:08

mijn paard heeft aan beide kogels voor artrose
in 2011 geopereerd aan een chip en in rv zat toen al artrose en lv was schoon
hij is op speciaal beslag gegaan en in jan 2015 weer op de foto en bleek toen in beide kogels artrose te hebben
vanwege 2x een peesblessure weinig met hem kunnen doen [ 1ste x 9mnd en 2de x 5 mnd ]
paard ging slechter lopen en zijn voeten waren van hele mooie hoeven in 2009 naar flink ondergeschoven hielen gegaan
toen heb ik op 23 okt 2015 de ijzers er onderuit laten halen en sinds dien word hij PN bekapt en paard loopt stukken beter
op de weg doen we stappen en draf en galop in de berm

de ijzers .... break-over met leertje en siliconen verwijderen is het beste wat ik heb kunnen doen, hij heeft nu weer normale voeten

hij krijgt wel sinds zijn operatie MSM Glucosamine, en dat word nu vervangen door Equifexion van de PD omdat daar Hyalonzuur inzit

Cobus67
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 23:22

Mijn mening is heel simpel, liever een dag te vroeg dan een maand te laat. Stram lopen is voor mij een reden om de stekker eruit te trekken. Paarden zijn vluchtdieren, die vinden het vreselijk als ze niet meer mee kunnen komen. Als ze stram laten zien, dan zijn ze al ver heen.

Nooit ten koste van je paard hem laten leven omdat jij hem niet kan missen of denkt dat het wel gaat.......

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 23:31

Cobus67 schreef:
Mijn mening is heel simpel, liever een dag te vroeg dan een maand te laat. Stram lopen is voor mij een reden om de stekker eruit te trekken. Paarden zijn vluchtdieren, die vinden het vreselijk als ze niet meer mee kunnen komen. Als ze stram laten zien, dan zijn ze al ver heen.

Nooit ten koste van je paard hem laten leven omdat jij hem niet kan missen of denkt dat het wel gaat.......


Ben ik niet met je eens, ik heb ook artrose en heb ook last van opstart stijfheid maar ik heb geen erge pijn....ik hoef er niks voor in te nemen
Neem wel Glucosamine Pillen en GP

mijn paard moet ook `warmstappen`maar loopt dan lekker ruim
in de koude maanden en tijdens de stal periode zal hij stijver zijn dan in de warme weide maanden

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 09:04

En er zit een heel groot verschil tussen niet meer kunnen lopen en stijf zijn/stram lopen.

Mijn pony is altijd al stijf geweest, alleen merkte ik dat t de laatste paar jaar erger werd (en niet alleen meer met kou), maar hij kan nog steeds flink uit de plaat gaan, als een gek door de paddock of bak racen.

En wat meerderen zeggen, het kunnen ook opstartproblemen zijn.

mooney

Berichten: 7800
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:32

Ik mag hopen dat niemand gaat zitten wachten tot het punt niet meer kunnen lopen.
Het punt van Cobus is niet alleen fysiek, wij als mensen hebben wellicht mentaal minder last van stijf zijn dan een vlucht/prooidier, ik denk niet dat je die vergelijking moet willen maken.
Daarnaast ligt het ook nog aan de plek van de artrose, als je het in je vingers hebt is dat (vooral als mens) natuurlijk heel vervelend, maar bijvoorbeeld in je schouder wordt de hele biomechanica van je arm/rug verstoord en kan je door de artrose daar bijvoorbeeld rugklachten krijgen die erbovenop komen. Dat is denk ik ook wel handig om in je achterhoofd te houden bij beperkte beweging bij vastgegroeide artrose. Die plek doet dan geen pijn meer, maar de verstoorde beweging kan wel weer (spier)pijn/extra slijtage verzorgen op andere plekken.

Dit absoluut niet bedoeld om iemand te veroordelen, maar ik vind dit wel goede punten om voor mezelf in de gaten te houden wbt mijn artrose-paard.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:39

mooney schreef:
Ik mag hopen dat niemand gaat zitten wachten tot het punt niet meer kunnen lopen.
Het punt van Cobus is niet alleen fysiek, wij als mensen hebben wellicht mentaal minder last van stijf zijn dan een vlucht/prooidier, ik denk niet dat je die vergelijking moet willen maken.
Daarnaast ligt het ook nog aan de plek van de artrose, als je het in je vingers hebt is dat (vooral als mens) natuurlijk heel vervelend, maar bijvoorbeeld in je schouder wordt de hele biomechanica van je arm/rug verstoord en kan je door de artrose daar bijvoorbeeld rugklachten krijgen die erbovenop komen. Dat is denk ik ook wel handig om in je achterhoofd te houden bij beperkte beweging bij vastgegroeide artrose. Die plek doet dan geen pijn meer, maar de verstoorde beweging kan wel weer (spier)pijn/extra slijtage verzorgen op andere plekken.

Dit absoluut niet bedoeld om iemand te veroordelen, maar ik vind dit wel goede punten om voor mezelf in de gaten te houden wbt mijn artrose-paard.

ik laat de mijne ook regelmatig nakijken als mijn DA op stal is
en volgens hem kan mijn paard minstens nog 10 jr mee hij is nu 16jr
hij heeft kogel artrose in beide voorbenen...

Cobus67
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:52

mirgino schreef:
Cobus67 schreef:
Mijn mening is heel simpel, liever een dag te vroeg dan een maand te laat. Stram lopen is voor mij een reden om de stekker eruit te trekken. Paarden zijn vluchtdieren, die vinden het vreselijk als ze niet meer mee kunnen komen. Als ze stram laten zien, dan zijn ze al ver heen.

Nooit ten koste van je paard hem laten leven omdat jij hem niet kan missen of denkt dat het wel gaat.......


Ben ik niet met je eens, ik heb ook artrose en heb ook last van opstart stijfheid maar ik heb geen erge pijn....ik hoef er niks voor in te nemen
Neem wel Glucosamine Pillen en GP

mijn paard moet ook `warmstappen`maar loopt dan lekker ruim
in de koude maanden en tijdens de stal periode zal hij stijver zijn dan in de warme weide maanden


Jij bent geen vluchtdier.........

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 08:55

Cobus67 je mening is duidelijk.

Ik hou t liever bij mezelf en bij mijn pony. Als ik bij mijn pony weer terug kan naar 'alleen maar' stijf, dan laat ik m nog niet inslapen. Nu heeft hij wel (voor mij duidelijk) pijn. Al zullen anderen dat nu misschien niet zien.

Wat mij duidelijk is geworden over artrose is dat t echt een zoektocht is.

Ik sta aan t begin en ben heel blij met alle (ervaring)verhalen en meningen. Het is goed om hier heel bewust over na te denken.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:59

Als een paard pijn heeft hoort deze te worden ingeslapen. Vaak zijn we wat laat omdat we nog vanalles proberen.
Ik heb mijn merrie laten inslapen toen warm stappen niet meer hielp en ze niet meer in de kudde op de wei kon. En eigenlijk was ik toen al te laat...

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 09:33

Dat is jouw mening en jouw keus. Graag de reacties iets nuanceren...

Het valt mij nu op dat de reacties over 'te laat' inslapen erg overheersen en niet als mening worden gebracht, maar dat de mensen die wel alles proberen (of hebben geprobeerd) degenen die eerder hebben besloten (in hun ogen misschien niet alles geprobeerd hebben) wel respectvol behandelen.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:39

flavlip schreef:
Dat is jouw mening en jouw keus. Graag de reacties iets nuanceren...

Het valt mij nu op dat de reacties over 'te laat' inslapen erg overheersen en niet als mening worden gebracht, maar dat de mensen die wel alles proberen (of hebben geprobeerd) degenen die eerder hebben besloten (in hun ogen misschien niet alles geprobeerd hebben) wel respectvol behandelen.

Natuurlijk heb ik supplementen gegeven, dierenarts erbij geweest, osteopaat etc. En de laatste 2 weken heeft ze pijnstilling gehad en toen zag ik een heel ander paard. Daarna was het voor ik duidelijk. Maar als ik er nu naar terugkijk, dan vind ik dat ik haar eerder had moeten inslapen.
Ze was nog hartstikke vrolijk en voorwaarts tijdens een buitenrit, maar had wel pijn. Kon in de kudde niet meer op tijd wegkomen, terwijl ze eerst altijd de baas was. Dan maak je een paard ook niet blij om op de wei te staan.

En hetzelfde zie ik in mijn omgeving, iedereen probeert vanalles. Eigenlijk is het alleen maar verlengen, want artrose wordt niet beter. En vaak is het de eigenaar die geen afscheid kan nemen, wat natuurlijk ook heel logisch is.
Maar iedereen ken zijn paard (en portemonnee) het beste en moet zelf de beslissing nemen, daar kan geen bokt je mee helpen.

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 10:05

Ik zal niet alles proberen, maar geef t zeker een kans. Dit wel in overleg met de dierenarts.

Natuurlijk kun je achteraf t gevoel hebben te lang door te zijn gedaan. Maar andersom kan ook (had ik maar meer gedaan, wat als dit wel had gewerkt..).

Ik denk dat er geen goed of fout is. Elke weg heeft voor en nadelen...

Ik probeer wel wat afstand te nemen van m'n gevoel en objectief naar mn pony te blijven kijken.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:23

Tsja, moeilijk onderwerp.
Mijn ruin van 21 jaar mankeert ondertussen van alles, beide voorbenen HKO3 waarvoor een aantal jaar geleden een zenuwsnede ondergaan. In de kogels achter artrose wat niet actief is en rechtsachter een chip. Nu ook een wat kortere pas rechtsachter in het heupgewricht, is wrs ook beginnende artrose. Hij is hiervoor 2x behandelt door een osteopaat wat voldoende verbetering heeft gegeven. Hij staat op speciaal beslag voor en krijgt als supplementen duivelsklauw, gelatinaat en olie erbij. Hij is absoluut niet stijf wat ik hier vaak lees, komt ook nooit stijf zijn stal uit. Hij is door de jaren heen wel een tikje korter gaan lopen maar wordt dan ook al gedurende een jaar of 4 absoluut niet meer getraind. Ik rij 3x in de week buiten, stappen, kleine stukjes draven en galopperen. Zo'n 45 minuten. Vorige week heb ik hem nog een keer meegenomen naar het bos, uur gereden en een lekker stuk gegaloppeerd, niks gemerkt de volgende dag dat hij eronder geleden heeft. Ik zag hem daarna ook rollen en hij rolde zonder problemen over de rug en kwam weer soepel overeind. Mijn eerste paard had ook artrose en kon dit absoluut niet.
Hij staat overdag buiten en in de nacht op stal. Ik moet hem juist niet dag en nacht buiten zetten als de wei droog, hard en hobbelig is. Daar wordt hij juist slechter van. Hij heeft juist die rust op stal ook nodig.
Het is allemaal geen eenheidsworst, het karakter van je paard speelt ook mee. Ik heb een paard met een enorm vrolijk en opgeruimd karakter die werkelijk alles leuk vindt wat je met hem doet. Hij vindt het prachtig als hij mee mag. Op de wei ook heel vrolijk. Het scheel wel dat de mijne in een stabiele groep staat met nog 3 andere paarden, lekker kleinschalig en hij hoeft zijn plek niet te verdedigen. Meestal zijn paarden die wat mankeren niet meer zo geschikt om in een grote kudde te staan.

Wat de supplementen betreft nog: de mijne had absoluut geen baat bij glucosamine, dat deed helemaal niks. De primeval gelatinaat werkt super, ik geef maar 1 afgestreken schepje per dag.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:46

Wat ik mij afvraag (niet aanvallend bedoeld).. Waarom geef je een paard duivelsklauw? Geef je dat altijd? Of alleen wanneer het zichtbaar ongemak aangeeft?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:51

In mijn geval geef ik het omdat het natuurlijk is, je het langdurig zonder problemen kan geven en het evt ongemakken kan verzachten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet zeker weet of het werkt en of het echt nog nodig is maar ja, hij doet het nu prima dus waarom zou ik er mee stoppen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:08

Mijn mening is dat je dan het probleem verdoezeld. Daarom geef ik het niet meer.
Daarnaast heb ik ook het idee dat ALS een paard het nodig heeft (en zeker bij warm stabiel weer) dat het dier meer pijn heeft dan het laat zien.
Je berijd je paard ook nog?

Niet aanvallend naar jou bedoeld hoor! Ieder zijn eigen mening en manier!
Dit is hoe ik er naar kijk.

Jullie mogen best weten dat ik dit een heel lastig onderworpen vind.

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 11:26

Het is zeker een heel lastig onderwerp, zoveel mensen zoveel meningen en er komt natuurlijk ook heel veel emotie bij kijken.

Ik ben nu net begonnen met glucosamine met duivelsklauw, omdat de dierenarts denkt dat t bij mijn pony daarmee goed te managen is.

Al ben ik t in principe met je eens. Het is en blijft een pijnstiller.

Ik hoop dat dit hem helpt en hoop dat hij dit tijdelijk nodig heeft. Maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat ik er niet mee durf te stoppen als t daadwerkelijk helpt.

Ik heb t hem nu een weekje gegeven en m gisteren aan de longeerlijn laten lopen. Het gaat niet beter, maar ook niet slechter. Nu geef ik t weer een maand de tijd, met aan de hand stappen, wandelen en poetsen en kijk dan weer hoe t gaat. Het moet wel heel goed gaan mocht ik er weer op durven stappen en bij elke twijfel stap ik er weer af.

Onbelast op pijnstilling vind ik niet zo erg, maar belast wel.

Hoe gaat t nu met jouw paardje no_no? (Aangezien jij m in wilde laten slapen, maar je stalgenoten niet...wat ik echt heel erg voor je vind).

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:25

Om eerlijk te zijn ben ik niet meer bij mijn paard geweest.. Ik vind het nu nog rotter om bij mijn paard te komen door dit gedoe.

Ik verwacht aankomende week zijn nieuwe chip, zijn eigen werkt namelijk niet meer. Als die er in komt verhuis ik hem tijdelijk naar een vriendin van mij waar mijn andere paardje ook staat. Daar voel ik mij op mijn gemak en kan ik rustig op mijn manier afscheid van hem nemen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:34

Ik wou nog even vermelden dat niet al mijn stalgenoten twijfelen aan mijn besluit en dat er ook stalgenoten zijn die het goed bedoelen naast de mensen die mijn keuze niet begrijpen wat bij mij weer het gevoel veroorzaakt dat ik er niet graag naar toe ga.
Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:43

flavlip schreef:
Het is zeker een heel lastig onderwerp, zoveel mensen zoveel meningen en er komt natuurlijk ook heel veel emotie bij kijken.

Ik ben nu net begonnen met glucosamine met duivelsklauw, omdat de dierenarts denkt dat t bij mijn pony daarmee goed te managen is.

Al ben ik t in principe met je eens. Het is en blijft een pijnstiller.

Nee - het zijn geen pijnstillers.
....alleen de duivelsklauw stilt pijn.

Glucosamine gecombineerd met beweging is een opbouwend middel voor het kraakbeen - artrose is geen slijtage en artrose als proces is goed te stoppen/ vertragen.
En "pijn" moet je uitsplitsen in beginstijfheid en de vraag of het na een kwartier warmstappen beter gaat.


Citaat:
Ik heb t hem nu een weekje gegeven en m gisteren aan de longeerlijn laten lopen. Het gaat niet beter, maar ook niet slechter. Nu geef ik t weer een maand de tijd, met aan de hand stappen, wandelen en poetsen en kijk dan weer hoe t gaat. Het moet wel heel goed gaan mocht ik er weer op durven stappen en bij elke twijfel stap ik er weer af.

Onbelast op pijnstilling vind ik niet zo erg, maar belast wel.

Kijk het idd even aan, maar blijf uitsplitsen 'opstartgedoe' en blijvende pijn.
Dat regeneratie niet binnen een week optreedt is balen en blijft balen, maar op zich niets om je zorgen over te maken.

@ no_no
Heel veel sterkte!
Sta je zelf al voor een nare, verdrietige beslissing, gast je omgeving belachelijk doen...!

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:04

No_No schreef:
Mijn mening is dat je dan het probleem verdoezeld. Daarom geef ik het niet meer.
Daarnaast heb ik ook het idee dat ALS een paard het nodig heeft (en zeker bij warm stabiel weer) dat het dier meer pijn heeft dan het laat zien.
Je berijd je paard ook nog?

Niet aanvallend naar jou bedoeld hoor! Ieder zijn eigen mening en manier!
Dit is hoe ik er naar kijk.

Jullie mogen best weten dat ik dit een heel lastig onderworpen vind.


Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat duivelsklauw een serieuze echte pijnstiller is zoals buut. Naar mijn gevoel geeft het wat ondersteuning bij ongemak. Als een paard echt pijn heeft wordt dit echt niet gemaskeerd door duivelsklauw.

MallyBelly

Berichten: 3558
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:26

Ik heb er twee met artrose, een in de hoef en beide achterbenen en een in dr knieën en koten.
Als ik iets heb geleerd is wel rust, roest. Zolang het nog kan, in beweging blijven. Onze paarden staan in een een trek rond de weide, ze kunnen en moeten dus de dag rond in beweging blijven.
Ik merk echt sinds we dit hebben dat vooral de een (de ander kende ik niet voor dat we de trek hadden) heel erg is verbetert qua stijfheid, veeel minder stijf.

Op beide rijden we redelijk fanatiek, de een wat minder dan dr ander maar ze doen het nog steeds met plezier.

Beide paarden hebben geen pijn, staan blootsvoets en hebben plezier in werken. Hetzij aan gepast werk straks als ze niet meer kunnen maar voorlopig hebben ze nog zin genoeg.

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 18:51

Duivelsklauw is een (natuurlijke) pijnstiller. In hoeverre het werkt/hoe sterk 't is geen idee, maar het is wel degelijk pijnstilling en zal dus wel degelijk klachten maskeren.

@janneke2 kun jij mij misschien duidelijk uitleggen wat artrose precies is? Aangezien ik wel dacht dat 't slijtage was.

@no_no ik snap 't helemaal hoor en fijn dat je een plekje hebt gevonden waar je wel rustig afscheid kunt nemen. Heel veel sterkte.

Ik ben blij dat er mensen in mijn omgeving zijn die mij er eerlijk op zullen wijzen als ik niet realistisch/objectief ben, zonder me te veroordelen.

Vandaag gewandeld met m'n pony. Hij liet blijken dat hij in de bak stappen niet fijn vond, maar buiten wandelen wel. Ik vind 't nu geen opstartproblemen, maar ongemak/pijn, aangezien het lekker weer is, hij in de paddock staat en daar dus ook loopt...

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:38

Helaas wordt het nog vaak slijtage genoemd en geldt het als ouderdomskwaal.

Het begint doorgaans met een lichte, nauwelijks pijnlijke ontsteking, mogelijk als auto immuun kwestie.
De ontsteking wordt for some reason or the other net niet helemaal netjes opgeruimd en daarna blijven er dingen vervelend doen.
Het gladde kraakbeen in de gewrichtsspleet wordt ruw en vaak groeit er extra bot aan de buitenkant van het gewricht.
Er is een kreet die luidt 'artrose is hongerig kraakbeen' - dat is in elk geval de remedie.

Kraakbeen kan min of meer regenereren, maar alleen op een aantal dure voorwaarden. De pH van het lichaam is bij paarden meestal geen probleem (bij mensen vaak wel).
Als de pH op orde is en iemand drinkt voldoende, kan de beweging (men denke aan het hoefmechanisme) het kraakbeen voeden. Kraakbeen is een soort spons en wordt niet doorbloed - gewicht op het been 'knijpt de spons uit', gewicht van het been 'laat de spons zich weer vullen'. (Niet met bloed maar met weefselvocht.)
En na enige tijd beweging wordt de gewrichtsvloeistof zowel warm als dun als stevig (...een niet alledaagse combinatie...!) en dat is typisch het moment dat de beginpijn verdwijnt. De gewrichtsvloeistof (synovia) helpt ook bij het voeden van het kraakbeen.
En het nut van voedingssupplementen is dat het weefselvocht en de synovia zich ruimschoots vullen met zwavel, glucosamine etc. (Kleine valkuil: gewrichten staan laag in de hiërarchie van het lichaam, soms moet je dus "eerst iets anders vol zwavel stoppen" voor de msm gaat werken voor het kraakbeen...)