Megasus horse runners... jouw mening?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 16:45

Nee, dat knip je af op de lengte die je nodig hebt. Bekijk de video's eens die op hun website staan, daar kun je het passen zien.

Minimus

Re: Megasus horse runners... jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:51

Oh wacht, juist! Gespot, haha! Dan ben ik verder wel benieuwd hoe dan alle clipjes worden vastgemaakt nadat je de boel hebt bijgewerkt maar dat zullen we in de loop van de tijd wel te horen krijgen. Verder ook inderdaad wel benieuwd naar hoe je de plakkers er weer af krijgt met het oog op hoefsmidbehandelingen (elke 5 weken nieuwe plakkers kopen is een beetje teveel van het goede..)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:39

Ik snapte het kickstart gedoe niet zo goed, nu wel :D

kwa de stand van de dollar: ik weet dat het niet zo definitief is, maar als de dollar ongeveer rond de euro schommelt bij als die rond de 2 euro schommelt is toch een behoorlijk verschil. MAar ik google het even :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:26

Altijd interessant nieuwe dingen en hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Ook ik ben benieuwd hoelang ze mee zouden gaan, hoe het klittenband zich houd en hoe de 'íjzers' zich gaan houden op diverse ondergronden.

Verder hoop ik dat ze volgend jaar aanwezig zullen zijn op de equitana.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:37

Mij lijkt het super handig! Ik ben best wel tegen ijzers etc omdat het zo onnatuurlijk is (tenzij er geen andere optie is natuurlijk). Maar ik heb zo vaak paarden met ijzers zien glijden terwijl ze gewoon aan het stappen waren, heel naar om te zien. Zo kunnen ze gewoon zonder ijzers etc en als je naar buiten gaat of gaat rijden kunnen ze die dingen om :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:42

Ik vraag me ook idd af hoe dat gaat met het klitteband, een gezonde hoef groeit soms wel een centimeter per maand dus ga maar na.

Ook vraag ik me af, kun je er kalkoenen in draaien of zijn ze bezig met die mogelijkheid?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 11:33

Ze leveren zelf ook proppen die er op passen.

Dat klittenband- en lijmverhaal ben ik ook nog steeds benieuwd naar!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:48

Dat klinkt fantastisch! Dat is het enige wat ik aan mijn huidige schoenen jammer vind namelijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 12:02

Ik ook... ik wil gaan mennen, maar dat is precies de reden waarom de fokker van mijn paard er ijzers onder had: op de achterijzers had de hoefsmid spikes gelast omdat ze daar heel snel slijten, paardje draait een beetje met haar achterhoeven. Maar alleen als ze voor de koets staat. Er kunnen geen proppen in mijn hoefschoenen dus dat zou betekenen dat de hoefschoenen mega snel gaan slijten achter. En ze zijn veel te duur om elke paar maanden te vervangen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 12:04

Mijn hoefsmid was er trouwens vanmorgen voor mijn dieren, en ik ga hem zo de link doorsturen. Hij is wel heel nieuwsgierig naar de horserunners. Ik vind het wel prettig om zijn professionele mening te horen :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:59

De klittebandjes kan je afscheuren als de hoef moet worden bekapt je kan gewoon nieuwe klittebandjes erboven plakken die weer met de hoef mee naar beneden groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:13

Ik volg ook even, ben wel erg benieuwd of dit ook werkelijk waar iets is.
Of ze stevig blijven zitten met modder en ook hoe de demping is vergeleken met normale ijzers.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:18

Zowel de demping als hoe stroef ze zijn is neem ik aan vergelijkbaar met kunststof beslag.

Mijn huidige rijpaard staat blootvoets. Maar een vorig paard had ik op kunststof staan en dat beviel me erg goed.

Betere demping dan ijzer of beter gezegd natuurlijkere demping.
En dat geldt ook betreft het stroef zijn.
Ijzers zijn gladder dan de gewone hoef.
Kunststof vind ik meer richting gewone hoef gaan.

Dit concept zou me zeker aanspreken zou ik nu weer beslag willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:24

Deze kunnen gene 24/7 blijven zitten maak ik op uit de site?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:29

Nee lijkt me niet.
Is voor als je een buitenrit gaat maken en je paard dan te hard slijt in de voetjes.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:07

is er een tabel wat de maten zijn?
dacht er ergens 1 langs te hebben zien komen maar kan hem niet meer vinden?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:13

Hij staat op de site onder het kopje 'News' maar ik geloof dat het de verwachtte maten zijn en dat het nog niet vast staat :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:04

Voor mij zou dit vooral interessant zijn als er kalkoenen in kunnen. Mijn jonge paard zou allen ijzers hoeven hebben voor grip bij het springen. Zou jammer zijn als ik alleen daar voor naar ijzers moet gaan.
Wie weet doe ik wel mee aan de kickstarter. Klinkt iig interessant.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:11

En die kunnen er uiteindelijk wel in volgens de website. Dat zal dus even de 'eerste lichting' afwachten zijn. Las iets over een boortje en wat kalkoenen :)

Edit: Gister dit aan mijn hoefsmid voor gelegt en zij is helemaal enthousiast. Wil er graag bij zijn als ik ze fysiek heb om ze te passen en op maat te maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 11:46

Ik zag net pas dat ze de proppen, het boortje en een tool om ze erin te krijgen online hebben gezet. En twee mogelijkheden naast het klittenband om het "ijzer" vast te zetten: met de lijm of met speciale tape. Daarmee kun je de "ijzers" dan 2 weken permanent eronder laten, na twee weken eraf halen en de hoef bewerken, nieuw vastplakken. Zo blijven ze netjes op maat.

Wat is eigenlijk een ander woord voor "hoefijzer", als het niet van ijzer is? :')

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:34

In dit geval vind ik het ook geen hoefschoen, meer een soort slipper :') Maar om het beestje een naam te geven kun je ze beter 'runners' noemen zoals ze zelf ook doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:38

Het is ook geen hoefschoen en ook niet de bedoeling om dat na te maken natuurlijk... het is een vervanging van de ijzers. Maar "ijzers" zijn van ijzer duh... "plastics" klinkt zo goedkoop :D
Of "Ik heb een set nieuwe kunststofjes nodig" :')

Ik hou het inderdaad ook maar op runners :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:52

Haha, met de kunststof plakijzers was het nog makkelijk te refereren naar "plakkies". Misschien dit met het klittenband dan maar "sticky's" noemen :+

Overigens weet ik van de plakijzers dat ze lijmkragen vaak gewoon met een plamuurmesje weer van de hoef haf worden "gestoken".

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:59

hoefrubbertjes? :+

Ik ben benieuwd hoe lang zo een ijzer dient mee te gaan. (en dan bv gemeten in het aantal km op de weg, of als het paard ze constant draagt). Ik zag dat er 12 velcro's meegegeven worden voor 2 ijzers, ervan uitgaand dat ze om de 8 weken bekapt worden en de velcro's herplakt, zou dit ok zijn voor een jaar, mogen we ervan uit gaan dat de levensduur ook ongeveer een jaar is?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:01

Duhelo schreef:
hoefrubbertjes? :+

Ik ben benieuwd hoe lang zo een ijzer dient mee te gaan. (en dan bv gemeten in het aantal km op de weg, of als het paard ze constant draagt). Ik zag dat er 12 velcro's meegegeven worden voor 2 ijzers, ervan uitgaand dat ze om de 8 weken bekapt worden en de velcro's herplakt, zou dit ok zijn voor een jaar, mogen we ervan uit gaan dat de levensduur ook ongeveer een jaar is?

Je hoeft niet elke keer tijdens het bekappen nieuw klittenband op te doen toch?
Als je hoog genoeg plakt duurt het wel even voor het uit groeit neem ik aan.