dittaswart schreef:Ach jeetje wat vervelend dit! Ik herken je probleem van mijn volbloed Winterfell. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Toen ik haar net had, waren de zolen zo zacht dat de smid ze met zijn duimen in kon drukken en ik verloor steeds een ijzer. Tot het ook niet meer ging. Toen zonder ijzers gestaan wat erg moeizaam ging, ze liep in het zand en in de wei ook echt kreupel. Ik heb hoefschoenen geprobeerd, maar dit was het ook niet voor ons. Misschien heb jij hetzelfde, maar bij mij waren haar hoeven rond. Hierdoor draaien de schoenen toch snel en ze vlogen ook uit in draf. Plus dat de huid ook gevoelig was waardoor te hoge schoenen weer snel gaan schuren... zucht. Uiteindelijk is mijn paard ervandoor gegaan en met de schoenen onderuit gegaan op straat. Daarna nooit meer omgedaan. Ik vond ze trouwens in de bak ook geen optie, zand kwam erin en ging ook schuren.
Plakijzers heb ik niet geprobeerd, maar ik ga duimen dat dit voor jou de oplossing is! Want een paard met pijn zien lopen moet je toch aan het hart gaan. Ik moest vooral geduld hebben, maar het is helemaal goed gekomen. Wel belangrijk om echt een goede smid te zoeken. Mijne heeft toch de stand over een jaar wat aangepast, waardoor het nu zoveel beter gaat. Ik kan niet zonder ijzers rijden, ik merk gewoon dat ze dan zelfs in de bak voorzichtiger loopt dus ik heb zeker vooraan ijzers nodig. Maar ik verlies ze niet en de kwaliteit van de hoeven is nu ook goed en blijft goed.
Ik heb nooit extra's bijgevoerd alleen luzerne. Volgens mij zit hier ook biotine in. Kies een goede kwaliteit brok en eventueel een mineralenbrokje erbij zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgt dat nodig is. Ik denk dat het bij Winterfell een half jaar duurde of zo, daar zat wel ook bij dat ze moest herstellen van de wonden na haar val, toen kon ik sowieso niet rijden natuurlijk. Verder toch veel buiten laten lopen en de stal goed droog houden.
En mijn smid gebruikt ijzers met dubbele lippen. Misschien is dat in de toekomst een optie. Ten eerste bijven deze gewoon beter zitten en hierdoor slijt de teen ook af waardoor ze minder plat staat. Dit zijn geen achterijzers, maar speciale voor voor. En hij maakt er een rol in zodat ze beter kan afwikkelen. Hierdoor is de kans op aftrappen ook kleiner.
Ik heb mijn hoefschoenen nog liggen trouwens, deze zouden voor ronde hoeven moeten zijn. Als je interesse hebt mag je ze zo hebben. Mocht t niet lukken met de plakijzers bijv.
Wat een fijn berichtje dit zeg!
Klinkt vergelijkbaar inderdaad. Wat een gedoe moet dat ook voor jullie geweest zijn en dan is ze ook nog eens gevallen, jeetje zeg! Ik heb sinds vandaag beter voer voor hem met mineralen/vitamine brok en zeewier poeder erbij. Als je precies wilt weten welk merk etc. ik nu voer kan je dat in ons volgtopic vinden, heb ik het helemaal uitgeschreven
.
Harvey zijn hoeven zijn niet rond en de schoenen die we nu te leen hebben zijn te groot in de breedte maar draaien verder niet. Gelukkig! Wist niet dat ijzers met dubbele lippen bestonden, wat slim zeg! Ga ik onthouden!
Ik hoop dat lijmijzers voor ons gaat werken, het is tijdelijk, puur voor de rust voor zijn hoeven. Daarna wil ik blootvoets proberen en anders gaan er voor gewoon weer normale ijzers onder. Heb ook hoef versteviger gekocht, schijnt goed te helpen!
Wat lief dat ik je schoentjes mag hebben maar denk niet dat ze gaan passen
. Toch erg lief!