Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:39

Lastig probleem! Je hoort wel vaker over EV's dat die erg gevoelige hoeven hebben. Toen ik [***] kreeg had hij erg veel last van zijn hoeven na bekapbeurten, waarschijnlijk door een combinatie van een dunne zool en rugproblemen waardoor hij niet goed tegen (minimale) standsveranderingen kon. Toen de rugproblemen behandeld waren maar hij toch gevoelig bleef lopen na het bekappen (toch wel steeds een paar dagen) en het dus echt aan zijn zolen leek te liggen, ben ik zijn zolen in gaan smeren met Huffestiger. Dat is echt briljant spul: [***] liep erg kort en gevoelig in de paddock, ik smeerde de Huffestiger op zijn zolen, liet hem een half uurtje een plak hooi eten in stal zodat zijn hoeven op konden drogen en hij liep na dat halve uur volledig normaal weg, alle pijn verdwenen.
Dat heeft zich ook elke keer weer zo herhaald; als hij door wat voor reden ook weer wat gevoeliger liep, smeerde ik de Huffestiger weer op en was het weer voorbij. Het grappige is ook dat de hoeven daarna ook echt anders klinken; veel hoger van toon, harder en holler.
We hebben uiteindelijk het halve flesje opgebruikt in drie maanden tijd en nu heeft hij nergens meer last van. Misschien is de hoefsmid op de handelsstal iets te enthousiast geweest met hij bijsnijden van de zool of hij heeft zijn hoeven niet goed kunnen aanmaken doordat hij een totaal verkeerd dieet kreeg (dat weten we in elk geval zeker), maar hij is er nu overheen gegroeid en de problemen zijn nu gelukkig weg.
Ik kan Huffestiger dus echt aanraden, eventueel met hoefschoenen gecombineerd om de vervelendste stenen uit de zool te houden. :)
Je kunt het trouwens ook in Engeland krijgen: http://www.ebay.co.uk/itm/New-Keralit-S ... SwiwVWSbAW

Verder is het helaas gewoon een kwestie van goed voeren zodat je paard alle mineralen binnenkrijgt om hoef mee aan te maken en wachten tot de gezonde hoefwand (dus zonder nagelgaten) weer zover omlaag is gegroeid dat je paard er echt steun aan heeft. En nog even niet rijden tot hij weer beter loopt. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 01:47

xyzutu2 schreef:
Lastig probleem! Je hoort wel vaker over EV's dat die erg gevoelige hoeven hebben. Toen ik Rio kreeg had hij erg veel last van zijn hoeven na bekapbeurten, waarschijnlijk door een combinatie van een dunne zool en rugproblemen waardoor hij niet goed tegen (minimale) standsveranderingen kon. Toen de rugproblemen behandeld waren maar hij toch gevoelig bleef lopen na het bekappen (toch wel steeds een paar dagen) en het dus echt aan zijn zolen leek te liggen, ben ik zijn zolen in gaan smeren met Huffestiger. Dat is echt briljant spul: Rio liep erg kort en gevoelig in de paddock, ik smeerde de Huffestiger op zijn zolen, liet hem een half uurtje een plak hooi eten in stal zodat zijn hoeven op konden drogen en hij liep na dat halve uur volledig normaal weg, alle pijn verdwenen.
Dat heeft zich ook elke keer weer zo herhaald; als hij door wat voor reden ook weer wat gevoeliger liep, smeerde ik de Huffestiger weer op en was het weer voorbij. Het grappige is ook dat de hoeven daarna ook echt anders klinken; veel hoger van toon, harder en holler.
We hebben uiteindelijk het halve flesje opgebruikt in drie maanden tijd en nu heeft hij nergens meer last van. Misschien is de hoefsmid op de handelsstal iets te enthousiast geweest met hij bijsnijden van de zool of hij heeft zijn hoeven niet goed kunnen aanmaken doordat hij een totaal verkeerd dieet kreeg (dat weten we in elk geval zeker), maar hij is er nu overheen gegroeid en de problemen zijn nu gelukkig weg.
Ik kan Huffestiger dus echt aanraden, eventueel met hoefschoenen gecombineerd om de vervelendste stenen uit de zool te houden. :)
Je kunt het trouwens ook in Engeland krijgen: http://www.ebay.co.uk/itm/New-Keralit-S ... SwiwVWSbAW

Verder is het helaas gewoon een kwestie van goed voeren zodat je paard alle mineralen binnenkrijgt om hoef mee aan te maken en wachten tot de gezonde hoefwand (dus zonder nagelgaten) weer zover omlaag is gegroeid dat je paard er echt steun aan heeft. En nog even niet rijden tot hij weer beter loopt. :)

Wauw, dat spul klinkt magisch :D!!
Heb even gegoogled, wat helpt is gewoon engels Keralit Hoof Hardener in te typen, en kwam bij Kramer uit! Kramer heeft sinds half jaar ook Engels magazijn, zo fijn. Verzending is maar 4 pond en wilde daar sowieso morgen een bestelling plaatsen. Komt goed uit!

https://m.kramer.co.uk/Hoof-Hardener.ht ... &ci=261985

Rijden doe ik niet hihi :).
Maar aakomendecweek krijgt hij lijmijzers. Zit ook te denken aan bijvoeren van biotine en van krachtvoer te veranderen. Maar zie door bomen het bos niet, wat betreft voer...

Anoniem

Re: Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:59

Voeren werkt natuurlijk altijd goed, ;) alleen wel traag.
Ik weet niet in hoeverre de plakschoen de zool vrijlaat, maar mocht je paard alsnog met plakijzers gevoelig lopen over de stenen dan kun je altijd de Keralit nog gebruiken.
Het is wel grappig, omdat het bij ons zo goed werkte is mijn bekapper het ook gaan gebruiken en die vertelde dat zijn klanten, waaronder iemand met een Shire met hele gevoelige zolen, precies hetzelfde meemaakten.
Het werkt natuurlijk alleen als je paard ook echt gevoelige zolen/slechte hoefkwaliteit heeft, als een paard stiekem hoefkatrol of atrose heeft dan zal Huffestiger helaas niets aan het gevoelig lopen kunnen veranderen.

Mocht je toch bij Kramer Huffestiger bestellen dan zou je ook kunnen kijken of ze lijnzaadolie hebben; daarmee kun je magere paarden met gevoelige hoeven heel goed vetmesten omdat ze dan alleen vetten binnenkrijgen, geen suikers en je dus niet het risico op hoefbevangenheid vergroot. Zo heb ik [***] ook dik gekregen, alleen door elke dag een flinke scheut (100-120ml) lijnzaadolie in zijn grasbrokpap met een vitamine/mineralenbrokje te gooien. Hij kreeg per dag 700 gram grasbrok (wat vervolgens geweekt werd, 120 gram vitamine/mineralenbrok en dan 120 ml olie en is daarmee in 3 maand tijd zo'n 200 kilo aangekomen. Nu is hij mollig en moeten we weer de andere kant op denken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:15

Misschien ben ik wel dom hoor, maar wat is het verschil tussen plakijzers en lijmijzers? :')

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:22

xyzutu2 schreef:
Voeren werkt natuurlijk altijd goed, ;) alleen wel traag.
Ik weet niet in hoeverre de plakschoen de zool vrijlaat, maar mocht je paard alsnog met plakijzers gevoelig lopen over de stenen dan kun je altijd de Keralit nog gebruiken.
Het is wel grappig, omdat het bij ons zo goed werkte is mijn bekapper het ook gaan gebruiken en die vertelde dat zijn klanten, waaronder iemand met een Shire met hele gevoelige zolen, precies hetzelfde meemaakten.
Het werkt natuurlijk alleen als je paard ook echt gevoelige zolen/slechte hoefkwaliteit heeft, als een paard stiekem hoefkatrol of atrose heeft dan zal Huffestiger helaas niets aan het gevoelig lopen kunnen veranderen.

Mocht je toch bij Kramer Huffestiger bestellen dan zou je ook kunnen kijken of ze lijnzaadolie hebben; daarmee kun je magere paarden met gevoelige hoeven heel goed vetmesten omdat ze dan alleen vetten binnenkrijgen, geen suikers en je dus niet het risico op hoefbevangenheid vergroot. Zo heb ik Rio ook dik gekregen, alleen door elke dag een flinke scheut (100-120ml) lijnzaadolie in zijn grasbrokpap met een vitamine/mineralenbrokje te gooien. Hij kreeg per dag 700 gram grasbrok (wat vervolgens geweekt werd, 120 gram vitamine/mineralenbrok en dan 120 ml olie en is daarmee in 3 maand tijd zo'n 200 kilo aangekomen. Nu is hij mollig en moeten we weer de andere kant op denken. :')

Hij krijgt al lijnzaad sinds ik heb hem, dit bouw ik in hoeveelheid op, maar heb alweer een dichte fles klaarstaan want eerste fles is bijna leeg :D. Ook heb ik vandaag nieuw voer gehaald:

- Baileys Keep Calm (bietenpulp met soya en fibre)
http://www.baileyshorsefeeds.co.uk/what ... epcalm.htm
- Dodsen & Horrel Ultimate Balancer brokjes (voor de mineralen en vitamines, zit ook biotine in)
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... balancer-0
- Dodsen & Horrel Seaweed supplement (voor hoefkwaliteit)
http://www.dodsonandhorrell.com/product/seaweed

Daarnaast nog lijnzaadolie en wortels. Gaat inderdaad langzaam maar zijn hoeven worden er als het goed is uiteindelijk wel een stuk beter van *\o/* Harvey is nu niet blij in ieder geval, zie filmpje straks.

Heb foto's van zijn hoeven gemaakt en stap en draf gefilmd! Ben nu aan het uploaden op google, dat duurt even... Dus, tot zo :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:45

Ik zou niet zomaar allerlei supplementen bijvoeren. Een teveel aan voedingsstoffen is immers ook niet goed.

Geef het dier ook gewoon tijd. Tijd om aan te sterken en tijd om hardere hoeven te krijgen.

Kan je foto's van de hoeven maken?
Icm je filmpjes valt daar veel uit op te maken.

Als de hoef moet harden moet hij wel op een iets hardere ondergrond komen. Ik weet niet hoe zacht/nat je wei is. Probeer te zorgen voor een betere doorbloeding in de hoef.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:11

Pelryo schreef:
Ik zou niet zomaar allerlei supplementen bijvoeren. Een teveel aan voedingsstoffen is immers ook niet goed.

Geef het dier ook gewoon tijd. Tijd om aan te sterken en tijd om hardere hoeven te krijgen.

Kan je foto's van de hoeven maken?
Icm je filmpjes valt daar veel uit op te maken.

Als de hoef moet harden moet hij wel op een iets hardere ondergrond komen. Ik weet niet hoe zacht/nat je wei is. Probeer te zorgen voor een betere doorbloeding in de hoef.

Ergens heb ik ook dat gevoel van die supplementen, maar ik geef maar de helft van wat voorgeschreven wordt omdat hij amper beweging krijgt. We lopen elke dag over dat pad en asfalt om van wei naar stal te komen en weer terug. De wei is van kleigrond met her en der wat hobbels en bobbels, het is niet perfect vlak. Foto's heb ik net in mijn topic geplaatst, moest ik hier nog doen :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:51

In mijn topic, zie onderschrift, staan foto's en filmpjes. Hierbij alleen de foto's.
Let op: de vloer in zijn stal is niet vlak omdat er geen beton is gestort (vandaar de rubbermatten). Er zitten wat brede maar niet hoge hobbels en bobbels in zijn vloer.

Voorhoeven
Afbeelding

Rechtvoor
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Zijn houding tijdens het hooi eten
Afbeelding

Ik voelde geen hartslag, het was ook niet warm(er). Zijn zool heb ik geprobeerd in te drukken (het V gedeelte), dit voelt als hard leer.

Filmpjes, zie onderschrift!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 22-08-16 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:53

Voor mijn volbloed hielp het overigens ook gigantisch om silica horse te voeren. Vloeibaar silicium waar haar voeten echt heel erg van verbeterden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:03

Voeten zien er inderdaad kort uit en nagenoeg geen draagrand waardoor hij echt volledig op zijn zool moet lopen. Als die dan ook nog eens vrij dun is..
De hoeven vertellen ook een heel verhaal met zoveel ribbels. Paard heeft afgelopen driekwart jaar best wat meegemaakt.
Voor nu rust, goed voeren en iets om zijn voeten wat te helpen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:33

Ach jeetje wat vervelend dit! Ik herken je probleem van mijn volbloed Winterfell. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Toen ik haar net had, waren de zolen zo zacht dat de smid ze met zijn duimen in kon drukken en ik verloor steeds een ijzer. Tot het ook niet meer ging. Toen zonder ijzers gestaan wat erg moeizaam ging, ze liep in het zand en in de wei ook echt kreupel. Ik heb hoefschoenen geprobeerd, maar dit was het ook niet voor ons. Misschien heb jij hetzelfde, maar bij mij waren haar hoeven rond. Hierdoor draaien de schoenen toch snel en ze vlogen ook uit in draf. Plus dat de huid ook gevoelig was waardoor te hoge schoenen weer snel gaan schuren... zucht. Uiteindelijk is mijn paard ervandoor gegaan en met de schoenen onderuit gegaan op straat. Daarna nooit meer omgedaan. Ik vond ze trouwens in de bak ook geen optie, zand kwam erin en ging ook schuren.
Plakijzers heb ik niet geprobeerd, maar ik ga duimen dat dit voor jou de oplossing is! Want een paard met pijn zien lopen moet je toch aan het hart gaan. Ik moest vooral geduld hebben, maar het is helemaal goed gekomen. Wel belangrijk om echt een goede smid te zoeken. Mijne heeft toch de stand over een jaar wat aangepast, waardoor het nu zoveel beter gaat. Ik kan niet zonder ijzers rijden, ik merk gewoon dat ze dan zelfs in de bak voorzichtiger loopt dus ik heb zeker vooraan ijzers nodig. Maar ik verlies ze niet en de kwaliteit van de hoeven is nu ook goed en blijft goed.
Ik heb nooit extra's bijgevoerd alleen luzerne. Volgens mij zit hier ook biotine in. Kies een goede kwaliteit brok en eventueel een mineralenbrokje erbij zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgt dat nodig is. Ik denk dat het bij Winterfell een half jaar duurde of zo, daar zat wel ook bij dat ze moest herstellen van de wonden na haar val, toen kon ik sowieso niet rijden natuurlijk. Verder toch veel buiten laten lopen en de stal goed droog houden.
En mijn smid gebruikt ijzers met dubbele lippen. Misschien is dat in de toekomst een optie. Ten eerste bijven deze gewoon beter zitten en hierdoor slijt de teen ook af waardoor ze minder plat staat. Dit zijn geen achterijzers, maar speciale voor voor. En hij maakt er een rol in zodat ze beter kan afwikkelen. Hierdoor is de kans op aftrappen ook kleiner.
Ik heb mijn hoefschoenen nog liggen trouwens, deze zouden voor ronde hoeven moeten zijn. Als je interesse hebt mag je ze zo hebben. Mocht t niet lukken met de plakijzers bijv.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:39

dittaswart schreef:
Ach jeetje wat vervelend dit! Ik herken je probleem van mijn volbloed Winterfell. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Toen ik haar net had, waren de zolen zo zacht dat de smid ze met zijn duimen in kon drukken en ik verloor steeds een ijzer. Tot het ook niet meer ging. Toen zonder ijzers gestaan wat erg moeizaam ging, ze liep in het zand en in de wei ook echt kreupel. Ik heb hoefschoenen geprobeerd, maar dit was het ook niet voor ons. Misschien heb jij hetzelfde, maar bij mij waren haar hoeven rond. Hierdoor draaien de schoenen toch snel en ze vlogen ook uit in draf. Plus dat de huid ook gevoelig was waardoor te hoge schoenen weer snel gaan schuren... zucht. Uiteindelijk is mijn paard ervandoor gegaan en met de schoenen onderuit gegaan op straat. Daarna nooit meer omgedaan. Ik vond ze trouwens in de bak ook geen optie, zand kwam erin en ging ook schuren.
Plakijzers heb ik niet geprobeerd, maar ik ga duimen dat dit voor jou de oplossing is! Want een paard met pijn zien lopen moet je toch aan het hart gaan. Ik moest vooral geduld hebben, maar het is helemaal goed gekomen. Wel belangrijk om echt een goede smid te zoeken. Mijne heeft toch de stand over een jaar wat aangepast, waardoor het nu zoveel beter gaat. Ik kan niet zonder ijzers rijden, ik merk gewoon dat ze dan zelfs in de bak voorzichtiger loopt dus ik heb zeker vooraan ijzers nodig. Maar ik verlies ze niet en de kwaliteit van de hoeven is nu ook goed en blijft goed.
Ik heb nooit extra's bijgevoerd alleen luzerne. Volgens mij zit hier ook biotine in. Kies een goede kwaliteit brok en eventueel een mineralenbrokje erbij zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgt dat nodig is. Ik denk dat het bij Winterfell een half jaar duurde of zo, daar zat wel ook bij dat ze moest herstellen van de wonden na haar val, toen kon ik sowieso niet rijden natuurlijk. Verder toch veel buiten laten lopen en de stal goed droog houden.
En mijn smid gebruikt ijzers met dubbele lippen. Misschien is dat in de toekomst een optie. Ten eerste bijven deze gewoon beter zitten en hierdoor slijt de teen ook af waardoor ze minder plat staat. Dit zijn geen achterijzers, maar speciale voor voor. En hij maakt er een rol in zodat ze beter kan afwikkelen. Hierdoor is de kans op aftrappen ook kleiner.
Ik heb mijn hoefschoenen nog liggen trouwens, deze zouden voor ronde hoeven moeten zijn. Als je interesse hebt mag je ze zo hebben. Mocht t niet lukken met de plakijzers bijv.

Wat een fijn berichtje dit zeg!
Klinkt vergelijkbaar inderdaad. Wat een gedoe moet dat ook voor jullie geweest zijn en dan is ze ook nog eens gevallen, jeetje zeg! Ik heb sinds vandaag beter voer voor hem met mineralen/vitamine brok en zeewier poeder erbij. Als je precies wilt weten welk merk etc. ik nu voer kan je dat in ons volgtopic vinden, heb ik het helemaal uitgeschreven :D .

Harvey zijn hoeven zijn niet rond en de schoenen die we nu te leen hebben zijn te groot in de breedte maar draaien verder niet. Gelukkig! Wist niet dat ijzers met dubbele lippen bestonden, wat slim zeg! Ga ik onthouden!

Ik hoop dat lijmijzers voor ons gaat werken, het is tijdelijk, puur voor de rust voor zijn hoeven. Daarna wil ik blootvoets proberen en anders gaan er voor gewoon weer normale ijzers onder. Heb ook hoef versteviger gekocht, schijnt goed te helpen!

Wat lief dat ik je schoentjes mag hebben maar denk niet dat ze gaan passen :o . Toch erg lief!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:44

fransje23 schreef:
Voeten zien er inderdaad kort uit en nagenoeg geen draagrand waardoor hij echt volledig op zijn zool moet lopen. Als die dan ook nog eens vrij dun is..
De hoeven vertellen ook een heel verhaal met zoveel ribbels. Paard heeft afgelopen driekwart jaar best wat meegemaakt.
Voor nu rust, goed voeren en iets om zijn voeten wat te helpen.

Klopt, alles wat je zegt. Hij heeft op zijn jonge leeftijd al behoorlijk wat meegemaakt. Voor zover ik weet ben nu eigenaar nummer 5 :(:), maar de afgelopen twee maanden bij mij waren ook redelijk rumoerig. Heb een tijdlijn op mijn topic gezet als je het interessant vindt.

Hij heeft bij mij sowieso voornamelijk rust want rijden doen we nog niet :+, goed voeren kan ik ook afvinken want gisteren heb ik nieuw voer gehaald en hopelijk komt morgen de smid de lijmijzers plaatsen! Nu loopt hij met schoenen op harde grond en bloot in de wei.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:45

Misschien kan je ook kijken naar "megasus horserunners" Dit zijn soort hoefijzers die je je bevestigd met klittenband. No nail, no iron, no compromise. Ik kwam het vandaag tegen op facebook.
Geen idee wat voor prijskaartje er aan hangt.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 15:53

boyca schreef:
Misschien kan je ook kijken naar "megasus horserunners" Dit zijn soort hoefijzers die je je bevestigd met klittenband. No nail, no iron, no compromise. Ik kwam het vandaag tegen op facebook.
Geen idee wat voor prijskaartje er aan hangt.

GENIAAL *\%/*
http://horserunners.com

Helaas nog niet beschikbaar, komt binnenkort op kickstarter, maar ik zou dit ZEKER overwegen! Ziet er echt geweldig uit!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:13

ik zit net je andere topic te lezen...leuk geschreven!
Maar daar lees ik dat hij twee handjes musliebrok krijgt?Nou,dan kun je hem gerust een supplement erbij geven hoor...geen kans dat hij dan teveel vitamines en mineralen binnen krijgt :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:26

Andere topic had ik net gezien ;) ik volg jullie nu. Hoop zo dat hij dadelijk met zijn plak ijzers weer goed loopt. Want de filmpjes had ik ook gezien. Heel herkenbaar helaas. Bij mij bleef de gevoeligheid in draf dus, wel minder dan op je film maar optimaal was het ook niet. En op straat was het met elk los steentje toch gevoelig even. Ging ze echt voorzichtig lopen. En de smid zag ook een keer een kneuzing. Nu ja dan maar liever ijzers. Ze liep direct beter en losser in haar lijf ook toen. Ik ga dus niet meer ijzerloos proberen. Alleen bij onze vorige blessure, weer een wond nu op de sprong. Ijzers eraf want ze had toch stalrust. Later mocht ze op de wei en toen zag ik een enorm verschil met de vorige keer dat we de ijzers eraf haalden. Want nu liep ze eigenlijk direct goed. Dus die hele blessure (7 maanden of zo) konden we zonder ijzers doorkomen. Maar met rijden, merkte ik toch een bepaalde gevoeligheid/voorzichtigheid. In de bak al, op straat helemaal. Als we een kiezel tegen kwamen zag je dat het haar zeer deed. Dus toen we het rijden weer konden oppakken heeft ze voor weer ijzers gekregen. En heb ik een blij paard. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou niet gaat lukken ijzerloos :)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:31

Herkenbaar allemaal bij mijn pony met oa Engels volbloed en moeilijke voetjes zucht... Ook bij mij waren hoefschoenen geen succes, ze schuurden en we zijn samen op straat hard op onze plaat gegaan - met een jaar gezamenlijke revalidatie tot gevolg... Voor mij geen hoefschoenen meer! Pony doet het al jaren goed op de Dallmers plakijzers, zij het dat de plak-kundigheid van de smid en goede lijm echt heel nauw komt wil het een succes worden. Als het hele plaatje klopt, houdt het ook echt wel een aantal weken in een natte wei (bij mij soms zelfs tien tot twaalf weken). Biotine heeft bij die van mij ook niet echt veel bijgedragen, wel een totaal vitaminesupplement van cavalor. En om de dag de kroonrand smeren met laurierzalf voor een snellere hoefgroei/betere doorbloeding. Desondanks blijft het op hoefgebied een zorgenkindje. Succes iig met je paardje!
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 23-08-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:32

Ik zat net de klittenband schoenen te kijken, ziet er wel leuk uit. Vraag me wel af hoe dit gaat houden in modder en regen. Zou zeggen wacht wat recensies af ;)

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:59

Ik volg dit ook even! Heb ook een renpaard uit Engeland gekocht die eigenlijk zijn hele leven op ijzers heeft gestaan, omdat hij nu in het land staat en voorlopig niks gaat doen hebben we vorige week de ijzers eraf gehaald en hij loopt nu heel voorzichtig. Wil het nog even aankijken, hopelijk went hij eraan maar ben ook op zoek naar een wondermiddel om de hoeven wat harder te krijgen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:13

xkimmie schreef:
Ik volg dit ook even! Heb ook een renpaard uit Engeland gekocht die eigenlijk zijn hele leven op ijzers heeft gestaan, omdat hij nu in het land staat en voorlopig niks gaat doen hebben we vorige week de ijzers eraf gehaald en hij loopt nu heel voorzichtig. Wil het nog even aankijken, hopelijk went hij eraan maar ben ook op zoek naar een wondermiddel om de hoeven wat harder te krijgen.

Ik hoor goeie dingen over Karl Huffestiger om harde hoeven en zolen te ontwikkelen! Heb het vorige week besteld en is nog niet binnen maar heb hoge verwachtingen :D heb het bij Kramer besteld.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:21

Bedankt voor alle hulp in dit topic! Gisteren zijn de lijmijzers eronder gezet :) hij liep gelijk een stuk beter. Deze houden we er zo lang mogelijk onder tot ongeveer 3 maanden zodat zijn wanden dikker kunnen worden en de hoef rustig kan groeien. Na deze periode gaan ze eraf in de hoop dat zijn hoefkwaliteit verbeterd is en hij óf blootvoets kan óf gewone ijzers kan verdragen. Achter blijft hij voorlopig ijzerloos, dit gaat puur om de voorbenen :)

Afbeelding
Afbeelding

Het enige wat mij nog zorgen baart is zijn hoefstand. Vlak voordat de lijmijzers eronder gingen zag ik dat zijn hoeven een glijbaanachtige profiel hadden, wat lijkt op hoefbevangen hoeven zeg maar. Of eendensnavel vorm, hoe wordt het ook alweer genoemd? Ook heeft hij ribbels bovenaan zijn hoeven. Maar mijn hoefsmid die al 25 jaar in het vak zit zegt dat het echt geen laminitas is en dat het puur komt door de te korte slechte niet ronde hoeven, dat de hoef in een verkeerde vorm geforceerd is vanwege nalatigheid bij vorige eigenaren en door gevoeligheid. De ribbels zijn te verklaren vanwege zijn rumoerige leven afgelopen drie jaar (5 eigenaren, 7 stallen). Ik moet toch op mijn smid zijn expertise kunnen vertrouwen? Vorige week was dit niet, toen hij pas 1 dag blootvoets stond, dus misschien was het verkeerd licht of is hij door zijn gevoelige blote voorbenen afgelopeb week een rare houding aan gaan nemen waardoor zijn hoeven nu toch iets krommer zijn? Kan dat zo snel?

Hij heeft nu beter voer (minder suiker, biotine, zeewier), karl huffestiger zalf is onderweg, hij staat dag en nacht buiten en heeft lijmijzers. Dus, op naar herstel, toch?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:33

Fijn dat hij gelijk beter loopt. Gaan deze schoenen 3 maanden blijven zitten of 'verversen' jullie tussendoor om de groei bij te houden?
3 maanden met 1 paar ijzers vind ik te lang. Niet omdat hij zo'n gigantische groei heeft of zal krijgen. Wel omdat het beetje groei dat hij zal hebben in goede banen geleid zal moeten worden wil je er ooit een gezond groeiende hoef uit krijgen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:37

Thioro schreef:
Fijn dat hij gelijk beter loopt. Gaan deze schoenen 3 maanden blijven zitten of 'verversen' jullie tussendoor om de groei bij te houden?
3 maanden met 1 paar ijzers vind ik te lang. Niet omdat hij zo'n gigantische groei heeft of zal krijgen. Wel omdat het beetje groei dat hij zal hebben in goede banen geleid zal moeten worden wil je er ooit een gezond groeiende hoef uit krijgen.

Smid zei twee tot drie maanden met 1 paar of hooguit 2 paar ijzers. Dus het staat niet vast en als ik mezelf ken bel ik mijn smid vast veel eerder, over zes weken ofzo :+. Ik heb Harvey nu twee maanden en de smid is al vijf keer geweest haha (ook vanwege verloren ijzers maar ook omdat ik een check wilde...)!

Drie maanden met één paar lijkt mij ook niet de bedoeling, zo komt het inderdaad over in mijn laatste post, sorry!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:41

Als ze vrij recent bevangen zijn geweest dan is de witte lijn (daar waar ze in nagelen) helemaal verbreed, dat is bij hem niet te zien.
Elke verandering van voer, kan je in die ribbels terugzien. Bij mijn paarden zie je dan een ribbel op de overgang van winterseizoen (thuis met voordroog en wat krachtvoer) en zomerseizoen (op de weide met gras).

Een ijzer met twee lippen is gewoonlijk een achterijzer dat dan vooraan wordt gezet. De meningen daarover zijn verdeeld. Een ijzer belet sowieso al het natuurlijke mechanisme van de hoef, nl uitzetten als de hoef wordt neergezet en met twee lippen zou je dat in de voorhoef helemaal gaan beperken.

Mijn merrie (vader is 75% volbloed) had ook altijd erg slechte voeten. Zij trapte haar ijzers makkelijk af en ging dan in de lippen staan. Ben zo ooit nog 's morgens heel vroeg nog voor de wedstrijd bij de smid een ijzer gaan laten opzetten ;)
In die tijd bestonden er nog geen hoefschoenen, plakijzers enzo (paard is nu 28). Al het mogelijke toen geprobeerd maar het enige wat toen geholpen heeft is...een andere smid nemen. Ik had nochtans een hele bekwame (gaf les aan leerling smeden op de school voor hoefsmeden). Het geheim zat in het heel hoog kunnen en durven nagelen. Lucky heeft ook een dunne wand en als je dan gewoon of laag nagelt, kan die wand dat niet houden. Deze smid nagelde heel hoog en sinds ik hem had, heeft ze misschien nog 1 keer een ijzer verloren. De beste man is spijtig genoeg met pensioen en is er onder de jonge smeden ook voor bekend dat hij erg hoog durfde en kon nagelen. Gelukkig is mijn paard ook met pensioen en staat ze al enige tijd zonder ijzers. Ook eerst achteraan begonnen.