Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:06

Het kan zomaar zijn dat de verbinding tussen de hoefwand en de interne structuur door omstandigheden verzwakt. Een te veel aan suikerrijk gras bijvoorbeeld of onvoldoende beweging zonder aanpassing van voeding (extra's of hoeveelheid) kan dat al veroorzaken bij sobere paarden. De ribbels geven in elk geval aan dat er stress/druk is opgetreden in de hoef door omstandigheden. Ook zijn de hoeven wat ongelijk. Zo oppervlakkig gezien valt het wel mee, maar het paard loopt gevoelig dus is er iets niet in orde.
Goed passende schoenen kunnen helpen door de gevoelige periode heen te komen. Maar sommige paarden blijven gevoelig op kiezels en grof grintpaden. De ondergrond waarop de meeste paarden overdag rondlopen is meestal zacht en dan is de overgang naar kiezelpaden wel groot. Die van mij vindt dat ook niet grappig en heeft daarom schoenen aan.
Heleen mailen is een goede tip.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:14

xAnthea schreef:
Koen Theys heb ik hier bij mijn paard gehad. Liep weken kreupel en kon ik niet bereiken om dat even te bespreken. Heb hem niet meer laten komen en kreeg toen vrij snel een erg onvriendelijke sms. :n
Ik stuur je even een PB!

Als je van Koen een 'onvriendelijke' (maar wss nog zeer beleefde) sms krijgt, heb je waarschijnlijk toch echt wel het bloed van onder zijn nagels gehaald. Of het was jouw moeder ;)
Die mens is extreem geduldig en zal (op zijn tempo :P ) zijn best doen om zijn klanten te helpen. Soms duurt het wel is een paar dagen en moet je dat zeker niet persoonlijk nemen, tegenwoordig willen mensen binnen de 5 min antwoord op hun sms terwijl elke smid/bekapper met wat werk hele dagen onder een paard hangt. Beter om te mailen vaak.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:18

Kan het niet zo zijn dat ze nu teveel op de steunsels staat? Vaak worden die op de traditionele manier van bekappen (zover ik me kan herinneren toen mijn pony nog traditioneel bekapt werd) er uitgesneden. Maar omdat je zei dat die natuurlijk bekapper niks aan de zool deed, is dat het misschien?

Dat zou verklaren waarom de eerste keer na het natuurlijk bekappen je pony wel goed liep en later niet meer - de steunsels waren toen nog kort. Ik kan me namelijk wel meer verhalen herinneren van paarden die kreupel werden op de steunsels.

Wat je kunt doen is even een mailtje sturen naar bijvoorbeeld Piet Loof, de mensen van Paardnatuurlijk/Hoefnatuurlijk of een berichtje op de facebook van paardnatuurlijk met de foto's van de hoeven van je pony. Dat zijn de mensen die ik me kan bedenken die heel veel hoeven gezien hebben en veel ervaring hebben met hun manier van bekappen (namelijk natuurlijk bekappen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:29

Babootje schreef:
In ieder geval stoppen met die onzin van natuurlijk bekappen en een nieuwe en deskundige smid zoeken.
De schade van natuurlijk bekappen, merk je niet ineens. Duurt wel even, maar de schade kan aanzienlijk zijn.

[MD] waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

In tien jaar tijd de enige die haar paard kapotsneed. Gelukkig zijn er 3021 cursisten die het wel gesnapt hebben. Na haar miskleun is er nooit meer iemand bij gekomen. Je zou toch zeggen dat als de cursus echt zo slecht was dat er van die ruim 3000 mensen toch wel meer gevallen bekend zouden moeten zijn. Maar 1 enkel geval is natuurlijk het ultieme bewijs tegenover 3021 cursisten die puur toevallig geen brokken maken.

Overigens was de bekappen die zij erbij haalde GEEN natuurlijk bekappen maar een strasser bekapper. Daar ben ik ook absoluut geen voorstander van. Standaard maten en afstanden leiden tot ellende. Zoek eens op "abc beware" op Facebook ook een afgeleide van strasser. Dat gezaag aan de hielen en eindeloos steunsels uitgraven geeft gevoeligheid

Cowgirl

Re: Hoefschoenen zijn ook een no-go...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:42

Wel grappig dat er een artikel van 10 jaar geleden bij gehaald.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:46

Mijn paard had ook zulke hoeven gehad, ook deze ringen en die akelijje gevoeligheid..

Is ook nooit hoefbevangen geweest.

Ze heeft ijzers eronder gehad, trapte ze af en bleef haken. Hoefsmid heeft het zo gemaakt dat die twee lange einde van ijzer korter gemaakt heeft, sindsdien geen afgetrapte ijzer meer.

Ik heb mijn merrie dan Biotin gegeven, is speciaal voor hoeven goed. Mijn merrie heeft na een paar weken zichtbare sterkere hoeven gekregen.

Geen brokkelhoeven meer, geen scheuren meer en voor mij nog belangrijker; ze heeft daarna zonder ijzers lopen kunnen!:) ze was niet meer zo extreem gevoelig:D

Misschien een idee om dit te proberen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:38

Ze krijgt al biotine (een all in mix met extra vitaminen, prominent) en daar doet ze het beter op. Scheuren vanvoor bijna volledig weg. Dat brokkelen vanvoor is volgens de DA gewoon te lange teen. Het is ook niet veel dat brokkelt. Toch bedankt voor de tip!

Runa, wel, dat zit dus een beetje in mijn gedachten. Toen waren ze inderdaad nog vrij kort. Als ze daar last van heeft, logisch dan dat het blootvoets steeds slechter ging, aangezien die steunsels blijven groeien. Ik vraag aan de smid wat hij ervan vindt, en om het teveel weg te halen moest hij dat niet van plan zijn.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:46

oh, ik meende dat de bekapper een zij was :+

Mocht je het interessant vinden, hier een hele (lange) pagina over steunsels. Geschreven vanuit de gedachte van het natuurlijk bekappen. Wel staat er dat traditionele smeden (soms) de steunsels laten staan, maar dit is niet mijn ervaring en zoals ik het begrijp ook niet die van jou. Verder is deze pagina en deze site errug interessant.
http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/03/steunsels/

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:20

Dat was wel erg interessant! Ook heel eigenaardig van het geluid van de hoeven... nu je het zegt, haar hoeven klinken niet hol op asfalt, maar heel er dof. Je hoort in feite gewoon het schrapen van de hoef als ze ze optilt, en bij het neerzetten een soort pof. Maar niet hol. Het was me opgevallen een paar ritjes terug, maar wat doe je met info waar je geen weg mee weet? |o

Nu ben ik wel heel erg benieuwd wat ervan komt als haar steunsels worden weggehaald. Nu hoop ik dat Jorgen dat doet :p

En even - ik had het over de toekomstige smid, de natuurlijke die ik heb is inderdaad een zij. :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:27

Heleen Davies is de maker van die website, je kunt altijd foto's naar haar toesturen om te beoordelen. Heb zelf wel eens een cursus bij haar gevolgd en ze weet echt wel wat ze ziet/zegt/doet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:35

Je kunt aan de "richels" in de hoeven van je pony zien, dat er van rantsoen gewisseld is.
Misschien moet je weer contact opnemen met de oude eigenaars en kijken welk merk voer, soort hooi etc. zij gaven. Misschien dat dat iets helpt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:38

Ik heb haar twee jaar verzorgd, dus ik weet wat er normaliter ingaat voor de vorige eigenaar :') in de zomer kreeg ze een emmer haver of gerst per dag, in de winter ook plus vier bieten, liefst vijf. Ik weet totaal niet welk soort hooi.. hij kocht het in botten en hooit zelf.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:51

Toch is er verandering in rantsoen anders krijg je deze richels niet.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 06:20

ik was even benieuwd of je ook gekeken had naar de link die ik eerder melde?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 14:09

Belgengek, ja hoor! Maar met de info die ik nu heb wil ik niet verder met hoefschoenen op dit moment. :) Het probleem zit volgens mij en de DA's ook niet binnenin.

Tendance, natuurlijk is er verandering in rantsoen. Het verschil van wintervoer naar zomervoer plus heel rijke weide kan heel wat doen met een paard, he. Ik ben er helemaal niet voor, en ik ben blij dat ze nu van mij is zodat hij ze niet meer zoveel kan geven. Ik weet niet of ik de foto hier ook gepost heb, maar dit was ze vroeger, vanwege al dat voer. Ik kan me goed inbeelden dat ze dan op randje hoefbevangen stond. (Maar toch niet hoefbevangen)

Afbeelding

Oh ja! Ik heb eindelijk een smid vastgekregen, Wim Lenaerts. Het was nog snel snel, aangezien het enige moment dat hij nog kon morgenochtend was. Blij dat ik zo rondgebeld heb.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:21

Holy oliebol! Dat lijken wel 2 andere paarden :') Gelukkig is ze zo dik niet meer!