binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 18:01

dus niks doen is nefast.
Daarom dat ik ook vermoed dat het door die extra dagen rust in combinatie met veel stilstaan op stal weer teruggekomen is.
even voor duidelijkheid voor ik weer aangevallen wordt: dat betekend niet dat ik elke dag met hem ging rijden maar ik spendeer ook tijd aan grondwerk (2x rijden/wandelen en 2x grondwerk rest van de week rust of even losgooien in de wei/bak voor dat extra beetje beweging)

En nog even dit herhalen voor jullie weer beginnen over rust geven wat rijden betreft:
Citaat:
Heb zojuist mijn kennis ook aan de lijn gehad. Zij stelt voor om Harley toch terug bij haar te zetten tot eind augustus of eventueel tot na de winter en dat zij er dan voor zorgt ipv haar broer (waarvoor ik weggegaan was bij hen).
Dit zou een oplossing zijn om hem beweging EN rust te geven. (aangezien ik er maar 1x per week kom)

kleine toelichting: die hebben 5 weides (bijna 3ha in totaal) waarvan 2 grote van bijna 1ha (1 in 3 gesplitst en de andere in 2 gesplitst ivm te vet worden van hun 3 paarden)
Hun paarden kennen Harley want ze hebben vorig jaar samen gestaan.

Azmay

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:05

Het verlies van opgebouwde spieren zou mijn laatste zorg zijn, de schade door overbelastong is vele malen erger. Opnieuw beginnen moet zo erg toch niet zijn? Over een jaar weer kalm beginnen en dan na een half jaartje er weer op. Hij zal in de wei veel meer spieren in stand houden dan op 9 vierkante meter dus vanaf 0 hoeft dan hoe dan ook niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:08

Ik kan hier vrij weinig goeds over zeggen.. En ook over joun gedrag en opvliegende aanvallende reacties naar die behulpzame bokkers...
Je mag best rustig reageren.

Verder lijkt het mij niet alleen vast zitten van de knie. Lijkt eerder ataxie. Zou hem helemaal laten doorlichten door een goede da op de kliniek met evt rontgen fotos en eens een goeie fysio laten komen. Zet hem lekker 24/7 op de weide. Rij hem maar niet en laat hem even lekker in het land , houd hem soepel.

Succes

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:12

Je paard op rust in de weide doen is juíst het beste advies wat hier gegeven wordt... Als ik je pony bekijk uit je posts van juni, dan vind ik hem niet eens bespierd. En volgens mij ben je ook (nog) niet kundig genoeg thuis in het correct longeren/rechtrichten en lange teugelen om hem die bespiering te laten ontwikkelen. Ik zie op je foto's een iele en jonge pony, welke duidelijk nog een hele weg te gaan heeft in het uitzwaren. Mijn tenen krullen dat je daar al op wilt zitten. Waarom wil je dat eigenlijk? Waarom 'enkele' weken voor hij 3 is en niet 'enkele weken' voor hij 4 is?
Zoals je nu bezig bent komt er gewoonweg niet veel achter weg en gaat je argument van bespiering verliezen niet op. Daarnaast moet je jezelf dan even hardop afvragen wat belangrijker is (als hij al bespiering had), is dat zijn gezondheid op de langere termijn of het nú kunnen rijden? Want als je antwoord dat laatste is, dan ga je maar zeer kort lol ervan beleven. Zijn lijf is er niet klaar voor. Daarnaast is het wel uitzonderlijk bijzonder dat je niet eerst de nodige voorbereiding hebt getroffen met oog op de fixatie. Hier staat mijn shet x welsh kruising met fixatie, en wordt binnendoor bekapt. We wandelen veel en we doen aan heuveltraining. Dan nog heeft hij het, zo nu en dan. Dat wordt ook geen rijpony. Werd hij dat wel, dan werd er vooraf iets aan die fixatie gedaan en werd het uitgesloten dat dat niet het enige is. Als ik jouw pony en je posts zo eens op een rij zet, dan zie ik een pony welke een slechte start had, jij kocht m met de beste opknap intenties, maar je bent zwaar ongeduldig en hebt teveel en te snel gedaan met m. Tel daar bij op dat het dier in een cruciale periode van zijn leven meer binnen als buiten heeft gestaan, en je hebt het ideale recept voor een verklooide eerste paar levensjaren. En dat, terwijl je dat volgens mij helemaal niet wilt. Daarom de vraag, wáárom? Waarom zo koppig en waarom nu al zo veel?
Trek je er wat van aan, wat er hierboven allemaal gezegd wordt. Verhuis dat dier naar een plek waar hij veel buiten komt (die zijn er echt, hier op de vast geroeste kleigrond van meer dan een meter diep ook), en laat m met rust tot volgend jaar. Hebben jullie beide veel profijt van daarna.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:12

Mijn merrie heeft 3 dagen alleen maar op stal gestaan (ivm doodziek veulen) en ik zag de spieren gewoon voor m'n ogen verdwijnen. Staan nu lekker weer op de wei overdag (en dan ben ik zelfs nog voor die kleine aan het opbouwen) en in een week tijd zit de helft er alweer aan. Bespiering krijgen ze van bewegen en ook van vrij bewegen.
Lekker de wei op dat dier en rust geven. En idd goed door laten lichten....

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:16

Art_Ificious schreef:
En nog even dit herhalen voor jullie weer beginnen over rust geven wat rijden betreft:

Heb zojuist mijn kennis ook aan de lijn gehad. Zij stelt voor om Harley toch terug bij haar te zetten tot eind augustus of eventueel tot na de winter en dat zij er dan voor zorgt ipv haar broer (waarvoor ik weggegaan was bij hen).
Dit zou een oplossing zijn om hem beweging EN rust te geven. (aangezien ik er maar 1x per week kom)

kleine toelichting: die hebben 5 weides (bijna 3ha in totaal) waarvan 2 grote van bijna 1ha (1 in 3 gesplitst en de andere in 2 gesplitst ivm te vet worden van hun 3 paarden)
Hun paarden kennen Harley want ze hebben vorig jaar samen gestaan.

Dus, wat houd je tegen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 18:26

Snap niet helemaal hoe je aan ataxie komt of hoe je dat ziet?

deze is wat ouder maar daar zie je (als je goed kijkt) dat zijn linkerachterbeen ook wat zwakker is (die met het wit voetje) daarom kreeg ik advies van de smid die in december gekomen was om veel balkjestraining te doen en achteruit stappen.
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 9197131837

@ sylva: mijn vriend. :Y) En als ik naar zijn argumenten luister heeft hij een punt ook. Die mensen vragen zoveel van mijn vriend zoals deze maand het geval was met hooien van de weides vlak na zijn werk waardoor hij pas om 21u30u thuiskomt zonder te hebben gegeten (!) en wat krijgt hij? nog geen eens "dank u". Ze zijn niet snugger (de mannen althans een stuk minder dan de vrouwen).
Maar als de vrouw de zorg van harley op zich neemt zou ik al véél geruster zijn. Moet alleen zien dat mijn vriend er ook de voordelen van inziet.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:37

Bekappen of niet, binnendoor.
Kun je gewoon proberen.

Bij mijn merrie doen we het ook iets.
En daarnaast, gewoon longeren dat beest en vooral niet stilzetten.
Jong of niet... beetje werk doet juist goed ipv slecht.

Longeren in volte is ook prima. Gaat hij ook echt niet dood aan.

3 x in de week longeren met wat balkjes zou voldoende moeten zijn.

Mijn merrie train ik ook onder het zadel en dan is er niets meer van te merken, zodra we de winter ingaan en het rijden en weidegang minder is dan komt het in lichte mate terug.

Bij fixatie ff in z'n achteruit. Bij mijn merrie wacht ik altijd 2 tellen en dan leunt ze zelf wat naar achter en loopt dan mee.

Veel succes!
Valt prima mee te leven. En als het echt erg blijft... kijk dan naar een evt. Operatie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 18:41

zie je nu waarom ik zo verward raak hier op bokt?
Een zegt stilzetten op een wei, ander zegt in beweging houden met longeren of trainen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:49

Er zit iets helemaal niet goed bij die pony zoals hij met zijn achterbenen naast elkaar galoppeert.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 18:53

is nu wel van februari maar van zijn galop heb ik geen recent filmpje helaas.
Het is wel zo dat hij soms idd nog op die manier gaat als hij echt wil doorgaloperen. (echt heel snel wil gaan)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:04

Ja je moet eerst ff door een rot stukje... soms word het juist ff erger en daarna beter.
Maar zou hem wel laten lopen.

Of je moet hem ergens in de bergen kunnen stallen? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:06

Je kan hem wel belasten maar gewoon lange stukken wandelen, niet met iemand er op. Daar is hij nog veel te jong voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:18

Art_Ificious schreef:
Azmay, een of andere persoon had mij gezegd (niet op bokt) dat ze door een jaar rust hun aangebouwde spieren weer verliezen. En als ik zo kijk naar paarden die een jaar stilgestaan hebben zie ik idd dat hun spiermassa afgenomen is (zie dat ook bij die van mijn kennissen). Dat zou dan betekenen dat ik na een jaar rust weer helemaal van 0 moet beginnen en eerst weer longeren voor spieropbouw en pas dan weer het rijden oppakken. Wie weet hoe iel hij er dan uitziet?

Jouw pony heeft geen noemenswaardige bespiering en aangezien hij zo vaak op slot springt zal de bespiering die hij heeft op dit moment fout zijn. Chiropractor/osteopaat erbij en op de wei zetten is misschien wel het beste wat je op dit moment voor hem kan doen; balkjes lopen zal hem namelijk alleen helpen als hij geen rugblokkades heeft. Als hij die wel heeft, dan zal hij zich dus verder scheef bespieren - maar aangezien je zelf al aangeeft dat hij geen spieren erbij krijgt ondanks training heeft hij dus al last van geblokkeerde spieren/spieratrofie.
Met stilzetten wordt dus níet een half jaar in een box opsluiten bedoeld! Maar gewoon weidegang met andere pony's en met de neus op de grond paard zijn. Dat is de beste spiertraining die een jong paard kan krijgen

Citaat:
@: xyzutu2: Harley heb ik welgeteld 3x gereden met dat niet passend zadel. Dus zo erg als uw kan het toch niet zijn wat spieratrofie betreft. Hij reageert ook niet pijnlijk bij aanraking van de rug ofzo.

Art_Ificious schreef:
Ook hier weer: Harley was bijna 3 (op enkele weken na) toen ik hem zadelmak gemaakt en gereden heb. En meer dan wat wandelen op straat en maar 3x in de bak rijden is er niet geweest (max aantal rugbelasting per week: 3x).

Met wandelen op straat bedoelen Belgen toch buitenritten maken (ik dacht dat jij uit België kwam, maar misschien heb ik dat fout)? Zoals je het hier neerschrijft lijkt er te staan dat je een paar buitenritten hebt gemaakt en 3x in de bak gereden hebt. Dat is dan toch meer dan 3x rijden (of het nou binnen is of buiten) in totaal? En dat meerdere weken lang?
Met geen/een verkeerd zadel op een mager en spierloos paard kan dat al genoeg zijn om de rug op slot te zetten. Draai het anders om: hoe zou dat in vredesnaam goed kunnen gaan?
Spieratrofie is vaak trouwens niet pijnlijk: bij [***] kon je ook gewoon overal op de rug duwen, zelfs op de wervels, terwijl je alle doornuitsteeksels afzonderlijk vast kon pakken. Pas toen hij gekraakt was door de osteopaat kwamen de spieren daar weer terug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-16 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:32

Ik zou gewoon af gaan op wat de dierenarts en de hoefsmid zeggen.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 20-07-16 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:34

hoefsmiD O:) hoefsmeDen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:36

spatter schreef:

O sorry hoor dat ik een fout maak.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:36

Weet je wat dit paard nodig heeft?? Een jaar nog een opfokgroep in het liefst ergens waar ook heuvels zijn. En waar ze wel regelmatig bekapt worden.
Dan krijgt hij kans om uit te groeien en spieren te ontwikkelen. Met dit jonge paard is als veel te veel gedaan laat hem gewoon even paard zijn.
Maar eigenlijk ik gek dat ik de moeite neem om te reageren je ontkent toch alles dat je teveel met hem doet. En waarschijnlijk zit je er zo weer op als de pijnstillers/ontstekingsremmers op zijn...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:43

kohtje schreef:
spatter schreef:

O sorry hoor dat ik een fout maak.

als vrouw van..., kon ik het even niet laten :o

Het ergste is nog niet eens dat er licht werk met hem wordt gedaan maar dat het dier veels teveel op stal staat.
En dat het ook niet eens goed wordt nagekeken want op de eerste filmpjes is al te zien dat de pony apart loopt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:51

Hij loopt zo raar omdat hij vast slaat en wel probeert te lopen met een vaste knie.

In ieder geval zolang mogelijk overdag de wei op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:32

Art_Ificious schreef:
@Jessix: idd stalbaas wil ze niet buiten met deze hitte, maar ook niet met regen en er iets tussenin in dit belgenland is er bijna niet. :(
Ook hier weer: Harley was bijna 3 (op enkele weken na) toen ik hem zadelmak gemaakt en gereden heb. En meer dan wat wandelen op straat en maar 3x in de bak rijden is er niet geweest (max aantal rugbelasting per week: 3x). Hij heeft tussendoor ook enorm veel rust gekregen.
Ik ken mensen die 5 dagen per week 20/30 min hun jonge dier rijden maar die geen kritiek krijgen. (om maar even te zeggen hoe vreemd bokt kan zijn)

Oh drie jaar vind ik ook veel te vroeg hoor. Je hebt vast dat plaatje wel eens voorbij zien komen van het sluiten van de groeischijven... :o En wat andere mensen doen kan mij nooit zo veel schelen. Dat maakt het namelijk nog niet goed. En bokt is ook zeker niet mijn maatstaaf, dat is mijn paard zelf.

Maar goed, jij vindt dat allemaal geen probleem ondanks de patella fixatie wat hij toen al had. Jouw keuze.

Jammer dat er in België nergens iets te vinden is waar paarden elke dag naar buiten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:12

genja schreef:
Weet je wat dit paard nodig heeft?? Een jaar nog een opfokgroep in het liefst ergens waar ook heuvels zijn. En waar ze wel regelmatig bekapt worden.
Dan krijgt hij kans om uit te groeien en spieren te ontwikkelen. Met dit jonge paard is als veel te veel gedaan laat hem gewoon even paard zijn.
Maar eigenlijk ik gek dat ik de moeite neem om te reageren je ontkent toch alles dat je teveel met hem doet. En waarschijnlijk zit je er zo weer op als de pijnstillers/ontstekingsremmers op zijn...

Dit dus. Uiteindelijk komt het erop neer dat er nergens in de buurt een fatsoenlijke weide/stalling/hoefsmid/dierenarts/osteopaat/fysio/instructeur/watdanook is en 'een vriendin van' zegt dat het prima kan en op die voet wordt dan ook verder gegaan.

Sorry, maar op de filmpjes loopt ie echt belabberd. Als je dan je 'training' niet stop wil zetten omdat ie anders z'n 'spieren' kwijt raakt heb je echt een flink bord voor je hoofd. Niet netjes, maar het is wel keer op keer hetzelfde bij je TS. Er is iets niet goed met je pony, het kan aan niemand liggen, je weet het eigenlijk zelf allemaal prima en uiteindelijk komt het erop neer dat je alleen nog brult dat er ontopic gegaan mag worden.

Ik kan alleen maar zeggen, rot voor het paard. Ik kan me geen voorstelling maken hoeveel pijn dit moet doen. En je zal het ongetwijfeld goed bedoeld hebben allemaal maar het zal me niks verbazen als Harley meer onder de leden heeft dan 'enkel' dit en dat dat een gevolg is van teveel, te snel, te graag willen. Je bent 100x gewaarschuwd in alle 100 topics, er zijn honderden tips aangedragen en altijd sla je de goede adviezen in de wind.

Maar ik blijf het sneu vinden, voor het paard. Die kan er niks aan doen. En nogmaals, je zal het absoluut goed bedoelen maar leer te kijken naar je paard en eerlijk te kijken naar jezelf.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:17

Anoniem schreef:
genja schreef:

Dit dus. Uiteindelijk komt het erop neer dat er nergens in de buurt een fatsoenlijke weide/stalling/hoefsmid/dierenarts/osteopaat/fysio/instructeur/watdanook is en 'een vriendin van' zegt dat het prima kan en op die voet wordt dan ook verder gegaan.

Sorry, maar op de filmpjes loopt ie echt belabberd. Als je dan je 'training' niet stop wil zetten omdat ie anders z'n 'spieren' kwijt raakt heb je echt een flink bord voor je hoofd. Niet netjes, maar het is wel keer op keer hetzelfde bij je TS. Er is iets niet goed met je pony, het kan aan niemand liggen, je weet het eigenlijk zelf allemaal prima en uiteindelijk komt het erop neer dat je alleen nog brult dat er ontopic gegaan mag worden.

Ik kan alleen maar zeggen, rot voor het paard. Ik kan me geen voorstelling maken hoeveel pijn dit moet doen. En je zal het ongetwijfeld goed bedoeld hebben allemaal maar het zal me niks verbazen als Harley meer onder de leden heeft dan 'enkel' dit en dat dat een gevolg is van teveel, te snel, te graag willen. Je bent 100x gewaarschuwd in alle 100 topics, er zijn honderden tips aangedragen en altijd sla je de goede adviezen in de wind.

Maar ik blijf het sneu vinden, voor het paard. Die kan er niks aan doen. En nogmaals, je zal het absoluut goed bedoelen maar leer te kijken naar je paard en eerlijk te kijken naar jezelf.

En vooral de belangen van je paard voor die van jezelf (nu al rijden ) te zetten. En dan kan je 100x zeggen dat je dat doet maar in mijn ogen is dit niet zo. Over een jaar kan je ook nog prima met rijden beginnen en een perfecte plek verder weg en jij kan Harley dan niet wekelijks zien krijgt hij ook niets van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:52

Ik weet dat alle advies en tips goed bedoeld zijn en dat ik soms nogal overdreven reageer.
Maar ik was gisteren vooral ongerust omdat zijn moeder dezelfde aandoening had en daardoor ingeslapen is (been gebroken door struikelen nadat die op slot zat).

Over hem verder weg zetten -> nee doe ik niet en heb daar zo mijn redenen voor.
Maximale afstand is 10km In uitzondering van mijn kennissen als mijn vriend akkoord is want dit is 20km maar hier ben ik sowieso 1x per week dat ik hem zelf even kan verzorgen.

En in een omstreek van 10 km vanaf mijn thuis is voor NU niks te vinden. Pas eind augustus is er een wei ter beschikking op 6 km van thuis.

Ben om 9u30 op stal gekomen vandaag. Eerste wat ik opmerkte is dat het 1e zakje medicijn nog niet gegeven was. Ik hoop dus dat ze dat vanavond wel geven onder zijn eten (ik ga dan sowieso zelf ook even naar stal terug om zekerheid te hebben)
Zoals het eruit zag heeft hij de hele nacht last gehad van zijn been (de hele nacht op slot gestaan) want hij steunde totaal niet erop. Heb hem toch proberen achteruit te laten gaanen zo de knie losgekregen. Zo even laten staan voor 5 minuten en dan voorzichtig gekeken of voorwaarts stappen lukte zonder terug op slot te gaan.
Bingo... :):) knie bleef goed dus heb hem rustig tot naar de wei gebracht en met elke pas die hij zette het been in het oog gehouden.
Toen hij de wei zag ging Harley veel sneller stappen, gelukkig bleef de knie ook hierbij goed.

Wel liep hij nog wat stijf maar dat is toch logisch als je de hele nacht op stal staat met een geblokkeerd been.
Heb ook 1 van de grotere stukken wei genomen (+-76m lengte en +-10m breed = +- 760m² )

Na een uurtje ging hij rollen. Bij het recht komen viel hij weer even terug maar uiteindelijk ging hij bokken en galopperen zoals ik hem altijd heb zien doen na het rollen.

lastig te zien het rollen want ik was net even gaan drinken en toen ik terugkwam zag ik hem rollen (ook geen goede gsm camera).
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 1811868675

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:54

Hoi,

Ik heb in de loop van de jaren een paar paarden gehad die daar last van hadden. Het is iets dat veel voorkomt bij jonge paarden. Vaak groeien ze er wel overheen. Wat je nodig hebt is gewoon veel geduld.
Spier-opbouw krijg je pas echt als je paard uitgegroeid is. Nu train je tegen zijn groei op. Na het uitzwaren is het vaak veel makkelijker om goede spier opbouw te krijgen.
- Dus pas verwachten dat het waarschijnlijk pas echt fiks verbeterd na zijn 7/8 ste jaar *(na het uitzwaren)

Wat ik weet van patella fixatie:
- niet te veel op stal. Vooral lekker laten lopen op de wei. Liefst een grote wei waar hij veel rechte stukken kan rennen (niet te veel hoeft te draaien/bochten te maken). Liefst een wei met heuvels zodat hij zichzelf traint.
- Bij vastzitten of even rustig wachten of even stapje achteruit.
- Door een goede fysio lichaam laten controleren. Bij een blokkade in het bekken kunnen ze hier nl ook last van gaan krijgen.
- niet te veel longeren. Er zit te weinig bespiering nu om de knieband heen. Veel longeren zorgt alleen maar voor een overbelasting en irritatie van de kniewbanden. Rechtuit longeren lan wel.
- Veel balkjes en heuvels (rechtuit) laten lopen.
- Veel op het harde lopen
- extra MSM gaan bijvoeren om de kniebanden te ondersteunen
- en idd binnendoor laten bekappen. Heeft bij mij paarden altijd goed geholpen,

Vooral niet!!!:
- blisteren (er wordt dan jodium in de banden gespoten, hetgeen een onstekingsreactie veroorzaakt, waardoor de banden inkorten. Dat is dus de theorie. Al;s je pech hebt dan slaat de ontsteking door naar het bot en ben je nog verder van huis)
- kniebanden laten doorhalen. (knie wordt instabieler waardoor er risico is op vervroegde artrose.

- Vooral dus veeeeeel geduld!!! :)) :)) Veel rechtuit werken (ook bijv overgangen) en stapje terug doen als je merkt dat het moeizaam gaat.

Verder moet ik wel zeggen dat ik hem anders vindt lopen dan mijn paarden (deden). Alhoewel de filmpjes erg kort zijn, dis ik zie et niet zo goed. Ik vind hem vooral stijf lopen. Dat vind ik niet typisch patella fixatie. Kan vanuit het SI gewricht komen??? Wellicht dus ook goed hem eens medisch te laten onderzoeken. (bijv ook OCD uitsluiten ed)