Art_Ificious schreef:Azmay, een of andere persoon had mij gezegd (niet op bokt) dat ze door een jaar rust hun aangebouwde spieren weer verliezen. En als ik zo kijk naar paarden die een jaar stilgestaan hebben zie ik idd dat hun spiermassa afgenomen is (zie dat ook bij die van mijn kennissen). Dat zou dan betekenen dat ik na een jaar rust weer helemaal van 0 moet beginnen en eerst weer longeren voor spieropbouw en pas dan weer het rijden oppakken. Wie weet hoe iel hij er dan uitziet?
Jouw pony heeft geen noemenswaardige bespiering en aangezien hij zo vaak op slot springt zal de bespiering die hij heeft op dit moment fout zijn. Chiropractor/osteopaat erbij en op de wei zetten is misschien wel het beste wat je op dit moment voor hem kan doen; balkjes lopen zal hem namelijk alleen helpen als hij geen rugblokkades heeft. Als hij die wel heeft, dan zal hij zich dus verder scheef bespieren - maar aangezien je zelf al aangeeft dat hij geen spieren erbij krijgt ondanks training heeft hij dus al last van geblokkeerde spieren/spieratrofie.
Met stilzetten wordt dus níet een half jaar in een box opsluiten bedoeld! Maar gewoon weidegang met andere pony's en met de neus op de grond paard zijn. Dat is de beste spiertraining die een jong paard kan krijgen
Citaat:
@: xyzutu2: Harley heb ik welgeteld 3x gereden met dat niet passend zadel. Dus zo erg als uw kan het toch niet zijn wat spieratrofie betreft. Hij reageert ook niet pijnlijk bij aanraking van de rug ofzo.
Art_Ificious schreef:Ook hier weer: Harley was bijna 3 (op enkele weken na) toen ik hem zadelmak gemaakt en gereden heb. En meer dan wat wandelen op straat en maar 3x in de bak rijden is er niet geweest (max aantal rugbelasting per week: 3x).
Met wandelen op straat bedoelen Belgen toch buitenritten maken (ik dacht dat jij uit België kwam, maar misschien heb ik dat fout)? Zoals je het hier neerschrijft lijkt er te staan dat je een paar buitenritten hebt gemaakt en 3x in de bak gereden hebt. Dat is dan toch meer dan 3x rijden (of het nou binnen is of buiten) in totaal? En dat meerdere weken lang?
Met geen/een verkeerd zadel op een mager en spierloos paard kan dat al genoeg zijn om de rug op slot te zetten. Draai het anders om: hoe zou dat in vredesnaam goed kunnen gaan?
Spieratrofie is vaak trouwens niet pijnlijk: bij [***] kon je ook gewoon overal op de rug duwen, zelfs op de wervels, terwijl je alle doornuitsteeksels afzonderlijk vast kon pakken. Pas toen hij gekraakt was door de osteopaat kwamen de spieren daar weer terug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-16 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt