En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

Re: En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:58

Voor zover ik weet is hij wel gediplomeerd, hij komt ook bij een vriendin van mij.

Als ik er straks ben zal ik nog foto's van haar hoeven maken.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:01

Eerste wat ik zou doen is een kundige hoefsmid laten komen, die kan vaak al veel verhelpen. Want zoals ik het zie had die ene hoefsmid haast en heeft ie afgeraffeld, de hoef ziet er niet uit en het feit dat er dan een snee in zit zegt voor mij genoeg. Bij mij zou hij het terrein niet meer opkomen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:03

Hij heeft gewoon met zijn kapmes lopen hakken en is daarbij 'úitgeschoten' en heeft door de zool heen gehakt.

Ik noem het hakken omdat het er gewoon niet uitziet. Ken mensen die een dag cursus hebben gedaan die 10x beter werk afleveren.

Ik zou het pootje ook elke dag even weken in de biotex/soda en daarna even wat betadine in het gat spuiten.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:12

Persoonlijk denk ik dat er meer mis is met het hoefje. Valt het niemand op dat de witte lijn onderbroken is? Of zie ik het nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:17

Ik zou er sowieso meteen een andere hoefsmid/bekapper bijhalen omdat de buitenrand van deze hoef heel onregelmatig en ook in de teen te lang is. Klinkt een beetje tegenstrijdig als de teen juist bloedt, maar omdat de hoefwand daar teveel uitsteekt en ook onregelmatig verloopt komt op die hoefwand veel meer druk te staan omdat die naar voren wil wijken en zal de wond ook steeds weer open gaan zodra de pony op hardere/onregelmatige ondergrond loopt.
Een goede hoefsmid zal de teen netjes afronden zodat de pony zijn hoeven probleemloos kan afwikkelen bij het naar voren bewegen en de hoefwand en dus de wond minder naar voren toe 'opengewrikt' worden.

Verder zou ik bij zo'n wond ook kijken naar hoefschoenen aan achterbenen zodat er niets van buitenaf in de wond geduwd kan worden en de zool daar even geen gewicht hoeft te dragen. Maar dat kan pas als ze bekapt is, want bij zulke slecht bekapte/verwaarloosde hoeven zal geen enkele hoefschoen passen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 12:39

Ik ga vanavond vragen of ze een andere smid kunnen opbellen.
Wil niet dat mijn meisje op deze leeftijd nog moet afzien :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:44

Dat snap ik. :(:)

Een goede smid zal er ook rekening mee houden dat bekappen nu wat lastiger gaat omdat ze pijn heeft. Mijn paard gaf bijvoorbeeld lastig voetjes doordat hij een schouder geblesseerd had en dus heeft de bekapper het rondvijlen van de hoeven van buitenaf gedaan: [***] kon zijn hoeven gewoon op de grond laten staan en de bekapper ging er van buitenaf met de vijl omheen tot ze netjes afgerond waren zodat [***] alleen een voetje hoefde te geven om het te controleren. Met dat soort dingen kun je het een paard dat pijn heeft al een stuk makkelijker maken, maar dat weet een goede hoefsmid/bekapper ook.
Wat misschien trouwens helpt bij het snel vinden van een hoefsmid/bekapper is als je de foto's van de (bloedende) hoef meteen doormailt, dan kunnen zij ook zien dat het haast heeft. Anders moet je weer twee weken wachten voor ze een gaatje hebben in hun normale rooster.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:44

ik hoop dat je een goede smid vindt die dit kan fixen! Op foto zien de hoeven er toch echt niet goed gedaan uit vind ik;

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:00

xtinne schreef:
Linnie050: eigenaar of hoefsmid?

De kennis die dierenarts is.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 14:24

Ah ja, ik had haar de foto's meteen gestuurd en vandaag ook het filmpje getoond.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:33

Ook ik zou de betreffende hoefsmid niet meer in de buurt laten komen. Hoef ziet er niet uit. Is inderdaad bekapt met kapmes en verder niks mee gedaan. Vreselijk wat een belabberd werk zeg!

Sterkte aan TS, zou gewoon lekker een andere hoefsmid bellen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:44

Hoe vaak wordt deze pony bekapt ? Om de hoeveel weken? Ik denk een verwaarloosde hoef te zien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 14:46

Maar is ze ook braaf bij het kappen?
Want bv een paard die de smid liever verrot slaat dan mooi der voeten te geven,die kan dan makkelijk uitschieten en als smid zou ik ook mijn leven niet riskeren om dan een voetje mooi te krijgen?

Ik zeg niet dat het zo is,maar een hoefsmid die zo'n hoef achterlaat is gewoon erg vreemd....
Heeft er precies een stuk afgedaan vanonder,en de hoef voor de rest gelaten voor wat ze is.

Nu,logische verklaring kan ook zijn dat ze na die snee ook helemaal niet meer toeliet dat er nog aan die hoef gewerkt werd,en andere voeten geven is ook moeilijk als je op 1 niet meer wil steunen.

Weet de eigenaar dit al?

Mss heeft de smid dit wel bij hem gemeld,heeft hij het ontsmet en heeft het nu gewoon tijd nodig om te helen en komt de smid dan terug?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 14:54

Rizette: geen idee, ik ben super slecht in het bijhouden van het aantal weken. Maar er kan goed een half jaar tussen zitten. Vroeger zat er altijd 2 jaar tussen en heeft ze er ook nooit last van gehad.
(Dit is trouwens niet mijn beslissing dus kan er ook niets aan veranderen)

Tengeltje: wel ja, ze doet in het begin gewoon even moeilijk maar vanaf je ze voldoende steun geeft is ze wel braaf. Ze is gewoon al oud dus het opheffen van haar benen en dan evenwicht houden is sws niet zo gemakkelijk, maar ze doet het wel.
De eigenaar was erbij, smid komt niet meer terug (ik heb hem nadien gebeld). Smid zei zelfs dat ontsmetten mocht maar niet ging helpen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:13

Aan de ene kant snap ik de smid ook wel 1x per half jaar daar zou ik ook niet voor uit de naad werken maar dit is wel erg slordig werk, dat kan ook niet.
Hoop dat ze snel weer goed loopt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:41

rumay schreef:
Aan de ene kant snap ik de smid ook wel 1x per half jaar daar zou ik ook niet voor uit de naad werken ma

Wat is dat nou voor onzin? Je hebt als smid bewust gekozen voor dit beroep. Dan dien je gewoon behoorlijk werk af te leveren, of je nou 2 keer per jaar of elke week bij iemand komt. En deze hoeven zijn simpelweg niet netjes afgewerkt. En dan kan door van alles komen, maar daar zou de betreffende smid op z'n minst uitleg over kunnen geven.

TS: Zo'n gouwe ouwe zou ik toch echt niet te lang hiermee laten rondlopen. 36 jaar en dan een zeer lijf alleen maar door een kapot pootje zou zonde zijn.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 16:58

Rije, ik ga er sebiet (na Kinesist) langs en eens kijken of het misschien al iets beter gaat ... Anders toch eens zoeken naar andere smid die me misschien kan helpen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:34

Vind je Rije we weten niet hoe het ervoor heeft uitgezien, nee dat weten we niet en als de eigenaar van dit paard kiest voor 2x per jaar bekappen dan kan het gebeuren dat bv de hoeven keihard zijn. En wie weet wat de eigenaar tegen de smid heeft gezegd: ach joh laat verder maar?
Maar gaf ook aan dat het slordig werk is, als je me quote dan graag totaal

Maar dit is ietwat off topic

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:30

Eigenaar heeft het alleszins niet gezegd, maar ik snap wel wat je bedoelt :)

Ben er vandaag geweest en ze kon er alweer op staan en ook min of meer een klein beetje wandelen (enkele pasjes) met een beetje manken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:39

Je zou nog beter zelf een cursus natuurlijk bekappen kunnen doen zodat je het een beetje bij kunt houden, dan alleen eens in het halfjaar een keer een smid langs laten komen. Die moet er n rotstuk vanaf halen waardoor er aan de pees getrokken word. Dus het is al n wonder dat ze nooit eerder kreupel was.
En op deze foto lijkt het wel alsof ze helemaal niet bekapt is laatste 3 maand ofzo....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:15

rumay schreef:
Vind je Rije we weten niet hoe het ervoor heeft uitgezien, nee dat weten we niet en als de eigenaar van dit paard kiest voor 2x per jaar bekappen dan kan het gebeuren dat bv de hoeven keihard zijn. En wie weet wat de eigenaar tegen de smid heeft gezegd: ach joh laat verder maar?
Maar gaf ook aan dat het slordig werk is, als je me quote dan graag totaal

Maar dit is ietwat off topic

Voila, totaal gequote. Het ging me echter precies om dat stukje uit mijn eerste quote, waarin je beweert dat de frequentie van hoefsmidbezoek samenhangt met de kwaliteit van werk die er geleverd wordt en dat slaat natuurlijk nergens op. Of ik nou twee keer per jaar naar de tandarts ga of na tien jaar 's een keer, die tandarts heeft gewoon gedegen werk te leveren. En dat is nou precies wat deze smid niet heeft gedaan. Keiharde hoeven mogen geen reden zijn om zulk prutswerk af te leveren.

Ook gaf ik al aan dat dat verscheidene oorzaken kan hebben, maar dat de smid dan op z'n minst had kunnen uitleggen wat dan die oorzaak was.

Als laatste staat nergens geschreven dat gebruikers niet gedeeltes van tekst mogen quoten. Aangezien ik reageerde op slechts dat stukje heb ik bewust slechts dat stukje gequote.

En nu weer on topic: hoop dat het herstel doorzet TS!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:55

Cowgirl schreef:
Hij heeft gewoon met zijn kapmes lopen hakken en is daarbij 'úitgeschoten' en heeft door de zool heen gehakt.

Ik noem het hakken omdat het er gewoon niet uitziet. Ken mensen die een dag cursus hebben gedaan die 10x beter werk afleveren.

Ik zou het pootje ook elke dag even weken in de biotex/soda en daarna even wat betadine in het gat spuiten.

Nou zeg dat. Omg!

En dan hoor je op bokt dat je als eigenaar niet zelf moet prutsen. Elke eigenaar kan het zelf beter dan dit

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 08:23

Hier is een foto van haar 4 hoeven. Op de foto is het de linkse hoef (rechtsachter dus eigenlijk) waarop ze mankt.
Afbeelding

Zoals ik al zei, het is niet mijn keuze hoe vaak de hoefsmid komt. Ik zorg ervoor dat hij komt wanneer het nodig is. Haar hoeven groeien niet zo heel snel en zolang ze er nooit last van heeft gaat eigenaar ook niet meer betalen voor smid.
Ik heb er ook al vaak aan gedacht om zelf zo'n smid-cursus te volgen maar om medische redenen kan ik het waarschijnlijk nooit uitvoeren dus heeft 't ook niet veel nut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:36

Huh, deze hoeven zien er netjes bekapt uit.
Of zijn de hoeven op de vorige pagina (pagina 2) van eerder?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:37

Voor niet gelijk ene hoef lijkt veel langer dan de ander. Maar wat een hakwerk, lijkt wel uitgeschoten te zijn vol in de hoefrand.