Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:40

Mijn shet MiniMe heeft dit, al jaren zelfs, moet wel bekennen dat door eigen ziekte het eruit proberen te trainen niet aan de orde is geweest;

Idd het slepen en afslijten van voorkant van hoefjes als je te veel over het harde gaat, nogal kort lopen van achter, ze moet met uitkrabben ook regelmatig even de achtbeentjes helemaal uitstrekken naar achter en in een sukkeldrafje loopt ze simpelweg niet rad, ook de overgang naar stap is dramatisch.

Ze word al jaren binnendoor bekapt, maar ik zie daar geen tot weinig verbetering in.

Wel gaat ze naar gelang dat ze meer loopt, vooral gewoon rechtuit, steeds beter lopen.
En gek genoeg is haar middendraf en uitgestrekte draf gewoonweg fantastisch te noemen, dan gaat ze sjouwen, dus ook achter, dat verschil is heel groot!

Longeren doe ik niet meer, daar is de rijbak 9 van de 10 x te zwaar voor, loopt ze binnen no time echt kreupel met een opgezette spier die tussen knie en spronggewricht zit.
Maar ik ben nu wel sinds een paar weken weer een aantal keer per week met haar aan het fietsen, ik wil je wel op de hoogte houden of dat hier verschil in komt?

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:44

Raveniris, dat is ook wat bij mij op kwam.
Is het wellicht een vijfganger, die nooit echt geleerd heeft om onderscheidende gangen te rijden... Die kunnen idd gaan sloffen.... Tenen die dan slijten.

Die van mij deed dat ook het eerste jaar. Weet nu dat ik haar in de draf aan de teugel moet rijden, om dit te voorkomen. Die van mij heeft verder nergens last van. Wanneer ze weer naar de smid moet, dan slijten haar teentjes als ik haar niet aan de teugel rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:44

ChocoPrins, bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik herken veel in wat je zegt, vooral periodes van onregelmatigheid die bijna niet te zien zijn, maar toch niet helemaal goed.
De meeste dingen die je noemt, doen we al, maar denk dat ik toch een keer zijn bloed nagekeken wil hebben. :j

Enige dat ik niet herken is dat rust negatieve gevolgen heeft, aangezien hem dat juist goed heeft gedaan.

Marjo89, nee, die zijn niet te lang.

Constantijn, de DA vertelde dat een paard 2 kniebanden heeft i.t.t de mens en dat als hij zijn been recht onder zijn lichaampje zou zetten, hem dat pijn doet en hij hem daardoor opzij weg zet.

Fargo, bedankt voor je reactie. :j
Wij moesten eerst een week stappen en daarna draf mee pakken i.c.m pijnstillers.

RavenIris & Monmaster, ik meende inderdaad dat het bij [ras] vaker voor kwam en zie vaker [ras] die achter wat wijd lopen.
Bij [naam] is het zeker geen taktfout, zal het filmpje uit het vorige topic nog eens plaatsen.

Ohjajoh6, bij [naam] is de overgang van stap naar draf niet helemaal fijn, andersom heeft hij er minder moeite mee.
Hij loopt ook inderdaad beter als hij wat warm is, dan loopt hij bijna zuiver.
Wij fietsen ook regelmatig met hem. :j
Ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:48

KoudbloedKim schreef:
Xyzutu2, jammer dat je gelijk de conclusie trekt dat we dat niet gedaan hebben. :)
Met name de laatste zin stuit mij nogal tegen de borst.

Ah, excuses: daar heb ik dan helemaal overheen gelezen in de openingspost.

Edit: ik heb de openingspost opnieuw gelezen en zie daar helemaal niets staan over een al uitgevoerde second opinion?
Hoe kunnen wij dan weten dat dat allang gebeurd is? Aangezien je steeds spreekt van één DA ging ik er net als de anderen van uit dat het over 1 dierenarts ging. Goed dat je al een second opinion hebt gehad. Wel zou het jou & het topic dan helpen als je ook de conclusies/behandeldideeen van de 2e dierenarts zou specificeren, want als dat afwijkt dan zijn er misschien anderen in dit topic die met die afwijkende diagnose ervaringen mee hebben, en als het overeen komt met het oordeel van de 1e arts dan is het oordeel slappe kniebanden waarschijnlijker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-16 17:04, in het totaal 3 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:48

Zit net je filmpje te kijken Heb je hem ook in normale snelheid?

Vind hem voor ook niet fijn lopen je ziet zijn hoofd ook steeds omlaag gaan zodra het linker voorbeen land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:49

xyzutu2 schreef:
[naam] schreef:
Xyzutu2, jammer dat je gelijk de conclusie trekt dat we dat niet gedaan hebben. :)
Met name de laatste zin stuit mij nogal tegen de borst.

Ah, excuses: daar heb ik dan overheen gelezen in de openingspost.
Ik weet niet of het zo duidelijk in de openingspost staat, maar had het gewaardeerd als je het eerst had gevraagd. :)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:51

Hmm... Op het stukje waarbij hij linksom loopt zie je dat hij zijn voorbeen net iets eerder neerzet dan zijn achterbeen. Dat is een onbalans die je redelijk vaak ziet bij wat stijvere vijfgangers (soms zelfs viergangers) en dat komt doordat ze eerder "joggen" dan draven. Er is niet echt een goed zweefmoment en de rug blijft wat te vast, dus ze gaan wat meer richting het laterale daar.
Als het mijn paard was zou ik er eens even iemand bijhalen met flink wat IJslanderervaring om ernaar te kijken :) Want ik vind het er zo -voor een ijslander- niet heel erg onrustwekkend uitzien eigenlijk. Zou zonde zijn om een hele hoge dierenartsenrekening tegemoet tegaan als het gewoon een gangenfoutje is :)
Lijkt echt heel erg op wat mijn merrie dus deed en die had dus dat gevoelige hoefje.
Dat bewegende hoofd is natuurlijk wel een indicator dat Kokos ergens toch wat last heeft.

Loopt ze soepeler als je haar eerst een stukje goed laat doorgaan in galop en dan terug naar draf laat komen? Dat zie je wel vaak bij dit soort paarden. Na de galop zijn ze dan wat losser in hun lijf en dan is de draf opeens wel weer met zweefmoment..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:53

Als rust goed heeft gedaan dan is het probleem niet slappe kniebanden.
Of misschien wel maar dan had hij ergens een overbelasting door die kniebanden.
Die dan na de rust weg of beter was.
Klappe kniebanden heb je, alleen kan je het gewricht stabiliseren door achterhandspieren te versterken. En dat kan nu eenmaal niet door rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:54

We zijn al met al in het laatste half jaar al rond de 2000 euro aan behandelingskosten van DA/Osteopaat/Aangepast tuig etc. kwijt + de veel te hoge aanschafprijs, dus wij zitten inderdaad ook niet te wachten op allemaal onnodige kosten en willen het graag in 1 keer goed aanpakken, vandaar dit topic. :j

Hij loopt inderdaad erg lateraal, heeft amper een zweefmoment.
En ik vermoedde dat er voor ook iets mis was, maar de DA ontkende dat.

Hij loopt wel beter naarmate hij in beweging is. :j

ChocooPrins, dat zei ik ook, maar de dierenarts zei dat hij niet wist hoe dat kon en dat het was wat hij zei.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:56

Ik heb eerder het idee dat het in de heup zou kunnen zitten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:56

Is dat diezelfde DA die dat van de losse kniebanden vertelde? Ik heb bij deze DA toch mijn vraagtekens. Welk paard dan ook moet, om DRAGEND te kunnen lopen in staat zijn zijn achterbenen RECHT onder zijn lichaam neer te zetten. Onder de massa , in of zelfs met zijdelings longeren (ik noem maar wat) over de indruk van de voorhoef. Zo niet, draagt het dier niet juist, zéker niet met een ruiter er op, als Kook het al niet doet/kan zónder ruiter er op is er iets niet goed. Breed lopen van achter is niet "des IJslanders", maar is eerder auw in de rug.
Ik geloof niet dat daar voor IJslanders een uitzondering voor gemaakt behoort te worden: het zijn immers allemaal paarden en ponies die zich correct met of zonder ruiter behoren te kunnen dragen.
M.b.t. het filmpje, hij komt gewoon niet goed door van achteren, en ondanks de deken die hij opheeft zie ik ook in het bekken-SI gedeelte geen tot nauwelijks enige deining of beweging.
IJslander of geen IJslander (en ik weet dat Kook tölt kán, maar niet vaak doet), dit dier zit vast.

Ik heb er 1 x op mogen rijden, een simpel buitenritje met wat draf, toen schrok ik ook wel van de "hardheid" van zijn bewegingsmechanisme. Alsof hij "op stokjes liep". Totaal geen "doorveerkracht"".
Kook is nog niet oud, dit moet je met de juiste training nog wel enigzins op kunnen lossen, toch?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-04-16 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:59

Ja, is dezelfde dierenarts die hem behandelde.
Hij is ook meerdere keren behandeld door een goede osteopaat, hij zat voor een manegepony niet gigantisch vast.
Hij is inderdaad nog maar 12 jaar, zeker voor een [ras] echt niet oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:59

xyzutu2 schreef:
Ah, excuses: daar heb ik dan overheen gelezen in de openingspost.

Citaat:
Ik weet niet of het zo duidelijk in de openingspost staat, maar had het gewaardeerd als je het eerst had gevraagd. :)

Het stond inderdaad niet in de openingspost, zie mijn edit. :) Natuurlijk had ik hiernaar kunnen vragen, maar aangezien de openingspost een opsomming leek te zijn van alles wat er al gebeurd was, leek het logisch dat al het andere nog niet gedaan was. Aangezien een second opinion mij wel het eerste lijkt wat je doet bij een complex medisch probleem verbaasde het me erg dat daar volgens jouw behandeloverzicht nog niets mee gedaan was terwijl het probleem al zo lang loopt. Maar blijkbaar dacht jij hetzelfde en was je het gewoon vergeten te vermelden. Maakt niet uit, kan gebeuren! :)

Wat ik nog mis in de openingspost: wat was het resultaat van 2 weken metacam als hij niet geforceerd op hoger tempo moest lopen? Zag je dan in de wei dan wel een verandering qua beweging?
Het zou misschien ook interessant kunnen zijn om hem gewoon 2 weken pijnstillers te geven zonder hem aan het werk te zetten; dan krijg je namelijk een beter beeld van of hij onbelast ook pijn heeft dan wanneer hij in de periode met pijnstillers ook stijf kan worden/blijven door tegen zijn zin over zijn tempo lopen.
Kneusjes kopen is inderdaad een dure hobby :+ - maar het 'voordeel' van een opknappertje kopen is dat je van tevoren gewoon weet dat er een hoop aan moet gebeuren en dat je dat realistisch gezien financieel ook gewoon ingecalculeerd hebt voor je zo'n paard koopt. Daardoor ben je als koper in elk geval beter voorbereid op alle medische kosten dan iemand die een kerngezonde 3jarige koopt en vervolgens totaal onverwachts elke week een andere kliniek moet bezoeken. :x

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:19

Ik benoemde eerst alleen stapwerk, jij geeft aan dat je week gestapt hebt. Wij hebben echt behoorlijk lang alleen gestapt met pessoa band en dan bedoel ik meedere weken en geen week. Instappen en uitstappen op harde en tussendoor longeren 15 min en dat ook echt langzaam uitbouwen denk weer in weken qua opbouw. Zou moeten kijken wanneer wij gingen draven. Bij ons geldt ook des te langer hij loopt des te beter hij stapte. Vaak is er tussenpees overbelast bij dit soort dieren samen met si gewricht en bekken en kniebanden. Onze liep vaak ook breed, hij zwaaide rechtsachter ook een beetje uit. De onze is ook achter op ijzers gezet, om stand te behouden en niet schuin af te slijten en idd ook binnen door gezet. Verder hielpen de ijzers om de klappen op te vangen van het doorveren in kogels als hij in draf been achter de massa zette.

In stap aan de hand recht achteruit laten gaan is goed voor bekken en rug van dit soort paarden. Dit doe ik dus standaard aantal keren bij het instappen of voor ik opstapte en ook onder het zadel. Verder is galop heel erg goed omdat ze hierbij bijna automatisch een goed achterbeen en rug en lijfgebruik hebben en alles losgemaakt wordt en opgerekt. Toch mochten wij eerst nog niet galopperen omdat hij eerst sterker en juister zijn lijf moest gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:00

Xyzutu2, na 2 weken Metacam zie ik wel een minimale verbetering, maar ook dagen waarop er geen verbetering te zien is.
En we wisten zeker dat er genoeg aan moest gebeuren.

Fargo, wij hebben dit schema gekregen van de dierenarts, vandaar 1 week stap en daarna draf meepakken.
Achteruit stappen is ook een goed idee. :j
Ik ga je tips onthouden!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:03

Ik heb ook 2 pony's met dit probleem. Die lijken er ook echt last van te hebben als ze teveel hebben moeten doen. Een osteopaat bracht wel verlichting, maar dat duurde niet zo lang. Is dat altijd zo dat dat altijd maar kort effect heeft? Hoe kan ik zorgen dat het in de tussentijd wel los blijft?
En ik las hierboven over aquatrainging. Hoe werkt dat precies? Hoe diep moet een paard dan in het water lopen?

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:08

Wij hadden een Shetlander met dat probleem.
Stappen en nog meer stappen voor verbetering kniebanden. Elke dag minimaal een kwartier gedurende paar weken. Rechtuit op harde ondergrond. Zeker geen longeren en buigen in het begin. Achteruit lopen is ook een goede oefening.
Voor IJslanders lijkt een hele goeie hoefsmid belangrijk die ervaring heeft met gangenpaarden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:34

Cayenne schreef:
Ik heb eerder het idee dat het in de heup zou kunnen zitten.

Bij de mijne was heup ook ingedraaid en is aantal keer gecorrigeerd, samen met si-gewricht heeft dit veel te maken met de belasting en gebruik van knie, kogel en tussenpees

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:55

Wat betreft dat dragende achterbeen waar hierboven iets over gezegd wordt...
Dat heeft hij dus niet want hij is sowieso stuwend gebouwd :) en dan krijg je regelmatig dus een wat gekke draf (zonder training dan he, maar zoals ik het lees is hij jarenlang niet helemaal correct gereden dus daar zit logica in).

Ik zou echt eens een ijslanderinstructeur laten langskomen eerst, want als het ook beter gaat nadat hij even gelopen heeft zou ik het echt voor de gemakkelijkheid eerst op balans en draagkracht gaan gooien :) dat bespaart een paar 1000 euro en daarna kan je ook nog verder zoeken als het niet blijkt daaraan te liggen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:02

petitparis schreef:
- inspuiting met god weet wat (slechts enkele DA's willen het inspuiten, veroorzaakt algemene ontsteking en koorts): sterk verkorte kniebanden, paslengte verschil tussen links en rechts EN soort van alelrgische reactie waardoor de stralen op 4 hoeven loskwamen (zogezegd geen verband met product). Na weken kreupelen effect vd inspuiting weg en terug bij af

Geen ervaring met losse kniebanden, wel met een overvuld kniegewricht, inspuiten en loskomende stralen... Zou niet kunnen, maar ik ben 'blij' dat ik niet de enige ben die deze conclusie trekt.
Overigens bleek het bij mijn paard het gevolg te zijn van problemen in de voorbenen. Zij staat nu onder behandeling bij Den Hoek, juist om d'r lijf sterk en soepel te houden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:12

Jemig, dat filmpje. Hij is echt overduidelijk kreupel, hoor. Op beide achterbenen, rechts meer dan links. En hij lijkt ook voor kreupel te zijn. Ik kan alleen maar zeggen;regel een auto en trailer en laat hem op een goede kliniek doorlichten.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:28

Nou , ik vind het er niet fijn uitzien... Hij corrigeert zijn lijf met zijn rug vast te zetten, duidt echt wel op pijn... In mijn ogen althans... Ik zou je gelijk geven als je hier op zijn minst een osteopaat bij haalt.

Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:29

We gaan nog even door zoals we nu doen, veel bergopwaarts met hem trainen, achterhand sterker maken etc.
Hij geeft gelukkig wel heel goed aan als het hem moeite kost of als het pijn doet, dus dat is 'fijn'.
Over een aantal dagen zal ik weer een video maken om te kijken of hij is verbeterd.
Als hij niet is verbeterd, nemen we andere stappen. :)
Over iets meer dan een week komt er iemand langs om hem hoefschoenen aan te meten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:32

Maar een paard wat zo kreupel is, ga je toch niet aan het werk zetten zonder te weten of hij daar wel belastbaar genoeg voor is?

Welke onderzoeken zijn er gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:34

Overigens speelt hij wel gewoon, steigert, bokt, rent etc.

Video onder het zadel, dit meisje rijdt hem niet meer.
Hier loopt hij ook al heel licht onregelmatig, maar denk dat 90% het niet eens zal opmerken.

Rindin, hij is behandeld door een Osteopaat, heeft ruim een half jaar onder behandeling/controle gestaan.
Is door meerdere dierenartsen nagekeken, beide kwamen uit op een onbespierde achterhand en konden voor niks vinden.
Wij wandelen met hem op advies van de dierenarts, speciaal schema gekregen.