verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

Re: verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:41

@Marjo: ja dat was bij mijn paardje het geval! De opfok in, hoefjes niet verzorgd.

Ik zal morgen een foto van onder nemen. Dus vanuit het perspectief als ik zijn hoeven uitkrab

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:01

florence123 schreef:
@Marjo: ja dat was bij mijn paardje het geval! De opfok in, hoefjes niet verzorgd.

Ik zal morgen een foto van onder nemen. Dus vanuit het perspectief als ik zijn hoeven uitkrab

Ja. Hoe schoner hoe beter.

Niet alleen jou paard. Dat zijn er vele per jaar. Zonde. Maar kan jij niets aan doen. Behalve nu goed voor d'r zorgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:03

MD >> BEH

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:17

In de volksmond word dit ook wel grasvoetje genoemd. Vaak het linker voorbeen. In de veulenperiode kan een smid hier nog in aanpassen. Op latere leeftijd is het zaak het goed bij te houden, maar niet meer te gaan knoeien met de stand.
Mooi is anders, maar vaak kan het geen kwaad. Nogal wat mensen zijn ook scheef en hebben ongelijke voeten.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:24

Florence, ik moet eerlijk schaamtelijk toegeven dat ik dus echt geen verschil zie op geen enkele van jouw foto's die je postte.. Ik zie zelfs het probleem niet. Dat ligt (helaas!) wellicht niet aan je paard zijn perfecte voetjes, maar aan mijn beperkte kennis. Vandaar dat ik dit topic dus ook opende, zodanig dat anderen me wat bij kunnen brengen. :-/ Ik zie weinig echt mis met de voetjes van je paardje?

Wat de opfok betreft, ja zeker, kan ik ook wel in volgen. Ik vind het ook zo'n foute boel om paarden zomaar op een weide te gooien en dan er van uit te gaan dat dat hoefgewijs geen kwaad kan. Logisch verstand zegt toch dat ook dan het nodig is om de voeten in het oog te houden. Het is niet dat wij onze veulens laten opgroeien in de wildernis waar er een grote diversiteit aan ondergrond is, integendeel. En zelfs dan nog: ook daar zullen paarden wel scheef lopen, vroegtijdig sterven aan slechte hoeven en scheve stand, en moeten paarden dus ook niet in de sport meedraaien. Zo'n kromme redeneringen om ze dan maar te laten groot worden op een weide zonder wat aan die hoeven te doen, maar kijk. Het is niet anders en we moeten het er nu mee doen hé. Het scheef laten groeien is geen optie, ik wil weten wat de beste oplossing is.

Nog steeds geen deftige foto's wegens werk. Ik maak er zo snel mogelijk werk van. Ik ben superbenieuwd naar jullie oordeel. Alvast bedankt iedereen om mee te denken en voor de interessante discussie!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:37

deze laatste foto is genomen op een heel grof terrein, op deze manier kan je dit nooit correct zien, om echt een eerlijk zicht op de stand te verkrijgen moet je dit zien op een mooi gladde beton vloer, met het paard met zijn vier voetjes netjes vierkant gesteld.
Op het eerste zicht lijkt het toch nog wel mee te vallen hé.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:17

Ziezo,

Ik heb betere foto's.

Nog steeds niet op asfaltering getrokken, maar wel op zeer gelijke zandgrond. Ik had zo ontzettend weinig tijd om haar mee op straat te nemen, maar wou alvast deze nieuwe foto's met jullie delen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door neile op 08-04-16 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:21

De linkse lijkt inderdaad tikje stijler maar ook smaller? Of komt dat door de hoek van de foto?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:26

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:48

Sunriseee schreef:
Hij zei dat sommige mensen het ook wel het mooie paardensyndroom noemen. Klein hoofdje en lange benen als veulen, zorgen ervoor dat ze één been vaker naar voren zetten en met het andere been op het puntje gaan leunen om goed bij de grond te kunnen komen. Ik zie het bij mijn paard ook wel in de wei. Ze staat veel vaker met haar linkerbeen naar voren.

I

Dat heb ik overlaatst ook gelezen en ik denk dat dit bij veel paarden inderdaad een oorzaak is.
Ik heb een veulen dat net is wat jij beschrijft: hele lange benen en een klein hoofdje en ik heb de indruk dat hij nog meer dan andere veulens moeite moet doen om aan het gras te kunnen.
Ik hou hem dus nu al strak in de gaten, maar helaas lijkt het me onmogelijk om hem te leren dat hij eens moet afwisselen welke voet hij naar voor plaatst :')

Verder heel interessant onderwerp. Ik heb een paard dat vroeger vooraan op ijzers stond en redelijk stijl stond op beide voorhoeven.
Nu lijkt de ene hoef te normaliseren, terwijl de andere erger lijkt te worden. Morgen komt hier een nieuwe hoefsmid (met meer jaren ervaring dan de vorige) om te kijken waar het probleem zit en wat eraan gedaan kan worden.
Ik heb zelf ook wel schrik dat te veel corrigeren een nefaste invloed heeft op de beenstand en bewegingsafloop. :=

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 17:01

Varekaj,ik weet het niet goed. Wat denk je van de andere foto's?

Crises, ik denk dat het een kwestie van op tijd de bekapper laten komen om een en ander recht te zetten. Vermijden kan je dat niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:07

Ik vind het niet onrustwekkend zo op het eerste zicht. Volgens mij (maar ben geen smid) kan je dit eenvoudig oplossen met er wat op te Letten bij het bekappen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:23

Neile. Zo op 1e gezicht vind ik dit geen bok hoeven.
Wel zie ik een wat brede hoefwand.
Goed bijhouden met bekappen. Dan komt het goed !

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 23:58

Yes, dat zijn fijne reacties om te lezen. Ik ben benieuwd of er nog wat komt van andere bokkers. Ik ben blij dat ik me zit druk te maken voor weinig grote problemen, blijkbaar.
Marjo, is dit voor jou een paard dat vaker dan de reguliere 7 weken bekapt moet worden? Ze is op de foto's nu twee weken geleden bekapt geweest, dan ziet het er dus zo uit.
Dankjewel voor jullie oordeel alvast!

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:41

ze staat wel vrij bodemnauw (hoeven dicht bij elkaar) ik zou gewoon eens een osteopaat laten komen om haar hele houding eens na te lopen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:17

Het bodemnauw staan wat je beschrijft zie ik inderdaad zeker op deze foto's terug, maar niet in het dagelijkse leven. Op het moment van de foto's was ze net klaar met eten en stond ze toevallig net vierkant, vandaar dat ik snel die foto's kon nemen. Maar ik ga het toch in het oog houden, bedankt Diewertje!

Binnenkort ging er hoe dan ook eens een osteopaat langskomen en begin mei komt er een andere hoefsmid voor een second opinion en een bekapbeurt. We zullen zien. Ik ben wel blij dat ik me blijkbaar weer druk aan het maken was voor iets dat minder problematisch is dan het in mijn hoofd leek te zijn. Dankjewel allemaal!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:47

Ik ben geen smid, maar dit valt mij mee.

Waar je op moet letten (ervaring eigen paard) is dat de hoeven niet al te lang worden. Omdat deze hoef waarschijnlijk meer omhoog groeit, krijg je een fiks hoogteverschil in de rest van het lijf. Dat zal slijtage op kunnen leveren.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:27

Hier is de smid intussen ook komen kijken en gelukkig valt het mee.
Het ziet er erger uit dan het is.

Hij kwam nog maar aan en hij zei onmiddellijk: "ja, dat zijn typische betonhoeven."

Mijn paard heeft een betonnen perkje rond zijn stal, waar je hem tijdens de winter haast niet af krijgt (modder is niet aan hem besteed). Doordat hij ook nog eens vaak rondjes loopt daarop (veel weg en weer draaien), slijten de binnenkanten van zijn hoeven veel sneller af, waardoor hij dus niet goed meer in balans staat.

Remedie volgens de hoefsmid: zo snel mogelijk fulltime in het gras zodat hij niet meer op een harde bodem komt en zijn hoeven een heel stuk kunnen aangroeien. Pas als ze bijgegroeid zijn, kan hij terug gaan corrigeren.

Ik ben in ieder geval blij dat het gecorrigeerd kan worden en dat het geen aangeboren of chronische afwijking is :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:45

@ crines. Ik ben reuze benieuwd naar foto's van je paard zijn hoeven.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 09:01

Crines, ik ben ook wel benieuwd!

Tulandro, bedankt voor jouw oordeel. Volgend weekend komt er een natural balance bekapper kijken en kappen, we zullen zien. Ik maak me er steeds minder zorgen om dat er iets problematisch aan de hand is. De reacties hier geven me een gerust gevoel, ik was waarschijnlijk met een vergrootglas naar haar voeten aan het kijken, onterecht.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:20

Komt ook even mee lezen. Heb een paardje in bruikleen met fikse bokvoet. Stond tijdje blootvoets, maar dit kwam helaas zijn voet niet ten goede, dus sinds een maandje terug op ijzers voor, in de hoop dat we de voet weer naar iets betere vorm kunnen ebgeleiden en tzt weer ijzerloos kan evt.

Zal binnenkort ook wel wat goede foto's maken.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:37

Ben benieuwd naar je foto's Darkadia! De andere bokkers hier hebben mij ook al goed verder geholpen met advies, zal voor de jouwe ook wel lukken. ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:54

Bij deze de foto's. Hij had niet zo zin om stil te staan (iets met etenstijd, en kwam net van het land af).

Meneer heeft dus linksvoor een steil/bok voetje, en rechtsvoor een platvoet. Rechts ook breder dan links. Rechterschouder is ook stuk forser dan zijn linker. Daarbij zijn de hielen van de linkervoet ongelijk, hier probeert de smid nu langzaamaan aan te corrigeren. Hoef groeit daardoor ook wat naar binnen/ondergeschoven aan de binnenzijde.

Ben benieuwd naar jullie tips/adviezen. Andere smid die ernaar heeft gekeken zei direct: Daar moet je niet meer teveel aan willen corrigeren (ivm pezen e.d.). Paard mag ook max B springen vanwege deze voet.

Vooraanzicht:
Afbeelding

Zijaanzicht linkerzijde:
Afbeelding

Zijaanzicht rechterzijde:
Afbeelding

Onderzijde platte voet:
Afbeelding

Onderzijde steile voet:
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:11

Ik vind RV staat behoorlijk ondergeschoven. En vind ik ook geen mooie hoef.
RV heeft wel wat hoge hielen (hierin is nog hoop winst te behalen) en samengeknepen hielen. En een ijzer wat scheef eronder lijkt te zitten.
Met consequent bekappen dus niet elke 8 weken maar elke 2 tot 4 weken. Dan kunnen dit hele mooie hoeven gaan worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:34

Ik ga hier grotendeels mee in de opmerking van "Marjo89"
Ook ik denk dat er meer probleem zit in de rechter voorvoet (de platvoet) daar zie je idd de hiel die er meer ondergeschoven zit.
Bij de linker voorvoet (de steile) daar zie je veel hogere hielen dus kan je daar ook makkelijker wat af halen en is er van steile hoef geen sprake meer. Op deze linker hoef zit idd het ijzer er een beetje scheef onder (is niet zo'n erge zaak hoor, maar zit er wel scheef onder).