Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Blote voeten of ijzers, wat heeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:56

Ik heb mijn paard in de winter op blote voeten en van maart tot oktober rondom op ijzers ivm kalkoenen draaien. In de zomer red ik het echt niet met conditietraining voor de wagen in de polders van noord holland :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:06

Mijn voorkeur gaat uit naar blote voeten, desalniettemin staat er hier eentje voor op ijzers. :)
Nadat een smid een fout gemaakt had (die is ook nooit meer gekomen) ging hij gevoelig lopen, toen dat maar niet over ging heb ik er een ijzer onder laten zetten en hij ging meteen weer normaal lopen, dat niet alleen, hij liep zelfs veel zelfzekerder en vrijer dan ooit tevoren. Hij heeft dus zijn leven lang ietwat gevoelig gelopen maar nooit in die mate dat het echt op viel, tot er ijzers onder kwamen voor en hij een stuk vrijer bleek te bewegen. :)

Als het zonder kan prefereer ik zonder. Maar is er eentje die zich beter voelt op ijzers dan komen er ijzers onder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:23

EJuniorJoost schreef:
bruintje123 schreef:
Per paard bekijken.
De ene kan prima zonder, ook veel ritten over asfalt.
De ander kan dat niet, of heeft ijzers nodig omdat zijn voeten anders totaal scheef afslijten.
Minder erg zonder ruiter (of lekker hapje voor een roofdier in het wild) maar niet handig als je een paard wilt rijden of mennen.

Makkelijkste is zonder.
Maar wat niet gaat gaat niet :)

scheef slijten= scheef paard. dat los je niet op met ijzers, maar op de juiste manier rijden. over asfalt heb je ook hoefschoenen.

Lekker kortzichtig.
Alsof elk paard met perfect rechte benen geboren is.
En hoefschoenen zijn zo geweldig altijd. :n

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:29

Heel eenvoudig: als het kan zonder, als het moet met.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:43

Sclimpre schreef:

Precies.
En niet alleen maar achter de denkwijze staan van geen enkel paard mag ijzers want dat heeft de natuur ook niet.

In de natuur wordt een paard ook niet gebruikt en is er natuurlijke selectie.

Dat kan en mag niet vergeleken worden met onze paarden hier.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:52

Ik heb ze zoveel mogelijk blootsvoets staan, alleen mijn haflinger heeft sliding ijzers onder achter.
Puur voor het stoppen, dit gaat haar zo makkelijk af, dat ijzers wel verstandig zijn, anders gaat ze op den duur last van dr knieën krijgen en ze is al 22 dus dat willen we niet...
Ze zitten er nu 2 weken onder maar ik weet nog niet of ze blijven of weer terug gaat naar blootsvoets..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:58

Geheel afhankelijk van hoe de hoeven zijn en wat er mee gedaan wordt.
Ik heb mijn paarden sinds 2 jaar blootvoets terwijl daarvoor altijd rondom op de ijzers. De stukken die ik nu nog verhard afleg zijn te verwaarlozen en mijn menpaard heeft goede hoeven. Mijn rijpaard heeft nu geen ijzers onder, maar als hij weer terug valt in zijn oude houding mede door een ongeluk heel vroeger slijt hij een achtervoet erg scheef af, om dat te voorkomen heeft hij een lange tijd op ijzers gestaan, nu is zijn houding op dit moment goed en heeft hij die extra helpende hand niet nodig.

Wat betreft de haflinger van de vriendin van TS, geheel afhankelijk over wat voor verharding deze moet en hoe lang dat is, je hebt zoveel soorten asfalt, dat hele ruwe en in combinatie met een paard met geen goede kwaliteit hoeven is in mijn ogen toch wel een paard wat op ijzers komt te staan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:03

Liever zonder, natuurlijk! Scheelt een hoop geld (bekappen is tenslotte sowieso goedkoper en dan hoeft de smid ook minder vaak te komen). Ik denk praktisch ;)

Maar helaas staat mijn Fjord wel op ijzers voor. Dit ivm telkens terugkerende hoefzweren en zoolkneuzingen door te snelle slijtage van de hoeven. Met ijzers geen last meer van, dus het helpt wel. Haar hoeven slijten ook als een malle; ondanks dat ze weinig over asfalt loopt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:30

bruintje123 schreef:
EJuniorJoost schreef:

scheef slijten= scheef paard. dat los je niet op met ijzers, maar op de juiste manier rijden. over asfalt heb je ook hoefschoenen.

Lekker kortzichtig.
Alsof elk paard met perfect rechte benen geboren is.
En hoefschoenen zijn zo geweldig altijd. :n

Je paard optisch recht zetten met ijzers is zeker fijn voor zijn lijf -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:44

Een paard wat scheef loopt oplossen met correct rijden?je kunt rijtechnisch best wat doen ...maar als een paard scheef loopt door artrose of door simpel,zijn leeftijd gaat dat door correct rijden echt niet beter worden...kijk maar een onder je eigen schoenen.En dan hebben mensen nog niemand op hun rug...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:44

bruintje123 schreef:
Sclimpre schreef:

Precies.
En niet alleen maar achter de denkwijze staan van geen enkel paard mag ijzers want dat heeft de natuur ook niet.

In de natuur wordt een paard ook niet gebruikt en is er natuurlijke selectie.

Dat kan en mag niet vergeleken worden met onze paarden hier.

Precies, dan zijn de kneusjes met de hoeven allang de diner geworden :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:53

lailapri schreef:

Niet optisch. Een paard wat steeds troontredender of juist steeds franser gaat staat gaat steeds slechter zijn gewrichten belasten.

Het is het voorkomen van schade op de lange termijn.

Je moet een paard uiteraard niet (in een keer) "recht" zetten.

Je zal het moeten doen met de stand die het heeft.

Maar het steeds slechter laten worden is ook geen optie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:58

lailapri schreef:

Nee hoor, maar het kan wel voorkomen dat het nog schever afslijt waardoor de stand nog erger wordt.

Kreeg weleens commentaar op de voeten van mijn vorige paard;
Je smid heeft het ijzer er scheef onder geslagen... nee hoor, de hoef/gewricht is scheef en rolt niet over het midden af.
Dus moet je een ijzer hebben die dat ook niet doet.
Paardje was nl al wat ouder en liep al jaren zo, en nee die kun je dus niet recht gaan zetten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:22

Als je ik hier de scheefbenen bij hou met trainen en bekappen komt een een mooie recht hoef ten opzichte van de stand van het hoefbeen. Maar ik heb er zat gezien die met ijzers rechter moesten worden wat bij allemaal doorwerkte naar boven naar schouders heupen rug pijn. Maar goed benen stonden idd mooi recht eronder.

Heb zelfs gezien dat paarden doorgecorrigeerd werden en dus bijvoorbeeld als Frans werden aangemerkt terwijl als je voet optilt en kijkt waar been heen wilt ze toch echt toontredend zijn, of andersom. Door gewoon weer netjes bewerkt komt alles dat weer zo op elkaar te staan als dat het bij dat paard hoort en verdwijnt de overtollige spanning in het lijf en kunnen ze weer ruimer bewegen.

Steeds schever slijten is denk ik in bijna alle gevallen geen juiste hoefverzorging. Je moet die dieren gewoon vaker bekappen om flairen ed tegen te gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:11

lailapri schreef:

Schreef ik dat?
Een ijzer voorkomt nog schever afslijten dan nodig.
Uiteraard wordt er rekening gehouden met de stand van het been en de hoef.

Wij willen werken met een paard dus meer belasting dan vrij rond lopen.
Dan is het je plicht om door het werk verkregen extra slijtage tegen te gaan.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:13

Blote voeten :) hoeven wennen er wel aan dat er op het asfalt gereden wordt en gaan vanzelf minder slijten als je het opbouwt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:29

tja wennen, maar als het niet genoeg bij kan groeien is dat echt zo goed niet voor je paard zijn voeten!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:31

Zonder ijzers maar wel mét hoefschoenen. Op blote voeten is mijn merrie veel te gevoelig, slijten de hoeven te snel en loopt ze uiteindelijk kreupel. Vind het met hoefschoenen wel heel fijn dat ze na het rijden gewoon lekker blote voetjes heeft :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:02

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:21

Voorkeur gaat naar blote voetjes, hij is nog jong en komt ook bijna nooit op echt harde grond of in aanraking met duizend kiezels of dergelijke, natuurlijk denk ik dan wel van, hangt er ook vanaf wat je er mee doet niet? wat mijn voorkeur ook is, ik doe wat moet om hem gelukkig & gezond te houden, dus inclusief schoentjes & ijzers indien nodig :)

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 21:39

Banjer schreef:
Dit topic wordt genoemd in de BNB :) [FZ] [Dienstmededeling] BNB Maart

He wat leuk:) dank je wel voor het melden:)

Ik heb al even niet meer gereageerd op dit topic, maar ik wil iedereen bedanken voor zijn reactie(s). Paardje staat nu lekker zonder ijzers en zodra blijkt dat ze toch nodig zijn wordt de smid direct weer gebeld:)

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:43

Ik heb persoonlijk niks tegen ijzers, maar als het paard het niet hoeft zal ik ze er ook zeker niet onderzetten.

Ijzers hebben in mijn ogen meer nadelen dan voordelen.
Misschien kun je hoefschoenen aanraden? Voor als het paard voor de kar loopt?

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:09

iedereen heeft zijn eigen mening en ervaringen met of zonder ijzers
ik zelf had mijn merrie nadat ik haar op 3 jarige leeftijd gekocht had niet op ijzers staan dat ging goed
tot we wat meer gingen rijden.
zodra ze op een steentje stond liep ze kreupel (alleen voor) en had ze een hoefkneuzing ook had ze voor altijd een beetje plat voeten.
nadat een aantal keer gehad te hebben was ik het zat en heb ik ze voor op ijzers gezet nu 2 jaar op ijzers
hoeven zijn honderd procent verbetert nooit meer kreupel geweest mooie harde hoeven geworden en geen plat voeten meer ook de smid is ontzettend tevreden .
dus in mijn geval van om de 6 weken een hoefkneuzing en een week kreupel was dit een goede oplossing
de hoefsmid vervangt dr ijzers om de 8 weken ze schopt ze gelukkig nooit af.
:) :D

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:23

mijn pony staat vierkant op ijzers voor de wagen, bij mijn pony vreet t asfalt gewoon zn hoeven en daarnaast is hij heel gevoelig op stenen etc. dus voor ons is ijzers het beste optie
overigens valt t qua kosten wel mee en doen we gemiddeld 10 weken met ijzers