Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tafje schreef:Vanaf 2013 wordt hij niet meer bereden. Dat komt omdat hij rechtsachter wat kreupel begon te lopen. Gezien zijn leeftijd dacht ik aan artrose, ik heb hier nooit een dierenarts voor laten komen omdat die op zijn leeftijd toch niets meer kunnen doen.
anjali schreef:Ik vind dat je de kwaaltjes van een oud paard gewoon moet verzorgen. Een bejaarde heeft recht op leven. 25 is trouwens niet oud,een paard kan wel 40 worden. Ingeval van zware en ongeneeslijke ziekte zal een veearts zelf aangeven dat doorbehandelen zinloos wordt en inslapen beter is voor het paard, maar daar lijkt me in jouw geval nog geen sprake van.Een ervaren hoefsmid kan zo'n paard als de jouwe gewoon bekappen.
) veel goede tips voorbij zien komen, ook via PB. Bedankt daarvoor allemaal!!! Het meeleven, meedenken en her en der toch de kritische noten doen me goed. Ik voel me minder eenzaam in mijn verdriet en dilemma. Een klein beetje zalf op mijn getergde ziel
..Arabesk schreef:Gaat er een veearts bereid zijn een paard in te laten slapen voor dit mankement? Denk het zo maar van niet.
Tafje schreef:Ik weet niet of dit al is genoemd, maar bij een bekapstal komt er een band onder de buik, waardoor er niet zoveel gewicht op de benen staat.Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik. En kun je dat bij een bijna 25-jarige nog oplossen? Spieren weer opbouwen?
Ragdollcat schreef:Dat is vaak een reden dat men dan eindelijk een beslissing maakt wanneer een paard niet meer op kan staan, dat ie mag gaan hemelen.
Ik ken helaas paarden en ponys die dat ook zijn overkomen................dan ben je wel een beetje laat, want de gezondheid etc. was al een poosje aan het achteruitgaan en de mobiliteit steeds slechter zoals moeilijk tot bijna niet meer zelfstandig kunnen opstaan, maar men stelt het steeds uit tot het te laat is en ze niet meer overeind kunnen komen............
Bij een pony is het makkelijker, die help je ff een zetje te geven en of op te tillen met 2 personen, maar bij een groot paard is het een ander verhaal.........en beslist geen pretje, heb het helaas ook meegemaakt vroeger.
Het is en blijft een rotbeslissing, het wikken en wegen en de twijfel van "doe ik er goed aan?" ...

xyzutu2 schreef:Tafje schreef:Vanaf 2013 wordt hij niet meer bereden. Dat komt omdat hij rechtsachter wat kreupel begon te lopen. Gezien zijn leeftijd dacht ik aan artrose, ik heb hier nooit een dierenarts voor laten komen omdat die op zijn leeftijd toch niets meer kunnen doen.
Even voor mijn begrip: je paard loopt sinds 2013 kreupel aan steeds hetzelfde been en kan inmiddels ook niet meer goed op dat been staan, en in 2016 wordt hier pas voor het eerst een dierenarts bij geroepen?
Ik vind dat eerlijk gezegd nogal wat. Een kreupel paard heeft in 95% van de gevallen pijn. Helemaal als hij zich op dat 'kreupele maar niet pijnlijke' been niet ete doen als de dierenarts drie jaar geleden was geweest, maar dan had je paard bijvoorbeeld al wel de afgelopen 3 jaar pijnstillers kunnen hebben.
Ik zou ook stoppen met thuisdokteren en zelf diagnoses stellen en vooral met een open mind het gesprek met de dierenarts ingaan. ?
Arabesk schreef:Nou de keer dat ik een doodzieke kat wilde laten inslapen wilden ze me ook nog wegsturen met een levensrekkende behandeling....
Tenzij je je paard naar een slachthuis brengt, die gaan zonder meer akkoord mits het verder een gezond beest is.
KoudbloedKim schreef:Tafje schreef:Ik weet niet of dit al is genoemd, maar bij een bekapstal komt er een band onder de buik, waardoor er niet zoveel gewicht op de benen staat.Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik. En kun je dat bij een bijna 25-jarige nog oplossen? Spieren weer opbouwen?
Deze kan zo hoog gehanden worden als nodig, dus misschien is het toch een optie hem in zo'n stal te bekappen?
Dan heeft hij niet zoveel gewicht op zijn zere been staan.
Tafje schreef:Hij is naast het hoefsmidprobleem nog een happy oudje hoor. Glimt als een spiegel, happy, en als je hem ziet zou je hem geen 25 geven.

Citaat:Maar idd bij een shetlander is het makkelijker om te helpen om hem op z'n voeten te houden dan bij zo'n grote van 800 kilo..
Citaat:En het blijft idd een rotbeslissing. Geef je hem nog een jaar? Of 2? Wanneer is het op?
Het laatste wat ik echter wil is hem nu wegbrengen en mezelf de rest van mijn leven afvragen: was het zijn tijd? Was ik te vroeg? Waren er nog andere opties?
Je weet het natuurlijk nooit. Dat is het moeilijke. Waar ligt de grens? En dat is voor iedereen en ieder paard anders. Natuurlijk zou ik hem het liefst dood vinden door een hartstilstand of zo.. Niets zo moeilijk dan beslissen dat een dier, dat je zo lang hebt gehad, zoveel mee mee hebt gemaakt, en je zo ontzettend van houd, die te laten gaan..
Tafje schreef:Even graag het topic goed lezen.. Je doet net of hij continue stokkreupel is en vergaat van de pijn.
Hier geen veroordelingen graag.
Tafje schreef:Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik.
Tafje schreef:Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
Tafje schreef:Zoals in de openingspost staat; hij is vrolijk en blij. Bokt, rent en springt als een 3-jarige.
Alleen als hij draaft dan wel met een kreupele rechterachterkant.
Tafje schreef:Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.
Tafje schreef:Maar...als hij echt veel pijn had zou hij niet meer rennen en bokken door de bak verwacht ik.
xyzutu2 schreef:Tafje schreef:Even graag het topic goed lezen.. Je doet net of hij continue stokkreupel is en vergaat van de pijn.
Hier geen veroordelingen graag.
Dit is wat ik tot nu toe gelezen heb aan observaties en aannames in jouw posts:Tafje schreef:Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik.
Het door een achterbeen zakken hoeft helemaal geen spierprobleem te zijn:pezen, botten en domweg pijn kunnen dat ook veroorzaken. En een deel van die oorzaken kan een dierenarts zelfs gewoon oplossen, of met medicatie/pijnstillers, massage, osteopathie of door therapeutisch bewegen.Tafje schreef:Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.Tafje schreef:Zoals in de openingspost staat; hij is vrolijk en blij. Bokt, rent en springt als een 3-jarige.
Alleen als hij draaft dan wel met een kreupele rechterachterkant.Tafje schreef:Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.Tafje schreef:Maar...als hij echt veel pijn had zou hij niet meer rennen en bokken door de bak verwacht ik.
Als ik op jouw verzoek jouw posts nog een keer lees, dan staat daar dat hij aan 1 achterbeen altijd kreupelt in draf en dat hij zichzelf niet op dat achterbeen omhoog kan houden in stand. Jouw interpretatie is dat dit door nooit onderzochte, maar waarschijnlijk vrijwel pijnloze artrose komt, en dat daar nu een spierprobleem bij is gekomen bij het bekappen, wat waarschijnlijk betekent dat hij nu ingeslapen moet worden.
Als je het 3 jaar wachten met dierenartsonderzoek even laat voor wat het is, dan is mijn advies om even al jouw aannames en interpretaties aan de kant te zetten en echt met een open mind het gesprek met de dierenarts aan te gaan. Dus het gesprek niet beginnen met 'hij heeft artrose dus...'
Ik zou dat dat gesprek ook niet eens telefonisch doen, maar gewoon de dierenarts bij het paard planten en vragen 'wat is er met hem aan de hand en wat kunnen we voor hem doen'.
Wie weet had je gelijk met al je aannames, maar is er nog best wat te doen. En wie weet had je ongelijk en blijkt er nog een hele toekomst voor je paard te zijn. En misschien ook wel niet, maar ik zou het stellen van diagnoses écht overlaten aan de dierenarts.
Tafje schreef:[/quote]Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.
En gaat een paard met heel veel pijn nog bokkend en rennend door de bak? Zo goed ken ik hem wel inmiddels.
cp112 schreef:Ik heb een merrie met een krampbeen achter. Met bekappen kan ze daar lastig op steunen.
Mijn smid heeft een bokje waar het been waar hij mee bezig is in/op ligt naar achteren. Zo kan het paard daar ook op leunen en dus niet alleen op het andere achterbeen.
amyz schreef:Ja.
Die van mij had uiteindelijk 3 zakjes buut per dag nodig om pijnvrij te zijn. Verging dus gewoon van de pijn. Trok dagelijks sprintjes, gaf complete rodeo-sessies weg en vermoordde het hek![]()
Eigenlijk rende en bokte hij achteraf zo veel juist om de pijn een beetje te vergeten.
franka75 schreef:Hoi als jij zegt dat hij nog bokt en springt door de wei glanst en wel een beetje kreupelt dan denk ik dat hij nog te goed is. Je doet er alles aan om hem dat beetje te geven wat kan helpen. Op het moment dat het echt zo ver is dan weet je het en dan maak je de beslissing makkelijker , kijk het aan en geniet van hem
KoudbloedKim schreef:
Mooie oplossing.listiglistje schreef:Mijn paard kan een achterbeen niet geven ivm wobbler/heel erg krampbeen, hij denkt dat hij dan omvalt![]()
Ik heb hem al bijna 11 jaar, mijn smid bekapt deze voet altijd staand in het zand,
gewoon zand eromheen weghalen, rondom bekappen en bijvijlen![]()
Lukt al jaren prima, nergens last van en voor het paard ook fijn!
Solleke_Noah schreef:Gaat het enkel om het bekappen?
In de opvang waar ik vrijwilliger was, hadden we een paard met erge hanetred. Die kon zijn achterbenen ook niet omhoog houden. De hoefsmid bekapte hem met zijn voeten op de grond, in de wei, en hakte de te lange stukjes er zo vanaf (als je er een beeld bij hebt: voet gewoon op de grond en dan rondom kappen). Netjes? Nee. Bruikbaar? Ja.
Paard is nu 6 jaar verder nog altijd happy op de wei.

Tafje schreef:listiglistje schreef:Mijn paard kan een achterbeen niet geven ivm wobbler/heel erg krampbeen, hij denkt dat hij dan omvalt![]()
Ik heb hem al bijna 11 jaar, mijn smid bekapt deze voet altijd staand in het zand,
gewoon zand eromheen weghalen, rondom bekappen en bijvijlen![]()
Lukt al jaren prima, nergens last van en voor het paard ook fijn!
Aan zoiets dacht ik ook. Dus de onderkant van de voet wordt niets aan gedaan? Straalbijsnijden of zo?
anjali schreef:Ik vind dat je de kwaaltjes van een oud paard gewoon moet verzorgen. Een bejaarde heeft recht op leven. 25 is trouwens niet oud,een paard kan wel 40 worden.