Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:44

Gisteren heb ik de dierenarts nog laten komen. Zij heeft het nog ingespoten met blauwspray dit brengt een beschermlaag aan en hij mocht gisterenmiddag gewoon op wei moest nog die dag en vandaag antibiotica en pijnstilling geven en dan kon ik hem dinsdag weer rustig aan oppakken als het zo goed bleef. Ook moest ik vanaf gisteren de hoef zo droog mogelijk houden en niet meer in de badedas. Gewoon na de wei de hoef met een hardere borstel schoon maken. (Hij heeft ook niet kreupel gelopen ofzo) Viel me mee dus. Hoef was ook stuk minder warm, alleen een bepaald plekje nog. Had er dus goed vertrouwen is dat het zo 'klaar' was, gisterenavond tijdens antibiotica en pijnstilling geven voelde de hoef wel goed aan, maar toen ik vanavond ging was de hoef weer in zin gehaald warm en de kroonrand ook. Ik hoop dat de antibiotica zijn werk doet en de hoef morgen weer goed is maar ik denk dat ze morgen weer terug moet ken en we in ieder geval de antibiotica nog langer moeten geven lijkt me want dat lijkt me geen goed teken dat het weer zo warm wordt :(
Benieuwd hoe het morgenochtend is..!

Edit; ondanks dat de smid dit niet met opzet heeft gedaan, is mijn vetrouwen wel een stuk minder, vooral omdat hij niet goed geadviseerd heeft na het voorval maar het zo makkelijk afdoen als kan gebeuren stelt niets voor..
Dus ga sowieso een andere smid uitproberen hier van stal (sta er pas 2 weken nu en de smid die ik had heb ik pas 4x gehad)

Hippotha

Re: Hoefsmid raakt straal tijdens bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:18

Zelfs de beste smeden overkomt dit. Van Nassau had ook raak gesneden in de straal, paard trok poot ineens weg.
Hij heeft het echter wel in verband gezet.
Twee sagen later eraf en niets meer aan het handje.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:49

Fijn dat jouw smid goed gehandeld heeft hippota :)
Mijn paard staat sinds maandag niet meer op antibiotica en pijnstilling. Helaas blijft zijn hoef wel vaak warm . Zondagavond was de hoef weer gloeiend warm, en heb toen de laatste antibiotica en pijnstilling gegeven. Maandag was de hoef ook warm. Heb dierenarts gebeld om dit te melden en de vraag of ik dan medicatie door moest geven. Dit hoefde niet het moest nu zelf genezen. Als ik het niet vetrouw komt ze kijken maar hij was er niet gevoelig op en de straal was iet wat nat maar geen pus ofzo. Op de vraag waarom de hoef warm is (ik denk dan er is 'iets' aan de hand anders zou het niet warm worden lijkt me? (Maar ik ben leek) heeft ze niet echt op geantwoord. Ze zegt kan van alles zijn en moet zelf genezen. Maar als je niet vertrouwd kan je bellen dan kom ik langs. Moeilijk moeilijk het zit me gewoon niet lekker dat ik niet weet waarom het warm is en wat dat is. Verder heeft hij nooit kreupel erop gelopen en is er niet gevoelig op dus ja.. moeilijk allemaal.. ik hoop echt dat het nu snel wegtrekt want zoals ik zei zit het me niet lekker.
Gisteren was de hoef trouwens zo goed als koud en vanavond weer erg warm aan de helft waar gesneden is, de andere helft klein beetje warm tot koud aan de teen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:52

Ik zou mijn onderbuik gevoel volgen en dus gewoon de DA bellen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:54

En de andere hoeven die zijn dan toch kouder? of vergelijk je niet? :p Gewoon ff een stomme vraag hoor, mijn paarden hun hoeven zijn soms warmer of soms kouder, afhankelijk van het weer, waar ze gestaan hebben en ook afhankelijk per paard :p

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:15

wat ik kan bedenken waardoor de hoef warm is is omdat het lichaam tegen "een ontsteking" aan het vechten is. hoeft niet eens een echte ontsteking te zijn maar doordat het lichaam druk bezig is om de wond te genezen zit er betere doorbloeding waardoor de hoef warmer wordt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:37

Dat dichtbranden verbaasde me al in je ooeningspost, zeker met een ijzer, dit lijkt me niet heel hygiënisch en goed voor ontstekingen.

Zou dan ook zeker die hoef in de gaten houden, wat je zo te lezen ook erg goed doet. Maar niet kreupel toch?

Afwachten en bij twijfel met DA overleggen, veel meer kun je niet op doen. Persoonlijk zou ik wel durven rijden zolang hij/zij goed loopt, dan is beweging vaak alleen maar positief.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:34

renee16 schreef:
Dat dichtbranden verbaasde me al in je ooeningspost, zeker met een ijzer, dit lijkt me niet heel hygiënisch en goed voor ontstekingen.

Er zullen meer bacteriën zitten aan het mes waarmee het is gebeurd, dan met een ijzer van een aantal honderd graden.. :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:56

Dit is bij mijn paard ook wel eend gebeurd. Zelfde verhaal, hoefsmid zei is niet erg en schroeide het dicht.
Hij zei dat hij de straal graag egaal wilde maken zodat vuil niet in de hoef zou blijven hangen. Dit om oa rotstraal te voorkomen. Klonk wel logisch en heb vertrouwen in mn smid. Is 1 keer gebeurd (de eerste keer) en daarna nooit meer

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:18

Zou ook de temperatuur van je paard in de gaten houden, die stijgt meestal ook iets als het begint te ontsteken (Antibiotica kan niet aanslaan natuurlijk, of de kuur kan te kort zijn). Thermometer geeft vaak meer aan dan dat je zelf met je handen voelt.

Beterschap voor je paardje.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:33

tomatenplant schreef:
Dit hoort inderdaad niet. Neemt niet weg dat het toch eens kan gebeuren. Ik neem aan dat de smid verzekerd is? Dit vakt onder het risico van zijn vak, maar dient wel verzekerd te worden. Ik zou hem even bellen om te kijken of hij de dierenartsrekening bij zijn verzekering kan/wil indienen.

Dit. De hoefsmid kan er, zoals de TS zelf zegt, misschien niets aan doen, maar de TS zelf toch al helemaal niet.