Stalbenen, maar wel voldoende beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Stalbenen, maar wel voldoende beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:36

@zsazsa: ik zeg nergens dat ts haar paard mishandeld evenmin dat ze geen paard moet houden. Ik zei alleen dat ík dan geen paard zou houden. Arabesk heeft al helemaal niets gezegt daarover dus dat vind ik helemaal raar dat je zsgt dat arabesk dat heeft beweert. Verder nodig ik je van harte uit om eens te komen kijken ;) kun je zien dat ze hier niet 24/7 in de modder staan en een zeer ruime schuilstal hebben.

@babootje: lees jij een ander topic dan ik? Ts heeft het zelf over stalbenen

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:44

Kinke schreef:
CarolineCF, zolang de paarden van bijvoorbeeld Carl Hester gewoon in de wei staan met soortgenoten, denk ik dat het gemiddelde Bokt 'sport'paard dat ook zeker kan :D

Volledig mee eens.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:45

En excuus als ik te heftig uit de bocht kwam, ik heb het alleen zo enorm te doen met dieren die nooit vrij buiten mogen lopen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 12:23

Zodeju, wat een leven in dit topic!

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de aandacht en de tijd die jullie nemen om hier op te reageren :D
Ook wil ik jullie laten weten dat ik nu serieus het verschil zie tussen stalbenen of olifantsbenen, mooi leermomentje :) .
Ik dacht eerst aan stalbenen, omdat zijn benen in de ochtend gevulder zijn dan na het rijden. De link "stalbenen" was al snel gemaakt. Zonder verder na te denken, heb ik een topic gemaakt voor tips en evt. meedenkende bokkers voor een oplossing hier voor. Gelukkig denkt iedereen hier met me mee!

Even mijn reactie op een aantal bokkers:

[***] schreef:
TS het kan ook zo zijn dat je paard gewoon last heeft van een onschuldig virusje.... Dit in combinatie met wat minder bewegen vanwege de nattigheid in de paddock, kan er ook voor zorgen dat hij wat dikkere benen heeft.

Je kunt even zijn temperatuur in de gaten houden en hem gewoon lekker laten bewegen. Virusje gaat vanzelf weer over.

Dank je wel :) ik vermoed inderdaad dat het ook meer met zijn weerstand te maken heeft, dit in combinatie met de nattigheid van buiten.

Babootje schreef:
Goh, moeilijk is dat lezen toch voor sommigen... -O-
Het paard van TS heeft geen stalbenen; het paard van TS heeft olifantsbenen als gevolg van mok en einschuss. Dat is heel iets anders. Dat is chronisch (de vaten zijn beschadigd). Natuurlijk helpt beweging voor de afvoer van vocht, maar de tijd dat de pony van TS buiten staat zou voldoende moeten zijn. Beter voor hem zou eigenlijk nog zijn dagelijks in de stapmolen, bij voorkeur in de ochtend. Brandnetel is goed voor het afdrijven van vocht. Als het extreem blijft is, zou je ook stalbandages kunnen overwegen.

Dank je wel voor de tip! Helaas hebben wij geen stapmolen. Vanmiddag zal ik er voor gaan zitten om te bekijken wat het beste zou zijn voor mijn topper.
Brandnetel vind ik interessant, die ga ik ook opzoeken :)

Babootje, oo dank je wel voor je heerlijke reactie :D Ik probeer rustig te blijven, maar begrijp soms gewoon niet dat sommige bokkers zo heerlijk "stug" blijven op hun eigen mening.
Iedere situatie is anders, daarom is het belangrijk om te kijken naar een goede oplossing.
En dat is niet 24/7 uur mijn pony buiten. Dan staat hij in de drek, met gevolg dat hij nog meer last kan krijgen van mok. Daarbij ook, daar word mijn pony echt niet gelukkiger van. Ik ben een goede eigenaresse, die ook kijkt naar het gedrag van het beestje. En wie kent mijn pony nou beter dan ikzelf? Geloof mij: hij wordt echt niet gelukkig van 24/7 buiten in de blubs.
Bedankt ook voor je aanvullende info hier over!

Wuis schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Negeer maartje en arabesk maar gewoon. Volgens hun mishandeld elke bokker z'n paard.
Ben toch altijd benieuwd hoe zij hun paarden houden. Bij de meeste plekken waar ik ben geweest waar paarden in de winter 24 uur buiten staan, staan de paarden tot in de knieën in de slijk op kale.

Wat jammer dat je zo denkt terwijl dit juist echt mensen zijn die zich enorm verdiepen in de behoeften van een paard. Ja, ik ben 'tegen' een paard op stal houden, sowieso. Maar ook 24/7 op een weiland of paddock met geen enkele stimulatie tot bewegen zou ik geen paard op willen houden.
Trouwens, heel vaak zijn er goede oplossingen bij de hand die mensen vaak gewoon (nog) niet (hebben) (ge)zien. Zo ken ik iemand die de paarden altijd alleen op het land en in de stal had, maar later ineens tot de gedachte 'hé, waarom zet ik de schuur met betonnen vloer niet gewoon open?' Er liep daar ook nog eens een mooi betonnen looppad heen die voorheen nooit gebruikt werd, maar waar de paarden nu altijd op konden staan als ze wilden. Mooie bijkomstigheid: de hoefsmid hoefde bijna nooit meer te komen omdat de hoeven veel beter afsleten nu de paarden ook zelf op het harde konden lopen.

Ik denk alleen dat de benadering van mensen heel belangrijk is. Dus niet meteen aanvallend, 'jij mishandelt je paard omdat het om 16.00 u al narcbin en gaat', maar zorg dat je een eye opener wordt op een vriendelijke manier. Daar bereik je veel meer mee.

Dan knal ik hem er maar meteen in: ik verdiep me ook enorm in de behoeften van een paard. Alleen kijk ik per paard (en situatie).
Dit is misschien de grootste miscommunicatie tussen bokkers onderling.
Ik dram niet mijn "ideaal beeld" door via een bericht. Of ik brand iets van een ander af.Dit vind ik zo respectloos.
Iedereen houdt zijn paarden anders, maar om dat nou de grond in te stampen...
Ja, ik vind de reactie's van Maartje en Arabesk erg vervelend om te lezen. Het kan door mijn manier van lezen komen, maar ook door hun manier van verwoorden.

Nogmaals: bedankt voor de tijd om dit topic door te lezen, en voor de tijd om te reageren.

Monri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:36

(Ik had al eerder proberen te posten, maar blijkbaar is er wat fout gegaan.. :( )

Mijn paard had ook wat last van een stalbeen (nav een blessure). Ik voer op dit moment Kleefkruid van de paardendrogist. Ik moet zeggen dat ze het er goed op doet. Kleefkruid heeft een ondersteunde werking voor o.a verwerking van afvalstoffen.

Ze heeft ook een poosje een stalbandage voor de nacht gehad. Ik ben van mening als je deze op een goede wijze aanbrengt dat dit geen schade kan toebrengen. Zie het maar als een steunkous bij mensen ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:41

Ik weet niet hoe erg de mok was, maar die van mij heeft vorig jaar heel erg mok gehad en sinds dien ook last van stalbenen. ze had toen ook einschuss. ze kreeg allemaal galletjes na die tijd en de benen waren altijd voller morgens
Het word nu pas minder en de mok is nu 6 maanden weg ongeveer

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:48

jetje wat een aanvallende reacties allemaal TS
typisch bokt weer

ik denk dat jouw paard zich heel gelukkig mag prijzen met zo een baasje en dat van 8 tot 16.00 buiten staan in de winter best goed is voor een pensionstal.

Ik vermoed ook dat het zal liggen aan de combinatie van minder uren buiten en de mok.
Ik zou het even aankijken, en zien of het langer aanhoud of overgaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:22

Maartje1990 schreef:

Ik ga het nog 1 x uitleggen in de hoop dat je het begrijpt.
TS noemt het stalbenen, maar in feite is dat geen goede benaming voor wat de pony van TS heeft.

De oorzaak van stalbenen is de verminderde vocht- en bloedafvoer in de benen door het op rust staan op stal.

In het geval van de pony van TS is er ook sprake van een verminderde vocht- en bloedafvoer in de benen, maar heeft dat een andere oorzaak dan het "op rust staan op stal". Als je de OP goed leest, dan lees je dat de pony einschuss (naar binnen geslagen mok) heeft gehad. Einschuss gaat meestal gepaard met Lympfhangitis (ontsteking van de lymfevaten) en vasculitis (ontsteking van de bloedvaten) Een gevolg daarvan is schade aan lymfe en bloedvaten, waardoor het vocht niet meer goed kan worden afgevoerd.
Omdat de oorzaak niet ligt in onvoldoende beweging door het op stal staan, is de oplossing ook niet "meer bewegen". TS lijkt mij voldoende te doen om haar pony beweging te geven en goed voor hem te zorgen.
24/7 buiten is niet overal de oplossing voor.

Het valt me iedere keer op dat de 24/7 buiten sekte altijd op een vrij agressieve en vervelende manier mensen veroordeelt die hun paard op stal houden. Elk probleem wordt altijd maar aangegrepen om deze leer te prediken. Maar uit dit soort reacties blijkt maar weer eens dat kennis en kunde tekort schieten. Niet ieder dik been is een "stalbeen".
24/7 buiten is niet voor ieder paard goed en ook niet ieder paard is 24/7 buiten een blij paard.
Op basis van diverse onderzoeken is voor de Sectorraad Paarden 4 uur per dag naar buiten en sociaal contact voldoende. Dus als jullie je paard 24/7 buiten wil houden dan, moeten jullie dat vooral doen. Maar ga geen mensen neerzetten als "slechte eigenaren" die dat niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:47

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik ga het nog 1 x uitleggen in de hoop dat je het begrijpt.
TS noemt het stalbenen, maar in feite is dat geen goede benaming voor wat de pony van TS heeft.

De oorzaak van stalbenen is de verminderde vocht- en bloedafvoer in de benen door het op rust staan op stal.

In het geval van de pony van TS is er ook sprake van een verminderde vocht- en bloedafvoer in de benen, maar heeft dat een andere oorzaak dan het "op rust staan op stal". Als je de OP goed leest, dan lees je dat de pony einschuss (naar binnen geslagen mok) heeft gehad. Einschuss gaat meestal gepaard met Lympfhangitis (ontsteking van de lymfevaten) en vasculitis (ontsteking van de bloedvaten) Een gevolg daarvan is schade aan lymfe en bloedvaten, waardoor het vocht niet meer goed kan worden afgevoerd.
Omdat de oorzaak niet ligt in onvoldoende beweging door het op stal staan, is de oplossing ook niet "meer bewegen". TS lijkt mij voldoende te doen om haar pony beweging te geven en goed voor hem te zorgen.
24/7 buiten is niet overal de oplossing voor.

Het valt me iedere keer op dat de 24/7 buiten sekte altijd op een vrij agressieve en vervelende manier mensen veroordeelt die hun paard op stal houden. Elk probleem wordt altijd maar aangegrepen om deze leer te prediken. Maar uit dit soort reacties blijkt maar weer eens dat kennis en kunde tekort schieten. Niet ieder dik been is een "stalbeen".
24/7 buiten is niet voor ieder paard goed en ook niet ieder paard is 24/7 buiten een blij paard.
Op basis van diverse onderzoeken is voor de Sectorraad Paarden 4 uur per dag naar buiten en sociaal contact voldoende. Dus als jullie je paard 24/7 buiten wil houden dan, moeten jullie dat vooral doen. Maar ga geen mensen neerzetten als "slechte eigenaren" die dat niet doen.

Mooie post!

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:11

Nogmaals bij mijn merrie die hetzelfde heeft als de pony van TS helpt beweging op de wei wel. Ik zeg niet dat ze er 24 uur op moeten staan, maar lopen helpt nu eenmaal. En niet stilstaan in een paddock.
Nogmaals mijn tip om het ruwvoer op verschillende hoopjes te leggen in de paddock zodat de pony meer gaat bewegen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:43

Babootje schreef:
evelien11 schreef:
Ik vind dat je paardje qua beweging voldoende doet om geen stalbenen te krijgen. Mok krijgen ze ook als de weerstand wat lager is.

Wederom lijkt lezen erg moeilijk te zijn. De dikke benen komen door beschadigde bloed- en lymfevaten als gevolg van de eischuss die het paard heeft gehad. Daar is dus niet zoveel meer aan te doen, omdat je dan spreekt van een chronische situatie. Natuurlijk is bewegen belangrijk, maar meer bewegen dan ie al doet is dus niet de oplossing. Want de oorzaak is niet een gebrek aan beweging.

Heel bijzondere reactie...
Er staat niets over eischuss in de openingspost. Jij bent toch niet de TS? Dus waar je conclusie slecht lezen op slaat ? Het is toch haar vraag en niet jouw topic? Ik schrijf ook niet dat hij meer moet bewegen, niet goed gelezen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:29

Toch helpt dat wel echt bewegen. Bij die van mij in elk geval wel. Als dat niet mogelijk is kijk dan eens naar equicrown steunkousen voor paarden. Daar ondersteun ik mijn paard ook mee nu zij een peesblessure heeft en nu wel in een klein afgezet paddockje moet blijven

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:54

Los van wat ik vind heb ik hier nergens gezegt dat ts haar paard 24/7 buiten moet zetten, alleen dat ze haar paard méér buiten moeten zetten aangezien ts het zelf over stal benen had leek me dat de oplossing voor dat probleem. Dat is alles waar mijn antwoord over ging. Arabesk heeft verder ook nergens onvriendelijk gepost alleen dat in een paddock weinig bewogen wordt en zij wordt (ook) meteen compleet onterrecht aangevallen hier. Erg bijzonder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:56

Hoe je het ook wendt of keert, beweging is de sleutel tot de oplossing.
Een simpele manier om dat te bereiken is door je paard uit te nodigen om te bewegen in de paddock (en ja, natuurlijk heb jij daar wat over te zeggen, jij kiest immers de pensionstal, in overleg met de eigenaren is vaak best wat te regelen!).
Een geestdodende manier is door je paard in de stapmolen te zetten.
Een arbeidsintensieve manier is om je paard dagelijks aan het werk te zetten.

De keuze is aan jou.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:01

Babootje schreef:
Als je de OP goed leest, dan lees je dat de pony einschuss (naar binnen geslagen mok) heeft gehad. Einschuss gaat meestal gepaard met Lympfhangitis (ontsteking van de lymfevaten) en vasculitis (ontsteking van de bloedvaten) Een gevolg daarvan is schade aan lymfe en bloedvaten, waardoor het vocht niet meer goed kan worden afgevoerd.

Jouw redenering vind ik, op z'n zachtst gezegd, bijzonder.
De zwelling neemt af bij beweging, dat staat ook in de openingspost. Dus hoezo is de oplossing dan niet 'meer bewegen'?

Om het even terug te brengen naar mijn eigen paard.... die heeft een jaar of 8 geleden ook naar binnen geslagen mok gehad. Maar in tegenstelling tot wat jij beweert, heeft hij geen permanente beschadiging aan lymfe en bloedvaten en is hij totáál niet gevoelig gebleven voor mok :n
In de eerste periode was hij inderdaad meer vatbaar voor stalbenen. En bij periodes nog steeds. Maar zeker niet meer dan een gemiddeld paard, aldus de DA.
Maar uiteindelijk lost dat altijd op met bewegen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:48

_Zsazsa_ schreef:
Ik doelde op 2 personen die hun mening op een vervelende manier opdringen en zeggen dat TS dan maar geen paard moet houden.
Hoe doe jij dat dan als er paarden niet bij elkaar kunnen? Is daar dan nog zo'n ruimte voor? Ik snap jou wel maar het is niet echt realiseerbaar in Nederland voor de meeste. Bovendien wil ik mijn paard echt geen 12 uur op zand hebben staan ivm zand eten.

Ik kan het opdelen in 2 stukken en dezelfde faciliteiten bieden. En als je onbeperkt ruwvoer aanbied in een slowfeeder met nog wat stro voor de knabbel heb je echt heel weinig kans op zand eten.
Overigens ben ik het je eens dat het niet van vandaag op morgen mogelijk is voor alle paarden. Maar van mij mogen wel meer mensen er bij stilstaan dat veel uren stil staan niet perse goed is.m

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:37

Ik denk niet dat meer bewegen hier de lange termijn oplossing is. Dat is de werkelijke oorzaak aanpakken. Gezien hij eerder in gelijkwaardige omstandigheden geen probleem had, is er nu dus iets wat de gevulde benen veroorzaakt, naweeën van de mok, voeding, virus enz. Behandelend gezien is meer beweging een oplossing, maar net zo goed een lapmiddel als inbandageren zolang de onderliggende oorzaak niet wordt opgelost. De benen krijgen niet meer de kans zich te vullen en dat is fijn, maar betekend niet dat de oorzaak opgelost is.

Neemt niet weg dat ik voor veel vrij beweging ben, maar als de benen na een training nog niet goed afgezakt zijn (niet de benen natuurlijk maar het vocht :+ ) dan zal 2-4u extra buiten scharrelen ook niet de oplossing zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:57

pol013 schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik doelde op 2 personen die hun mening op een vervelende manier opdringen en zeggen dat TS dan maar geen paard moet houden.
Hoe doe jij dat dan als er paarden niet bij elkaar kunnen? Is daar dan nog zo'n ruimte voor? Ik snap jou wel maar het is niet echt realiseerbaar in Nederland voor de meeste. Bovendien wil ik mijn paard echt geen 12 uur op zand hebben staan ivm zand eten.

Ik kan het opdelen in 2 stukken en dezelfde faciliteiten bieden. En als je onbeperkt ruwvoer aanbied in een slowfeeder met nog wat stro voor de knabbel heb je echt heel weinig kans op zand eten.
Overigens ben ik het je eens dat het niet van vandaag op morgen mogelijk is voor alle paarden. Maar van mij mogen wel meer mensen er bij stilstaan dat veel uren stil staan niet perse goed is.m

Klopt, maar of je nu buiten voert in een slowfeeder of op stal, hij staat bij allebei dus stil. Heb je dus nog niet de beweging waar het hier nu over gaat. Zand eten gebeurd dan ook weer vaak als ze de gevallen plukken van de grond eten zodra je feeder leeg is. Hoe je het ook wend of keert. Een 100% natuurlijke habitat kunnen we toch niet namaken. Ik werk al zo lang op grote stallen waar paarden zoveel ritme regelmaat en beweging hebben, en ja die staan op stal snachts. Maar een paard wat flink in de sport loopt krijgt sowieso 10x zoveel beweging als een paard dat 24/7 buiten loopt. Anders, dat wel. Maar ik vind niet dat dat dan perse per definitie slecht of ongezond is. Heb juist het idee dat er veel consequenter en professioneler naar de voedingsbehoefte word gekeken. Ik heb nooit paarden met stalgebreken, gezondheidsproblemen of noem maar op.
Maargoed eindeloze offtopic discussie.
TS heb je er ooit een veearts naar laten kijken?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:12

Klopt, maar of je nu buiten voert in een slowfeeder of op stal, hij staat bij allebei dus stil. Heb je dus nog niet de beweging waar het hier nu over gaat. Zand eten gebeurd dan ook weer vaak als ze de gevallen plukken van de grond eten zodra je feeder leeg is. Hoe je het ook wend of keert. Een 100% natuurlijke habitat kunnen we toch niet namaken. Ik werk al zo lang op grote stallen waar paarden zoveel ritme regelmaat en beweging hebben, en ja die staan op stal snachts. Maar een paard wat flink in de sport loopt krijgt sowieso 10x zoveel beweging als een paard dat 24/7 buiten loopt. Anders, dat wel. Maar ik vind niet dat dat dan perse per definitie slecht of ongezond is. Heb juist het idee dat er veel consequenter en professioneler naar de voedingsbehoefte word gekeken. Ik heb nooit paarden met stalgebreken, gezondheidsproblemen of noem maar op.
Maargoed eindeloze offtopic discussie.
TS heb je er ooit een veearts naar laten kijken?[/quote]

het is wel offtopic maar ik wil nog wel even antwoorden. Ik kan aan een net gesleepte paddock zien
hoeveel ze nog lopen in de nacht. En dat is nog een aardig gebanjer. Als ze onbeperkt ruwvoer hebben gaan ze regelmatig wat anders doen. Zand krijgen ze niet binnen als je slowfeeder op de stenen staan onder een afdak waar dagelijks geveegd wordt.
En in mijn geval lopen ze 'in de sport' én 24/7 buiten. En 24/7 sluit ook niet uit dat je heel bewust met je voeding bezig kunt zijn. Ze staan hier 2 keer per dag apart van elkaar om gericht bij te voeren.

Wat ik bedoel: er wordt hee veel in problemen gedacht. Wat als je nu eens in oplossingen denkt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:21

Maar waarom moeten die oplossingen dan liggen in het 24/7 buiten, terwijl we met zn allen weten dat dat niet per se noodzakelijk is. Ik heb soms het idee dat het in ons hoofd zit dat het zo zou moeten, terwijl ik ook paarden zie die het op stal ook prima doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:36

Ik zou eens contact opnemen met de dierenarts. Dit lijkt me inderdaad naar binnen geslagen mok. Gelukkig niet zo erg als zou kunnen, want bewegen helpt blijkbaar nog. Dat is bij heftige einschuss niet meer het geval.

Ik zou dus 2 dingen aanpakken:
1. de oorzaak --> mok. Kuurtje curemok, goede zalf (van de dierenarts), mokthee, er is van alles op de markt. Verder zou je eens kunnen kijken naar een masseur die ook verstand heeft van lymfedrainage.
2. meer bewegen. Hoe krijgt hij nu zijn hooi (wel gaan voor hooi ipv kuil)? Is het mogelijk om 3 of 4 netten op te hangen en zijn water weer op een andere plaats te zetten? Zo moet hij namelijk wel wat meer lopen dan wanneer hij op 1 plek eten en drinken krijgt. Voor het zand kun je 1x per week gekookte lijnzaad of chizaad geven. De mijne krijgt al 5 jaar hooi van de grond en heeft nog nooit koliek gehad.
Is er een stapmolen? Ik ben geen fan van een stapmolen. Maar als je hem er een half uurtje voor hij in de paddock gaat in kan zetten, half uurtje verplicht stappen en dan de paddock in, dan slinken zijn benen ook.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:52

Niet hele topic gelezen
Maar ken het een beetje van mijn paard. Had ook soort van stalbenen terwijl ze in het land stond. Naar beweging werd het minder maar dan moest je behoorlijk bewegen.
het was gewoon raar, 24/7 buiten en toch stalbenen.
Gekeken naar wat we veranderd hebben met haar, eigenlijk helemaal niets alleen kreeg ze een ander soort krachtvoer.
Toch deze ma eens laten staan om te kijken of het daar aan lag. Leek raar omdat ze er al een tijdje op stond!
Maar de rare dingen zijn de wereld nog niet uit! Ze bleek toch allergies te zijn voor het nieuwe krachtvoer.. Nu ze niet hier meer op staat heeft ze eigenlijk geen dikke benen meer! Zelfs niet als ze wel op stal heeft gestaan!

Maar de discussie wat beter is voor het paard, stal of weidegang of paddock zal altijd blijven bestaan. Kijk naar wat je paard nodig heeft en reageer daarop! Soms is alleen weidegang niet de oplossing. Zorg in ieder geval dat het paard beweging krijgt en laat dit niet alleen bijv trainen zijn wat x uurtje duurt, maar wissel lekker af!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:59

Babootje schreef:
Maar waarom moeten die oplossingen dan liggen in het 24/7 buiten, terwijl we met zn allen weten dat dat niet per se noodzakelijk is. Ik heb soms het idee dat het in ons hoofd zit dat het zo zou moeten, terwijl ik ook paarden zie die het op stal ook prima doen.

Dat hoeft voor mij niet hoor. Heb gelijk in mijn eerste post al gezegd dat mijn paard heel gezond 17 is geworden zonder 24/7. Ik ervaar alleen wel nog wat voordelen van nog meer buiten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:08

sorry dat ik zo laat reageer :)
Maar de dierenarts was een van de eerste mensen die ik direct om hulp en advies heb gevraagd :) .
Echter gaf zij aan om het even aan te kijken omdat de dikke benen in combinatie met mok was.
Vanwege Athos zijn lagere weerstand (onopgemerkt, kwam tot uiting door de mok) heeft hij momenteel nog wat dikkere achterbenen.
Hij heeft geen verhoging gehad, geen warme of gevoelige benen, zijn mest was goed, zijn hele omgang was normaal dus geen tekenen voor meer onderzoeken.
Echter ben ik een denker, of zelfs piekeraar, en wil graag weten hoe het kan komen.
Vandaar dit topic.

En ik heb goed nieuws: Zijn benen zagen er vanmorgen een stuk beter uit!!!
Hij reageert goed op zijn ruwvoer (daar wordt nu streng naar gekeken) en is gewoon heel blij.

Ik wil iedereen bedanken voor de goed bedoelde berichten en adviezen.
(ik heb weer een hoop bij geleerd ;) )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:11

Als het een weerstandskwestie is kan je hem daarin ook wat ondersteunen. Bv met phytonic druppels.
Mijn merrie krijgt ook mok bij weerstandsvermindering. Als ik het zo lees kan het idd heel goed een nasleep van de mok zijn. Beweging is toch echt de genezer wat dat betreft, maar er zijn ook mensen die brandnetels voeren in zulke situaties. Zelf heb ik ooit eens kastanjegel ofzo gekocht, schijnt ook goed te zijn tegen/bij stalbenen. Maar dat gebruik ik zelf niet zoveel meer.

Mijn merrie - overigens ook niet zo'n beste weerstand - heeft ook snel stalbenen. Daar hoeft ze overgins niet voor op stal te komen, in de paddock is dat ook het geval. Ja, gebrek aan kilometers maken, maar bij natte bende zijn ze sneller aanwezig, dus dat kan ook heel goed meespelen.

Te rijk voeren helpt idd niet zoals als het goed is al eerder is genoemd. Ik geef mijn merrie graszaadhooi - mede om die reden.