Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:00

Eerlijk? Ik denkt dat je je heel goed moet gaan afvragen hoe ver je nog wilt gaan.... Hij loopt al heel lang zo dus met rust gaat het niet over, je dierenarts kan niet veel meer doen en er is geen geld om naar een kliniek te gaan of verder onderzoek te doen.Maar als buitenstaander is dat heel makkelijk praten, als het je eigen dier is is zo een beslissing enorm moeilijk. Zelf zou ik wel gaan voor verder onderzoek, je wilt lijkt mij toch weten wat het is voordat je een beslissing over hem kunt nemen.

Maar zelf denkt ik niet dat je hem zo nog een jaar kunt laten lopen, misschien heeft hij geen pijn maar ongemak zeker wel.

MarjanB

Re: Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:03

Ik zou me richten op de rug/bekken en een osteo laten komen... lijkt er eerder op dat ie een glijder gemaakt heeft en iets beschadigd dan wat met zn spieren. Als je geen geld hebt zou ik het meest humane kiezen... ook al vind je dat zelf lastig.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:08

MarjanB schreef:
Ik zou me richten op de rug/bekken en een osteo laten komen... lijkt er eerder op dat ie een glijder gemaakt heeft en iets beschadigd dan wat met zn spieren. Als je geen geld hebt zou ik het meest humane kiezen... ook al vind je dat zelf lastig.

Hij is vóór minimaal net zo kreupel als achter; er is meer aan de hand dan een osteo kan zien/oplossen.

TS; als je zekerheid wilt, dan is er maar 1 optie en dat is opladen en naar de kliniek gaan. Dan ben je op een plek waar ze alle middelen hebben om hem helemaal binnenstebuiten te keren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:12

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:15

Staat hij ondertussen al op fikse pijnstilling? Zou ik wel doen..
Hem elke dag maar zo in deze staat zonder medicatie laten staan vind ik erg sneu.
Ik zou willen weten of hij dan iets prettiger in z'n vel zit.

Daarnaast echt kiezen voor een arts. Spierbiopt lijkt mij niet te hoofdprijs kosten?

En daarnaast.. Je zou als noodkreet ook eens wat osteopaat-artsen kunnen mailen waarin je deze filmpjes laat zien. Ik zou echt altijd voor een osteopaat kiezen die ook dierenarts is. Om te voorkomen dat je koekenbakkers aan je pony krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:48

De assistente van mijn dierenarts is bezig met de opleiding tot osteophatie, mijn dierenarts gaat met haar in overleg of zij wat kan doen of anders iemand kan aanraden. Ik heb zelf nog nooit een osteophaat bij mijn paarden gehad (alleen een sport-masseuse) dus ga graag op ervaringen en aanraders van anderen af wat dat betreft, en een dierenarts heeft vaak wel connecties. Mocht zij het willen doen dan is de lijn naar mijn eigen DA natuurlijk erg kort wat ik persoonlijk wel erg prettig vind.

Pony staat op dit moment niet op pijnstillers, hij doet het namelijk naar omstandigheden hartstikke goed, en ik wil niet dat hij over zijn eigen grenzen heen gaat en daardoor alleen maar slechter wordt. Ik moet nog een nieuw filmpje van hem maken, dat zal dit weekend moeten lukken.

Ik laat hem ook echt niet onbehandeld rondlopen, ik heb nauw contact met mijn DA en doe alles wat in mijn macht ligt om hem te helpen. Helaas heb ik geen geldboompje in de tuin, dus kan ik niet alles tegelijk uitproberen en laten onderzoeken. Pony is nog te goed om te laten gaan (ook die optie is uiteraard al besproken met de DA) dus dat is voorlopig nog niet van toepassing..

Nu gebleken is dat de vitamines en mineralen wel degelijk zichtbaar verbetering brengen, maar de pony toch nog kreupel blijft, is het dus tijd om aan een volgende stap te denken. Echter weet ik niet wat de meest handige volgorde van volgende stap nemen is, vandaar dat ik jullie vraag om mee te denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:57

Ik denk dat het aan referentie kader ligt.
Een pony die altijd kreupel is, heeft altijd pijn.
Voor mij was dat genoeg reden om mijn paard te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:02

Bij deze een filmpje van vandaag;

Wat vinden jullie?

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:06

Zie geen kreupel dier op dit filmpje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:09

Hij houdt zich in het kruis volledig vast.
Maar hij kreupelt minder duidelijk (of beide kanten even veel).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-01-16 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:10

Meen je dat suggie?
Ik vind m echt extreem kort lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:13

Extreem kort zijn we al gepasseerd, dit is wel aanzienlijk ruimer dan de vorige filmpjes.. Maar ik weet niet zo goed welke vervolgstap ik nu moetvondernemen, het de kliniek nog niet weer te pakken gehad helaas. Heb dit filmpje ook naar mn eigen dierenarts gestuurd kijken wat zij er van vind..

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:06

Hij loopt idd wat kort,maar hij loopt dan ook op asfalt in een kleine volte. Dat kan ook de reden zijn van het korte lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:45

Zie je niet dat hij het kruis/onderrug vast zet? Iedere keer als hij net na een overgang wel even ontspant maakt hij dan ook een takt fout/kreupele pas.
Maar zachte bodem is waarschijnlijk beter te zien.
Als het spieren en pees problemen zijn loopt een paard slechter op zachte bodem, bij botproblemen op harde bodem.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:54

Sizzle schreef:
Zie je niet dat hij het kruis/onderrug vast zet? Iedere keer als hij net na een overgang wel even ontspant maakt hij dan ook een takt fout/kreupele pas.
Maar zachte bodem is waarschijnlijk beter te zien.
Als het spieren en pees problemen zijn loopt een paard slechter op zachte bodem, bij botproblemen op harde bodem.

Die rug kan ook heel goed secundair zijn, natuurlijk. Als je maar genoeg pijn in je voeten hebt, ga je strak lopen en gaat de rest van je lijf ook zeer doen.
Andersom kan rugpijn natuurlijk ook kreupelheid veroorzaken.

Maar nogmaals, ik geloof niet dat iemand mijn posts leest, hij is vóór ook kreupel. Dus als het vanuit de rug zou komen, is daar niet direct een verklaring voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:57

Ik denk eerder aan een systemisch probleem (wat een toestand van algemene ellende geeft) wat TS eigenlijk ook al vanaf het begin denkt.
In iedergeval niet iets wat je met een fototje gaat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:53

Bij deze een filmpje in de bak;

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:58

Oei, dat doet me plaatsvervangend pijn.
Ook al is het een kleine verbetering met enkele maanden terug.
Als ik heel eerlijk ben weer ik niet of je zonder perspectief daar nou echt lang mee door zou moeten gaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:34

Wow...echt om te huilen dit |(

wat loopt deze pony slecht,misschien wel iets beter dan in het het begin maar ik voel gewoon de pijn as ik naar de filmpjes kijk...

pony is helemaal verkrampt, ben nog verbaasd dat hij nog zo hard wil draven
en dat dit al een jaar zo is.....

hoe was hij vroeger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:36

Het is altijd al een pony geweest die snelle pasjes maakt, onmogelijk voor kindjes om goed te leren lichtrijden op hem haha, eenmaal op een grotere pony kunnen ze plots zonder gehobbel blijven staan en voelen ze het zweefmoment :+ Het is dan ook maar een kleine pony (90 cm stokmaat)..
Maar hoe hij vroeger liep kan ik me zo niet meer voor de geest halen, kan helaas ook geen filmpjes hiervan vinden.. Enkel een enkeling bij anderen op hun FB, afgeschermd voor niet-vrienden, en ik weet niet hoe ik zo'n filmpje van facebook kan delen..?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-16 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:38

Is hij dan niet gewoon altijd al niet helemaal goed geweest maar nooit zo sterk dat het opviel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:44

Het is nooit een actieve sport-pony geweest, maar ook nu hij niks moet/ doet valt het toch wel op dat hij niet goed loopt. Hij had wel een tijdje terug iets met zn kruisspieren of pezen in zn achterhand wist de sport-masseuse mij te vertellen. Hij kan namelijk gekruist gaan staan met zn achterbenen, (dus de linker over de rechter zetten), en doet dat ook best regelmatig in zn stal/ in de wei. Was niks om me zorgen over te maken, dus dat heb ik ook niet gedaan. Wat het precies was weet ik niet meer..

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:47

Een paard wat regelmatig zijn benen kruist, is vaak atactisch.

Mar_Kos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:03

Respect voor jouw doorzettingsvermogen. Laat de sceptici maar kletsen, luister vooral goed naar de pony en jouw instinct. Die tip van Mac om haren te trekken en op te sturen naar America zou ik, als ik jou was, zeker doen. Werd mij ook aangeraden toen het vermoeden bij mijn chronisch HB paard die kant op ging door mijn hoefsmid, die het tot nu toe altijd juist heeft. En nog een tip: zorg voor een stabiele partij, getest hooi om de HB geen kans meer te geven en geef een balancer op maat erbij, zodat er geen ziektebeeld door tekorten of juist overschot kan ontstaan. Heel veel sterkte en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:10

Donderdag komt de osteo-phaat bij Sedje kijken, hopen dat die wat meer duidelijkheid kan verschaffen.. (Ik ben nog geheel onbekend met osteophatie bij paarden)