Kreupelheid uit schouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:23

geerke schreef:
vind de filmpjes meevallen...had iets veel ergers in mijn hoofd.
Ze loopt kort/stijf en maakt inderdaad haar pas niet af.
Maar ik heb paarden wel eens slechter zien lopen dan dit.
Zou er iets bekneld kunnen zitten in haar schouder?Ook omdat het beeld zo wisselend is schrijf je...ene keer stokkreupel en de andere keer rad.

Ik denk aan extreme stijfheid, aangezien hij kreupel is als ik hem de box uit haal, en even loop het dus zo is als op de filmpjes.. Heb hem sinds vandaag op selenium dus ben benieuwd of dit ook wat uithaalt.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:34

femke_harley schreef:
Duidelijk! Kon het eventjes niet meer volgen, vandaar mijn vraag. Ik heb zelf ook het idee dat het een spierenkwestie is. Als ik denk aan hoe mijn paard afgelopen zomer liep. Ik ben ook zeker benieuwd naar de foto's of ik daar overeenkomsten aan kan zien.

Fijn, dat jullie actie ondernemen. Ik weet hoe moeilijk het is om een diagnose te vinden. In februari dit jaar ben ik ook naar huis gestuurd met ja er zit iets, maar wat weten we niet. Andere arts erbij op de foto, scan etc. gemaakt blijkt ze een blessure te hebben aan de banden van de kogel. Terwijl de eerste DA echt zei dat het niet uit dat been kwam en zeker niet dat gebied. :+

Het rare beentje, ik heb het idee dat hij hem zo verzet om geen pijn te voelen.
Afbeelding

Rechtersschouder
Afbeelding

Linkerschouder ( had de foto misschien iets hoger moeten maken.. :7 )
Afbeelding

Zijn bouw, heeft misschien ook nut.
Afbeelding

Mloui

Re: Kreupelheid uit schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:49

Voor de volledigheid zou je ook nog een foto vanaf recht van voren moeten nemen en een van boven de schoft naar beneden. Zo kunnen we zien of er daadwerkelijk atrofie is van de schouderspier. Er zijn verschillende aandoeningen van de bicepspees die dit beeld kunnen veroorzaken, en dit hoeft lang niet altijd even duidelijk te zijn. Bijvoorbeeld een ontsteking van de pees of een verplaatsing van de pees. Röntgenfoto's kunnen eventueel iets verduidelijking geven, maar echo zegt waarschijnlijk meer. Daarnaast sluit ik niet uit dat dit paard primair pijn in de ondervoet heeft en een schouder pijn secundair is. Onderzoek van de schouder is heel erg lastig door de hoeveelheid spieren rondom het gewricht, en dog gewricht uitverdoven is zeker niet iets war elke dierenarts kan.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:55

Ik heb ook een filmpje op m'n telefoon dat een vriendin van me hem bitloos rijd, dit was 27 okt. In deze periode was hij al een tijd niet kreupel geweest. Zal hem zo uploaden.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 13:29

Ik vind nog wat oude foto's van Lodi terug op mijn computer en ik zie hier geen scheef voetje.. Kan dit zo scheef groeien??

Edit; foto

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:35

Ik vind ook dat ze erg steil op haar hoeven staat, zowel voor als achter.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:24

Marlenepony schreef:
Ik vind nog wat oude foto's van Lodi terug op mijn computer en ik zie hier geen scheef voetje.. Kan dit zo scheef groeien??

Edit; foto

[ Afbeelding ]

Zoals ik al eerder aangaf; door compensatie kan alles scheef worden/lijken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:32

Rindin schreef:
Als ik het filmpje zo zie, denk ik ook dat het uit de schouder komt. Helaas kun je die niet goed op de foto zetten. Maar ik zou de pezen en spieren aan de voorzijde van de schouder wel nader willen onderzoeken.

Kan wel, en daarvoor kun je terecht bij de Lingehoeve. Ze kunnen daar dan alles zien wat er aan scheelt. Is ook bij mijn paard gebeurd, via een scintigrafie kunnen ze alles zien.

TS, klinkt niet goed en als de hoef daardoor vervormd raakt door compensatie van pijn/ ongemak zoveel mogelijk ontzien/ vermijden, dan zegt dat heel veel hoor en dat is dat jouw paard er last en pijn van heeft. Ik zou maar niet te lang meer gaan aanmodderen, daar doe je jouw paard geen plezier mee, eerst maar eens goed laten onderzoeken zodat je weet wat er aan mankeert.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:31

Ragdollcat schreef:
Rindin schreef:
Als ik het filmpje zo zie, denk ik ook dat het uit de schouder komt. Helaas kun je die niet goed op de foto zetten. Maar ik zou de pezen en spieren aan de voorzijde van de schouder wel nader willen onderzoeken.

Kan wel, en daarvoor kun je terecht bij de Lingehoeve. Ze kunnen daar dan alles zien wat er aan scheelt. Is ook bij mijn paard gebeurd, via een scintigrafie kunnen ze alles zien.

TS, klinkt niet goed en als de hoef daardoor vervormd raakt door compensatie van pijn/ ongemak zoveel mogelijk ontzien/ vermijden, dan zegt dat heel veel hoor en dat is dat jouw paard er last en pijn van heeft. Ik zou maar niet te lang meer gaan aanmodderen, daar doe je jouw paard geen plezier mee, eerst maar eens goed laten onderzoeken zodat je weet wat er aan mankeert.

We gaan 4 december naar Albert van Es :) en wat is een scintigrafie?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:47

wat het is is natuurlijk door ons van achter onze pc zomaar niet te zeggen.
Maar het lijkt me zeer zeker vrij ernstig, en de kans dat zoiets weer goed zou komen is bijna onbestaande.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:51

aeolusnr1 schreef:
Maar het lijkt me zeer zeker vrij ernstig, en de kans dat zoiets weer goed zou komen is bijna onbestaande.

Dat kan inderdaad en zoiets wil ik eigenlijk ook echt niet horen, maar zoals ik al heb gezegd is hij op de een op andere dag zomaar weer goed en zie je niks aan hem, we wachten 4 dec af en dan horen jullie het wel :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:02

aeolusnr1 schreef:

Je kunt niet zeggen wat het is, maar wel dat het ernstig is een waarschijnlijk nooit meer over gaat?!

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:05

Rindin schreef:
aeolusnr1 schreef:

Je kunt niet zeggen wat het is, maar wel dat het ernstig is een waarschijnlijk nooit meer over gaat?!

Van zulke reacties wordt ik dus echt heel bang, maar die kans blijft er natuurlijk wel..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:15

Ja, dat is het gevaar van zulke reacties. Niemand kan via de pc in dat paard kijken, dus niemand kan een diagnose of prognose geven.
Gewoon je bezoek aan v. Es afwachten en dan naar eens verder zien.
Als je paard bij v. Es niet duidelijk symptomen laat zien, laat hem dan je filmpjes even zien van dat ie het wel doet

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:16

Rindin schreef:
Ja, dat is het gevaar van zulke reacties. Niemand kan via de pc in dat paard kijken, dus niemand kan een diagnose of prognose geven.
Gewoon je bezoek aan v. Es afwachten en dan naar eens verder zien.
Als je paard bij v. Es niet duidelijk symptomen laat zien, laat hem dan je filmpjes even zien van dat ie het wel doet

Zal ik zeker doen! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:19

Ik ben zelf geen dierenarts en heb het dier niet echt levend kunnen bekijken en kan dus enkel afgaan op wat hier al beschreven werd door Ts.
Alles is een beetje vaag verteld en dus ook onduidelijk, maar je ziet wel duidelijk dat het been niet gestrekt staat en dat is op zich toch al een redelijk ernstig probleem.
De hoefstand die iets naar binnen staat dat zie je ook, maar is op zich niet echt heel erg.
Het paard blijkt niet enkel nu mank te staan maar is toch reeds een hele tijd dat dit zo op en af erger en net iets minder en dan weer meer en af en toe even weer goed , maar na een spurtje is het weer prijs en weer mank, .....
Ik werk professioneel met paarden, en zie vaker probleemsituaties, maar zie ook heel vaak hopeloze gevallen, dit klinkt niet leuk, en de meeste mensen willen zoiets niet horen, en willen voor hun paard waar ze van houden blijven zorgen, dit is een mooie en lieve gedachte maar .....
Maar dierengeneeskunde en dan vooral paardengeneeskunde staat nog op een heel laag pitje, behandelingen zijn vrij duur, kansen op herstel zijn beperkt en de kosten van de behandelingen zijn vaak een veelvoud van de aankoopprijs van een gezond paard..
Ik weet dat ik met dit zeker niet als sympathiek zal overkomen, maar wens het gewoon toch te vermelden, het is minstens toch belangrijk er even over na te denken.
wat je ook zou beslissen, wat jij beslist is de goede beslissing, maar hou rekening met de kosten die er aan vast zitten.

Rindin schreef:
aeolusnr1 schreef:

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:24

Ook al zou het allemaal kunnen dat het niet best is met dit paard, dan nog kun je daar niks over zeggen zonder het paard onderzocht te hebben.
Het is prachtig dat jij met paarden werkt, maar dat betekent niet dat je de wijsheid in pacht hebt. Je kunt gewoon niet aankomen met prognoses als je het paard nog niet eens gezien hebt. Gewoon niet doen, want je maakt TS alleen maar bang

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:27

Kijk eens op de site van Equicare-plus. Daar hebben ze mij met mijn paard die een blokkade in de schouder had, daardoor ging compenseren, kreupel ging, ging steigeren en bokken, continue blokkades had.... etc weer op de rit gekregen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:38

Ben het niet met je eens Aeolus1. Ik heb toch redelijk hopeloos uitziende gevallen toch weer helemaal goed zien komen.
Eerst maar eens een diagnose. Van daaruit kun je altijd nog besluiten om wel of niet te behandelen afhankelijk van de prognose.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:00

Over het algemeen geldt wel; hoe langer een blessure bestaat, hoe minder kans op volledig herstel. Zeker als er tgv van langdurige overbelasting/ontlasting al conformatie veranderingen zijn ontstaan.

Nogmaals, ga met dit paard naar een goede kliniek en laat een gedegen kreupelheidsonderzoek doen. Dwz; inclusief uitverdoven en aanvullend rx en echografie. Scintigrafie is een mooi extraatje maar leidt niet tot diagnoses. Wel geeft dit een goede indicatie waar je moet gaan zoeken en hierdoor kan het waardevol zijn wanneer je met uitverdoven geen resultaat bereikt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:05

TS, jouw vraag over wat dat is, ga maar googlen bij de Lingehoeve, kun je zelf lezen hoe en wat.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:41

Heb je niet gewoon een smid die je paard stukje bij beetje scheef heeft gezet?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:46

hoogendroog schreef:
Heb je niet gewoon een smid die je paard stukje bij beetje scheef heeft gezet?

Hoefsmid weet van zijn kwaal af, dus dit is het niet.

Update: Lodi zit nu een week aan de selenium en doet het hier goed op! Hij is al +- 4 dagen niet meer kreupel, en zelfs als ik hem sochtends vroeg uit de stal haal loopt hij geen 1 pas onregelmatig.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:28

Iedere smid heeft ook een afwijking qua bekappen, dus zo raar is het niet gedacht. Voorts staat je paard op de "oude" foto beduidend minder scheef. Je zult de eerste niet zijn, waarbij een smid het paard onbedoeld steeds schever maakt. Maar desalniettemin hoop ik dat je wat vindt en dat het dier weer beter wordt!

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:22

Even een updateje van Lodi:
Heb hem inmiddels al ongeveer anderhalve week niet kreupel staan, en heb een filmpje laten maken van hem onder t zadel, zo kunnen jullie zijn gang zien,volgensmij en volgens iedereen verder bij mij op stal loopt hij gewoon rad. PS: Filmpje staat hier om zijn gang, en niet om mijn rijstijl en houding. :)

https://www.youtube.com/watch?v=TXr3So0 ... e=youtu.be