Mijn pony heeft erg korte passen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Re: Mijn pony heeft erg korte passen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:18

ik heb het topic vluchtig doorgelezen. Zie hier vooral rij technisch dingen voorbij komen, maar wat ik je kan aanraden is om een keer een cranio sacraal behandeling te doen. Tijdens zo'n behandeling worden blokkades 'opgeheven'. deze behandelingen hebben blijvend resultaat. heb het zelf ook bij mijn paard laten doen.

Daarna zou ik inderdaad gelijk je zadel nakijken en op een correcte manier zonder hulpteugels nagefelijk gaan rijden.

en wat ik begrijp is het een jonge pony? geef haar ook de kans om stabiel te gaan lopen en een correcte basis te krijgen voordat je verder gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:39

Sorry dat zeg, maar in 2de flimpje wordt beestje alsnog flink in krul getrokken :(
Zal zeggen weg met die martingaal en geef paard wat meer ruimte met de teugel en ga eerst even aan slag met de basis. Netjes stappen, draven, temo wisseling, enz

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:58

Hoi TS, wat ik zou doen is alleen maar voorwaarts-neerwaarts rijden voor de komende tijd. Pas dan zal ze lekker over de rug lopen en na een tijd pas genoeg kracht krijgen om wat hoger te lopen en toch lekker door het lijf. Zoals ze nu dus juist niet doet.

Het is belangrijk dat je haar veel ruimte geeft van voor, en actief genoeg houdt. Als ze achter de loodlijn loopt, zal ze ook niet ruim kunnen lopen. Liever voor de loodlijn.

Teveel ruimte en ze gaat omhoog zeg je, dat is helemaal niet per se raar, ook gezonde paarden doen dit. Maar het is dus de kunst om constant de verbinding goed proberen te houden zodat ze voorwaarts neerwaarts blijft lopen, totdat het paard deze zelf gaat opzoeken. Je handen kan je dus niet echt op een plaats houden dan, ook dat is normaal.

Of ze onregelmatig loopt kan ik niet zien op de video. Wel zie ik een paard die niet lekker door het lijf loopt en daardoor wat kort en vlak loopt.

jaravwamel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:18

Wat ik doe met die van mij is balkjes draven en galopperen. Hiervan word de achterhand iets sterker, en is afwisseling. Ik leg de balken op ongeveer 3 meter (paard van 1.61m, dus wellicht moet die van jou op 2,5m liggen ongeveer). Hierbij moet het paard wel ruimere passen nemen om niet over de balken te struikelen.

Ook zou ik inderdaad snel een zadelmaker erbij halen, want het belangrijkste met het rijden van jonge paarden is toch wel een goed passend zadel.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:56

Ik heb een paar zadels uitgezocht! In de vakantie komt de zadelmaker om een paar zadels te proberen :) Gisteren heb ik les gehad, en het ging heel erg goed! We gingen zonder beugels rijden, ze begon echt heel erg ontspannen en goed te lopen, mijn instructrice was heeeeel erg tevreden! :)

Ik heb vanavond nog even een filmpje gemaakt, van los in de paddock. Sorry voor het slechte filmpje, maar het is nogal lastig om én te filmen én om een pony te laten draven :')

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 21:32

Ik probeer op iedereen te antwoorden, maar het topic ging zo snel dat ik het niet allemaal bij kon houden. :o

Tcm62 schreef:
Ik denk dat zadelcheck prioriteit heeft..onderschat niet de gevaren..jr ksn je pony totaal de gallemiesen in rijden met een skechtpassend zadel...

Pony knikt ook steeds om hoofd omhoog te drukken, vind ik een teken van rugpijn..

Ik wil natuurlijk het beste voor mijn pony :) Ik merk inderdaad dat ze heel vaak haar hoofd omhoog doet... gelukkig komt de zadelmaker in de vakantie!

WiancaR schreef:
Is de achterhand van je pony ook al eens gecheckt? Ik heb de indruk dat ze rechtsachter niet goed kwijt kan en buiten de massa plaatst.

Achterhand is niet gecheckt... Zal er eens op letten of dat daadwerkelijk zo is.

EliseXJoelle schreef:
ik heb het topic vluchtig doorgelezen. Zie hier vooral rij technisch dingen voorbij komen, maar wat ik je kan aanraden is om een keer een cranio sacraal behandeling te doen. Tijdens zo'n behandeling worden blokkades 'opgeheven'. deze behandelingen hebben blijvend resultaat. heb het zelf ook bij mijn paard laten doen.

Daarna zou ik inderdaad gelijk je zadel nakijken en op een correcte manier zonder hulpteugels nagefelijk gaan rijden.

en wat ik begrijp is het een jonge pony? geef haar ook de kans om stabiel te gaan lopen en een correcte basis te krijgen voordat je verder gaat :)

Hoeveel kost zo'n behandeling? Mijn ouders willen er namelijk niet téveel voor uitgeven :o

Zadelmaker komt in de vakantie! Hulpteugel zit echt heel erg los, gebruik hem voornamelijk voor het springen wat we 1x per week in de les doen, omdat ik dat net een iets veiliger gevoel vind.

De pony is 5 :) ik heb al gevraagd aan een vriendin of ik een keer een pessoa mag lenen, en wil er straks ook zelf eentje aanschaffen en iets vaker longeren. :)

Tobbes schreef:
Sorry dat zeg, maar in 2de flimpje wordt beestje alsnog flink in krul getrokken :(
Zal zeggen weg met die martingaal en geef paard wat meer ruimte met de teugel en ga eerst even aan slag met de basis. Netjes stappen, draven, temo wisseling, enz

Mag ik vragen waarom je vind dat ze in de krul wordt getrokken? Ze is heel erg licht in de mond, heb niks in mijn handen. de martingaal heb ik al 2 gaatjes losser gedaan, en merk wel dat ze wat soepeler loopt. Normaal gesproken als ik alleen dressuur rij, rij ik zonder martingaal. Alleen met de les, waar ik dus spring, wel. :) Tempowisselingen zijn we ook mee bezig, stukjes middendraf, beetje schakelen etc. gewoon gymnastiseren.

Geryon schreef:
Hoi TS, wat ik zou doen is alleen maar voorwaarts-neerwaarts rijden voor de komende tijd. Pas dan zal ze lekker over de rug lopen en na een tijd pas genoeg kracht krijgen om wat hoger te lopen en toch lekker door het lijf. Zoals ze nu dus juist niet doet.

Het is belangrijk dat je haar veel ruimte geeft van voor, en actief genoeg houdt. Als ze achter de loodlijn loopt, zal ze ook niet ruim kunnen lopen. Liever voor de loodlijn.

Teveel ruimte en ze gaat omhoog zeg je, dat is helemaal niet per se raar, ook gezonde paarden doen dit. Maar het is dus de kunst om constant de verbinding goed proberen te houden zodat ze voorwaarts neerwaarts blijft lopen, totdat het paard deze zelf gaat opzoeken. Je handen kan je dus niet echt op een plaats houden dan, ook dat is normaal.

Of ze onregelmatig loopt kan ik niet zien op de video. Wel zie ik een paard die niet lekker door het lijf loopt en daardoor wat kort en vlak loopt.

voorwaarts-neerwaarts gaan we proberen! Ze loopt inderdaad erg vlak, dat was dus ook mijn probleem. Mijn instructrice wil juist dat ik haar ietsjes achter de loodlijn laat lopen, zodat ze loslaat en daarna haar meer ruimte geef.

We wachten de zadelmaker even af, maar ik heb veel aan je bericht, dankjewel :)

jaravwamel schreef:
Wat ik doe met die van mij is balkjes draven en galopperen. Hiervan word de achterhand iets sterker, en is afwisseling. Ik leg de balken op ongeveer 3 meter (paard van 1.61m, dus wellicht moet die van jou op 2,5m liggen ongeveer). Hierbij moet het paard wel ruimere passen nemen om niet over de balken te struikelen.

Ook zou ik inderdaad snel een zadelmaker erbij halen, want het belangrijkste met het rijden van jonge paarden is toch wel een goed passend zadel.

Balkjes draven en galopperen hebben we heel toevallig donderdag nog in de les gedaan. :D IK merk dat ze het wel erg leuk vind, dus ik ga het vaker doen!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:12

Zie je wat er gebeurd op het einde van het filmpje als je pony met zijn neus over de grond gaat? Hij loopt dan lekker door zn lijf. Hij maakt dan ook ruimere passen. Hij gaat dan 'swingen'.
Verder zie ik dat hij in het begin van het filmpje echt niet goed loopt. Hij heeft wat knie-actie, maar dat ziet er mi kunstmatig uit; als hij niet anders kan.

Er is veel gezegd, maar wat ealunr1 schrijft, daar kan ik me ook in vinden. Ik raad je aan om je paard te helpen los door zn lijf te laten lopen, zoals de natuurlijke houding die hij laat zien op het filmpje.

Mijn pony loopt ook erg kort, krult zich op voor en vergeet dat hij achterbenen heeft. Ik heb m nu 3,5 jaar en pas nu loopt hij naar tevredenheid. Deels is dat het bijstellen van mijn verwachtingen, veel onderzoek bij DA en deels heel veel oefenen. Lange adem en veel geduld. Ik kreeg mijn paard ook op 3 a 4 jarige leeftijd. Ik ben helemaal opnieuw begonnen. Echt de basis: eerst stuur erop, dan gas en rem. En dan pas de rest. Ik dacht mijn paard kan dat al, maar door dit opnieuw te leren is mijn paard echt beter gaan lopen. Hoe langzamer je gaat en hoe meer je investeert in de basis, hoe sneller je vooruitgang zal boeken.
Het eerste is loslaten dat je pony mooi moet lopen. Mijn instructrice heeft me verboden om nog naar zijn hoofd te kijken. Concentreren op de beweging van het paard en de oefening. Veel balkjes, rijden met pionnen etc.
Je instructrice is miss wel een goede instructrice, maar de vraag is waarom je niet verder komt. Het kan een combinatie zijn die niet juist is. Of net een problematiek waar hij/zij niet in thuis is. Het kan geen kwaad om ook eens een andere instructrice te laten komen.

Nog een laatste tip: blijf weg van pasoa's en bijzetteugels! Dat zijn vastzetters. Je hebt juist het loslaten nodig.
Ik hoop dat er wat aan hebt.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:14

Nog wat dingetjes:
- zadel
- Osteopaat
- eigen houding: rijden vanuit je navel. Maak evt je beugels langer
- nog meer eigen houding: je paard loopt pas los als jij het ook bent. Miss kan je ook zelf langs de fysio, effe lekker masseren en losmaken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:46

NoaHD schreef:
Vind je hem niet rad lopen? Verder voelt ze niet onregelmatig ofzo.
Kreupelheidsonderzoek hebben we toen gedaan, alleen met haar linkervoorbeen liep ze toen onregelmatig, toen zijn er foto's van het been gemaakt en toen kwam er dus hele lichte artrose eruit. Maar de dierenarts zei dat ik, na de revalidatie, weer serieus met haar aan de slag mocht. Ze heeft verder ook nooit meer een pas kreupel gelopen. Ze zei dat de artrose haar niet zal hinderen. Ik mag ook gewoon met haar springen (1x in de week, alleen in de les doe ik dat :) ).

Als je altijd al op een pony rijdt die niet rad is, dan voel je dat verschil tussen rad en niet rad ook niet.
Moet eerlijk zeggen dat je pony in vrijheid bewegend ook niet rad is. Zowel voor als achter niet.
Ik zou je aanraden nog een keer een kreupelheidsonderzoek doen en dan bij een andere veearts/paardenarts. Ook bij bewegen in vrijheid vind ik je pony niet goed lopen. Zowel achter als voor.
Artrose is wel een progressief probleem, dus er kan in de situatie best wat veranderd zijn tov je laatste onderzoek.
ik raad je een kreupelheidsonderzoek aan. En zou nog even wachten met een nieuw zadel. Zn problemen lijken me niet uit de rug te komen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:16

ik wil even reageren op de artrose in het koot gewricht
dat is ruim 1 jaar geleden gezien op de foto?

mijn paard had artrose en een chip is geopereerd in 2011
vorig jaar peesblessure gehad en jan dit jaar wilde hij niet meer lopen, weer foto`s gemaakt en nu heeft hij dus forse artrose in beide voor koten
en de artrose in 1 been wat in 2011 best redelijk was was nu fors

met beetje pech kan het bij jouw pony ook flink verergerd zijn.....

mij is verteld niet in de bak te rijden veel voltes is een zware belasting recht toe recht aan is het beste en niet draven op de weg maar in de berm

wel een erg leuke pony!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:33

Van het eerste filmpje word ik nogal verdrietig. (ik weet dat jij dit niet zelf bent) Als een 3 jarige op die manier beleerd wordt is dat echt vragen om lichamelijke problemen. Arm puppypaard. Je staat dan gewoon al 1-0 achter. Dit beestje moet leren helemaal op eigen benen te gaan lopen, idd veel balkjes, van die voorkant voorlopig gewoon lekker afblijven en de motor van de achterkant leren te gebruiken. Fysio/osteo erbij, zadel ben je al mee bezig en goed les nemen! Ik kan me helemaal vinden in de reactie van bonny123.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:39

En? Zadelmaker geweest van de week?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:12

mirgino schreef:
ik wil even reageren op de artrose in het koot gewricht
dat is ruim 1 jaar geleden gezien op de foto?

mijn paard had artrose en een chip is geopereerd in 2011
vorig jaar peesblessure gehad en jan dit jaar wilde hij niet meer lopen, weer foto`s gemaakt en nu heeft hij dus forse artrose in beide voor koten
en de artrose in 1 been wat in 2011 best redelijk was was nu fors

met beetje pech kan het bij jouw pony ook flink verergerd zijn.....

mij is verteld niet in de bak te rijden veel voltes is een zware belasting recht toe recht aan is het beste en niet draven op de weg maar in de berm

wel een erg leuke pony!

Dat bedoel ik. Voordat je met osteo zadelmaker etc etc aan de slag gaat zou ik eerst eens een kreupelheidsonderzoek doen. Pony is echt niet rad.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:11

Hoi lieve bokkers!

Ik heb ondertussen weer een update.
Helaas is de zadelmaker nog steeds niet geweest i.v.m mijn gezondheid, ben veel naar het ziekenhuis geweest en we kwamen er dus gewoon niet aan toe. Ik rij dus ook bijna niet, af en toe een keer een rondje door het bos maar meer ook niet. Ze heeft eigenlijk een beetje een vakantie! :D Dat vind ik ook belangrijk, het hoofd moet ook fris blijven natuurlijk.

Vandaag heb ik haar na 2 weken weer eens gelongeerd en een lief vriendinnetje van mij heeft ons even gefilmd. <3 (Het filmpje was aan het begin van longeren, heb natuurlijk ingestapt, toen ik wat langer aan het longeren was liep ze mooi soepel met het hoofd naar beneden en aardig los door het lijf). Honey was heel erg druk, vandaar dat ze wat snel loopt en af en toe in galop gaat. Ze vond het wel heel leuk! Ik denk dat ik haar morgen nog een keertje ga longeren en wat grondwerk ga doen, en als ze weer wat fitter is pas weer rijden. Ik longeer haar nu nog met helemaal niks en hou dat denk ik nog even zo, zo kan ze lekker los worden en op eigen benen lopen. Ik probeer nu met het longeren dat ze mooi in het rondje blijft en niet veel naar buiten trekt, en verder gewoon lekker door het lijf lopen. :)

Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag!
'

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:22

Je bent nog erg jong, je bent er mee bezig , .... en dat is natuurlijk heel goed.
Maar ik zou je adviseren tracht een goede trainer te vinden die jou kan aantonen dat het veel beter kan.
Nu zien we dat het paard een beetje zijn eigen spel speelt, er is veel te weinig controle.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:17

Sorry Meis, ik vind hem nog steeds flink onregelmatig om niet te zeggen kreupel. Kan er niks anders van zeggen :(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:34

Mijn paard liep in het begin ook zo, maar die was heel erg met de hand gereden waardoor ze het bit niet meer aannam en zich opkrulde achter het bit en dat icm met drukte. Die drukte van haar was de reden dat ze met de handrem erop gereden was. En dat ging weer ten koste van het ruggebruik zoals altijd. En geen ruggebruik heeft geen beweging tot het lijf tot gevolg en vervolgens dus geen ruimte in de passen. Het wordt dan een `beinenpferd` zoals duitsers dat zeggen, omdat het paard alleen maar beweegt in de benen.

Ik heb bij mijn merrie de hals op lengte proberen te rijden, dus wat langere teugel, en proberen haar door tactmatische drijven met de neus naar voren en naar beneden te krijgen. Als ze te snel liep, steeds weer ophouding alleen aan de buitenkant maar zo snel mogelijk weer hand ontspannen, want met gespannen hand krijg je nooit een ontspannen paard. Toen ik haar eindelijk aan het bit kreeg, kreeg ik haar hals op lengte en werd ze ruimer in de beweging. Ik denk dat je deze pony veel voorwaarts neerwaarts moet proberen te rijden, en cavalletti.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:37

Deze pony loopt op zijn onderhals en daar komt de korte pas vandaan!
Het is nl anatomisch onmogelijk ruime passen te maken met de hals "eruit gedrukt"
Laat je niets wijsmaken dat je zelf iets fout doet.
Er is gewoon iets niet goed gegaan en ik denk dat het best eens met je zadel te maken kan hebben aangezien dit een oudje is en daar kan van alles mis mee zijn.
Veel paarden hebben spierproblemen door uitglijden/hangen aan het halster/ vastliggen/slechtpassende zadels etc.
Laat je pony eens masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl
De onregelmatigheid verdwijnt dan ook als dit in de spieren zit (wat heel vaak het geval is)
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:46

de pony loopt op zijn onderhals?Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Ik zie voornamelijk een erg stijve pony waarbij ik twijfel of hij achter wel rad is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:22

Ik ben nogal een 'beeld-denker' en zie dat plaatje al voor me...lijkt me vrij lastig lopen op je onderhals ;-)
Ik heb die term ook nog nooit gehoord. Mogelijk bedoeld unamie dat hij op de voorhand loopt?
Het lopen ziet er idd nog niet echt fijn uit. Ik zou eens een goede osteo/fysio laten komen en dan ook je zadel laten checken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:52

Ik zou gewoon naar de DA een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren. Snap niet dat iedereen altijd naar een Osteo rent als het paard overduidelijk kreupel is. Bovendien heeft hij artrose. Ik snap dat TS het misschien niet wil horen, maar ik zou eerst eens gaan kijken hoe het met de artrose gesteld is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:03

Als het paardje zonder ruiter niet goed loopt gaat een ruiter erop zetten geen verbetering geven, lijkt me zelfs vrij pijnlijk.
Ik zou er inderdaad een paar behandelaars bij halen, osteopaat bijvoorbeeld. Ik zou er echt niet op stappen voor hij weer los is, beestje zet zijn rug duidelijk vast.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:15

Azmay schreef:
, beestje zet zijn rug duidelijk vast.

Is meestal echt het gevolg van de ruiterhand. En deze treedt vaak angstvallig in werking als het paard of de pony te vlug is. Dan gaat men rijden met de handrem erop, met vastzetten van de rug tot gevolg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:16

Desiree schreef:
Azmay schreef:
, beestje zet zijn rug duidelijk vast.

Is meestal echt het gevolg van de ruiterhand. En deze treedt vaak angstvallig in werking als het paard of de pony te vlug is. Dan gaat men rijden met de handrem erop, met vastzetten van de rug tot gevolg.

Ook bij de filmpjes zonder ruiter zie ik geen normaal bewegende rug eigenlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:29

Longeer filmpje vind ik wel een beter beeld geven. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe gewoon 2 weken alleen correct longeren deze pony zal beïnvloeden.