Ik probeer op iedereen te antwoorden, maar het topic ging zo snel dat ik het niet allemaal bij kon houden. 
Tcm62 schreef:Ik denk dat zadelcheck prioriteit heeft..onderschat niet de gevaren..jr ksn je pony totaal de gallemiesen in rijden met een skechtpassend zadel...
Pony knikt ook steeds om hoofd omhoog te drukken, vind ik een teken van rugpijn..
Ik wil natuurlijk het beste voor mijn pony
Ik merk inderdaad dat ze heel vaak haar hoofd omhoog doet... gelukkig komt de zadelmaker in de vakantie!
WiancaR schreef:Is de achterhand van je pony ook al eens gecheckt? Ik heb de indruk dat ze rechtsachter niet goed kwijt kan en buiten de massa plaatst.
Achterhand is niet gecheckt... Zal er eens op letten of dat daadwerkelijk zo is.
EliseXJoelle schreef:ik heb het topic vluchtig doorgelezen. Zie hier vooral rij technisch dingen voorbij komen, maar wat ik je kan aanraden is om een keer een cranio sacraal behandeling te doen. Tijdens zo'n behandeling worden blokkades 'opgeheven'. deze behandelingen hebben blijvend resultaat. heb het zelf ook bij mijn paard laten doen.
Daarna zou ik inderdaad gelijk je zadel nakijken en op een correcte manier zonder hulpteugels nagefelijk gaan rijden.
en wat ik begrijp is het een jonge pony? geef haar ook de kans om stabiel te gaan lopen en een correcte basis te krijgen voordat je verder gaat

Hoeveel kost zo'n behandeling? Mijn ouders willen er namelijk niet téveel voor uitgeven
Zadelmaker komt in de vakantie! Hulpteugel zit echt heel erg los, gebruik hem voornamelijk voor het springen wat we 1x per week in de les doen, omdat ik dat net een iets veiliger gevoel vind.
De pony is 5
ik heb al gevraagd aan een vriendin of ik een keer een pessoa mag lenen, en wil er straks ook zelf eentje aanschaffen en iets vaker longeren. 
Tobbes schreef:Sorry dat zeg, maar in 2de flimpje wordt beestje alsnog flink in krul getrokken
Zal zeggen weg met die martingaal en geef paard wat meer ruimte met de teugel en ga eerst even aan slag met de basis. Netjes stappen, draven, temo wisseling, enz
Mag ik vragen waarom je vind dat ze in de krul wordt getrokken? Ze is heel erg licht in de mond, heb niks in mijn handen. de martingaal heb ik al 2 gaatjes losser gedaan, en merk wel dat ze wat soepeler loopt. Normaal gesproken als ik alleen dressuur rij, rij ik zonder martingaal. Alleen met de les, waar ik dus spring, wel.
Tempowisselingen zijn we ook mee bezig, stukjes middendraf, beetje schakelen etc. gewoon gymnastiseren.
Geryon schreef:Hoi TS, wat ik zou doen is alleen maar voorwaarts-neerwaarts rijden voor de komende tijd. Pas dan zal ze lekker over de rug lopen en na een tijd pas genoeg kracht krijgen om wat hoger te lopen en toch lekker door het lijf. Zoals ze nu dus juist niet doet.
Het is belangrijk dat je haar veel ruimte geeft van voor, en actief genoeg houdt. Als ze achter de loodlijn loopt, zal ze ook niet ruim kunnen lopen. Liever voor de loodlijn.
Teveel ruimte en ze gaat omhoog zeg je, dat is helemaal niet per se raar, ook gezonde paarden doen dit. Maar het is dus de kunst om constant de verbinding goed proberen te houden zodat ze voorwaarts neerwaarts blijft lopen, totdat het paard deze zelf gaat opzoeken. Je handen kan je dus niet echt op een plaats houden dan, ook dat is normaal.
Of ze onregelmatig loopt kan ik niet zien op de video. Wel zie ik een paard die niet lekker door het lijf loopt en daardoor wat kort en vlak loopt.
voorwaarts-neerwaarts gaan we proberen! Ze loopt inderdaad erg vlak, dat was dus ook mijn probleem. Mijn instructrice wil juist dat ik haar ietsjes achter de loodlijn laat lopen, zodat ze loslaat en daarna haar meer ruimte geef.
We wachten de zadelmaker even af, maar ik heb veel aan je bericht, dankjewel 
jaravwamel schreef:Wat ik doe met die van mij is balkjes draven en galopperen. Hiervan word de achterhand iets sterker, en is afwisseling. Ik leg de balken op ongeveer 3 meter (paard van 1.61m, dus wellicht moet die van jou op 2,5m liggen ongeveer). Hierbij moet het paard wel ruimere passen nemen om niet over de balken te struikelen.
Ook zou ik inderdaad snel een zadelmaker erbij halen, want het belangrijkste met het rijden van jonge paarden is toch wel een goed passend zadel.
Balkjes draven en galopperen hebben we heel toevallig donderdag nog in de les gedaan.
IK merk dat ze het wel erg leuk vind, dus ik ga het vaker doen!