Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Re: Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 22:21

Iemand ervaringen met kliniek Zeddam of Oost Gelre? Of nog iets anders?
Heb buiten de entingen om, en een keer een slokdarmverstopping, nog nooit een dierenarts erbij hoeven te halen. Voor deze dingen belde ik de dierenarts uit de woonplaats zelf, maar volgens zeggen zijn er heel duur in vergelijking met andere praktijken. Even voor vergelijking prijzen: slokdarmverstopping was spoed + weekend, dierenarts is 30 min geweest, kosten 300 euro) Kort onderzoek voor dr kreupelheid, dierenarts was er 15 min, kosten 75 euro.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:25

Dit is het gebied vd sesambotjes, daar lopen de buigpezen langs en stikt het vd peesbandjes om alles op zijn plaats te houden. Zit nu op tablet zal straks een link plaatsen waar een mooie animatie te zien is met alle pezen en bandjes in dat gebied. Dan kun je zelf inschatten dat je nu echt beter een scan kan laten maken en tot die tijd echt rust en eventueel alleen stappen op vlakke stabiele bodem.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:26

jobamara schreef:
Dit is het gebied vd sesambotjes, daar lopen de buigpezen langs en stikt het vd peesbandjes om alles op zijn plaats te houden. Zit nu op tablet zal straks een link plaatsen waar een mooie animatie te zien is met alle pezen en bandjes in dat gebied. Dan kun je zelf inschatten dat je nu echt beter een scan kan laten maken en tot die tijd echt rust en eventueel alleen stappen op vlakke stabiele bodem.

Juist :j

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:32

Zie net dat ik die link al op de 1e pagina geplaatst heb. Bekijk hem maar is goed is echt mooi om te zien hoe daar alles bijelkaar gehouden wordt. En zijn eigenljk allemaal pezen en peesbandjes dus denk er niet te licht over.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 22:35

Ze staat nu ook al die tijd met rust in de weide. En stap af en toe 10 min in de bak. Vraag me af scan of foto eerst. Maar dat zal de da wel het beste in kunnen schatten. Maar welke da kan ik het beste doen.en liefste aan huis. Trailer huren en chauffeur regelen is ook niet gratis

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 07:22

Ik ging altijd naar Zeddam. En voordat paard en ik verhuisden tien jaar terug ding ik naar dap Lichtenvoorde. Geen idee hoe die laatste nu is.

Net over de grens in dld zit ook een goede. Dacht hochmoor.

Met dit soort zaken wil ik alleen naar een paarden arts en niet naar een dierenarts of veearts.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:03

Intussen met zeddam gebelt. Advies was nog even te wachten, ben nu inmiddels alweer een tijdje verder. Maar het zint mij nog niet. Als ze op het harde loopt hoor je bij bijna elke pas "knak" klinkt een beetje hol alsof het vanuit de hoef komt. Heel gek. Vraag me dan af wat kan er in de hoef in de beweging gebeuren dat het van binnenuit knakt? Gebeurt zodat ze afzet, alsof het van voorin de teen vandaan komt.

Kom je toch aan het twijfelen of dat bultje er niet gewoon hoort en haar kreupelheid dan toch vanuit de hoef komt?

Ik bel morgen weer naar zeddam om ze foto's te komen laten maken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:16

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 22:54

Even gekeken waar dat ligt. Maar is toch wel ruim 45 min rijden.
Mooiste zou zijn dat ze op stal komen. Is makkelijker te regelen dan een chauffeur en trailer, en ze staat niet bepaald rustig in de trailer.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:02

Bedrijven als E-digit (en zo zijn er wel meer), komen toch ook aan huis voor scans en foto's.
En menig paarden-da heeft ook wel mobiele röntgen en scanapparatuur om een paard op z'n eigen stal te onderzoeken.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:27

Even nog weer een update heel wat maanden verder intussen.

Ze liep toen toch weer rad en alles rustig opgebouwd en er niets meer aan gemerkt.

Maar nu is ze ineens sinds donderdag weer kreupel aan hetzelfde been. En weer is het bij haar kogel warm en dik. Ga het nu niet meer verder afwachten en heb contact gehad met een paardenarts die hier vlakbij, net over de grens zit. Die komt op stal met mobiele apparatuur. En dan worden en evt foto's en of een scan gemaakt.

Hoop dat het meevalt met wat eraan de hand is..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:36

Sterkte!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:40

Och wat zonde dat het nu toch weer mis is. Sterkte! Hopelijk valt het mee en is ze snel weer de oude.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:52

Jeetje dat klinkt niet goed.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:52

net je hele topic gelezen.
Mijn paard was ook plots mank en je hoorde ene geknak in zijn kogel. Hij had wel geen bult. Maar hier was de diagnose artrose. dat knakkend geluid hoor je meestal bij paarden met artrose.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:59

Mijn paard is nog maar 12 jaar oud. Kan dat al op die leeftijd? Ze is als 2 jarige opgeleid voor drafkoersen, maar omdat ze niet snel genoeg was is ze verkocht als rijpaard. Bij de vorige eigenaresse heeft ze alleen recreatief en wat dressuur gereden. Ik heb haar nu ruim 1,5 jaar en rij ook alleen recreatief met haar.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:08

Mandy_89 schreef:
Mijn paard is nog maar 12 jaar oud. Kan dat al op die leeftijd? Ze is als 2 jarige opgeleid voor drafkoersen, maar omdat ze niet snel genoeg was is ze verkocht als rijpaard. Bij de vorige eigenaresse heeft ze alleen recreatief en wat dressuur gereden. Ik heb haar nu ruim 1,5 jaar en rij ook alleen recreatief met haar.

Helaas komt het voor dat ook jonge paarden al artrose hebben, soms aanleg en soms slijtage door op jonge leeftijd al zwaar te trainen.

Goed dat je gelijk laat scannen, heel veel sterkte!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 15:09

De paardenarts komt donderdag. Ik laat dan nog weten wat het nou is.

@Zoe_97
Ik heb geen ervaring met artrose, is je paard nog wel te rijden ermee?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:23

Ik rijd zelf niet meer maar dat heeft andere redenen. Mijn paard is nog perfect berijdbaar. Maar ik ken ook paarden met artrose die niet meer berijdbaar zijn. Is afhankelijk van de plek en hoe erg het al is.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:54

Sterkte met je paard. Ons paard heeft 6 weken geleden op de eerste dag in de wei haar kogel verdraait. Ook een dikke kogel met harde bult aan binnenzijde been thv de sesambeentjes. Ze heeft zelf met haar pees een stukje van het sesambeentje afgebroken. Inmiddels is ze geopereerd en zijn de stukjes bot verwijderd. Nu een flinke revalidatie periode voor de boeg en hopen dat de tussenpees correct aangroeit.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:04

Dierenarts is geweest. Is een ontsteking in het gewricht. Heeft nu spuit gehad tegen de ontsteking en moet met een paar dagen weer over zijn. Gelukkig valt het mee dus

Op de foto's die zijn gemaakt was niets te zien. Zag er allemaal heel goed uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:25

Gelukkig zeg! Neem wel je tijd, "met een paar dagen over" is meestal niet het geval. Mijn ervaring is dat paarden met een gewrichtsontsteking een aantal weken rust en een opbouwschema voorgeschreven krijgen, omdat de oorzaak, naast artrose (bij jouw paard dus niet het geval), dan toch vaak door overbelasting komt.
Naast voldoende rust, ook kijken naar het beslag (als hij op ijzers staat) en zo niet mogelijk toch eens een smid laten kijken of je paard zn voet goed gebruikt), de bodem waar je op rijdt, etc.
Neem het niet te licht op, want een gewrichtsontsteking kan chronisch worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:32

Babootje schreef:
Gelukkig zeg! Neem wel je tijd, "met een paar dagen over" is meestal niet het geval. Mijn ervaring is dat paarden met een gewrichtsontsteking een aantal weken rust en een opbouwschema voorgeschreven krijgen, omdat de oorzaak, naast artrose (bij jouw paard dus niet het geval), dan toch vaak door overbelasting komt.
Naast voldoende rust, ook kijken naar het beslag (als hij op ijzers staat) en zo niet mogelijk toch eens een smid laten kijken of je paard zn voet goed gebruikt), de bodem waar je op rijdt, etc.
Neem het niet te licht op, want een gewrichtsontsteking kan chronisch worden.

Absoluut dit.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:38

Overbelasting is het absoluut niet. Ik rijd 3/5 x per week. Gewoon normaal, niet intensief en meestal rustige buitenritten van 45 minuten tot 1,5 uur. Wel trekt ze wel eens sprintjes in de weide. Waarschijnlijk heeft ze daar iets te wild gedaan waardoor het gewricht een tik heeft gehad, en daardoor geïrriteerd is geraakt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:54

Mandy_89 schreef:
Overbelasting is het absoluut niet. Ik rijd 3/5 x per week. Gewoon normaal, niet intensief en meestal rustige buitenritten van 45 minuten tot 1,5 uur. Wel trekt ze wel eens sprintjes in de weide. Waarschijnlijk heeft ze daar iets te wild gedaan waardoor het gewricht een tik heeft gehad, en daardoor geïrriteerd is geraakt

Een gewrichtsontsteking komt (meestal) niet doordat een paard zn kogel heeft verdraaid of iets heeft verrekt.
Wel als er met een blessure wordt doorgereden; ik noem maar een voorbeeld. De oorzaak is vaak echt overbelasting of ze zou zich iedere dag in de wei moeten aantikken en raar doen. Zet haar dan op stal tot dat de blessure echt over is of op een beperkt stukje wei met een oud vriendje waar ze niet mee gaat dollen.
Neem het niet te licht op, want dit is echt een heel vervelende blessure en ik ken paarden die daarmee zijn ingeslapen omdat het chronisch werd.
En - ook niet onbelangrijk - vergewis je ervan dat je paard goed op zn voeten staat, liever vaker de smid erbij dan minder vaak.