Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jobamara schreef:Dit is het gebied vd sesambotjes, daar lopen de buigpezen langs en stikt het vd peesbandjes om alles op zijn plaats te houden. Zit nu op tablet zal straks een link plaatsen waar een mooie animatie te zien is met alle pezen en bandjes in dat gebied. Dan kun je zelf inschatten dat je nu echt beter een scan kan laten maken en tot die tijd echt rust en eventueel alleen stappen op vlakke stabiele bodem.
Mandy_89 schreef:Mijn paard is nog maar 12 jaar oud. Kan dat al op die leeftijd? Ze is als 2 jarige opgeleid voor drafkoersen, maar omdat ze niet snel genoeg was is ze verkocht als rijpaard. Bij de vorige eigenaresse heeft ze alleen recreatief en wat dressuur gereden. Ik heb haar nu ruim 1,5 jaar en rij ook alleen recreatief met haar.
Babootje schreef:Gelukkig zeg! Neem wel je tijd, "met een paar dagen over" is meestal niet het geval. Mijn ervaring is dat paarden met een gewrichtsontsteking een aantal weken rust en een opbouwschema voorgeschreven krijgen, omdat de oorzaak, naast artrose (bij jouw paard dus niet het geval), dan toch vaak door overbelasting komt.
Naast voldoende rust, ook kijken naar het beslag (als hij op ijzers staat) en zo niet mogelijk toch eens een smid laten kijken of je paard zn voet goed gebruikt), de bodem waar je op rijdt, etc.
Neem het niet te licht op, want een gewrichtsontsteking kan chronisch worden.
Mandy_89 schreef:Overbelasting is het absoluut niet. Ik rijd 3/5 x per week. Gewoon normaal, niet intensief en meestal rustige buitenritten van 45 minuten tot 1,5 uur. Wel trekt ze wel eens sprintjes in de weide. Waarschijnlijk heeft ze daar iets te wild gedaan waardoor het gewricht een tik heeft gehad, en daardoor geïrriteerd is geraakt