Wondje in de hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Wondje in de hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:20

Dan zou ik alleen de smid vagen om te komen die hebben er uiteindelijk toch meer verstand van en als je paard geen ontsteking meer heeft is AB ook niet nodig. Verder nog ff doorgaan met biotex of iets dergelijks tot het gat dicht gegroeid is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:24

als hij beter loopt kun je inderdaad wel de hoefsmid laten komen.Dierenarts hoeft dan niet.Maar blijf wel weken,en zodra hij weer slechter gaat lopen meteen de da bellen.
Een zweer kan sluimeren en heel lang een beeld geven van kreupel/rad.
Je hebt het prima voor elkaar daar!Mooie ruime stal!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:21

proudmama schreef:
Waikiki schreef:
Wrap zijn hoef in met een stuk cotton wool en iodine, maakt alles schoon en ondersteunt het genezingsproces. Laat het zitten voor 24 uur en niks aan de hand. :)

Kijk en dit soort reacties , zijn dus heel gevaarlijk .....

Omdat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:31

Ik zou hem nu gewoon op stal laten en 2x daags weken met soda dan kun je over een paar dagen kijken hoe het gaat.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:35

Doe even de test. Longeer hem op de stenen. Draf links en rechts om. Blijft hij stabiel lopen dan alleen hoefsmid anders ook dierenarts

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 18:49

De hoefsmid komt deze week langs! Ik wacht nog even af met de dierenarts, maar zodra hij verslechterd bel ik meteen.
In principe gaat het wel 'aardig'. Het valt mij op dat de eerste 10 passen als hij de stal uitkomt flink kreupel loopt. Na die passen loopt hij vrijwel normaal maar wel voorzichtig. Ik heb hem net even op een paar rondjes laten tölten (draven kan hij niet op zo'n kleine cirkel). Linksom en rechtsom kan ik weinig opmerken.
Zullen die eerste passen dat hij kreupel loopt komen door stijfheid? Loopt een paard met een hoefzweer constant kreupel? Of zet hij zich gewoon over de pijn heen en loopt hij gewoon door?

Hier een (onhandig) filmpje waarbij je een beetje kan zien hoe hij loopt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:57

Er zit natuurlijk wel een gaatje in de hoef waarbij de zool is doorboord en dat doet gewoon zeer. Dus ik denk dat zolang dat nog niet genezen is het paard wel wat kreupel/gevoelig zal zijn.
Zolang het niet erger word zou ik het nog ff aankijken en mij nog niet teveel zorgen maken.

Vergelijk het een beetje met een blaar op je eigen voeten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:18

normaal gesproken is het de druk van de zweer die voor kreupelheid zorgt.Mijn ervaring is als die druk er eenmaal af is het paard een stuk beter loopt.Zelfs met een gat in zijn hoef.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:22

geerke schreef:
normaal gesproken is het de druk van de zweer die voor kreupelheid zorgt.Mijn ervaring is als die druk er eenmaal af is het paard een stuk beter loopt.Zelfs met een gat in zijn hoef.

Klopt, in alle gevallen dat ik had meegemaakt, was er direct een verlichting en konden ze direct weer gewoon op 4 benen normaal lopen, nadat er een gat in gesneden was en alle vuil en pus eruit ging lopen.

Verder was het zaak de hele boel goed schoon en droog te houden en 2 x per dag in de hoefzak met een sopje van de Biotex of Betadineshampoo. Binnen 1 week genazen ze allemaal weer en was het heel snel weer dichtgegroeid.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 17:47

De afgelopen twee dagen ging het eigenlijk goed! Gisteren liep hij helemaal weer goed.

Helaas zag ik vandaag toen ik thuis kwam dat hij op rust stond met z'n gewonde hoef. In al die jaren dat ik hem heb zie ik hem nooit op rust staan. Een verontrustend teken dus. Meteen even gelopen en gevoeld ect. Hij liep wederom de eerst aantal passen flink kreupel waarna normale passen weer volgden. Op een cirkel zag ik ook niks vreemds meer. Toen dacht ik, ik laat hem eens achteruit lopen. Dat ging dus niet... Toch pijn aan z'n voet dus.
Ook heb ik nog even gevoeld, en z'n hoef leek toch iets warmer te voelen dan de andere hoeven. Dus ik heb zi m'n vermoedens.

Morgenochtend komt de hoefsmid, dan kijken we er even samen naar en dan beslissen we of de dierenarts moet komen. Het ziet er in ieder geval naar uit van wel.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:39

Balen meid. Maar fijn dat de hoefsmid komt. Sterkte.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:56

hm das erg jammer maar als de hoefsmid komt zal hij wel advies geven of open snijden misschien zonodig. Hij heeft ook niet echt de behoefte om te lopen heb ik het idee

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:12

hoe is het?heeft hij het uitgevlakt?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 20:27

Update:
Vanochtend is de hoefsmid langs geweest. Natuurlijk liep m'n paard niet meer kreupel maar toch even checken. Hij heeft het gaatje wat groter gemaakt en flink lopen drukken. Er kwam enkel wat kleurloos vocht uit, m'n hoefsmid vond het even te veel om gewoon wondvocht te zijn. Dus waarschijnlijk een beginnende ontsteking geweest.
Ik had ook gevraagd hoe het nou kan dat m'n paard iedere keer nadat hij in de stal heeft gestaan dat hij dan een aantal passen heel erg kreupel loopt en daarna bijna normaal. Dit komt doordat het wondje tijdens het lopen waarschijnlijk knapt en dat er dan wat vocht uit kan, waardoor het dus minder pijnlijk word om te lopen.
Voor nu moet ik zo vaak mogelijk weken in soda en ik heb jodium gekocht voor wanneer ik wat minder tijd heb, dan hoef ik enkel even schoon te maken en jodium erop te doen. Dit kreeg ik als tip mee van mijn hoefsmid. Ik hoefde voor nu de dierenarts niet te bellen, mocht m'n paard constant kreupel gaan lopen moet ik direct de dierenarts bellen.

Hierbij nog een foto
Afbeelding

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:59

Bizar. Mijn paard had de zweer op precies dezelfde plek als jou paard. Ik heb nog wat wond spullen liggen. Dan hoef je ook niet de in de soda. Maar waar woon je?

je kunt ook zelf klevend verband halen en animaltex.
eerst op de wond vochtig animaltex daarna zelfklevend verband erop en verbinden met ducktape. 3 dagen zitten en dan nog 2 maal herhalen.

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:54

Fijn! Hopen dat hij nu weer snel helemaal opknapt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:20

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:18

Update?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:24

Hoefzweer groeit er vanzelf uit, zonde dat hij de hoef zo heeft bijgesneden.
Hij had juist wat meer aan de steunsels mogen doen. Die groeien over de zool heen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:28

Marjo89 schreef:
Hij had juist wat meer aan de steunsels mogen doen. Die groeien over de zool heen.

Dit is geen fijne ervaring voor het paard, en hierdoor is hij tenminste van de druk af

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:43

Ufurio4e schreef:
Marjo89 schreef:

Dit is geen fijne ervaring voor het paard, en hierdoor is hij tenminste van de druk af

De drukt blijft voor mijn gevoel, de rest van de wand zorgt ook voor druk.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:59

Er blijft druk maar doordat de ontsteking eruit kan is de druk stukken minder

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:22

Ufurio4e schreef:
Er blijft druk maar doordat de ontsteking eruit kan is de druk stukken minder

Wat heeft dit dan met het wegsnijden met hoefwand te maken ?
De zweer kon er al uit, want hij was open van onderen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:28

De hoefsmid heeft inderdaad ruim gesneden maar volgens mij was het wodnje weer dicht en is toen gaan ontsteken

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 15:42

Met mijn paard gaat het tot nu toe nog steeds goed. Ik heb hem 2 weken in de box gehad en hij staat nu weer buiten bij de anderen. Ik heb het idee dat het dichtgroeien goed gaat.

De smid had niet zo heel veel weg gesneden bij de hoefwand hoor. Het lijkt veel op de foto, maar het zal maximaal een halve cm geweest zijn. Ik ging er vanuit dat hij dit gedaan heeft voor druk vermindering.