Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:15

Afbeelding

De verzenen zitten op B. Je ziet dat op dit plaatje de achterkant van de hoef een hoek maakt met de grond, terwijl op jouw foto dat min of meer rond loopt en dat verticale deel korter is.
Ondergeschoven verzenen en een platvoet gaan eigenlijk altijd samen.
Als ik jou was zou ik hem tijdelijk op ijzers zetten om de hoef te kunnen corrigeren. Vooral ook omdat je zegt dat de voeten meer breed worden dan langer als het groeit. Daarnaast goed zorgen voor de voeten, regelmatig vetten (en bij jouw paard zou ik dat doen als de hoef droog is en vóór ze naar buiten gaat), laurierzalf erop en iets met biotine bijvoeren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:35

Verzenen worden ook wel hielen genoemd, die kunnen onderschuiven als de hoef te lang worden.

Maar ook als de teen te lang is en als de steunsels of kwartieren te lang zijn.

Te lange steunsels kunnen omklappen en de hoef breder maken, dan worden de hielen mee naar voren getrokken.

Ijzers gaan dat misschien even tegen houden, maar dat betekend wel dat de druk in de hoef oploopt.
Beter is het juist en regelmatig te bekappen zodat de steunsels en kwartieren op hun plek terug kunnen komen en de hielen zich kunnen herstellen.

Als al die zaken niet op orde zijn, wordt de zool ook opgerekt, die kan niet mooi hol worden en wordt dun en gevoelig.

Ijzers gaan er voor zorgen dat de zool minder snel steentjes enzo raakt, maar dat kunnen hoefschoenen en dan kun je wel regelmatig blijven bekappen en de hoef laten herstellen.

Maartje1990

Re: Gevoelige zolen: ijzers, natuurlijk bekappen of accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 05:36

De draver van mijn vriendin wordt ook natuurlijk bekapt. Heeft in het begin licht gevoelig gelopen over het harde maar loopt nu zonder problemen over grind heen. In principe zal door correct en regelmatig bekappen de hoefwand weer goed/beter aangroeien waarmee uiteindelijk de gevoelige zolen verdwijnenz voor de overgang zou je dan hoefschoenen kunnen overwegen om het voor je paard wat comfortabler te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:24

LBLGypsyCobs schreef:
Verzenen worden ook wel hielen genoemd, die kunnen onderschuiven als de hoef te lang worden.

Maar ook als de teen te lang is en als de steunsels of kwartieren te lang zijn.

Te lange steunsels kunnen omklappen en de hoef breder maken, dan worden de hielen mee naar voren getrokken.

Ijzers gaan dat misschien even tegen houden, maar dat betekend wel dat de druk in de hoef oploopt.
Beter is het juist en regelmatig te bekappen zodat de steunsels en kwartieren op hun plek terug kunnen komen en de hielen zich kunnen herstellen.

Als al die zaken niet op orde zijn, wordt de zool ook opgerekt, die kan niet mooi hol worden en wordt dun en gevoelig.

Ijzers gaan er voor zorgen dat de zool minder snel steentjes enzo raakt, maar dat kunnen hoefschoenen en dan kun je wel regelmatig blijven bekappen en de hoef laten herstellen.

Een ijzer geeft gewoon even wat extra stevigheid en zorgt ervoor dat de hoef niet slijt wanneer je buiten rijd. Dat geeft de smid dus iets meer ruimte om correct te bekappen.
Daarbij tilt het ook de zool iets van de grond waardoor je dus minder gevoeligheid hebt, mooi meegenomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:02

Een hoefschoen zorgt ook voor de nodige bescherming, maar kun je er gewoon afhalen. En dan kun je veel regelmatiger (en dus beter) bekappen dan eens in de 6 tot 8 weken als die ijzers er weer af gaan. Ja de zool wordt opgetild, maar er worden ook weer extra trillingen doorgegeven, hoef rolt langzamer weg etc. etc. Hoefschoen geeft ook prima bescherming, maar niet de nadelen van het hoefijzer :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:44

En een hoefijzer heeft niet de nadelen van een hoefschoen ;)

De keuze is aan ts.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:50

Er zijn altijd nadelen en voordelen, bij het één net iets meer dan bij het ander, en dat hangt van zeer veel factoren af, dus zomaar roepen dit of dat is fout, is gewoon onzin, en duid eigenlijk meer op de onkunde of toch zeker een soort van tunnelkijk (er is maar één ding juist) van diegene dit dit roept.
In het echte leven is er nooit maar één ding juist , er zijn altijd vele wegen die naar Rome leiden.
feit is wel indien het nodig blijkt dat er een bescherming nodig is, je als paardeneigenaar/gebruiker ook die bescherming moet bieden, doe je dat niet dan is dat altijd een vorm van .....

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 14:02

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken! Ik ga alle opties rustig overwegen en ook bespreken met de smid. IJzers zijn voor nu in ieder geval geen optie, die gaan we er niet onder krijgen zonder sedatie, en dat is mij net een brug te ver.

Paardlief loopt ondertussen sinds woensdag alweer als vanouds! Ook op harde en onregelmatige ondergrond geen problemen meer, dus we zijn weer rustig aan de slag gegaan met rijden.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:59

Het mag niet de bedoeling zijn dat je paard na een bekapping zo gevoelig loopt. Dan is er in een keer teveel gecorrigeerd of het paard is simpelweg te kort bekapt.

Eens een second opinion van een andere hoefsmid nemen?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:54

Een setje hoefschoenen aan laten passen. Mijn paard is ook nog gevoelig op de zolen omdat haar tenen te lang waren was haar zool in die lengte uitgerekt. En hierdoor dus ook dun. Haar hoef wordt nu correct bekapt en de lange teen wordt stukje bij beetje korter gemaakt zodat haar zool ook meer compact wordt. Gezien dat toch wel 9/13 maanden kan duren gebruik ik nu hoefschoenen. De perfecte oplossing

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:20

Een andere HS zou een uitkomst kunnen zijn. Niet leuk om dat te overwegen na zoveel jaren, maar soms kan het wel een wereld van verschil geven misschien. Sh*tte is dan wel dat je moet kiezen, en wie is goed? Dat is gewoon lastig.

Met de gevoelige voeten van mijn paard heb ik 3 verschillende hoefsmeden erbij gehad. Allemaal super smeden die net wat anders te werk gingen. Helaas is de gevoeligheid nooit verbeterd (niet zozeer alleen na het bekappen, maar gewoon in algemeen). Ik gebruikte om die reden hoefschoenen en heb het geaccepteerd.

Feit was echter wel dat ze periodes echt niet lekker liep, een beetje zand nog in haar hoeven en dan op het harde komen al pijn deed... En dat niet bevoordelijk was voor haar algehele spierengebeuren (ze zat altijd bij de schouders vast van het gevoelig/krampachtig lopen). Heel vaak op het punt gestaan naar ijzers over te stappen, maar dat wilde ik niet. Ze trapte vroeger ook altijd ijzers af, en het is gewoon zoveel lastiger... dus nee, ik wilde geen ijzers.

En toen kreeg ze een blessure en MOEST ze tijdelijk op ijzers. En geloof mij, ze gaat er echt niet meer van af. Ze staat zoveel beter op haar voeten, en geen pas meer gevoelig gelopen (logisch uiteraard). Haar algehele beweging is zoveel verbeterd, veel losser in de schouderpartij (ook logisch als je geen pijn meer in je voetjes hebt). Ik ben echt anti ijzer, ik vind het 100x niets, maar nu moest het en nu laat ik ze er onder omdat ik zoveel positief verschil merk.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:57

Bedenk wel dat een hoefsmid, indien er geen ijzers worden gebruikt, anders bekapt dat een natuurlijk bekapper.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:59

En natuurlijk bekappen is de lange termijn optie, de hoefsmid met ijzers de korte termijn. Ik ben sinds 3 weken overgestapt op natuurlijk bekappen... heel spannend, paard loopt nog goed. Op buitenrit hoefschoenen voorvoetjes, maar gaat dus maanden duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:07

Ik zou gevoelige zolen niet gewoon accepteren als dat betekent dat je paard met elke stap pijn heeft. Dan zou ik kijken naar hoefschoenen of desnoods zelfs ijzers, maar alles beter dan chronisch pijn.

Zelf heb ik er ook mee te maken; toen ik [***] kocht was hij al twee weken kreupel (naar wat ik vermoed ook doordat hij toen net bekapt was), bij mij liep hij goed, toen kwam een goede bekapper/smid langs die er niets aan veranderd heeft qua standcorrectie oid en toen liep hij weer twee kreupel/op eieren.
Nu op zijn definitieve stal besloot ik dus een andere bekapper te vragen en heb daar ook echt naar gezocht. Die bekapte hem heel voorzichtig, [***] liep ook goed weg - en de volgende dag weer stokkreupel en overgevoelig voor drukverschillen onder zijn voeten...

Ontzettend balen, en toen herinnerde ik me dat ik nog een potje Keralit Huffestiger had staan; een middel dat de zool harder en iets holler maakt. Dat heb ik er zonder alteveel hoop opgesmeerd en zonder dat er verder iets veranderde liep hij 2 uur later weer goed en de volgende dag draafde hij zelfs over de keiharde en onregelmatige tractorsporen op de wei.

Je mag het maar 1x per vier dagen gebruiken, het mag absoluut niet op de straal of op je handen komen, maar voor ons is het echt een uitkomst. De volgende keer dat de bekapper komt smeer ik de hoeven er vers bekapt meteen mee in, want dan schijnt het nog beter in te werken.

Maar hier komen er voor de zekerheid toch ook hoefschoenen voor als dit toch onverhoopt een keer niet werkt. Liever namelijk vier hoefschoenen die we nooit gebruiken dan dat hij weer twee weken pijn heeft...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 12:40

@xyzutu2: Ik las dat inderdaad in jouw topic, was juist van plan om je een pb te sturen waar je dat kan kopen? Baat het niet dan schaadt het (denk ik) ook niet.

Hoefschoenen heb ik in overweging genomen, ijzers zijn simpelweg geen optie. Paardlief laat nu, na ruim 3 jaar, eindelijk de voetjes bekappen, maar zelfs het langs een smid lopen die aan het beslaan is, is drama. Die ijzers gaan er dus gewoon nooit onder gezet kunnen worden zonder sedatie, en dat gaat me toch echt te ver.

Ik heb ondertussen een gesprek gehad met mijn smid. Hij gaf toe wat enthousiast te hebben bekapt, nu paard dat eindelijk supergoed toeliet. Volgende keer gaat hij zeker veel voorzichtiger te werk, en mocht het dan weer fout gaan, dan ga ik toch echt op zoek naar en schoenen en een andere smid.

Iemand een idee hoe en waar ik die schoenen kan aanmeten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:43

Smit schoenen worden helemaal op maat gemaakt, heb er zelf alleen geen ervaring mee. Maar ken wel iemand die er mee mende en zijn volgens mij goed aangeschreven (wat ik hier o.a. op bokt lees).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:22

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:12

Floating boots hoor ik goede verhalen over, zelf nog geen ervaring mee. Floating boots kunnen vrij gemakkelijk op maat gemaakt worden.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:27

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil mijn ervaring met je delen.
Ik heb ook een draver. Hij liep na elke bekapping net zoals die van jou een paar dagen gevoelig.
Sinds juni doe ik natuurlijk bekappen. Uiteraard heeft eerst een NB'er dit gedaan, en die komt nog regelmatig langs. Verder hou ik het zelf elke 1 a 2 weken bij.

Sinds hij natuurlijk bekapt wordt is hij alleen maar vooruit gegaan. Een paar weken was ie op het harde wat gevoelig, wat niet gek is, maar al met al vond ik het niet slecht.
Na een paar weken (en in die weken was er uiteraard steeds verbetering) begon hij goed te lopen, en inmiddels loopt hij op alle ondegronden goed en zonder problemen of gevoeligheid.

Ik heb de cursus Natuurlijk Bekappen via HoefNatuurlijk gedaan en ben onder begeleiding begonnen met het bekappen van mijn eigen paard. Inmiddels doe ik het allemaal zelf en wordt hij eens in zoveel tijd nagekeken door een NB'er.

Overigens: mijn paard had volgens mijn vorige hoefsmid ook "dravers hoeven". Als je wilt heb ik foto's van hoe zijn hoeven nu zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:32

dravers hoeven zijn vaak smalle hoeven, ontstaan doordat ze vrij jong beslagen worden, heeft dus weinig met ras te maken, alswel met het vroege beslaan...