Ijzers steeds weer af..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Ijzers steeds weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:46

Voor aantikken is geen aangepast beslag nodig en ook geen hoefsmid die je 10 keer moet bellen en dan eidelijk een aanpassing maakt.
Laat je paard gewoon goed bekappen, volgens een van de methodes die men tegenwoordig natuurlijk bekappen noemt. De kwaliteit van de hoeven zal toenemen. Voor extreme gevoeligheden kan je altijd een goede hoefschoen gebruiken.Tijdelijk of blijvend. Die zijn er in allerlei soorten en maten. En die doe je uit na het rijden/ mennen. Hoefijzers zijn een middeleeuws iets. Ouderwets gedoe en slecht voor het hoefmechanisme. Tegenwoordig weten we beter.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:07

En dat is ieder zijn keuze. Voor geen goud dat ik mijn paard natuurlijk laat bekappen, hij staat wel 24/7 op de wei maar staat echt niet op een ondergrond zoals moeder natuur heeft bedacht. Hij staat namelijk op een zandwei zonder rotsen of andere oneffenheden om zijn voeten op de natuurlijke manier te gebruiken. Ook beweegt mijn paard iets anders dan de paarden in de natuur en ook mijn paard schopt zichzelf verrot zonder ijzers. Bovendien heb ik iets teveel nadelen gezien en gelezen over natuurlijk bekappen, en vele met mij. De discussie van natuurlijk bekappen is hier dus niet van pas, de TS zoekt een oplossing voor het aftrappen van de ijzers, waar ze bewust en weloverwogen voor kiest in het belang van haar paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:41

Ze kan ook altijd hoefbescherming kiezen, al begrijp ik heel goed dat niet iedereen zit te wachten op 24/7 springschoenen rond de voeten. Als ze echt hard trappen zijn die ook constant kwijt of stuk, en eentje met gevoelige huid kan zo makkelijk irritatie en beschadiging oplopen waar het net bescherming moet geven.

Hoefschoenen voor een paard op de baan, prima. Maar mogen ze daar ook 24/7 mee op het land? Kan de voet dan genieten van een welverdiend modderbad als het regent na dagen van droog weer? Sluit dat de onderkant niet teveel af zodat vuil dat er toch in raakt kan gaan broeien? Ik wil niet weten hoe snel rotstraal bijvoorbeeld feestje gaat houden als je door omstandigheden eens een paar dagen de hoeven niet kan bekijken. Hoe zit het met schuiven en glijden op de (vochtige/natte) weide?

TS lijkt me niet de persoon om zomaar eender wat voor ijzer er onder te laten meppen omdat de smid mooie ogen heeft. Ik laat mijn paard ook liefst alleen bekappen, maar dan hoef ik er geen buitenritten mee te maken. Op elke "onverharde" zandweg strooien ze grint, en daar zitten aardig scherpe stukjes tussen. Op die stukken duwt paardlief zichzelf liever in de gracht, draad met netstroom of prikkeldraad dan er overheen te stappen. Dan begrijp ik prima dat mensen kiezen voor het comfort van hun paard, en dus een ijzertje laten plaatsen. Of als je zo vaak op verharde paden moet rijden dat ze sneller slijten dan kunnen aangroeien.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:23

Misschien eens dit soort springschoenen proberen:
Afbeelding

Zijn bedoeld voor eventing, daardoor nemen ze geen water op, kunnen niet draaien en hebben extra harde bescherming aan de achterkant om te beschermen tegen de impact van metalen stiften/kalkoenen .
(Of achter hoeven, in jouw geval)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 03:08

Ik zal morgen een duidelijke foto maken van de voeten.

Mensen die steeds over hoefschoenen beginnen heb ik opzich niet zo veel aan, paard doet het in het land. En in het land doe je geen hoefschoenen om. Altijd springschoenen vind ik niet echt iets..
Een paard hoort gewoon zonder bescherming te lopen. (Soms kan het miss niet anders)
Ze lopen bij ons hele dagen op het land en dan staan ze in de regen of het land is wat modderig. En dan heb ik gewoon liever geen springschoenen.

We hebben voordat we zijn begonnen aan ijzers eerst verschillende manieren van bekappen geprobeerd. Maar alles hielp maar kleine beetjes.. En blootsvoets trapt ze zich gewoon kaal of helemaal open. Of de springenschoenen zijn kapot of af.

Wat misschien ook mee kan spelen is dat mijn paard niet hele goede hoeven heeft. Heeft iets wat platvoeten en staat niet helemaal recht van zichzelf. Smid doet er gewoon veel aan om mijn paard goed te laten lopen zonder dat ze zichzelf kapot trapt of de ijzers eraf trapt .

Pony van ons staat overigens gewoon blootsvoet en doet het daar super op.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 05:08

Het oorspronkelijke probleem is het open trapten van de ballen? Hoe voorkomen ijzers dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:42

Er zijn ijzers die vooraan ronder zijn waardoor de voet sneller afrolt. En.bijgevolg dus weer sneller weggezet wordt. Eentje met een traag voorbeen en snel achterbeen wordt hiermee geholpen, het voorbeen moet sneller verzet worden.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 11:05

En dat zijn de ijzers waar mijn paars op loopt

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:24

Het is natuurlijk enkel symptoom bestrijding, Maar op het werk tape ik de ijzers in bij paarden die ze aftrappen op het land. Werkt perfect!
Ik zou je wel een filmpje kunnen sturen hoe we dat doen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:46

HorseChica schreef:
Het is natuurlijk enkel symptoom bestrijding, Maar op het werk tape ik de ijzers in bij paarden die ze aftrappen op het land. Werkt perfect!

Je bedoelt vasttapen aan de hoef? Dus dan krijg je de trekkrachten op de hoef en de gewrichten in de hoef... Dan was ik liever de ijzers kwijt :=

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:07

Die trekkracht krijgen ze sowieso als ze er een ijzer aftrappen lijkt me hè. Genoeg paarden kreupel gezien nadat ze er een ijzer afgetrapt hadden (zonder tape) .
Het voordeel van de tape is dat er geen uitstulpingen meer zijn waar ze op kunnen trappen.

En daarbij, het is geen secondelijm, het is nog steeds mogelijk. De kans is enkel veel kleiner.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 13:43

HorseChica schreef:

Als het dat zou willen sturen? Ik ben er wel eens benieuwd naar!

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:38

Wij hebben thuis ook een paard die vaak haar ijzers eraf trapt. Staat nu met springschoenen om buiten en het lijkt te helpen. Maar ben ook benieuwd naar het filmpje hoe je dat doet met tape

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:23

pillow schreef:
bobje26 schreef:
Andere hoefsmit... Ons paard miste geregeld ijzers, soms zelfs enkele moment na het beslaan al.
Vrij snel overgestapt op een andere smit, paard miste nooit geen ijzer meer !

Gewoon een smid met een d nemen

Nou sorry hoor juf.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:31

Zier het topic staan en voor dat ik het open dacht ik al laat mij raden ook voor dit is de oplossing weer natuurlijk bekappen...mensen natuurlijk bekappen is niet altijd de oplossing en ik heb er al zoveel drama van gezien.

Zag vandaag dit voorbij komen op Facebook of het nou zo ideaal is weet ik niet maar wou het even melden https://www.facebook.com/pegasusrideuds ... 66/?type=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:36

Dat ziet er anders wel erg handig uit! Neem aan dat het van een site voor ijslanders wegkomt aan de taal te zien?

Zou wel willen weten van welk materiaal de balbescherming is. Rubber kan omklappen als er op getrapt wordt, ben je nog niks mee. Hard plastic kan ook, maar dan mag het niet schuren... Het lijkt me ook niet dat het volledig aansluit, dus er kan alsnog modder/vuil/vocht tussen.
Al lijkt het me wel het bestuderen waard.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:51

Ja komt inderdaad van een IJslander site vandaan en vond het op zich wel goed bedacht. Alleen moet het volgens mij aan kalkoenen bevestigd worden dus loopt je paard altijd op hakjes maar misschien kan het al wel met die hele kleine platte kalkoenen.
Materiaal en zo weet ik niet maar misschien iets om verder onderzoek na te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:21

Mja, dan ben je er nog niks mee als je op buitenrit gaat op harde ondergrond. Denk niet dat constant "op hakjes" gezond is voor een paard.
Tenzij het stuk plastic/rubber ook over het ijzer heen gaat en dan gewoon mee genageld kan worden :)*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:39

Mag ik vragen welke manieren van bekappen je hebt geprobeert?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 10:19

Hoe de manieren heten weet ik zo niet. Maar de smid heeft zeg maar andere standen neer gezet van lopen.

Ben niet zo goed in het uitleggen ervan haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:25

Weet je of hij ooit natuurlijk bekappen heeft geprobeert? Weet niet of je daar bekend mee bent, maar heel simpel is lagere hielen, afronding van de hoefwand en steunsels gelijk met de zool. Door regelmatig(er) bekappen en het laag houden van hielen en afronden van de hoefwand rolt een paard beter af en is dan sneller weg met zijn (voor)hoeven waardoor dat die niet meer zal aantikken. En verder lopen paarden ook vaker ruimer en zekerder, hebben meer grip (door de straal die de grond raakt) en glijden niet meer makkelijk door (zoals je wel met ijzers hebt wat ook weer resulteert in het er af trappen van de ijzers). Maar mocht dat iets zijn waar jij je niet prettig bij voelt, moet je het natuurlijk niet doen :) Maar mocht je meer info willen kun je dat o.a. hier lezen:

http://www.hoefnatuurlijk.nl
http://www.paardenhoeven.info
http://www.paddockparadise.eu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:27

Steunsel is toch altijd gelijk met de zool? Anders loopt je paard puur op de hoefwand en kan de straal amper aan de grond... bij de mijne is de onderkant imo altijd volledig mooi vlak. Zool,straal, hoefwand. Alles komt netjes op de grond, dat is toch ook het draadvlak?
Hier worden de ijzers niet achteraan afgetrapt maar opzij.

Denk ook niet dat ts ijzers laat zetten als het bekappen niet goed wordt gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:37

Steunsels horen inderdaad (altijd) gelijk te zijn met de zool, alleen is dat niet altijd het geval. Ongepigmenteerde laag hoefwand, zool en straal is inderdaad de delen waar de hoef op hoort te dragen ja :j Maar een afronding is wel belangrijk, zeker als een paard zich aantikt want dan is vaak het (te late) afrolpunt het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:56

Moet je wss wel eentje hebben met genoeg hoefwand om het gepast te vijlen. Eentje die amper hoefwand heeft is pak lastiger.

En soms zijn ze ook echt gewoon lomp :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:59

Een hoefwand met de juiste lengte wordt na verloop van tijd een stuk dikker :j