Ieder paard kan zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monica72

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:16

Ook ik zag graag ons paard zonder ijzers helaas is het geen optie, zachte hoeven die snel slijten en waardoor het komt geen idee maar zonder ijzers breekt ze binnen een paar weken iedere keer d'r nek over d'r eigen hoeven doordat ze nog groter en zo plat als ontbijtbordjes worden waardoor ze ook nog eens heel gevoelig gaat lopen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:21

Bowen; je hebt gelijk. Ieder paard kan 24/7 buiten, maar voor lang niet alle paarden is dat de beste optie.

Mijn paarden staan aan huis, hebben een grote stal die altijd open staan, stuk beton, stuk zandpaddock, en zomers weide. Eerder had ik ze 24/7 buiten staan. Mijn beide paardjes waren ditondertussen gewend, kwamen de nachten in de loopstal. Echter kreeg ik mijn grote niet op gewicht en was mijn "kleintje" niet rustig te krijgen. Als leider van de kudde vond ze geen rust, omdat zij geen rust had, had de grote het ook niet. Resultaat? Dood ongelukkige, slome paarden. Tevens heb ik ze altijd op onbeperkt, goede kwaliteit hooi staan.

Toen besloten ze de nachten op te sluiten in hun eigen stal; mijn grote kwam aanzienlijk aan, mijn kleine was weer vrolijk en vol energie. Kwestie van naar je paard luisteren wat het fijnste is. Nu een shet erbij die 24/7 buiten wel prima zou vinden alleen een ster in uitbreken dus gaat hij ook lekker op stal. Ze staan hier dus vanaf 8 uur buiten tot een uur of 22.00 minimaal.

Dan ijzers; mijn kleine kan niet zonder (ik heb het over een paint van 1.55). Ze is 2 jaar terug geopereerd. Hiervoor had ik haar alleen tijdens hou crossseizoen op ijzers en de winter zonder. Sinds de operatie verplicht op ijzers, door de operatie moet ze veel lang rechtuit lopen op haar slechte dagen. Dan slijt ze veel te hard. Tevens moet de afrol van haar hoef flinker zijn dan je zonder ijzers kunt bereiken, dit om het been goed te houden. ( ze is geopereerd aan haar diepe buigpees ter hoogte van de tarsaal schede.) Hoefschoenen is mijn kliniek allergischvoor en mocht ik ook echt niet proberen. Het was dus eigenlijk ijzers of inslapen.
Zonder ijzers is ze oprecht kreupel, ten tijden van de operatie had ze al 2 jaar geen ijzers meer gehad, maar hierna moest ze er toch weer op en dat houden we zo.

Mijn andere 2 staan zonder ijzers, al moet ik zeggen dat als ik met mijn grote ga crossen er ijzers onder gaan. Met de kleine heb ik tijden zonder ijzers gecrossd maar die was heel bodemvast. Dat is deze sukkel niet :+.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:32

Ik denk van wel want in de natuur werd er ook niet bekapt. Maar zodra er veel van het paard verwacht wordt vind ik het wel nodig

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:41

Ik heb er 2.
Pony blootsvoets, heeft super sterke hoeven en slijten zelfs met veel op de straat weinig. Ze loopt gewoon super erop.
Paard heeft alleen voor ijzers. Deze hebben een afronding aan de voorkant die zorgt ervoor dat zij haar voorbenen eerder optilt. Blootsvoets loopt ze namelijk met haar achterbenen tegen haar hoefballen aan. Met als gevolg, hele hoefbal open. Eerst hebben we met de smid andere standen geprobeerd om neer te zetten om het te voorkomen, maar allemaal helpt het kleine beetjes.
Nu met ijzers is het helemaal weg en loopt ze er heel goed op!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:54

Mijn paard heeft goede hoeven maar staat toch vierkant op ijzers.
Dit omdat we eigenlijk alleen maar buitenritten maken.
Stenen, onverharde weggetjes, asfalt etc.
Kan best zijn dat ieder paard zonder ijzers kan maar ik waag mijn merrie er niet aan :D
De ijzers zijn na 8 weken helemaal dun, zo slijt dat na zoveel buiten rijden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:56

Mijn vz paard slijt voor scheef af dus moet voor op ijzers. Van de DA.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 00:24

lotje_elmo schreef:
Ik denk van wel want in de natuur werd er ook niet bekapt. Maar zodra er veel van het paard verwacht wordt vind ik het wel nodig

Dit soort opmerkingen lees ik meer in dit topic (soms in een wat andere verpakking). Maar het slaat natuurlijk nergens op...

Ik bedoel, ja, in de natuur kunnen paarden zonder ijzers. Echter leven de paarden die wij hebben niet in de natuur. Er is niets natuurlijks aan paarden in een wei of paddock houden. Met dat onnatuurlijke huisvesten kunnen ze problemen krijgen (denk maar aan hoefbevangenheid) en soms is de beste optie dan om ze op aangepast beslag te zetten om delen van de voet te ontlasten, te corrigeren of te laten herstellen.
Nee, niet elk door de mens gehouden paard kan zonder ijzers. Ja, van nature kan elk paard zonder ijzers. (Dieren met slechte hoefkwaliteit (mede door op verkeerde eigenschappen fokken)daargelaten).
In de natuur krijgen paarden geen ijzers en de dieren met slechte voeten kunnen niet met de groep meekomen en gaan dood. Planten zich dus niet voort, dus de slechte hoefkwaliteit sterft uit. Echter fokken wij mensen op andere eigenschappen, dus kunnen we slechte hoef kwaliteit in stand houden. Om nog maar te zwijgen over afwijken aan de hoef en de kwaliteit van de hoef door de manier van huisvesten.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 06:35

Eens, met wat ik ondertussen heb bijgeleerd. Ik denk dat we met ijzers een stukje symptoom bestrijding doen waardoor de hoeven en ook het gehele bewegingsgestel geregeld het juist zwaarder te voorduren krijgt.

Onze kersverse shet; stond te lang; hoefwand echt te lang (beginnen licht naar voren te krullen). Straal raakte grond niet, dunne gevoelige zolen, door die dunne gevoelige zool kan er ook niet rigoureus meteen helemaal terug gezet worden tot een perfect hoefje. Die gevoelige zool zorgt ervoor dat hij snel gaat kreupelen en harde oppervlakken en zeker grind mijd; waardoor zijn hoeven ook minder slijten. Vicieuze cirkel. Straal raakt grond niet; ok 'voordeel' voor mindere hoefgroei; maar demping is weg en gezond hoefmechanisme is ook weg voor een betere doorbloeding van de benen.
De benen dan, zijn die wel goed? Neen. Achter liep hij erg wijd en alsof hij zijn benen niet goed kan afrollen met redelijk gestrekte benen? Voor o-benen; en er staat veel stress op het kraakbeen.
De pony kwam bij ons vermagerd binnen maar ik weet nu dat hij in het verleden flink overgewicht heeft gehad. En voor hij bij ons kwam stond hij op zand en brok; waarschijnlijk wegens hoefbevangenheid? In de hoeven is iig heel wat te zien; opvallende groeiringen (richels) waar de bekapper van schrok in die zin; ohw my wat heeft dit ponietje meegemaakt; stress, voedsel, ziek?

Ijzers? Nee! Eerst heeft een leerling natuurlijk bekapper, die hem meegenomen heeft, een hoop eronder vandaan gehaald. Daarop een pro natuurlijk/orthopedisch/holistisch bekapper erbij gehaald. Met veel geduld en kennis is hij hem nu aan het corrigeren. Bij 2e bekapbeurt; heej verhip; toch geen o-benen? En hij slijt idd scheef af; daarvoor riep ik na 4 weken de bekapper er weer bij ipv 6 (en tussendoor werd hij bijgevijld overigens, inmiddels vijl ik hemzelf wekelijks bij).
Beetje bij beetje dus hoef maar ook stand van de benen corrigeren; om de druk van dat kraakbeen ook af te krijgen en zijn hele gestel beter te krijgen. Hij loopt nu al echt wel beter maar we hebben nog wel een weg te gaan; het heeft ook gewoon tijd nodig. Zijn voer is ook drastisch veranderd; van brok af en op gras (strookbegrazing, gelukkig, ik zou hem niet op vol gras durven zetten) en hooi, en ik geef nog een grasmengsel met kurkuma, zeohorse en lijnzaadolie bij (hij kwam ook niet door zijn wintervacht; heeft nu nog wat restanten wintervacht). Beweging ook veranderd, hij staat nu op paddock paradise in de kudde, moet lopen voor zijn eten en drinken, genoeg ruimte en een verharde track. Hopelijk helpen we hem daar echt goed mee op het been weer zodat hij nog vele jaartjes kan genieten.

Dus kortgezegd; dunne zolen, slijt scheef af, o-benen; en toch geen ijzers.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 06:45

Barbet schreef:
Mijn paard heeft goede hoeven maar staat toch vierkant op ijzers.
Dit omdat we eigenlijk alleen maar buitenritten maken.
Stenen, onverharde weggetjes, asfalt etc.
Kan best zijn dat ieder paard zonder ijzers kan maar ik waag mijn merrie er niet aan :D
De ijzers zijn na 8 weken helemaal dun, zo slijt dat na zoveel buiten rijden.

Door de ijzers raakt de straal de grond niet, zal hoefgroei verminderen; waardoor je idd echt afhankelijk van hoefgroei wordt. Zonder ijzers met een gezonde hoef met een straal die de grond raakt is er veel meer hoefgroei (red je het ook niet met om de 6 weken laten bekappen zonder zelf bij te vijlen).

Weleens nagedacht over hoefschoenen? Ik vergeet ze ook steeds; ik ben ook met het idee ijzers opgegroeid; maar nu zou ik dan naar hoefschoenen uitwijken als het echt niet anders kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:02

Hier zitten er ook ijzers onder vanwege wedstrijden. Springen op gras is niet echt lollig zonder stiften. En geloof mij, ik heb het geprobeerd. Dressuur kan hij prima zonder schroeven maar in het parcours gaat het gewoon echt niet.
Hoefschoenen en crossen gaan wat mij betreft niet samen.
En om dan maar niet te gaan crossen terwijl mijn paard dan eindelijk de lol van werken in ziet<<)

En hier staat ze fijn 24h buiten, op verschillende ondergronden met onbeperkt ruwvoer en alleen een aanvulling als het nodig is. Er komt een vijl aan te pas wanneer nodig. Toch blijft mijn 3 jarige ook na een half jaar hier te zijn iets gevoelig op zijn voeten op het harde. Dat kijk ik nog even aan maar anders krijgt hij volgend jaar voor een ijzertje zodat we lekker naar buiten kunnen.

Geen ijzers er onder heeft de voorkeur. En dan niet eens uit idealisme maar uit gierigheid }> maar als het beter gaat met ijzer schroom ik geen 5 seconden om ze er onder te slaan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:29

Ik denk dat paarden van nature prima zonder kunnen! Ze hebben het jaren gedaan, voordat wij mensen op het idee kwamen om erop te gaan zitten, :Y)

Maar door dat wij het paard nu voor een ander doel eind gebruiken en ze daardoor ook op andere ondergronden laten lopen dan hun natuur is, kan ik me voorstellen dat die hoeven een stuk sneller slijten. Bij ons staan ongeveer 15 paarden die allemaal blootvoets zijn. Maar zij lopen vrijwel altijd buiten en op 'zachte ondergrond'. De hoeven worden regelmatig gekapt en zelfs de oudste van 30 heeft nog prachtige hoeven.

Hoe meer je het paard uit zijn natuur haalt, hoe meer aanpassingen je nodig hebt om het paard gezond te houden. Ik zeg niet dat het beter is om een paard met 'slechte hoeven', gewoon maar geen ijzers onder te doen. Maar ik vind wel dat je moet kijken naar welke situatie je je paard inzet. Als je paard voor de kar loopt en continu op asfalt, is het logisch dat de hoeven slijten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:48

luvz schreef:
Velen vergeten dat er ook andere oplossinngen zijn dan ijzers; hoefschoenen namelijk. Met een ijzer haal je alle demping weg uit de voet. Ook bekapt een hoefsmid niet zoals een voet hoort te zijn; lage hielen, brede (dragende) straal, korte steunsels en een afgeronde hoefwand met kwartierbogen. De ijzer industrie blokkeert de nieuwe inzichten en zo blijven de smidscholen achter. Smeden krijgen al erg lang achterhaalde inzichten aangeleerd. Ik ken zat paarden met problemen (ook een met o benen toevallig, maar ook paarden met andere problemen) die prima ijzerloos door het leven gaan en natuurlijk worden bekapt. Natuurlijk bekappen staat ook voor regelmaat. Ik bekap elke week. Een hoef groeid namelijk elke dag en slijt in het wild ook elke dag. Met een ijzer is dit eens in de 6/8 weken. Erg slecht voor alle inwendige structuren. Her groeit flink, en moet er dan plots vanaf. IJzers zijn iets middeleeuws, iets achterhaalds wat absoluut NOOIT nodig is. Het zijn symptoom bestrijders. Daarnaast denkt men dat als een paard over de weg moet dat de hoeven dan te veel slijten. Bullshit. Paarden in de rocky mountains hebben de perfecte hoeven juist door die slijtage. Hoe meer hoe beter, want de hoef maakt dan ook 'eelt' aan.

Dus ja, ieder paard kan zonder ijzers. Nogmaals; er zijn andere vormen van bescherming.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:51

Maar wat vinden jullie dan natuurlijke slijtage?
Het is echt niet zo dat alles mooi rond, plat en strak slijt in de natuur.

Hier ook een wei met veel keien, rots en ander spul dat je in Nederland als "gevaarlijk" zou zien.
Als een van de paarden weer eens lomp op een kei gaat staan dan breekt er een stukje hoef af. Het is misschien niet heel mooi, maar zo slijt de hoef ook gewoon.
Afbeelding
Zoiets bijvoorbeeld.
Nu zat er al een scheurtje in zoals je ziet aan de bovenkant van het "gat", en dit zal vast niet gebeurt zijn met een ijzer, maar nu is het er af en kan het weer gewoon terug groeien.

We hebben een andere die stond in Nederland altijd met ijzers en veel op stal. Deze had 50 weken per jaar rotstraal en erg vaak mok.
Nu staat hij 24/7 buiten en heeft hij mooie harde hoeven en nooit meer mok, ondanks alle ellende waar ze in staan (het is een erg natte wei).
Het kan dus zeker wel een verschil maken, ook voor onze doorgefokte dressuurpaarden.

Hoefzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:06

Ieder paard kan inderdaad zonder ijzers. De antwoorden die het tegendeel beweren tonen juist aan dat het de eigenaars zijn die omwille van de prestaties die ze wensen geen tijd, geduld, zin, geld hebben om betere hoeven te smeden.
Die maaibewegingen van paarden op ijzers is in de meeste gevallen een gevolg van de ijzers zelf. Het is een compensatie voor het doorschuiven. Niet alle paarden kunnen evengoed schaatsen.
Ik kan niet schaatsen, ik voel me onveilig op schuivende ijzers. Maar paarden op ijzers hebben geen ander keuze dan zich zo goed mogelijk staande te houden, en ja zelfs te presteren.
Er zijn mogelijkheden genoeg om van ijzers af te stappen, zelfs indien je geen tijd hebt en permanente hoefbescherming wil, zijn ijzers overbodig geworden door kunststofbeslag.
Hier een artikel over extreme hoefprestaties en hoe ijzers daarin helpen: https://perseveranceendurancehorses.wordpress.com/2011/06/23/eventually-further-and-faster/
Als eigenaar moet je willen nadenken over welk soort persoon je bent.
Nic Barker zegt: "Don't misunderstand me - I am well aware that shoes are a useful way of allowing an unhealthy hoof to over-perform. In my opinion that is the deciding factor which ensures the continuing popularity of horseshoes. " in haar blog http://rockleyfarm.blogspot.be/2015/02/living-in-dark-ages.html.

Er zijn ouders/coaches/doctors die kinderen doping toedienen opdat ze betere sportprestaties zouden neerzetten, uiteraard ten koste van hun gezondheid. Ben je zo'n ouder, dan zal je ijzers als noodzakelijk aanzien.

Vind je dat echter onethisch of zijn sportprestaties niet je hoogste prioriteit? Dan moet je ook eens naar de nadelen van ijzers gaan kijken voor je zegt dat die nodig zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:18

Er kunnen vast een hoop paarden zonder ijzers, maar ik ben toch blij dat die van mij netjes beslagen staat. Ze heeft ongelijke voeten en door haar breakover beslag heeft ze meer steun aan de achterkant zeg maar. Ben heel tevreden!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:18

Hoefzorg, zoals gezegd is het niet waar wat je zegt. Even beter verdiepen in medische redenen voor beslag en als jij werkelijk denkt dat het minimale doorschuiven ( wat voor mijn pony juist gewenst is omdat het druk in het been weg neemt) met schaatsen te vergelijken is ben jij waarschijnlijk zo'n gehersenspoeld type die niks anders meer kan zien dan zijn eigen visie. Iets vaak erg gevaarlijk is als je een goede behandelaar wil zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:20

niet mee eens, mijn oude hafje had brokkelhoeven.
Ik heb zelfs het natuurlijk bekappen geprobeerd want het zou zoveel beter zijn.....In ons geval niet dus!
Ik ben van ellende maar weer op ijzers terug gegaan! -O-
(plak ijzers en hoefschoenen hebben wel positief geholpen)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:44

Hoefzorg: alsof mensen in de sport de enige zijn die ijzers gebruiken en bewust ten koste van het paard. Het vergelijken met doping en schaatsen... Dan heb je iets heel erg niet begrepen...

Pony bij ons op stal heeft ontzettende platpoten. Geprobeerd zonder ijzers, maar dat wil niet. Voeten worden direct weer plat en de boetes gaat kantelen. Blijven bijwerken om dit goed te houden wil niet, de hoef groeit te langzaam en verkeerd, waardoor je dus niet genoeg materiaal hebt om te corrigeren. Dus die staat op een voor ijzer, met een zooltje zodat de straal toch lekker meedoet. We zijn er ook niet blij mee, maar het kan niet anders. We hebben het geprobeerd.
Oh ja, en deze pony loopt geen wedstrijden;)

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:44

Mijn hoefsmid zegt nooit zomaar een ijzer eronder laten slaan. Vaak nemen mensen ijzers voor hun paarden terwijl dit helemaal niet nodig is.

Wanneer zich problemen voordoen of er moet gecorrigeerd worden is een ijzer vaak wel noodzakelijk.

Mijn vorige paard kwam ook op breakover beslag te staan, door een graasvoetje (ongelijke voeten) en daarbij ook atrose, helaas hebben wij haar 3 jaar geleden moeten laten inslapen.

Mijn huidige paard staat op blote voeten en dat gaat prima, ook wanneer ik veel buiten rij. Wat ik vaak zie bij mensen dat hun denken dat lange hoeven "normaal" zijn en vinden hoeven al gauw te kort waardoor ze dan een ijzer eronder laten zetten.
Laatst bijgewerkt door Ferera op 12-08-15 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:45

Maartje1990 schreef:
@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voor :) Dus dat stukje klopt niet.

Ik zou wel graag willen weten in welk onderzoek je dat gelezen hebt, waar je dit vandaan hebt. Er zijn namelijk onderzoeken (hieronder genoemd) die bewezen hebben dat paarden die in het 'wild' leven dezelfde hoefproblemen hebben als onze huis-tuin-en keukenpaarden. Onder andere hoefbevangenheid, hoefkatrolontsteking en hoefbeensbreuken ;)

(*Hampson, B.A., de Laat, M.A., Rovel T, Beausac C, Pollitt.C.C. (2012), Histopathalogical examination of chronic laminitis in Kaimanawa feral horses of New Zealand, New Zealand Veterinary Journal, 60(5): 285-9; *Hampson, B.A., de Laat, M.A., Rovel T, Beausac C, Pollitt.C.C. (2012),The feral horse foot, Part B: radiographics, gross visual and histopathological parameters of foot health in 100 Australian feral horses, Australian Veterinary Journal 91 (1-2) 23-30; *Gordon, S., Rogers, C., Weston, J., Bolwell, C., Doloonjin, O., (2013) The forelimb and hoof conformation in a population of Mongolian horses, Journal of Equine Veterinary Science 33 (2), 90-94).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:53

Hoefzorg, als jij het not done vindt om een paard voor je eigen lol en plezier in de sport uit te brengen dan is de rest van de discussie inderdaad wat moeilijk.

Ik vindt dat ik mijn paard best mag gebruiken voor mijn plezier. Om hem in de sport uit te brengen dus. Dan ontkom je in onze discipline niet aan ijzers ivm het zetten van kalkoenen.
Tel daar bij op dat ik niet ervaar dat ijzers een probleem zijn voor de voet en je zult begrijpen dat je tekst een beetje maf over komt met maffe vergelijkingen. Het ijzer hoeft hier namelijk geen medisch probleem te verdoezelen maar alleen voor grip te zorgen.

En in het geval van de 3 jarige met gevoelige voeten. Die krijgt de kans om zich aan te passen (6 maanden tot een jaar) en als het dan nog niet lukt om hem fijn te laten lopen ondanks dat aan alle voorwaarden voldaan is gaat daar ook een ijzer onder.

Palousa, ik zou zo'n voet niet graag zien bij mijn paard. Dat kan toch ook niet heel fijn zijn voor een normale afwikkeling van de voet of wel?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:12

Weet je, ik ben eigenlijk ook niet voor de ijzers, maar ik ben het er niet mee eens dat tegenwoordig nog steeds alle paarden zonder kunnen.

Citaat:
In de natuur kunnen ze toch ook zonder?

Leuk ja, prima! Maar wil je nou zeggen dat mijn doorgefokte Welsh Pony nog precies hetzelfde in elkaar steekt als, laten we zeggen, de verwilderde mustangs in Amerika? (lees: zelfs Mustangs zijn officieel nog niet wíld, maar verwilderd, dus als we een beter voorbeeld willen gaan we zelfs nog verder terug naar een ouder "wild" paard) Ik dacht het even niet. Net als ieder ander diersoort, zijn de gedomesticeerde paarden van tegenwoordig toch net een tikkeltje anders. Ze hebben aandoeningen die wilde paarden niet hebben. Ook staan ze in een situatie die heel anders is.

Ja, had ik mijn pony nooit uit het land gehaald om een buitenrit te maken, kon ze waarschijnlijk prima zonder ijzers, wat ze dan ook altijd gedaan heeft. Mits ze geen oneven grond tegen komt, want dáár gaat het bij de mijne fout. Daar zijn haar hoeven veel te gevoelig voor, en gaat ze kreupel lopen.

En ga nou niet zeggen dat wij het niet geprobeerd hebben om het zonder ijzers te doen. Ik heb een hele tijd zonder ijzers gereden, het is pas de laatste 2 jaar dat we er aan begonnen zijn. En als ze blootvoets is, houdt mijn moeder het ook gewoon zelf bij. Maar dat kan nu eenmaal niet! Ik ga mijn pony niet elke keer pijn laten lijden en haar hoeven kapot laten lopen. Tenzij ik het heel erg natuurlijk houd en haar gewoon niet meer aanraak..

Even voor de duidelijkheid: echt in de bak rijden elke keer wordt hem in ons geval ook niet. Ten eerste hebben we geen land en ten tweede vind ze er geen zak aan. Daar maak je haar echt niet vrolijker mee.

Dat daar gelaten: de rest van onze paarden is altijd blootvoets. En ook vroeger hebben onze paarden bijna nooit ijzers gehad, tenzij het echt heel even nodig was dus.

Je kunt onze paarden niet meer zo goed vergelijken met wilde paarden, klaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:15

Een paard succesvol blootsvoets laten lopen is het hoogste doel.
Ik ben iemand die weinig prestaties verwacht van de paarden: een gezond, netjes op gewicht zijnd en soepel en met name blij paard is voldoende.

Ik heb bij beide er alles aan gedaan om de overgang goed te laten verlopen.
Ik heb ook echt veel tijd genomen (anderhalf jaar).
Bij de 1 krijg ik het maar niet goed, en is de hoop op blootsvoets vervlogen.
Bij de andere ging het enorm goed, maar recentelijk krijg ik daar ook twijfels over.

Ik ben niet pertinent tegen beslag, maar liever zonder... Ondanks alle tijd, geduld en inzet lijkt het niet altijd haalbare kaart.
Sommige mensen zijn wellicht iets minder scherp in het zien van pijn/ ongemak bij paarden, of zijn daar minder 'miepig' in dan ik.
Ik vind het fantastisch dat zoveel paarden het zo goed doen, zelf heb ik echter ernstige twijfel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:15

Ja veel paarden kunnen zonder ijzers, MAAR wij mensen hebben ze 'verpest' in al die jaren. Steeds hoger in het bloed, steeds meer kwaaltjes en steeds minder sterk. Vergelijken met de natuur heeft dus ECHt geen zin. En daarbij komt ook nog eens de paarden die niet sterk zijn gaan gewoon dood.

Ik ben oprecht niet voor elk paard maar op ijzers zetten. Hoefschoenen zijn soms ook een prima uitkomst. Maar mijn pony is het levende bewijs dat het niet altijd kan.. We hebben het echt geprobeerd en ook met hoefschoenen en natuurlijk bekappen, maar hij werd alleen maar weer kreupel. Gevalletje chronisch hoefbevangen met ijzers heeft hij 2 keer Z2 gelopen en hij loopt zo nog een Z proefje met mij, maar zonder ijzers loopt hij echt op eieren. Zijn hoeven zijn echt om te huilen, maar zolang hij met ijzers nog lekker kan lopen en plezier heeft, waarom nog gaan lopen rommelen.. Pony is echter 24 jaar en heeft de energie van een 3 jarige.. Enorme ADHD knol.. Engelsvolbloed x connemara.. Ook kan hij niet 24/7 maar op het land want dan gaat hij gewoon dood omdat hij weer bevangen raakt.

Onze andere paarden stonden wel allemaal op blote voeten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:18

Als het paard hier echt duidelijk voordeel van heeft omdat bewegingen oid zonder ijzers moeilijk zijn, tja dan vind ik dat niet elk paard zonder ijzers hoort, niet kan. Tuurlijk kan dat , maar wat beter is voor het paard....

Ik ben overigens wel vrij anti ijzers , er moet echt duidelijk vooruitgang mee zijn anders hoef ik ze er niet onder :D