Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
lotje_elmo schreef:Ik denk van wel want in de natuur werd er ook niet bekapt. Maar zodra er veel van het paard verwacht wordt vind ik het wel nodig
Barbet schreef:Mijn paard heeft goede hoeven maar staat toch vierkant op ijzers.
Dit omdat we eigenlijk alleen maar buitenritten maken.
Stenen, onverharde weggetjes, asfalt etc.
Kan best zijn dat ieder paard zonder ijzers kan maar ik waag mijn merrie er niet aan![]()
De ijzers zijn na 8 weken helemaal dun, zo slijt dat na zoveel buiten rijden.
maar als het beter gaat met ijzer schroom ik geen 5 seconden om ze er onder te slaan.
luvz schreef:Velen vergeten dat er ook andere oplossinngen zijn dan ijzers; hoefschoenen namelijk. Met een ijzer haal je alle demping weg uit de voet. Ook bekapt een hoefsmid niet zoals een voet hoort te zijn; lage hielen, brede (dragende) straal, korte steunsels en een afgeronde hoefwand met kwartierbogen. De ijzer industrie blokkeert de nieuwe inzichten en zo blijven de smidscholen achter. Smeden krijgen al erg lang achterhaalde inzichten aangeleerd. Ik ken zat paarden met problemen (ook een met o benen toevallig, maar ook paarden met andere problemen) die prima ijzerloos door het leven gaan en natuurlijk worden bekapt. Natuurlijk bekappen staat ook voor regelmaat. Ik bekap elke week. Een hoef groeid namelijk elke dag en slijt in het wild ook elke dag. Met een ijzer is dit eens in de 6/8 weken. Erg slecht voor alle inwendige structuren. Her groeit flink, en moet er dan plots vanaf. IJzers zijn iets middeleeuws, iets achterhaalds wat absoluut NOOIT nodig is. Het zijn symptoom bestrijders. Daarnaast denkt men dat als een paard over de weg moet dat de hoeven dan te veel slijten. Bullshit. Paarden in de rocky mountains hebben de perfecte hoeven juist door die slijtage. Hoe meer hoe beter, want de hoef maakt dan ook 'eelt' aan.
Dus ja, ieder paard kan zonder ijzers. Nogmaals; er zijn andere vormen van bescherming.

Maartje1990 schreef:@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voorDus dat stukje klopt niet.
Citaat:In de natuur kunnen ze toch ook zonder?