Paard met zeer dunne hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:39

Ah interessant foto's!

Wat ik zie:

- te lange steunsels, dit leidt tot gevoeligheid bij lopen op harde ondergrond. Niet alleen krijg je een knijper effect op de inwendige zachte delen in de paardenvoet, maar ook een prik-effect op de diepe buigpees en daardoor ook het hoefkatrol. Wat op den duur tot klinisch HKO kan leiden.

- de hoefwand is de lang en is recht afgekapt. De buitenste hoefwand is de beschermende schil van de hoef om klappen op te vangen (net als de buitenkant van een motorhelm), maar is niet geschikt om het gewicht van het paard te dragen, dan gaat de wand scheuren en brokkelen. Deze moet dus om de week even afgerond worden naar buiten toe onder een hoek van 45 graden. De binnenste hoefwand kan wel meedragen.

Zal binnenkort even een duidelijke opname maken waarin te zien is wat de buitenste en binnenste hoefwand is. Bij paarden met donkere hoeven is de buitenste hoefwand gepigmenteerd en de binnenste niet die ziet er vaak wit uit.

Verder is het een redelijk gezonde hoef met een mooie brede straal, godzijdank is daar niet aan gesneden.

Afbeelding
2 = buitenste, gepigmenteerde hoefwand
13 = binnenste hoefwand (vaak ongepigmenteerd)
3 = witte lijn

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:55

Graag arabesk. Bedankt voor je reactie. De smid heeft verder van de lengte van de hoef eigenlijk niks afgehaald. Hij heeft vooral voor de flare gecorrigeerd en de stand wat veranderd zodat hij makkelijker kan afrollen e.d. Nu heb ik er verder niet al te veel verstand van hoor.. pin me er niet op vast.

hij zei nog wel iets van dat hij aan de lengte niks zou doen, om de gevoeligheid niet nog erger te maken zodat de zool ruimte zou krijgen om aan te groeien/aan te sterken..

Hij was altijd een log dier die echt een volte moest lopen als hij om moest draaien bij een hek bijvoorbeeld. nu draait hij gewoon snel op de plek. wat dat betreft vind ik het al wel een hele vooruitgang.

Waarschijnlijk komt de smid woensdag of donderdag langs om te kijken en te overleggen. Hebben jullie tips wat ik moet aankaarten/Waar ik naar moet vragen?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:25

spatter schreef:
Ik moet altijd zo lachen om al die smeden die er van die prachtige namen bij verzinnen 8)7

Laat je toch niks wijs maken, zeker niet kwa prijs.

Een goede smid bekapt je paard netjes zodat hij beter loopt als daarvoor.

Loopt je paard slechter nadat je smid geweest is, is het een slechte smid.
paarden die om de haverklap hun ijzers verliezen hebben een slechte smid.

Een goede smid zal alleen ijzers gebruiken als dat echt noodzakelijk is, vanwege sport of gebruik of om te voorkomen dat een foute stand verslechterd.
Soms kan het helpen om een ijzertje te gebruiken als de hoef te kort gesleten is.
Mensen vergissen zich er wel eens in hoeveel een hoef kan slijten op verharde paddocks, in stallen of verharde uitlopen.
Of omdat er buiten zoveel op het harde gereden is en de hoef niet de kans krijgt bij te groeien.

Helaas is het wel zo dat er met fokken weinig gelet wordt op de kwaliteit van de hoeven van de ouderdieren en er dus dieren rond lopen met slechte kwaliteit hoeven waar je heel weinig aan kan doen.

http://www.dressuur.nl/berichten/de-waa ... zers/2147/
Hier staat toch echt van niet, dat dat slechte smeden zijn.

Voor de rest lees ik hier mee, heel interessant en ik ben benieuwd wat je nieuwe smid zegt deze week :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:27

pluisje88 schreef:
hij zei nog wel iets van dat hij aan de lengte niks zou doen, om de gevoeligheid niet nog erger te maken zodat de zool ruimte zou krijgen om aan te groeien/aan te sterken..

Huh die redenatie kan ik niet volgen. Het is met de zool juist andersom. Het is net als met eelt bij mensen, de zool moet juist gestimuleerd worden wil deze gaan groeien.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html

even scrollen naar 'zool'

Citaat:
Waarschijnlijk komt de smid woensdag of donderdag langs om te kijken en te overleggen. Hebben jullie tips wat ik moet aankaarten/Waar ik naar moet vragen?

Print mijn commentaar maar uit :D :+

hoofvision

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:26

die stralen zijn pijnlijk en hebben een zeer diepe groeve in het midden achterin, deze moet je behandelen tegen rotstraal. verder is het achterste gedeelte van de straal weg "gerot" daar zie je dat een stuk straal mist dus kan ook gevoeligheid geven. over de hoeven is al veel gezegd door arabesk en ben ik t verdewr mee eens.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 02:10

Keratex hoof hardener 2x per dag, op schone zolen aanbrengen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 08:03

Rotstraal? Dat had ik er niet aan afgezien? Waarmee moet ik dat behandelen hoofvision?

Wat is jouw mening over de stralen arabesk?

Heb je ervaring met keratex? Zou het echt helpen in dit geval? Heb er al een paar keer over gedacht om het te kopen maar vanwege de prijs heb ik dat nog niet gedaan...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:35

Hier ook een paard met gevoelige zolen, 4 smeden gehad die er allemaal een potje van maakte.

Uiteindelijk stond het paard te ver door zijn verzenen had hij een dunne zool door alle smeden die daarin teveel aan het snijden waren en zagen ze allemaal de flinke rotstraal en schimmel in de witte lijn over het hoofd.

Ik verbaas me ook nog steeds dat er zoveel smeden zijn die onwetend zijn, ze doen allemaal hun best op hun eigen manier en je gaat er als eigenaar van uit dat zei de beste raadsman zijn, als dan blijkt dat ze het e.e.a. echt niet goed doen en je met een steeds meer pijnlijker paard komt te staan sla je jezelf toch wel voor je hoofd |o

Hier is er in goed overleg met dierenarts en smid toch een ijzer onder gegaan, eerste 8 weken met zooltje om de pijn een stuk te verzachten. Nu staat hij om de doorgezakte verzenen ( en daarbij te lange teen) te kunnen corrigeren nog op een ijzertje en hopelijk kan hij daar over een tijdje vanaf en blootvoets verder.

Ik wil je wel meegeven om ondanks dat er veel mensen zijn die tegen een ijzer zijn, je eigen gevoel te volgen een paard met pijn is ook niets. Als je hem tijdelijk kunt helpen met een ijzer waarom niet.

Zelf heb ik trouwens hele goede resultaten behaald met Hypozin tegen de rotstraal, lang niet zo duur maar wel effectief.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:58

Ik ben het niet eens met arabesk dat het goed is dat er niks aan de stralen is gedaan.
Ik heb het idee dat daar best wel eens wat ellende onder zou kunnen zitten waar nu niet naar gekeken is.
Een gezonde straal is heel belangrijk voor het paard , dat moet verend meedragen maar als een straal helemaal vergroeit en de binnenkant overgroeit moet daar wel bijgewerkt worden.
Bij deze hoeven lijkt het vooral of er in het midden van de straal rommel zit.

Wat betreft de rand ga ik wel mee met Arabesk.

Wat ik vooral erg naar vind om te zien , is hoeveel er aan de onder/binnenkant is weggehaald kwa hoef.
Nogal wiedes dat hij pijnlijke zolen heeft, er is veelteveel zool verwijderd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:32

A_nouk schreef:
Hier ook een paard met gevoelige zolen, 4 smeden gehad die er allemaal een potje van maakte.

Uiteindelijk stond het paard te ver door zijn verzenen had hij een dunne zool door alle smeden die daarin teveel aan het snijden waren en zagen ze allemaal de flinke rotstraal en schimmel in de witte lijn over het hoofd.

Ik verbaas me ook nog steeds dat er zoveel smeden zijn die onwetend zijn, ze doen allemaal hun best op hun eigen manier en je gaat er als eigenaar van uit dat zei de beste raadsman zijn, als dan blijkt dat ze het e.e.a. echt niet goed doen en je met een steeds meer pijnlijker paard komt te staan sla je jezelf toch wel voor je hoofd |o

Hier is er in goed overleg met dierenarts en smid toch een ijzer onder gegaan, eerste 8 weken met zooltje om de pijn een stuk te verzachten. Nu staat hij om de doorgezakte verzenen ( en daarbij te lange teen) te kunnen corrigeren nog op een ijzertje en hopelijk kan hij daar over een tijdje vanaf en blootvoets verder.

Ik wil je wel meegeven om ondanks dat er veel mensen zijn die tegen een ijzer zijn, je eigen gevoel te volgen een paard met pijn is ook niets. Als je hem tijdelijk kunt helpen met een ijzer waarom niet.

Zelf heb ik trouwens hele goede resultaten behaald met Hypozin tegen de rotstraal, lang niet zo duur maar wel effectief.

Daarom zou iedere eigenaar zich eens wat meer moeten verdiepen en een cursus hoefonderhoud moeten doen.
Er zijn genoeg boeken, info op i-net en diverse cursussen te volgen.
Heleen Davies heeft bv een cursus hoeven kijken. Ik heb hem zelf helaas niet kunnen volgen maar voor zover ik weet ga je verschillende hoeven beoordelen en komen er gebreken aan bod.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:38

spatter schreef:
Ik ben het niet eens met arabesk dat het goed is dat er niks aan de stralen is gedaan.
Ik heb het idee dat daar best wel eens wat ellende onder zou kunnen zitten waar nu niet naar gekeken is.
Een gezonde straal is heel belangrijk voor het paard , dat moet verend meedragen maar als een straal helemaal vergroeit en de binnenkant overgroeit moet daar wel bijgewerkt worden.
Bij deze hoeven lijkt het vooral of er in het midden van de straal rommel zit.

Wat betreft de rand ga ik wel mee met Arabesk.

Wat ik vooral erg naar vind om te zien , is hoeveel er aan de onder/binnenkant is weggehaald kwa hoef.
Nogal wiedes dat hij pijnlijke zolen heeft, er is veelteveel zool verwijderd.

Ben het met je eens. Al lijkt het ook wel of de straal op sommige punten aan het vervellen is.
Echt super dramatisch vind ik het niet maar beetje aandacht eraan is altijd goed natuurlijk.

Ik gebruik zelf vaak betadine oplossing voor de rotstraal en daar heb je binnen een paar dagen al resultaat mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:01

pluisje88 schreef:
Rotstraal? Dat had ik er niet aan afgezien? Waarmee moet ik dat behandelen hoofvision?

Wat is jouw mening over de stralen arabesk?

Heb je ervaring met keratex? Zou het echt helpen in dit geval? Heb er al een paar keer over gedacht om het te kopen maar vanwege de prijs heb ik dat nog niet gedaan...

De ´bilspleet´ moet wel goed schoongehouden worden. Het kan zijn dat de straal zich aan het vernieuwen is dan laten er ook stukken los. Alleen als de hoef hetzelfde ruikt als een biobak die te lang niet geleegd is, heb je echt rotstraal.

Rotstraal is op te lossen door zo te bekappen dat de straal meer druk krijgt. De doorbloeding moet weer op gang komen, je kunt er op smeren wat je wil, maar dood vlees kun je alleen conserveren met sterk water.....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:25

Helaas kan ik aan de binnenkant niks veranderen nu. De zool is nu eenmaal zo dun, omdat ik helaas zelf niet beter wist. Ik geef toe dat ik er geen verstand van heb maar daarom schakel je een hoefsmid in. Je gaat er dan ook vanuit dat hij zijn werk goed doet. Als ik dit had geweten had ik natuurlijk veel eerder actie ondernomen.

Mijn smid heeft aangegeven dat hij eigenlijk een dubbele straal heeft en dat dat stuk er eigenlijk af zou moeten maar als hij dat doet is de stimulans weg omdat dan de straal de grond niet meer raakt.. Wat is wijsheid? Ik weet het in ieder geval niet...

De stralen stinken totaal niet.

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:29

Hoefsmid of DA om hulp vragen!?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:34

Als hij wat meer van de rand af haalt, komt de straal waarschijnlijk wel bij de grond.

Ik hoop echt dat de hoeven normaal groeien zodat deze ellende snel achter de rug is.
Maandje of 2 moet in ieder geval de binnenkant/zool bijgegroeid zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:44

Die diepe spleet tussen de hoefballen die echt tot bijna in de kootholte gaat is ook rotstraal kan je behandelen met een vloeibaar bacteriedodend middel. Ik gebruik zelf Equisolid maar er zijn meer alternatieven.
Als de straal gevoelig is zal je paard daar niet graag zijn volle gewicht op zetten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:34

Lucky_23 schreef:
Hoefsmid of DA om hulp vragen!?

Dat had ik al voor ik dot topic opende....
Lezen aub. Ben gewoon op zoek naar meningen en ervaringen. Mijn paard komt echt niks te kort wat betreft de verzorging...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:36

spatter schreef:
Als hij wat meer van de rand af haalt, komt de straal waarschijnlijk wel bij de grond.

Ik hoop echt dat de hoeven normaal groeien zodat deze ellende snel achter de rug is.
Maandje of 2 moet in ieder geval de binnenkant/zool bijgegroeid zijn.

Je kunt toch niks van de rand afhalen zonder de zool te raken? De randen en de "binnenkant" zijn zo goed als gelijk...

Bij mij rijst nu wel de vraag; mocht hij rotstraal hebben, waarom kunnen jullie dat op de foto zien terwijl de hoefsmid er niks van gezegd heeft?

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:52

Onze nieuwe pony heeft ook dunne zolen. Stond bij de vorige eigenaar met te lange en gestresste hoeven. Direct bekapt en bijgehouden door degene die hem meenam (opgeleid door heleen davies, ik wil zelf ook de cursus doen); nog na laten kijken en bekappen door een natuurlijk bekapper. Hij staat nog steeds te hoog omdat vanwege die dunne zolen er niet veel meer weggehaald kan worden. Doel is straal die de grond raakt zodat hopelijk ook weer signaal wordt afgegeven voor goede zoolgroei. Er is een hoop veranderd voor deze pony in korte tijd, voeding, weidegang, supplementen. Ik ga juist met hem stappen op het harde om de hoef te laten slijten. Grind is wel drama voor hem nog maar het gaat steeds beter. Geen rotstraal bij onze pony ook. En de bekapper op stal haalt er nu de vijl langs. Maar met hoe het was ben ik nu echt al heel tevreden. 2 maanden geleden stond hij nog op echt te lange hoeven.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:58

Wat betreft de steunsels, mijn hoefsmid zegt juist: het heet niet voor niets STEUNSELS. Soms weet je toch niet meer wat je moet geloven vind ik.
Over hoofhardener hoor ik ook goede verhalen, het is zeker het proberen waard!

Wellicht zou je kunnen overwegen om alleen voor ijzers te nemen, dat scheelt in ieder geval met glijden. Mijn paard heeft voor ijzers, maar gaat nu ook weer achter op ijzers, op advies van de veearts. Hij slijt zo raar weg achter, door een afwijkende gang, dat de achterhoeven steeds meer zakken van achter. Dat is ook weer belastend voor de pezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:04

pluisje88 schreef:
Bij mij rijst nu wel de vraag; mocht hij rotstraal hebben, waarom kunnen jullie dat op de foto zien terwijl de hoefsmid er niks van gezegd heeft?

Geen idee, waarom de hoesmid er niets van gezegd heeft. Die diepe en vrij lang doorlopende groeve tussen de hoefballen zie je best vaak maar hoort niet! Kan overigens door meer dingen dan alleen rotstraal komen maar dan nog is het wel een kwestie van goed schoon houden want het is een goede plek voor bacterien.

Dit is wel een interessant stukje, tweede deel gaat over rotstraal
http://paardenhoeven.info/stralen-de-ku ... n-de-hoef/

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:11

Ik sla even alle meningen hier over en vraag me vooral af of het hoefbeen ooit op de foto is gezet...?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:21

Sientje schreef:
Ik sla even alle meningen hier over en vraag me vooral af of het hoefbeen ooit op de foto is gezet...?

Nee en dat lijkt me ook niet nodig. Ik weet immers wat de oorzaak hiervan is. Daarbij is het paard 23 dus ik wil helemaal niet weten wat er allemaal te voorschijn komt op een foto. Ik kijk en luister naar mijn paard en reageer daarop. Tot nu toe is al in meerdere gevallen gebleken dat ik het goede deed als ik mijn gevoel volg en dat blijf ik dus doen.
Ik weet 99'8 % zeker dat er niks ernstigs met hem aan de hand is

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:24

Mona81 schreef:
Wat betreft de steunsels, mijn hoefsmid zegt juist: het heet niet voor niets STEUNSELS.

dat zei mijn smid ook idd...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:41

pluisje88 schreef:
Sientje schreef:

Nee en dat lijkt me ook niet nodig. Ik weet immers wat de oorzaak hiervan is. Daarbij is het paard 23 dus ik wil helemaal niet weten wat er allemaal te voorschijn komt op een foto. Ik kijk en luister naar mijn paard en reageer daarop. Tot nu toe is al in meerdere gevallen gebleken dat ik het goede deed als ik mijn gevoel volg en dat blijf ik dus doen.
Ik weet 99'8 % zeker dat er niks ernstigs met hem aan de hand is

Helder... :) In jouw plaats zou ik me afvragen of die zool echt zo dun is, of er misschien van binnenuit iets tegen die zool drukt ipv van onderaf. Maar goed, mijn zorgen zijn gelukkig onterecht. :j O:)