Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:58

Wow dit nieuwe beslag zit ook waardeloos.. Als je zo doorgaat dan help je de hoeven compleet te vernieling in. Andere smid, ijzers eraf en vervangen door een paar goed afrollende breakovers zonder lippen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:26

Ik had het er met een smid op stal over en die is echt anti equilibrium.
Ijzers met twee lippen voor vindt hij sowieso een no-go.
Zonder lippen vond hij trouwens niet okee, omdat de voet de neiging heeft zeg maar door te "schuiven" op het ijzer.
De lip zorgt dan dat die druk dan niet vol op de nagels terecht komt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:31

moonfish13 schreef:
Ik had het er met een smid op stal over en die is echt anti equilibrium.
Ijzers met twee lippen voor vindt hij sowieso een no-go.
Zonder lippen vond hij trouwens niet okee, omdat de voet de neiging heeft zeg maar door te "schuiven" op het ijzer.
De lip zorgt dan dat die druk dan niet vol op de nagels terecht komt.

Dat doorschuiven heeft het hoefmechanisme nodig. Hier sinds anderhalf jaar op liploos breakover beslag en ik wil nooit meer anders. Paarden zijn zo extreem goed ervan gaan bewegen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:37

Dat schuiven wel maar ik kan me voorstellen dat er inderdaad veel meer druk op de nagels komt, waardoor de hoef eerder zal scheuren.
Hij gebruikt trouwens altijd voldoende opzet in de ijzers dus vermoed dat het elkaar niet veel ontloopt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:02

Een dubbele lip voor hoort niet. Het zijn niet voor niets achter ijzers. Hoefsmeden die aan de voorzijde beslaan met dubbel lip kunnen zelf geen afronding in het ijzer smeden en kunnen je paard dus ook nooit goed op de ijzers zetten. Helaas wordt dit goed gepraat doordat de smid dan zegt, hij rolt beter af en dat is wat mensen willen horen want daardoor denken ze dat hun paard beter gaat lopen.

De voorhoeven dragen veel meer gewicht dan de achterhoeven en pompen iedere dag een hoop bloed op en neer. Bij het pompen van dit bloed zet de hoef uit en veert hij weer terug. Dit is minimaal maar heel soms kun je die beweging op een ijzer terug zien. Wanneer je een dubbele lip zet aan de voorhoeven kan de hoef niet meer goed uitzetten bij deze pompbeweging dus wordt de bloedtoevoer belemmerd. Ook kan hierdoor de hoef niet meer goed ontwikkelen. Bij paarden die al langer twee lippen aan de voorzijde dragen kun je ook zien dat de hoef kleiner wordt/blijft.

De dubbele lip aan de achterzijde is enkel bedoeld dat het paard zich niet aantikt (als je een enkele lip hebt dan kunnen ze zichzelf daar gemakkelijker mee verwonden). En omdat die hoeven veel minder belast worden is dat ook mogelijk.

Maar een echte vakman smeed het ijzer zo dat het past en het paard goed kan afrollen. Dat heeft namelijk echt alleen te maken met het smeden en verder niets. Een hoefsmid die daar niet de moeite voor wil nemen of dat gewoon niet kan die is gewoon geen goede hoefsmid en zoekt daarvoor een gemakkelijke 'oplossing'.
De foto's die ik trouwens zie zijn echt foto's van bar slecht werk. Krijg al pijn in mijn voeten als ik er naar kijk. Ook de laatste foto's. Het lijkt net of dit paard niet eens bekapt is... en die ijzers passen echt totaal niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 06:55

Het paard is niet bekapt omdat dat 2,5 week geleden is gedaan, je kunt niet blijven kappen.

Dit paard heeft heel lastige hoeven van zichzelf met dunne wanden die makkelijk breken, zonder ijzer waren zijn hoeven zomaar drie cm korter of zelfs wel meer en niet langer te krijgen en heel te houden.

Hij heeft heel lang haarscheurtjes gehad in beide tenen voor tot boven aan. Sinds een dik jaar op ijzers, scheuren voor nu helemaal weg, meer lengte en betere vorm. Lip voor gaf precies op verkeerde plek druk ivm haarscheur tenen. Heeft ook zeer gevoelige zolen en wanden, da wilde hem graag ronder zien van voren, dat is wel gelukt door de rondere equilibrium stijl ijzers ijzers, Behandelend Da gaf ook aan dat dit soort ijzers voor hem juist zijn. Liploos gaat niet voor hem zijn wanden zijn zeer kwetsbaar en dun en ook aan zijkanten heeft hij makkelijk haarscheurtjes, zonder ijzer komt daar nog meer druk op te staan en blijft er niets van zijn hoeven over.
Met deze ijzers zijn zijn voeten een tot twee maten gegroeid, dus het is gelul dat deze ijzers zorgen voor kleinere voeten. Met ijzers zijn zijn voeten echt groter en beter geworden , maar makkelijke hoeven zullen het niet worden al is dit al een gigantische verbetering tov een jaar terug , we hebben het vanaf zijn 1,5 jaar tot zijn negende jaar zonder ijzers geprobeerd , dat was dramatisch door de brekende en splijtende wanden. Hij heeft nu eindelijk wat lengte en vorm en we houden het heel. De laatste ijzers waren gewoon een misser wan niet comfortabel, te strak, te klein , nagelgaten erg geconcentreerd en dicht bij elkaar bij de lip, veel krachten die niet fijn
waren. Mijn man was erbij, ikzelf niet anders had ik het direct al bijgestuurd .
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-07-15 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:01

Mag ik vragen waar je dat op baseert? Heb je wel eens liploos geprobeerd? Dit wordt juist zo eronder gelegd dat het de druk wegneemt en juist gebruikt bij paarden met slechte voeten. Mijn pony had enorm slechte voeten zo slecht dat ze er om ingeslapen is... liploos was ze nog het beste op been te houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 07:07

Mijn eerste paard heeft de laatste twee jaar van zijn leven Liploos breakover beslag gehad via zelfde smid, heerlijk beslag idd. Maar dit ventje is familie en heeft nog dunnere wanden en structurelere haarscheurtjes dan mijn eerste paard had. ik kan het me qua hoef niet veroorloven dat hij ijzers paar keer aftrapt, of dat er teveel druk op gaten komt en er scheuren van oude nagelgaten naar nieuwe onstaan. Misschien later als de haarscheurtjes echt weg zijn

martijn719

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:40

Even een beetje uitleg,
Equilibrium ijzer zijn van een andere fabriek van de comfort ijzers.
echter hebben ze allebij 1 nadeel: de dubble lippen. Dit is zeer slecht voor de voor hoeven en heeft dan ook een verkeerde werking op de beweging van de hoef.
Ook zijn bijde type ijzers gebaseerd op meer naar achteren te worden gelegd. ook dit is jammer dat de fabriek ze zo maakt, want dat belemerd de afrol juist weer in plaats van bevorderen.

Ik ben hoefsmid en gebruik de comfort ijzers, deze zijn meer gebaseerd op het breake over ijzer van van nassau maar dan slijp ik de lippen eraf en leg het ijzer vlak aan de voorkant van de hoef. daarbij word de zool nog een vrij gesmeed van druk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:11

Mag ik dit topic even omhoog schoppen ipv een nieuwe openen ?!
Fargo hoe is het nu met dit paard en zijn ijzers met dubbele lip ?

Martijn de hoefsmid ,
Heb jij foto voor het verschil tussen equilibrium en comfort ijzers ?

Ik heb mijn merrie nu in overleg met DA en smid op equilibrium gezet , alleen de voorvoeten , achter loopt ze bloot .
Van voor ijzers omdat ze zonder altijd een tikkeltje gevoelig loopt .
We hebben gekozen voor equilibrium omdat ze net niet lekker wegkwam met de normale ijzers .
Ze gleed erg op het erf met de voorvoeten waardoor de benen telkens een opdoffer kregen en ze dus ook gal achtige plekken kreeg op d'r benen .
Ze heeft voor 1 schiefeltje aan de rechter buitenzijde voor .
De zwellinkjes zijn weg sinds de equilibrium . En ze raced ook vrolijk door de weide .
We hebben een dubbele lip , maar het zijn gewoon voor voet ijzers en de lip ligt vrij ver naar voren zodat het niet belastend werkt op het bewegen van de voet !
Mijn smid gaf hetzelfde aan , dat dit soort ijzer bijna niet onder te houden is zonder lip .
Maar ben desondanks benieuwd naar andere opties .
Ik dacht zelf eerst aan Aluminium , maar is duur beslag en slijt erg snel , waardoor je dus echt elke 6 weken zou moeten beslaan doordat t ijzer te dun is geworden , ik rijdt ook graag buiten en kom daar ook harde weg tegen ...
Benieuwd naar andere meningen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:28

Mijn merrie heeft erg lang op equilibrium zonder lippen gestaan, ook voor voeten,ik was er tevreden over, lagen goed en ze trapte ze er nooit af. ik ga even kijken of ik nog foto voor je heb

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:26

Aluminium niet doen als je frequent op het harde komt. Dan mag je namelijk blij zijn als je het 4 weken redt. Die slijten als een idioot en bijna dubbel zo duur.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:23

Dank alvast voor de antwoorden

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:46

Ik kan geen foto meer vinden van hele hoef vooraanzicht/zijkant

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:33

dat ziet er heel mooi beslagen uit toch, niks mis mee hoor.
je hebt ijzers zonder lippen
je hebt voor-ijzers met één lip, en je hebt voor-ijzers met Quarter-lips (dat zijn er dus 2)
jij hebt hier het voor-ijzer met de Quarter-lips.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 00:09

Zinzi, arie doet het weer prima op zijn "reguliere" ijzers met 2 lippen die hij sindsdien weer heeft. Hij loopt weer zonder problemen en minder benauwd. Voor hem zijn dit hele fijne ijzers. Zonder lippen zou ik bij hem weer niet durven omdat hij toch gauw scheuren heeft aan zij/achterkanten van zijn hoeven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 07:42

Er liggen nu equilibrium onder met 2 lippen ( quarterlips )
Heb t idee dat ze moest wennen aan deze ijzers toz van gewone ijzers .
Heb haar lang blootsvoets gehad .
Dat is voor mij nog steeds het ultieme paard blootsvoets .
Maar ze is gewoon een pak minder blij op blote voeten .
Loopt rustig en voorzichtig ook in t land en nu draaft en rent ze weer rond ..
Maar zag zowel voor als nadelen van dit type beslag voorbij komen en was en ben erg benieuwd naar ervaringen .
Zie ook dat dit beslag met mindert garnituur gelegd wordt als een regulier ijzer .
Maar paard verteld genoeg .
Zonder lippen heb ik in t verleden gehad . Vindt dat eigenlijk mooier uitzien , maar makkelijk kwijtraken is zeker een ding zonder lippen ..
Zinti heeft degelijke voeten , goede hoefwand , maar is gewoon gevoelig op de zolen .
En ik wil een blij paard ...
Ze is bewezen IR , en daar hoort helaas dit bij ...
Zonder voldoende beweging wordt ze te vet .
En zonder ijzer wil ze niet echt bewegen ..
We willen graag Working Equitation gaan rijden samen ...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:23

Citaat:
Aluminium niet doen als je frequent op het harde komt. Dan mag je namelijk blij zijn als je het 4 weken redt. Die slijten als een idioot en bijna dubbel zo duur.

Hangt ervan af welk merk je gebruikt! Ik leg alu voor op m'n paarden en die die gaan langer mee dan de stalen achterijzers. Vorig jaar op een 160km (endurance) hebben we na 110km de stalen achterijzers moeten vervangen terwijl zijn alu's vooraan erop zijn gebleven tot de volgende beslagbeurt.