waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:08

Blootsvoets of met ijzer an sich maakt een paard niet happy. Maar dingen als 24/7 buiten met een ander paard(en) maakt een paard weer wel happy. Gezonde hoeven dragen daar opzich wel aan bij, mijn inziens krijg je gezonde hoeven door goed te bekappen en er geen ijzers onder te slaan. Dus allerlei zaken bij elkaar (waaronder dus het goed bekappen) maakt voor mij een happy paard :) Het is (voor mij) niet het 1 of het ander.

dropveterr

Maartje1990 schreef:
Maar hoefijzers is toch niet de enige optie dan? Ik zeg niet dat ieder paard blootvoets moet of kan. Ik zeg alleen dat het ook zonder hoefijzers kan.

edit: ene paard zal de andere niet zijn ook wat dat betreft. Mijn pony heeft geen enkel probleem om een rit van 20 km over de weg te maken. Maar de ander wellicht wel, maar dan kan je ook nog (deels) hoefschoenen gebruiken. Niet persé een hoefijzer :)

Bij mijn paard waren ijzers de oplsossing. En agh ik wil hem over een poos toch starten dus vind het niet erg. Maar nu zeg je zelf, dat niet elk paard blootvoets moet of kan, maar je zegt wel dt het zonder hoefijzers kan. Nu zeg je toch eigenlijk dat elk paard wel ijzerloos kan?

Ik heb mn paard liever op ijzers dan op hoefschoenen lopen in het land. Als ik nou echt een bosruiter was misschien niet, maar dat is niet het geval. Dan ben ik maar egoïstisch :+

Maartje1990

Sizzle schreef:
Met hoefschoenen mag je geen wedstrijden rijden trouwens.

wel springwedstrijden :)

Tancreda4

Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Zonder ijzers ten koste van je paard is idd een veeeeeel beter alternatief :j

Ik ben anti ijzers, vind het vreselijk dat ze erop moest. Maar nu ik ook het verschil in beweging zie bij haar, na jaren tobben met gevoeligheid aan de voeten (meerdere hoefsmeden geprobeerd) waardoor ze dan weer vast ging zitten in haar schouders/hals vanwege gevoelige voeten.... Nee, dat is lekker paardvriendelijk. Achteraf heb ik daar al te lang mee aan lopen modderen....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:09

@Maartje1990: Oh nee zeker niet, ik heb ook hoefschoenen gehad, Easyboots, aangemeten door een hoefsmid nota bene. Die hielden het ook 10 ritten uit, 4 gaithers verder (en die krengen zijn duur) stond mijn pony vierkant op ijzers en sindsdien geen problemen meer gehad. Zijn gangen zijn veel ruimer en zekerder dan zonder ijzers. Ik zou graag eens plastic beslag proberen, echter doet niemand dat hier in de buurt. Verder is er altijd een grijs gebied, meneer heeft nu al een ruime maand vakantie vanwege mijn examens en staat dus gewoon blootsvoets.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:11

Misschien niet zo'n populaire mening gezien de reacties in dit topic, maar ik vind wel dat veel mensen (en daarbij bedoel ik dus niet per definitie mensen in dit topic) er snel ijzers onder laten slaan terwijl het misschien ook anders kan. Sommige paarden hebben moeilijke voeten, maar soms kan dat wel opgelost worden door anders bekappen, andere ondergrond of een verandering van voer. Het duurt alleen langer en het is meer moeite om het dan goed te krijgen, maar dat is wel een moeite die ik zou willen nemen om mijn paard ijzerloos te kunnen laten staan.

Uiteraard verschilt dat per persoon, ik ga niet iemand veroordelen omdat zijn of haar paard ijzers heeft.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:11

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:
Met hoefschoenen mag je geen wedstrijden rijden trouwens.

wel springwedstrijden :)

Heb ik wat aan als dressuurruiter.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:12

IJentel schreef:
Maartje1990 schreef:
Maar hoefijzers is toch niet de enige optie dan? Ik zeg niet dat ieder paard blootvoets moet of kan. Ik zeg alleen dat het ook zonder hoefijzers kan.

edit: ene paard zal de andere niet zijn ook wat dat betreft. Mijn pony heeft geen enkel probleem om een rit van 20 km over de weg te maken. Maar de ander wellicht wel, maar dan kan je ook nog (deels) hoefschoenen gebruiken. Niet persé een hoefijzer :)

Bij mijn paard waren ijzers de oplsossing. En agh ik wil hem over een poos toch starten dus vind het niet erg. Maar nu zeg je zelf, dat niet elk paard blootvoets moet of kan, maar je zegt wel dt het zonder hoefijzers kan. Nu zeg je toch eigenlijk dat elk paard wel ijzerloos kan?

Ik heb mn paard liever op ijzers dan op hoefschoenen lopen in het land. Als ik nou echt een bosruiter was misschien niet, maar dat is niet het geval. Dan ben ik maar egoïstisch :+

Ik zeg al de hele tijd dat elk paard ijzerloos kan.

Lara_Silver: Er zijn tig verschillende hoefschoenen. Net als dat er tig verschillende zadels zijn. Het ene zadel past het ene paard niet, maar het andere paard weer wel. Zo is het met hoefschoenen lijkt me niet anders. Verschillende modellen. Smit maakt ze op maat gemaakt. Bij hoefschoenen is het natuurlijk wel van belang dat de hoeven goed bekapt blijven. In principe zijn hoefschoenen uiteindelijk goedkoper in vergelijking met hoefijzers. (maar daar gaat het verder niet om). Wat de ruimere gangen betreft, logisch, zeker over het harde, paard voelt de grond beter en gaat voorzichtiger lopen omdat dit beter is voor zijn/haar benen. Paard voelt de grond niet meer als er een ijzer aan zit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:13

Tancreda4 schreef:
Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Zonder ijzers ten koste van je paard is idd een veeeeeel beter alternatief :j

Ik ben anti ijzers, vind het vreselijk dat ze erop moest. Maar nu ik ook het verschil in beweging zie bij haar, na jaren tobben met gevoeligheid aan de voeten (meerdere hoefsmeden geprobeerd) waardoor ze dan weer vast ging zitten in haar schouders/hals vanwege gevoelige voeten.... Nee, dat is lekker paardvriendelijk. Achteraf heb ik daar al te lang mee aan lopen modderen....

Maar dat zeg ik toch ook niet?!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:15

YellowGray schreef:
Misschien niet zo'n populaire mening gezien de reacties in dit topic, maar ik vind wel dat veel mensen (en daarbij bedoel ik dus niet per definitie mensen in dit topic) er snel ijzers onder laten slaan terwijl het misschien ook anders kan. Sommige paarden hebben moeilijke voeten, maar soms kan dat wel opgelost worden door anders bekappen, andere ondergrond of een verandering van voer. Het duurt alleen langer en het is meer moeite om het dan goed te krijgen, maar dat is wel een moeite die ik zou willen nemen om mijn paard ijzerloos te kunnen laten staan.

Uiteraard verschilt dat per persoon, ik ga niet iemand veroordelen omdat zijn of haar paard ijzers heeft.

Ik denk dat de felheid meer is op de stelling elk paard kan ijzerloos dan dat men niet ijzerloos wil. 2 heel verschillende dingen die, denk ik, door elkaar worden gehaald. Ik ben niet anti ijzer, maar ook niet pro ijzer. Ik heb een jaar lang naast mijn paard gestaan door blessure bij mezelf. Toen is mijn paard ijzerloos gegaan, daar hij geen wedstrijden meer hoefde te lopen. Dit is lang goed gegaan. Echter stond hij een paar maand geleden te kort op zijn voorhoeven en toen is er voor een ijzer opgekomen.

Kijk ik enkel naar mijn portemonnee, dan ga ik voor blootvoets hahaha. Scheelt een hoop.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:15

@Maartje1990 Waarom reageer je niet op mijn bericht dan? Geloof me, hoefschoenen zijn met een paard zoals die van mij écht geen oplossing. Binnen 20 minuten lagen alle 4 de hoefschoenen ( a 500 euro) in stukjes op de grond.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:16

Maartje1990 schreef:
Blootsvoets of met ijzer an sich maakt een paard niet happy. Maar dingen als 24/7 buiten met een ander paard(en) maakt een paard weer wel happy. Gezonde hoeven dragen daar opzich wel aan bij, mijn inziens krijg je gezonde hoeven door goed te bekappen en er geen ijzers onder te slaan. Dus allerlei zaken bij elkaar (waaronder dus het goed bekappen) maakt voor mij een happy paard :) Het is (voor mij) niet het 1 of het ander.

Dit is natuurlijk weer ieder znding. Mijn paard staat lekker overdag in een kudde buiten met grote schuilstal,en snachts in een ruime stal met een lekker bed binnen. Maar laten we niet oftopic gaan, want wat je vind van wel/niet op stal werd hier niet gevraagd.
Mijn paard is vrolijker met ijzers, want zo blijven zn hoeven netjes heel en kan hij lekker naar buiten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:16

Maartje1990 schreef:
Ik zeg al de hele tijd dat elk paard ijzerloos kan.

Tuurlijk kan het, als je niet veel waarde hecht aan iets te willen doen met je paard. Elk paard kan blootsvoets in de wei staan te niksen. Maar wanneer je een paard traint/rijdt, is blootsvoets niet voor elk paard een (goede) optie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:19

Spelt schreef:
@Maartje1990 Waarom reageer je niet op mijn bericht dan? Geloof me, hoefschoenen zijn met een paard zoals die van mij écht geen oplossing. Binnen 20 minuten lagen alle 4 de hoefschoenen ( a 500 euro) in stukjes op de grond.

Dat heb ik wel gedaan alleen niet specifiek met je naam erbij. Zoals ik zei, ik beweer niet dat iedere hoefsmid slecht bekapt, maar regelmatig bekappen is cruciaal en daarmee bedoel ik niet eens in de 6 tot 8 weken, ook de leefomstandigheden zijn belangrijk, het is niet alleen het bekappen. Verder heb ik al wat gezegt over hoefschoenen. Dus dat kun je in een eerder bericht van mij lezen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:20

Ik zie het probleem ook echt niet.
Je koopt een paard met een bepaald doel.
Als je doel is om volgende week een belangrijke wedstrijd te rijden en je trained daar jaren naar toe, je paard staat er top voor....en dan regend het.
Alsof je dan denk: ach dan rijden we gewoon heel voorzichtig en wordt ik wel 15e ipv 1e.... niet dus.
Logisch dat je dan je paard op scherp hebt staan.

Rij je 2x per week een beetje door de duinen, tja dan kun je het nog eens heroverwegen.

Ik zou niet graag springen op hoefschoenen trouwens, ze klappen in de landing dan met stiften steeds vol in de teen van de schoen. Sommige smalle voeten draaien ook een beetje in de schoen in de snelle barrage wendingen. Een voorzichtig paard dat op geen enkele manier hout wil raken kan daar behoorlijk van in de war gaan. Nog afgezien dat je de voet beschermt en daarmee de onvoorzichtige paarden nog meer uitnodigd tot een klein foutje.

Ik heb trouwens mijn hoefschoenen bij een fantastische smid vandaan die ook als doel heeft zo veel mogenlijk paarden op blote voeten. Gelukkig heeft deze beste man wel genoeg levenservaring om ook toe te geven dat je niet de ideale wereld en dus ook niet altijd de ideale voet kan toveren ;)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:21

Omdat hij ze nodig heeft met onze ritten voor de wagen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:21

IJentel schreef:
Maartje1990 schreef:

Dit is natuurlijk weer ieder znding. Mijn paard staat lekker overdag in een kudde buiten met grote schuilstal,en snachts in een ruime stal met een lekker bed binnen. Maar laten we niet oftopic gaan, want wat je vind van wel/niet op stal werd hier niet gevraagd.
Mijn paard is vrolijker met ijzers, want zo blijven zn hoeven netjes heel en kan hij lekker naar buiten

Dat zei ik alleen omdat iemand iets zei over Blootsvoets vs Happy paard en ik maakte dat gewoon wat duidelijker dat het voor mij het 1 komt, door meerdere andere dingen (o.a. 24/7 buiten op stal). Gewoon mijn antwoord op iemands reactie onderbouwen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:22

Paarden hebben ijzers nodig wanneer de eigenaar aan de volgende aspecten in het paardenleven niet kan of wil inrichten zoals voor paardenhoeven het beste is.

Voeding, bekapping, beweging, ondergrond en hygiëne.

En dan is er natuurlijk nog de keus om een sport te gaan beoefenen waarbij het nodig is om ze op kalkoenen te zetten.

De 5 factoren hierboven zijn van invloed op hoe goed een hoef het zal doen. Let op, van invloed, niet bepalend. Een paard dat van zichzelf keiharde hoeven heeft zal het in een worst case scenario soms toch beter doen dan een paard met slechte hoeven in een best case scenario.

Ik vind 't goed dat hier over gediscussieerd word. Ik zie hier nog te veel paarden die in de winter hele dagen in een stal staan (die, hoe vaak je 'm ook uitmest, toch vies zal worden) en heel krap beslagen zijn, waardoor de straal samengeknepen word.
Ik moet altijd heel hard op mijn tong bijten wanneer de eigenaren zich dan gefrustreerd afvragen waar die hardnekkige rotstraal vandaan komt. :o

Ik heb niks tegen ijzers, ik vind het alleen kul als mensen beweren dat hun paard nu eenmaal niet zonder ijzers kan, terwijl ze zelf heel bewust keuzes maken die de hoeven niet ten goede komen.
Dat is net zoiets als klagen dat je geen wedstrijden wint terwijl je geen les neemt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:26

Ik heb een oefencross a 80 cm gereden oo gras blootsvoets, mijn pony had gewoon grip heb haar niet voelen glijdennn.

Ook BB reed ik blootvoets en zou ik B ook blootvoets rijden iig op te proberen.

In hogere klasses waar je scherper moet draaien enzo had ik ijzers gedaan

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:27

Kijk Gypsy, daar kan ik wat mee. Net als Sizzles laatste post. Daar kan ik me helemaal in vinden.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:29

Die van mij staat op ijzers vanwege snel slijten achter en hij is er super happy mee. Hij loopt veel steviger, zekerder en soepeler. Vorig jaar heb ik een paar keer wedstrijden gereden op gras, zonder ijzers, en hij liep erg voorzichtig. Daardoor kwamen zijn gangen er niet lekker uit en durfde hij nauwelijks te galopperen.

Ach als je ijzers voor concours egoïstisch noemt, maar een zadel/hoofdstel en ruiter op een paard niet, dan ben je een beetje in de war geloof ik. Paardrijden is per definitie egoïstisch, anders lieten we ze wel in het wild op enorme stukken land rondrennen.

Mijn paard kán best zonder ijzers, maar ik merk dat hij beter loopt en blijer is met, dus waarom niet.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:30

Tja egoïstisch. Misschien wel. Maar elke maand een hoefzweer uit laten snijden is ook zo wat. Pony heeft geen zweer meer gehad sinds zijn ijzers.
En als we het dan toch over egoïsme hebben. Mijn dochter heeft naast haar grote hobby paardrijden, ook een grote hobby spring -en cross wedstrijden rijden. Op een gegeven moment gaat dat niet meer blootvoets. Ik hou ze liever allebei heel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:31

ZoZenn schreef:
Die van mij staat op ijzers vanwege snel slijten achter en hij is er super happy mee. Hij loopt veel steviger, zekerder en soepeler. Vorig jaar heb ik een paar keer wedstrijden gereden op gras, zonder ijzers, en hij liep erg voorzichtig. Daardoor kwamen zijn gangen er niet lekker uit en durfde hij nauwelijks te galopperen.

Ach als je ijzers voor concours egoïstisch noemt, maar een zadel/hoofdstel en ruiter op een paard niet, dan ben je een beetje in de war geloof ik. Paardrijden is per definitie egoïstisch, anders lieten we ze wel in het wild op enorme stukken land rondrennen.

Mijn paard kán best zonder ijzers, maar ik merk dat hij beter loopt en blijer is met, dus waarom niet.

ja, maar dat heb ik toch ook gezegt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:32

Dankje martine. :o

Hoewel ik het, als ik eerlijk mag zijn, oprecht zonde vind. Ik zie in mijn omgeving genoeg mensen die met de ene blessure na de andere te kampen hebben. Hun paarden verrichten hetzelfde werk als de mijne, of zelfs minder. Zelfde stalling, alleen die van hun gaan s'nachts op stal en de mijne gaan op een zand paddock met schuilstal. Dat zet mij toch aan het denken hoor!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:32

Daar heb ik dan overheen gelezen Maartje, excuses ;)