Het is (voor mij) niet het 1 of het ander. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Het is (voor mij) niet het 1 of het ander. Maartje1990 schreef:Maar hoefijzers is toch niet de enige optie dan? Ik zeg niet dat ieder paard blootvoets moet of kan. Ik zeg alleen dat het ook zonder hoefijzers kan.
edit: ene paard zal de andere niet zijn ook wat dat betreft. Mijn pony heeft geen enkel probleem om een rit van 20 km over de weg te maken. Maar de ander wellicht wel, maar dan kan je ook nog (deels) hoefschoenen gebruiken. Niet persé een hoefijzer
Maartje1990 schreef:Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan
IJentel schreef:Maartje1990 schreef:Maar hoefijzers is toch niet de enige optie dan? Ik zeg niet dat ieder paard blootvoets moet of kan. Ik zeg alleen dat het ook zonder hoefijzers kan.
edit: ene paard zal de andere niet zijn ook wat dat betreft. Mijn pony heeft geen enkel probleem om een rit van 20 km over de weg te maken. Maar de ander wellicht wel, maar dan kan je ook nog (deels) hoefschoenen gebruiken. Niet persé een hoefijzer
Bij mijn paard waren ijzers de oplsossing. En agh ik wil hem over een poos toch starten dus vind het niet erg. Maar nu zeg je zelf, dat niet elk paard blootvoets moet of kan, maar je zegt wel dt het zonder hoefijzers kan. Nu zeg je toch eigenlijk dat elk paard wel ijzerloos kan?
Ik heb mn paard liever op ijzers dan op hoefschoenen lopen in het land. Als ik nou echt een bosruiter was misschien niet, maar dat is niet het geval. Dan ben ik maar egoïstisch
Tancreda4 schreef:Maartje1990 schreef:Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan
Zonder ijzers ten koste van je paard is idd een veeeeeel beter alternatief![]()
Ik ben anti ijzers, vind het vreselijk dat ze erop moest. Maar nu ik ook het verschil in beweging zie bij haar, na jaren tobben met gevoeligheid aan de voeten (meerdere hoefsmeden geprobeerd) waardoor ze dan weer vast ging zitten in haar schouders/hals vanwege gevoelige voeten.... Nee, dat is lekker paardvriendelijk. Achteraf heb ik daar al te lang mee aan lopen modderen....
YellowGray schreef:Misschien niet zo'n populaire mening gezien de reacties in dit topic, maar ik vind wel dat veel mensen (en daarbij bedoel ik dus niet per definitie mensen in dit topic) er snel ijzers onder laten slaan terwijl het misschien ook anders kan. Sommige paarden hebben moeilijke voeten, maar soms kan dat wel opgelost worden door anders bekappen, andere ondergrond of een verandering van voer. Het duurt alleen langer en het is meer moeite om het dan goed te krijgen, maar dat is wel een moeite die ik zou willen nemen om mijn paard ijzerloos te kunnen laten staan.
Uiteraard verschilt dat per persoon, ik ga niet iemand veroordelen omdat zijn of haar paard ijzers heeft.
Maartje1990 schreef:Blootsvoets of met ijzer an sich maakt een paard niet happy. Maar dingen als 24/7 buiten met een ander paard(en) maakt een paard weer wel happy. Gezonde hoeven dragen daar opzich wel aan bij, mijn inziens krijg je gezonde hoeven door goed te bekappen en er geen ijzers onder te slaan. Dus allerlei zaken bij elkaar (waaronder dus het goed bekappen) maakt voor mij een happy paardHet is (voor mij) niet het 1 of het ander.
Maartje1990 schreef:Ik zeg al de hele tijd dat elk paard ijzerloos kan.
Spelt schreef:@Maartje1990 Waarom reageer je niet op mijn bericht dan? Geloof me, hoefschoenen zijn met een paard zoals die van mij écht geen oplossing. Binnen 20 minuten lagen alle 4 de hoefschoenen ( a 500 euro) in stukjes op de grond.
IJentel schreef:Maartje1990 schreef:Blootsvoets of met ijzer an sich maakt een paard niet happy. Maar dingen als 24/7 buiten met een ander paard(en) maakt een paard weer wel happy. Gezonde hoeven dragen daar opzich wel aan bij, mijn inziens krijg je gezonde hoeven door goed te bekappen en er geen ijzers onder te slaan. Dus allerlei zaken bij elkaar (waaronder dus het goed bekappen) maakt voor mij een happy paardHet is (voor mij) niet het 1 of het ander.
Dit is natuurlijk weer ieder znding. Mijn paard staat lekker overdag in een kudde buiten met grote schuilstal,en snachts in een ruime stal met een lekker bed binnen. Maar laten we niet oftopic gaan, want wat je vind van wel/niet op stal werd hier niet gevraagd.
Mijn paard is vrolijker met ijzers, want zo blijven zn hoeven netjes heel en kan hij lekker naar buiten

ZoZenn schreef:Die van mij staat op ijzers vanwege snel slijten achter en hij is er super happy mee. Hij loopt veel steviger, zekerder en soepeler. Vorig jaar heb ik een paar keer wedstrijden gereden op gras, zonder ijzers, en hij liep erg voorzichtig. Daardoor kwamen zijn gangen er niet lekker uit en durfde hij nauwelijks te galopperen.
Ach als je ijzers voor concours egoïstisch noemt, maar een zadel/hoofdstel en ruiter op een paard niet, dan ben je een beetje in de war geloof ik. Paardrijden is per definitie egoïstisch, anders lieten we ze wel in het wild op enorme stukken land rondrennen.
Mijn paard kán best zonder ijzers, maar ik merk dat hij beter loopt en blijer is met, dus waarom niet.