Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:22

Koper schreef:
Er is in Amerika een stroming waar de hele hoefwand wordt verwijderd omdat het paard zogenaamd op de zool en straal zou moeten lopen.

Onderbouw eens waarom een paard volgens jou niet op de straal (en zool) zou moeten lopen. Ik ben erg benieuwd!

Op de hele aardbol is geen zoogdier te vinden dat niet op kussens (één of meerdere) loopt! Denk eens aan olifanten, giraffes, katten, honden, mensen, leeuwen, konijnen etc...... Waarom zou dat voor een paard anders zijn?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:34

Sonja89 schreef:
Een beetje verder in mijn zoektocht:

Inmiddels sta ik aangemeld voor cursus en zijn mijn paardjes vorige week volgens de methode van Jaime Jackson bekapt. 

Wat ik stiekem een beetje jammer vind is dat mijn ruin na deze bekapping toch weer sleept met zijn achterhoeven. Na de vorige twee bekappingen van onze moderne bekapper (die noemt zichzelf geen NB) was dat niet meer zo, tot het moment dat de teen weer langer werd. 

De uitleg over de pathologie van de hoef en de redenen om niet meer van de voet af te halen, spreken me erg aan. Het was met recht een natuurlijke bekapping te noemen: alleen datgene wat in de natuur ook zou afslijten, ging eraf. En de omgang met mijn jonge hengstje was perfect, ook niet onbelangrijk.

Jammer alleen dat het resultaat toch niet helemaal lekker voelt... maar wellicht heeft dat nog te maken met de zelfhouding van mijn paard (waar aan gewerkt wordt). Hij is overigens onlangs gecontroleerd door de osteopaat.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Theorie is nodig, - bij voorkeur meerdere visies/theorieën- maar het is ook goed om alleen dat te gebruiken wat helpt.
Je paard geeft de beste feedback op wat voor hem goed is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:05

Dani_ schreef:
Koper schreef:
Er is in Amerika een stroming waar de hele hoefwand wordt verwijderd omdat het paard zogenaamd op de zool en straal zou moeten lopen.

Onderbouw eens waarom een paard volgens jou niet op de straal (en zool) zou moeten lopen. Ik ben erg benieuwd!

Op de hele aardbol is geen zoogdier te vinden dat niet op kussens (één of meerdere) loopt! Denk eens aan olifanten, giraffes, katten, honden, mensen, leeuwen, konijnen etc...... Waarom zou dat voor een paard anders zijn?

Nee ga ik niet doen. Is een verhaal dat anderen veel beter kunnen uitleggen dan ik. Ik zie het niet zo zitten om eraan te beginnen en dan mogelijk steken te laten vallen zodat mensen verkeerde conclusies trekken. Zoek maar een goede bekapper die het je uit kan leggen.

GaelleS

Re: Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:17

ik vraag mij wel af wat er bedoeld wordt met hele hoefwand eraf halen? lijkt mij niet best... of 'gewoon' korter dan de zool maken? Ze moeten van de zijkanten toch ook wat bescherming hebben zeker? Gaat pijn doen als die tegen iets stapt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:29

De klok en de klepel....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:13

Dingen beweren, maar ze niet uit kunnen leggen... Wat Arabesk zegt... ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:36

Dat is dus precies wat ik bedoel. Het maakt niet uit wát je zegt, het is toch niet goed. Dat gaat altijd zo hier. Ik ben er klaar mee.

Your loss.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:40

Ik vraag toch maar gewoon iets? :p

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:41

Gok (weet het dus niet zeker voor we dat weer krijgen) dat ze wel een stuk laten zitten, maar het paard dus gewoon op de straal/zool laten lopen, en is het allemaal niet zo spannend als dat je de hele draagrand eraf haalt want dat zou idd niet heel bevordelijk zijn voor de voeten.

Ik kan het mis hebben en hebben ze misschien wel een manier gevonden om de voet te beschermen zonder hoefwand.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:19

palousa_boy, jemig, die foto! Hoe is het nu met die hoef?

Intussen baan ik mezelf verwoed een weg door het bos aan informatie dat mijn paarden momenteel aanbieden via hun hoeven. Aan mij de schone taak om zeer kritisch te zijn en hun welzijn bovenaan te stellen...

Een concrete vraag: is een stukje afbrekende hoefwand altijd een signaal van een te lange wand?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:29

Die hoef heeft ze geen last van, draaft en galoppeert nog gewoon door de wei zonder teken van kreupelheid.

Hier was het gewoon haar lompheid denk ik waardoor het stuk er uit is gebroken. Het is een trekpaard die maar 1 weg heeft, en dat is de kortste weg ongeacht wat zich daar bevind. Over keien, bomen, heuvels of door water dat maakt allemaal niets uit.
Daarbij was de wand al zwak door de scheur.

Als ik dan had gezorgd dat het stuk waar de scheur zat wat vrij lag van de grond had ik het denk ik wel uit kunnen stellen, maar als 800 kilo op een steen gaat staan met een zwak stukje hoef is daar eigenlijk weinig aan te doen.
Het groeit er wel weer uit.

Bij de andere paarden zie ik ook weleens een stukje afgebroken maar gelukkig niet zo groot.
Bij een met een platvoet zie je het wel sneller gaat scheuren als de hoeven wat langer beginen te worden
Verder tikt deze zich snel aan met z'n achterhoeven tegen de onderkant van ze voorhoeven.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:35

palousa_boy schreef:
Het is een trekpaard die maar 1 weg heeft, en dat is de kortste weg ongeacht wat zich daar bevind.

Loll... Ach groeit wel weer aan..

Sonja, heeeeel vaak wel ja. Soms niet per se, zoals bij palousa_boy zou kunnen, wand is verzwakt door die horizontale scheur (waarschijnlijk veroorzaakt door een blein ooit?) en als die dan wat langer wordt gaat het helemaal snel afbreken, zeker met zo een paard er aan vast.. Of als er schimmel in de witte lijn zit of tussen de hoefwand zit zullen ze ook sneller afbreken, of oude nagelgaten verzwakken de wand ook.. Hebt ook wel is gehad dat er bij mijn paard ineens een stukje hoefwand oppervlakkig is verdwenen, en ik kan u verzekeren dat die hoefwand NOOIT uitsteekt tov de zool, en echt nooit te lang is :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:18

Ah het gaat hier om een twenter met goede sterke hoeven verder en geen ijzerverleden
dus dan is een lange hoefwand toch aannemelijker misschien...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:06

Goed dat je de cursus gaat doen? Zit je toevallig ook op de facebookpagina van paardnatuurlijk? Is dus niet de cursus die je gaat doen, maar komt altijd veel interessante info voorbij en je kan altijd vragen stellen daar.

Ik zelf heb zo'n 2,5 jaar geleden de standaardcursus bij PN gedaan en bekap sindsdien mijn eigen paarden zelf en laat het minstens 1 keer per jaar controleren (door diegene die toevallig ook cursusleider is van 1 van de PN cursussen). Ik wil graag de cursus nogmaals herhalen en de PN verdiepingscursus doen. En tevens het, door Heleen Davies in NL vertaalde, boek van ABC hoofcare aanschaffen (en natuurlijk lezen) Om dan ook de eerste/basis cursusdag van Heleen davies bij te wonen. Hoewel ik prima in staat ben om de hoeven van mijn eigen paarden te bekappen en ik verder geen interesse heb andermans paarden te bekappen geloof ik dat ik alleen maar kan leren door meerdere cursussen te doen al dan niet met verschillende stromingen en daar zo uit te halen waar ik mij het beste bij voel.

Verder wat bedoelt je bekapper precies met er niet meer afhalen dan nodig? In de natuur (die met voor paarden natuurlijke ondergrond) hebben paarden bijv. geen lange teen/toon, begrijp dat dit nu langzaam aan wel weer het geval is bij jouw paard?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:07

Maartje1990 schreef:
In de natuur (die met voor paarden natuurlijke ondergrond) hebben paarden bijv. geen lange teen/toon, begrijp dat dit nu langzaam aan wel weer het geval is bij jouw paard?

Mijn paard lijkt aan te geven van wel. Slijt nu niet alleen achter (mogelijk gedeeltelijk rijtechnisch) maar ook vóór de hoefwand recht af.