Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:07

Ben middels de zoekfunctie op je topic terecht gekomen. Ik zit ook al een tijd met m'n handen in het haar. Mijn ruin heeft aan beide achterhoeven, aan de buitenzijde, 2 fameuze scheuren, beiden tot net onder de kroonrand:

Afbeelding

Hij wordt nu sinds een half jaar ongeveer, elke 5 weken bekapt door een hoeforthopeed. We stappen +/- 3 dagen per week telkens een klein uurtje op de harde, om de hoefgroei te stimuleren en om de barsten dus sneller te doen uitgroeien, maar met nog bitter weinig resultaat deze keer (enkele jaren geleden heeft ie iets gelijkaardig voorgehad en toen werkte dat wel goed, dat stappen op de harde. Je zag de barst toen met de dag zakken). Maar deze keer niet... Ik ga dat van die bacterie + behandeling met honing eens aanhalen de volgende keer dat de bekapster komt. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:11

Wie komt er als smid? Kan je maar een advies geven namelijk. De manier van bekappen kan je ook die scheuren door krijgen. Als het niet te ver uit de richting is vraag Stijn Avonds eens! Bij mijn paard is dat probleem nu volledig weg. De andere paarden hadden er geen last van. Alle staan zonder ijzers heel hun leven al. Maar een goede hoefsmid doet veel. De druk op de hoef is verkeerd gezet dan...

Waarschijnlijk bekapt jou smid je paard op de manier ter voorbereiding op ijzer slaan. Als hij onderin net iets meer afrond rond zet voor ijzerloos dan is het probleem weg. Ik ben geen smid maar snap nu dat het komt door verkeerde druk belasting op de hoef. En nee zeg niet natuurlijk bekappen. Dat is het namelijk ook weer niet;) Maar gewoon net iets meer ronder op de randen vijlen. Dan groeien ze daarna alleen nog omhoog maar niet meer scheuren. Ik zal eens zien of ik foto van mijn paard zijn voeten kan maken binnenkort zoals ze nu zijn.

Wieke

Re: Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:28

Ts, ik vind het een beetje vreemd dat je hier een topic maakt met de vraag wat je tegen scheurende hoeven kunt doen, maar vervolgens blindelings op je hoefsmid afgaat en alle tips en adviezen die je hier krijgt zegt dat dat het niet is.
Dit is zeker niet aanvallend bedoeld, maar zo blindelings afgaan op wat de hoefsmid zegt en hier alles negeren vond ik een beetje vreemd..

De scheuren zijn heel gemakkelijk weg te krijgen en weg te houden zonder dat het open gesneden oid moet worden.

Ik heb even een linkje voor je opgezocht:
http://paardenhoeven.info/river-een-mer ... n-de-teen/

Dat is een voorbeeld van hoe het bij jou paard ook ongeveer is dacht ik.
Verder staan op die site nog heel veel andere goede en duidelijke artikelen. Misschien leuk om even door te lezen!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:07

Ik heb het topic gemaakt voor de nieuwe smid kwam. Hij heeft alles laten zien wat hij deed en waarom. Het kwam echt niet door te lange hoeven. Je linkje zal ik straks een bekijken ik ben nu op school.
Ook ben ik tevreden met deze smid nu. Ik weet zijn volledige naam niet maar die is niet belangrijk. Hiervoor had ik de eigenaar van buffero (dat olympische springpaard) die is ook smid, maar hiervan was ik niet tevreden

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:40

Zoe_97 schreef:
Dat zij mijn smid ook dat het kon zijn dat hij kreupel werd, doordat er maar 2 mm Hoefwand meer is voor het levende vlees. Maar tot nu toe loopt hij nog goed!
Daarbij liever even kreupel dan een bacterie die zijn hoef opvreet en hij binnen enkele jaren zulke hoeven heeft als je op Google ziet bij het intypen van die bacterie.

Zoals ik al zei, ik ben benieuwd :) Het lijkt mij erg stug dat die bacterie dan vanzelf elke winter weer uitgaat en je paard wel goede hoeven heeft. Dat strookt niet met de rest van je verhaal waarom de hoeven nu open moeten.. Hoe verklaard je smid dat dan?

Ik ben niet zo van het doemdenken en diagnoses op internet zoeken.
Ik noemde alleen mijn paard als voorbeeld, om te laten zien dat het niet erg hoeft te zijn, mits je de hoeven kort genoeg bekapt. Als de hoefwand nooit langer wordt dan de zool, kan het bijna niet zo naar voren komen te staan. Dit komt door druk van buitenaf. Tuurlijk is de witte lijn dan slecht, daarom heeft het ene paard het wel en het andere niet, heeft je smid wel gelijk in. Maar of opensnijden dan de oplossing is? De mijne had maanden pijn, en daarna kwamen de barsten vrolijk weer terug.

Ik geloof niet in het feit dat een hoef zomaar ineens opgegeten kan worden door een bacterie. Dat zou aan de buitenkant van de hoef te zien moeten zijn, en dan is er nog tijd zat om actie te ondernemen. Mijn paard heeft al 8 jaar precies dezelfde hoeven, ik maak me er niet meer zo druk om.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:49

dat komt door de wand over de holtes. in de winter is die wand erg vochtig door de modderige wei en dan scheurt die dus niet omdat dat soepeler is. In de zomer is da wand boven die holtes ook nog eens droog en een tikje bij het uit de stal of uit de weide komen tegen het beton kan dan al een scheur geven. Daarbij was het hier niet ineens maar zaten die groten barsten er al een jaar of 3 en heeft de vorige smid dit nooit gezien. of altijd weggewimpeld. Tot nu toe loopt mijn paard nog altijd zuiver en zonder pijn, ik mag ook zonder moeite de honing smeren!
edit: Daarbij sta ik open voor andere tips, maar ik ga zeker eerst dit proberen wat te smid aanraad. Daarna kan ik altijd nog alternatieve behandelingen opstarten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:08

Dat is waar :) Fijn dat hij er geen pijn aan heeft!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:00

Wat je ziet in dit stuk is zoals mijn paarden nu allemaal gezet worden:) En het werkt! Heb nog nooit betere hoeven gehad en gangen daardoor als gevolg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:26

interessant! Maar ik verander nu liever niet weer van smid. ook mensen die hier opperen elke wee te kappen, dat is gewoon niet realistisch. Dan wordt mijn smid duurder dan mijn stalling per maand :') Ik blijf een student hahah :p

Gisteren ben ik door ene onweer dat hier losbarstte niet meer bij de paarden geraakt, vanavond ga ik weer

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:43

Het hoeft ook zeker niet zo vaak als je nu zegt hoor;) Mijne gaan nu eens per half jaar zoals ze nu staan. En dus minder kwijt. Maar het begin was regelmaat omdat ze eerst goed gezet moeten worden en de scheur weg moet zijn. Dat moet de inverstering waard zijn. En duurder dan je stalling.....heb je een dure smid voor 1 paard. Die van mij voor 4 paarden kost nog geen stalling ergens. Zeker als hij alleen moet bekappen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:46

ik heb het over eerdere reacties die zeggen elke week te kappen. Dan zou ik duurder uitkomen per maand dan mijn stalling. Ik heb zeker geen dure smid, maar normale prijs voor deze regio (30 euro). Ik ga nu dan ook zeker niet van smid veranderen. Nu wacht ik even af hoe het verder evolueerd

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:36

De randen veilen zodat ze niet de grond raken en niet zo snel om kunnen slaan/scheuren kan je heel makkelijk zelf doen. Hoeft de smid niet elke week voor te komen ;) maar logisch dat je nu eerst dit even afwacht.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:37

ik begin liever niet zelf te prutsen aan hoeven hoor. lees je veel te veel nare verhalen over!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:31

Gelijk hoor;) Gewoon doen wat goed voelt voor jou en voor ons belangrijkste als het paard maar goed gaat uiteindelijk. En hoe je dat doet en bereikt is aan jou. Enige jammere is dat je advies vraagt maar daarna alles in de wint slaat aan tips van mensen die graag met je meedenken.

Je hoeft niets op te volgen maar van alle kanten bekijken is nooit verkeerd. Hoe meer inzicht hoe beter en hopelijk een oplossing voor het probleem bij je paard want daar doe je het allemaal voor neem ik aan...

Wens je heel veel succes en hoop dat het opgelost wordt!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:47

ik lees de tiips her zeker wel! Maar de ips over elke week vijlen kappen zijn nu eenmaal niet haalbaar. De tip honing werd hier ook gegeven en door de nieuwe smid bevestigd, dus die pas ik nu ook toe. Als het probleem aanhoud zal i ook van smid veranderen zoals hier aangeraden, of nog vakar laten kappen. Maar eerst deze behandeling proberen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:41

quote mezelf even

Arabesk schreef:
Steek je licht eens op op de FB pagina van paardnatuurlijk https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/, daar staan foto's van een soortgelijk geval, ook een scheur in de hoef, een driehoek eruit gezaagd door de smid. Vandaag heb ik het paardje bekapt en het ziet er al een stuk beter uit en veel minder heftig. Volgens de smid zou het nog 1,5 jaar gaan duren, ik geef het 1,5 maand, dan is de ellende er wel uit gegroeid.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:11

Sorry! Daar had ik over gelezen! Paardje ziet er al veel beter uit! Zo extreem was het hier gelukkig niet!
Met mijn paardje gaat het erg goed. De scheur is niet verder gegaan en hij loopt ook fijn zuiver. Het verzorgen laat hij ook goed toe. Ik maar het nu eerst school met de krabber en dan volproppen met honing

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:14

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:15

Dankje voor de tip! Als dit niet werkt wil ik dat potje zeker eens proberen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:43

Mijn pony heeft ook scheuren in 3 hoeven. Geen diepen maar wel scheuren. Ik ga vanaf morgen de hoeven voor en na het rijden goed vochtig maken. En ik zal eens gaan stappen. Er worden hier goede tips gegeven. Mijn smid is vorige week geweest. Als hij weer komt zal ik eens vragen wat ik er tegen kan doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:40

helaas een negatieve update. Alles leek goed te evolueren, vandaag echter nieuwe scheuren en de oude waren groter. Mijn dierenarts rade aan honing en hoefolie te smeren en zei dat ik niet meer kon doen. Olaf staat u ook een dagje op stal om hem beter in de gaten te kunnen houden

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:47

Ik ben met die van mij ook bezig, de scheuren bleven ook doorscheuren ondanks alles wat we deden. Daarom uiteindelijk besloten om hem (tijdelijk) op ijzers te zetten.

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:08

Als je een goede hoefvet zoekt, kant ik je duo-protection aanraden (even op googelen, er komen steeds meer verkooppunten). Veel soorten olie en vet sluiten de hoef juist af voor vocht, waardoor ze alleen maar droger worden. Duo-protection trekt echt in de hoef. Mijn paard heeft zachte hoeven, die snel scheuren, afbrokkelen, maar het gaat nu echt een stuk beter na consequent gebruik. En nee, ik ben geen verkoper en heb geen aandelen :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:00

morgen komt mijn smid weer kijken. Hoeven blijven verslechteren.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:41

Misschien dan toch eens de andere tips die hier in het topic zijn gegeven eens bekijken als het blijft verslechteren op de weg die je nu bewandeld?

Zal mij niets verbazen als smid morgen zegt dat er ijzers onder moeten.
Dit is helemaal niet nodig namelijk met scheuren, die kunnen in no-time weg zijn..