Onregelmatig op beide achterbenen, maar niets te vinden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Onregelmatig op beide achterbenen, maar niets te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:47

De artsen op de raaphorst vullen elkaar altijd goed aan, er lopen er ook 2 die osteopathie praktiseren ook fes qualificatie hebben, dus is de verdenking van rug of bekken problemen kan daarvoor ook behandeld worden

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:36

Ga eens zoeken op high suspensory. Oftewel tussenpees / interosseus.

Dierenarts M. Hoegaerts van equisound heeft zich hier in verdiept.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 08:44

Ik heb de dierenarts aan de telefoon gehad. Allereerst de vraag waarom geen echo. Antwoord: de verdikking zit op het linkerbeen, maar ze liep slechter op rechts. Ze zagen daarom geen aanleiding om te scannen, omdat ze anders wel alles kunnen gaan doen. :/

Toen thermografie. Volgens hun heel erg onbetrouwbaar, omdat het van heel veel factoren afhankelijk is.

Gevraagd naar de foto's. Die zetten ze op cd en kan ik ophalen. Mailen was geen optie.

Ik heb gezegd dat ik ze voorlopig op rust laat. Waarschijnlijk toch de thermografie laat doen volgende maand (misschien Hans Arendse in combinatie met de dierenarts waar hij mee samenwerkt), kijken wat daar uit komt. Aan de hand daarvan verder kijken. Mocht er niets uitkomen, kan altijd de scintigrafie nog.

Ondanks de thermografie vond ze dat wel een goed plan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:13

van een pees hebben ze meestal niet heel veel pijn en hoeft niet altijd zichtbaar te zijn aan de buitenkant, kan best zijn dat er een bandje overbelast is (bultje op het ene been) als gevolg van een peesblessure op het andere been.
Zou echo laten maken van het hele been achter, van si gewricht tot aan de hoef dan kun je vast een hoop uitsluiten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:40

mystery1980 schreef:
van een pees hebben ze meestal niet heel veel pijn en hoeft niet altijd zichtbaar te zijn aan de buitenkant, kan best zijn dat er een bandje overbelast is (bultje op het ene been) als gevolg van een peesblessure op het andere been.
Zou echo laten maken van het hele been achter, van si gewricht tot aan de hoef dan kun je vast een hoop uitsluiten.

Dat zou kunnen, maar of dat zinvol is om alles maar te gaan scannen en op de foto te zetten?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:09

Het klinkt wel logisch hoor, dat ze niet gescand hebben links omdat ze rechtsachter meer last had. Jij moet dat doen waar jij je goed bij voelt hoor, maar ik zou die Scintigrafie zelf heel ver weg in een heel ver, donker hoekje van mijn achterhoofd zetten, dat zou mij teveel geld kosten ( op dit moment zeker omdat ik het echt niet zo zou kunnen missen).

Ik zou wel in de gaten houden of ze op rust niet beroerder gaat lopen, ze is 22 schrijf je, dan is gerichte rustige stapbeweging voor haar verdere lichaam juist wel weer goed waarschijnlijk en dat is toch anders dan in de wei of in een paddock.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:56

De scintigrafie is voor mij ook wel de laatste optie. Zeker, omdat ze al erge huidproblemen krijgt van entingen en wormenkuren etc. denk ik dat dat geen goed plan is.

En wat vinden jullie? Ik stap nu wel aan de hand en wil dat langzaam opbouwen, maar kan ik er ook op? Ik ben zelf normaal echt van niet van t erop als ze iets mankeren. Ik vind het ook erg afhankelijk van wat het is, want voor haar bekken (mocht dat het zijn bijv.) Lijkt me stappen en lang en laag etc. wat beter dan sloffen aan de hand. Maarja is het toch die pees, dan wil ik het niet teveel belasten.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:05

Ik zou er met stappen rustig op gaan zitten hoor, zeker omdat ze in stap ook niet kreupelt lijkt me dat geen kwaad kunnen. Voor veel peesblessures mag je ook gewoon onder de man stappen.
En Hans is echt een fijne man, legt alles goed uit en wil goed met je meedenken, als ik weer voor thermografie zou gaan, zou ik hem weer vragen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:56

Lastig hoor! Die van mij mocht absoluut zijn box niet uit. Dan is stappen ook niet verstandig.

Ik zou gewoon op korte termijn laten scannen en pas daarna er weer op gaan zitten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:09

Selka schreef:
Lastig hoor! Die van mij mocht absoluut zijn box niet uit. Dan is stappen ook niet verstandig.

Ik zou gewoon op korte termijn laten scannen en pas daarna er weer op gaan zitten.

Ja het is erg lastig. Binnen in de box is geen optie :+ dan heb ik gehijd andere problemen, zoals over boxdeur heen komen, veel rondjes draaien in stal, noem t maar op. Ze is niet gewend om binnen te staan namelijk. En ik merk overigens dat beweging haar wel goed doet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:26

Als je alleen gaat stappen kan je er ook wel op hoor. Maar ik zou niet in een zware bak aan de gang gaan en alleen lange stukken rechtuit, geen korte bochten en wendingen maken.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:35

Ik rij eigenlijk alleen maar buiten, dus dat scheelt! Kan me niet echt herinneren dat ik in de bak heb gereden, haha. Ik wil nu eerst even wat opbouwen aan de hand nog komende week en dan daarna er misschien op. Wandelen is op zich ook geen probleem :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 09:08

Afbeelding

Hier het linker achterbeen met de lichte verdikking. Het is misschien wat moeilijk te zien, omdat haar sokken ook weer gaan groeien :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:40

Het is voor ons misschien makkelijker te zien als je ook RA laat zien op een foto, zodat we kunnen vergelijken. Ik vind het zelf zo wat moeilijk te zien inderdaad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:16

Inderdaad lastig te zien zo .

Even totaal offtopic,maar het rechtervoorbeen, ter hoogte van de kogel zie ik een smily die :oo doet :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:19

CM_ schreef:

Even totaal offtopic,maar het rechtervoorbeen, ter hoogte van de kogel zie ik een smily die :oo doet :')

Even gekeken ... En ja! Ik zie m ook :j

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:50

CM_ schreef:

Geweldig :') hahah

Ik zal zo even de andere foto's uploaden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:15

Afbeelding
Links - heb even aangegeven waar de verdikking zit

Afbeelding
Rechts

Afbeelding
Links - aangegeven waar de verdikking zit. Het is ongeveer iets korter dan de lengte van mn duim

Afbeelding
Rechts

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:25

Oei, het blijft voor mij lastig te zien. Maar de plek die je aangeeft is denk ik de aanhechting van de tussenpees ( aan de boven kant van de pees zeg maar, waar die aan het bot aanhecht).

http://www.paardenverzekeraar.nl/wp-con ... 2/pees.jpg hier heb je een plaatje waarop je de pezen kan zien lopen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 13:56

Jet schreef:
Oei, het blijft voor mij lastig te zien. Maar de plek die je aangeeft is denk ik de aanhechting van de tussenpees ( aan de boven kant van de pees zeg maar, waar die aan het bot aanhecht).

http://www.paardenverzekeraar.nl/wp-con ... 2/pees.jpg hier heb je een plaatje waarop je de pezen kan zien lopen.

Ja, zoiets vermoed ik zelf ook. Het is ook heel moeilijk om te zien. In het echt ook trouwens. Alleen als ik mensen (en de dierenarts ook trouwens) laat voelen, dan zie je het pas. Het is ook maar minimaal.

Ik heb van een persoon die thermografie doet, bericht terug. Alleen gaf zij aan dat met tinker en benen/sokken het lastig is. Nu had ik niet aangegeven dat ik haar sokken altijd scheer. Dus ik hoop dat het mogelijk is. Ik hoop van Hans Arendse ook nog een mail te krijgen.

Plan is nu gewoon: rust en halverwege mei een thermografie (indien mogelijk, fijn hoor een tinker := ) en dan vanuit daar verder. Mocht thermografie niet mogelijk zijn, wil ik toch een scan laten maken haar been.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:34

Equicare-Plus ( waar Hans Arendse ook aan verbonden is) heeft nu een actie voor een algehele check van je paard met 10% korting, je vindt dat op facebook. Het is evengoed een heel bedrag hoor, maar dan wordt je paard wel aan alle kanten helemaal doorgelicht, misschien is dat wat? Je moet wel voor 1 mei boeken.

Ik zou er trouwens niet voor kiezen om iemand bij je thuis te laten komen, de omstandigheden zijn dan vaak niet goed genoeg voor een betrouwbare thermografie.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 08:42

Ik heb even contact opgenomen met mijn 'oude' dierenarts en de situatie voorgelegd. Ze krijgt namelijk veel energie en rent en springt soms rond als een veulen (doet ze normaal anders nooit), maar aan de hand blijft ze niet lekker.

Ik de hele situatie uitgelegd en aangegeven dat de andere kliniek alleen nog scintigrafie als optie geeft. Zij gaf aan dat er dus wel degelijk nog optie er tussen zijn. Het was fijn om te horen dat ze geen artrose heeft. Zij zegt ook, als je naar je gevoel luistert is het dan het been waar de verdikking zit? Ja. En niet het andere been wat de kliniek aangeeft. Zij vind het dus logisch om toch een echografie te doen van het been en foto's te maken van het griffelbeentje. (wat ik dus zelf al vanaf het begin roep eigenlijk). Overigens gaf ze aan dat zij wel vaker tinker en zwaardere types uitverdoofd. Kostenplaatje komt rond de € 250.

Om dus gek van te worden!!! -:(- Waarom zeggen de dierenartsen altijd wat anders? Dat gezeur heb ik al een keer gehad met haar huidproblemen. Daarvoor ook bij zes klinieken geweest! De laatste heeft het dus gevonden. Hier ben ik dus ook voor het been geweest.

Ik ga dus de foto's opvragen en ik denk dan toch maar voor een second opion. Mocht daar niets uitkomen, dan kijk ik met haar verder. En dan een thermografie etc.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:14

Als je thermografie wil zou je ook naar Kliniek de Vallei in Woudenberg kunnen gaan, zij gebruiken dit regelmatig bij het stellen van diagnoses en hebben er vrij veel ervaring mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:50

en is het een optie om haar 'gewoon' zes maanden 24/7 buiten te zetten en dan weer eens te kijken?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:14

Lielle schreef:
en is het een optie om haar 'gewoon' zes maanden 24/7 buiten te zetten en dan weer eens te kijken?

Ik wil graag weten wat het is. Daarnaast word ze nu al super druk. Wil graag weten wat ik kan doen met haar.

Ze staat nu al buiten en aan de hand stappen.