Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:22

Agossie schreef:
Het enige dat jij nu nog kunt doen is haar voeten koelen. Echt goed koelen. Dus zet die ijskoude tuinslang er maar op elke mogelijkheid die je hebt.

En dan inderdaad bewegen zoveel als de pony kan. Bewegen zorgt voor doorstroming van het bloed.

De pony zal ook moeten afvallen, dus geef hem niet te veel te eten, alleen hooi. Mager, droog hooi in beperkte porties. Mijn paard is ook hoefbevangen geweest en de dierenarts heeft mij toen ook aangeraden om zoveel ze kon te bewegen en goed te koelen. Zij kreeg toen metacam om de ergste pijn eraf te halen.

Paddock (of omgeploegd land) nat houden om voor koeling te zorgen, dat verminderd ook de pijn wat.

Je doet het echt heel goed!! +:)+

Sterkte TS.

oke, wel bewegen dus.. Het is wel jammer dat ik niet zo vaak kan komen om haar voeten te koelen en voor haar te zorgen. Ook de eigenaar heeft niet veel tijd en ik verwacht niet van ze dat ze meerdere keren per dag komt om bv haar hoefjes te koelen en het hooi te geven. het is ook jammer dat er geen paddock is en dat de eigenaar geen stukje land wilt omploegen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:25

Ik vermoed zo dat een eigenaar die geen geld wil uitgeven aan een dierenarts, al helemaal geen stuk wei gaat omploegen. Volgens mij is dit nu het maximale wat de TS kan doen voor deze pony (helaas).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:25

Je doet in ieder geval wat je kan en daar mag je jezelf echt voor prijzen, meisje. :j We gaan gewoon met zijn allen hopen dat je verzorgshet hier helemaal goed doorheen komt en neem daar de tijd voor. Genezing duurt best een tijdje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:26

Ben het niet eens met Agossie mbt de beweging. Zoals ik het begrijp heeft de pony nu echt veel pijn, laat het dier in deze fase zelf beslissen of ze wil lopen.

Agossie

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:32

Klopt. Voor zover mogelijk bewegen, maar nu inderdaad even rustig aan doen. Zodra ze kán bewegen, gáán bewegen, maar niet forceren als het dier zoveel pijn heeft. Om die reden kreeg mijn paard Metacam, zodat de pijn wat afnam en ze uit zichzelf wat ging bewegen. Daarom is dat natte paddock zo goed. Als ze zelf gaan bewegen, dan kun je het langzaam gaan opbouwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:33

Nooit dwingen om te lopen is mij altijd geleerd. Ik ben met die van mij pas gaan wandelen toen ze in de wei zelf al weer stukken liep.

@ts: paard natuurlijk bekijkt het vanuit hun eigen visie. Persoonlijk vind ik het mishandeling om een dier met veel pijn pijnstillers te ontzeggen. Ik heb die van mij iig wel medicijnen gegeven. Maar zoals bij alles in het leven kun je over ieder ding voor en tegenstanders vinden, vooral op internet.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:37

oke, het wordt dus nu afwachten op de reactie van de eigenaar en hopen dat ze de dierenarts inschakelt. Ik ga elke keer als ik er ben haar benen afspuiten en ik zal niet meer met haar gaan wandelen en dat pas weer doen als ze dat zelf doet. ik vraag me nog wel af of de dierenarts dan eenmalig moet komen of meerdere keren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:39

en niet in de verleiding komen om bijvoorbeeld snoepjes of wortels e.d. te geven :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:41

+:)+ Helemaal goed, XLiesje13X.

Ik denk dat als hij éénmalig kan komen en dan goede pijnstilling meegeeft (Metacam vinden ze vaak lekker), je in ieder geval al een stuk op weg bent. Misschien moet hij nog een keer komen, maar als hij die ene keer maar is geweest. Ik hoop dus dat de eigenaar besluit hem morgen te laten komen.

En inderdaad, NIETS geven! Alleen hooi. :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:21

Aangezien metacam heel duur is, zo beetje 60 euro per flesje, heeft mijn smid toen der tijd aangeraden om de shet met hb parecetamolletje te geven.
We gaven haar twee keer daags twee tabletten verstopt in een half oud broodje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 05:30

Paracetamol? Moest dat geen asperine zijn?

Ik zou het overigens niet aanraden om dat zonder een dierenarts gesproken te hebben te gaan doen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 05:45

Waarom moet daar altijd zo op bespaart worden? Dat snap ik echt niet waarom mensen zo goedkoop gaan doen als hun dier pijn heeft. :-/

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 05:52

Xliesje13X schreef:
wat ik niet snap is als ik op internet over hoefbevangenheid zoek dat er soms ook niks over de dierenarts staat en dat je het paardje alleen moet rusten in de stal. dit staat op paardnatuurlijk over de behandeling:
'Tegenwoordig wordt hoefbevangenheid gezien als een enorme, beangstigende ramp. We zijn gewend bijna alles met high-tech medicijnen op te kunnen lossen maar tegenover hoefbevangenheid lijken we machteloos te staan. We hebben tegenwoordig ook geen geduld meer, we willen het liefst dat morgen alles weer normaal is. Maar hoefbevangenheid is een situatie waarbij tijd een belangrijke genezingsfactor is.

Het paard heeft geen "orthopedische" hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft allesbehalve stalrust nodig!

Paarden kunnen heel goed zichzelf genezen. Paarden kunnen heel goed genezen van hoefbevangenheid zonder hoefijzers maar met een goede natuurlijke bekapping, en veel, heel veel beweging. Hoe meer we interfereren met medicijnen en behandelingen, hoe moeilijker het voor hem is om zichzelf te genezen.'

hier staat dus geen dierenarts en geen stalrust!
niet dat ik jullie niet geloof maar als dit er staat begin ik weer te twijfelen :\

Dan mag paard natuurlijk wel eens heel hard gaan nadenken want ik heb nog NOOIT een hoefbevangen paard/pony gezien die zonder pijnstilling af kon. Sterker nog, ik heb zelfs heel vaak gezien dat paarden op een hele heftige pijnstiller werden gezet, en die dieren lieten nog steeds flink pijn zien.

Allemachtig wat een ellendige mensen heb je op deze wereld. Soms wou ik dat je mensen kon laten voelen wat voor pijn het beestje had. Wedden dat er dan wel pijnstilling word geregeld?!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 06:10

de eigenaar heeft gisteren nog een berichtje terug gestuurd! Ze zei dat ze vandaag de dierenarys gaat bellen. Zelf vind ze dat Blessie het al heel goed doet en dat ze al in haar stal loopt. Maar dat weet ik niet zeker want ik ben er zins zaterdag niet meer geweest. Ik ga proberen vandaag te komen en hopelijk is de da er dan ook! Ik hoop dat de eigenaar wel de goede medicijnen laat geven inplaats van goedkopere :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:52

Super wat je doet TS, maar laat je aub niet zo vreselijk gek maken hier, dat je straks je verzorgshetje nog kwijt bent ook, omdat je de eigenaar tegen je in het harnas werkt.

Pony, mag met hb, alleen nog maar water en beperkt hooi, die moet op een streng dieet en dus absoluut van het gras af. Zijn daar helemaal geen mogelijkheden voor, regel dan een graasmasker, zodat pony niet maar achter elkaar grasjes kan blijven snoepen als ze op de wei staat...
Dit is niet iets waar je met een paar dagen klaar mee bent, het is erg belangrijk dat het dieet dus permanent verandert, anders blijf je terug val na terug val krijgen.

En niet om het een of ander, maar de duurdere medicatie, zoals bv metacam, werkte helemaal niet bij mijn eigen shet, toen ze hb was, dus goedkoop is in deze niet altijd duurkoop er zijn ook veel goedkopere ontstekingsremmers/pijnstillers, die bij de kleintjes van ons, vaak nog beter hun werk doen ook...
Het asperientje, is idd ook een goedkope manier, ik dacht om het bloed een beetje dun te houden, maar ik ben geen DA en heel eerlijk; het is niet aan jou, maar aan de eigenaar om medicatie toe te gaan dienen en/of daar voor te gaan betalen.

Wat jullie ook kunnen doen, is het hooi weken, zodat ook daar nog een groot gedeelte van de suikers uit gespoeld zullen worden, hier kan je meer over lezen in het Centrale Topic van Hoefbevangenheid.
Er moet gewoon veel minder aan voer in, dat is voor nu het allerbelangrijkste en laat de pony, zolang ze nog zoveel pijn heeft, alleen maar zelf bewegen, ze kunnen dat het beste nog zelf bepalen...
Succes meid enne petje af voor je lieve zorgen om je verzorgpony!!!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:04

De eigenaar zegt dat ze de da heeft gebeld en dat op advies van de da nog even kijkt hoe het morgen gaat :?
Ik snap niet dat de da dat zegt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:30

Je weet ook niet hoe de eigenaresse het gebracht heeft. Als ze hoefbevangenheid genoemd heeft dan lijkt me niet dat de dierenarts zou wachten. Die van mij komen dan dezelfde dag nog.

Maar goed, ze heeft de dierenarts iig gesproken. Meer kun je nu niet doen. Je hebt het goed gedaan en bent voor de pony opgekomen. Nu maar hopen dat ze snel opknapt. En dan kun je samen met de eigenaar kijken hoe jullie het in het vervolg kunnen voorkomen. Want meestal zijn ze gevoeliger om het nog een keer te krijgen als ze het eenmaal gehad hebben. Je zult ze altijd op een goed dieet moeten houden en de meeste kunnen niet meer (onbeperkt) op het gras.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:53

Bij paardnatuurlijk word het probleem vanuit een hele andere hoek aangepakt, wekelijks bekappen op een manier die de pijn met lopen vermindert, en geen pijnstilling met de gedachte dat een paard dan wel zou kunnen beginnen te lopen en zichzelf op die manier juist zou kunnen overbelasten. Wel koelen met modder.

Of ik het er mee eens ben? Persoonlijk zou ik wel de scherpe rand van de pijn wegnemen, maar uit ervaring weet ik wel dat hun manier van bekappen een betrouwbare en snelle methode is om bepaalde gevolgen van HB om te keren.

TS, ik vind het heel knap wat je doet. Het is niet makkelijk om zo tegen een volwassene in te gaan, zeker als je die persoon niet wil kwetsen. Voorlopig staat de pony iig al op hooi ipv gras, dat is al een stap in de goede richting!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:42

Ik ga vanavond nog even kijken naar Blessie en haar hoefjes afspuiten. De eigenaar zegt dat het al beter gaat dus ik ga vanavond eventjes kijken. Ik hou jullie op de hoogte!

Omdat het familie is en omdat de eigenaar mij heel erg dankbaar is voor al mijn hulp zal ze me denk ik niet zo snel wegsturen hoor! Maar ik ga natuurlijk niet te veel in op haar woorden want zij blijft natuurlijk wel de eigenaar van het pony'tje en zij zal ook moeten kiezen wat ze wel en niet met haar kan doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:44

Let je wel op dat je straal niet te hard is? Sommige paarden vinden het pijnlijk als je een flinke straal op hun hoeven zet. Gewoon zachtjes laten stromen, dan vindt ze het vast wel fijn.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:54

capopjekop schreef:
Let je wel op dat je straal niet te hard is? Sommige paarden vinden het pijnlijk als je een flinke straal op hun hoeven zet. Gewoon zachtjes laten stromen, dan vindt ze het vast wel fijn.

Ja ik was ook van plan zachtjes te laten stromen, Blessie vind water eigenlijk best eng maar als ik het zachtjes doe dan blijft ze gelukkig wel beter stilstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:57

of je pakt een emmer en sponst haar beentjes af?
Kun je ook wat beter de temperatuur regelen van het water, want ijskoud is ook al niet fijn voor ze...

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:00

Goed bezig TS!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 19:30

Net terug van Blessie. Ik heb haar benen afgespoeld en ze vond het echt heerlijk! Ze loopt nog steeds kreupel maar ze loopt niet meer "steigerend" om haar voorbenen te ontlasten. Dus het gaat beter.
De da is nog steeds niet gekomen omdat hij zelf zei dat het niet hoefde. Maar als het morgen nog zo is zal de eigenaar de da weer bellen zegt ze.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:07

Top TS! Fijn dat pony zich alweer iets beter voelt. :)