Wel of geen ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquiLibri

Re: Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:27

Wel/geen ijzers zorgt regelmatig voor grote discussies.. :+

Ik ben van mening dat je je gevoel en gezond verstand moet volgen. In theorie zijn ijzers niet nodig bij een gezond paard omdat dit niet natuurlijk is. Maar wij gaan natuurlijk wel op hun rug zitten, wat niet zo natuurlijk is, en vragen hen om meer of intensiever te bewegen dan ze van nature zouden doen, waardoor de hoeven ook een andere belasting te verwerken krijgen.
Ik heb zelf 2 paarden, eentje van 8 en eentje van 20. Die van 20 doet het prima zonder ijzers, is makkelijk (en kostenbesparend :D ). Die van 8 wil nogal eens platvoeten krijgen vooraan en achteraan krijgt hij er een rare kronkel in aan de binnenzijde... Die is beter met ijzers. Dat was ook het advies van mijn smid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:44

LBLGypsyCobs schreef:
Hoezo flauwekul, de hoef wordt aan een stuk ijzer gefixeerd, hoe kan die dan nog uitzetten en inkrimpen bij elke stap?
De hoef wordt beslagen als het paard de hoef in de lucht heeft en dus op z'n smalst is.
Zodra het paard de hoef neerzet, kan de hoef al niet uitzetten en zit het ijzer te strak, laat staan bij het afzetten voor elke pas of sprong.
Als jouw schoenen zo strak zitten en van ijzer zijn, gaan ze slapen.

Dan kun je nog wel lopen hoor, je spieren hebben een geheugen over waar je je voeten moet laten, maar een gladde ondergrond zul je minder goed aanvoelen.
Maar daar zijn kalkoenen voor :)

De hoeven zetten nog wel degelijk uit. Zie de slijtage op de ijzers. Als de voet helemaal niet meer zou functioneren danzal deze doodgaan en eraf vallen.

Ijzers verminderen wel de functie maar nemen deze zeker niet volledig weg.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:24

http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbeslag/

Hoezo geen hoef mechanisme?

Mijn paard staat op zeer duur aangepast beslag, wordt bijna niet meer gereden door op dit moment vnl lichamelijke problemen van mij. Maar ook als ik niet rij heeft hij dit beslag nodig want waarom zou de situatie dan anders zijn? Paard moet toch op zijn voeten lopen of hij nou gereden wordt of niet. Geen haar op mijn hoofd die dat gaat proberen. En ik zou hem echt wel graag zonder ijzers willen hoor maar waarom proberen als het goed gaat en het dan misschien ten koste gaat van je paard?

HarHar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 21:09

Deze week uitgebreid met de hoefsmid alle mogelijkheden doorgenomen. Hij heeft het verschil tussen natuurlijk en "normaal" bekappen uitgelegd, natuurlijk bekappen is dus geen optie voor mijn paard. Ijzers eraf is ook geen optie. We hebben wel het soort ijzer aangepast voorlopig voor het weideseizoen, zodat de hoef wat meer lucht krijgt en hij nog iets makkelijker kan bewegen.

Zo zie je maar dat sommige paarden echt niet zonder ijzers kunnen.
Wel heel zonde als ze hele mooie goeie hoeven hebben zoals die van mij .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:13

Ben nou wel benieuwd waarom dat natuurlijk bekappen geen optie zou zijn? En wat volgens jouw smid de verschillen zijn?

HarHar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 21:50

Bij natuurlijk bekappen wordt dat achterste gedeelte (weet niet hoe dat heet ) 'weggehaald' zodat hij meer op zijn straal staat, maar mijn paard zou daardoor te veel naar achter staan waardoor zijn aangetaste hoefgewricht extra belast zou worden. Hij moet zo recht mogelijk staan en zo heeft hij hem ook altijd bekapt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:02

Het klopt deels wat hij zegt, hielen laag. Maar dat zorgt juist voor verlichting en zelfs genezing. Maar lijjt me logisch dat een smid die ijzers verkoopt dat niet adviseert. Wens je verder veel succes met je paardje

Mocht je toch wat infomatie willen lezen kijk hier eens

www.paardenhoeven.info
www.hoefnatuurlijk.nl

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:11

Maartje1990 schreef:
Het klopt deels wat hij zegt, hielen laag. Maar dat zorgt juist voor verlichting en zelfs genezing. Maar lijjt me logisch dat een smid die ijzers verkoopt dat niet adviseert. Wens je verder veel succes met je paardje

Mocht je toch wat infomatie willen lezen kijk hier eens

http://www.paardenhoeven.info
http://www.hoefnatuurlijk.nl

Nou Maartje, dat is niet helemaal eerlijk he?

Jij kent de situatie niet van dit paard en misschien heeft deze smid wel helemaal gelijk...
Daarnaast... Het is echt niet zo dat omdat een smid toevallig ook met ijzers werkt hij iedere klant maar ijzers aansmeert en niet meer kijkt naar het individuele dier.
Op dit moment ben je weer heel erg bevooroordeeld bezig.

TS, ik zou vertrouwen hebben in je smid. Hij doet dit niet voor niks en als je ziet dat er verbetering is bij jou paard dan weet je diep van binnen dat het werkt :)

HarHar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 22:14

Mijn paard staat niet op ijzers omdat mijn hoefsmid dat wil maar op advies van mijn DA hoor Maartje. Hij denkt alleen mee wat het beste geschikt is. Ik weet dat er een hoop slechte hoefsmeden zijn maar die van mij hoort daar niet bij.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:14

Sizzle schreef:
Dat is geen onderzoek, dat is gewoon iemand die met een vrij groot vooroordeel informatie samenvat.

Hij heeft al artrose dus dat argument is niet zo nuttig.
Je paard liep slecht en loopt nu beter toch?
Waarom zou je hem verder plagen als het eerder zonder zijn beslag niet lukte?
Zie het als pijnstilling, dat ga je ook geen jong paard zijn hele leven geven. Maar ik neem aan dat het toch aflopende zaak is en dan doe je dat gene wat het leven tot op het laatst nog dragelijk maakt.

dit inderdaad :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:21

Zijn gewricht is kapot Maartje (een 4 is gewoon zeer ernstig). Praten over genezing is dan niet eerlijk.
Dat is dus oma met kapotte heup op gymles sturen, maakt het alleen maar erger.

TS, Ik hoop dat je paard het naar zijn zin gaat krijgen op zijn nieuwe plek.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:32

Sizzle schreef:
Zijn gewricht is kapot Maartje (een 4 is gewoon zeer ernstig). Praten over genezing is dan niet eerlijk.

Nee hoor hoefkatrolontsteki g is gewoon te genezen. Maar niet als je hoefijzers blijft gebruiken. TS als het je interesseert en je graag ziet dat je paard geneest, lees dit dan eens http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/navicular.html

Zelfs als je het niet "gelooft" is nooit geschoten altijd mis, en als er een mogelijkheid is dat je paard weer kan genezen is dat het waard om het te proberen lijkt me.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:36

Als ik jou was zou ik direct op een paar grote klinieken solliciteren Maartje. Ze kunnen je vast goed gebruiken als hoefkatrolgenezer.

TS lekker doorgaan zoals je nu doet vertrouw op je smid in plaats van in sprookjes!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:06

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:

Nee hoor hoefkatrolontsteki g is gewoon te genezen. Maar niet als je hoefijzers blijft gebruiken. TS als het je interesseert en je graag ziet dat je paard geneest, lees dit dan eens http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/navicular.html

Zelfs als je het niet "gelooft" is nooit geschoten altijd mis, en als er een mogelijkheid is dat je paard weer kan genezen is dat het waard om het te proberen lijkt me.

Het paard heeft atrose Maartje...
Dát is niet te genezen.
Jij hebt het over hoefkatrolontsteking en dat is toch wel even een beetje anders he?

Leer alsjeblieft eerst de materie een goed uit je hoofd voor je mensen hoop geeft die vervolgens weer de grond in geboort wordt.

Het is al moeilijk zat om op deze manier je paard te moeten zien zonder al deze onnozele uitspraken!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:08

Maartje1990 schreef:
Nee hoor hoefkatrolontsteki g is gewoon te genezen. Maar niet als je hoefijzers blijft gebruiken.

Paard heeft toch hoefgewrichtsatrose en geen hko?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:18

Oh oeps, nav ts haar laatste post nam ik aan dat het hoefkatrol werd bedoeld was even vergeten wat t probleem ook alweer was.

Desalniettemin, hoefijzer zal de artrose alleen maar verergeren en lijkt me verre van een oplossing voor ts haar probleem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:26

Maartje1990 schreef:
Desalniettemin, hoefijzer zal de artrose alleen maar verergeren en lijkt me verre van een oplossing voor ts haar probleem.

Paard loopt nu beter dan zonder ijzers dus is het best een mooie oplossing.

Een hoefijzer an sich al de artrose niet verergeren en minder wordt het natuurlik al helemaal niet. Wat er aan artrose zit blijft zitten welke maatregelen je ook treft.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:00

Inderdaad, hier sluit ik mij bij aan.