Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:57

Ik zou eerst eens stoppen met rijden en longeren. En dan meer hooi gaan voeren. Dan een wormenkuur erin. Je kan nu een hoop geld geven aan de DA maar misschien is de oplossing wel heel simpel en een stuk goedkoper. Misschien toch maar eens gaan kijken naar een andere stalling als je niet meer hooi mag gaan voeren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:59

Wanneer een paard te mager is, is het eerste waar naar gekeken moet worden het ruwvoer. Als dat niet voldoende is, kun je voor de rest voeren wat je wilt maar dat zal niet helpen, ruwvoer is een BASISBEHOEFTE van paarden. En ik vind het werkelijk stuitend dat jouw paard maar 2 plakjes krijgt. Wat is dat voor een stal? Ik zou verhuizen. Kijk naar je pony en zie hoe hij verandert is, alleen niet ten goede helaas.
Ik hoop dat het snel beter gaat.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:00

NatalieLot schreef:
Hai ik heb even meegelezen, wat je kunt doen is grasmix bijvoeren 2x per dag 2goede handen geven, en hierbij ongeveer 1.5 tot 2 kilo natures best. Hierbij kun je hem in elk geval al op een gezonde manier dikker van krijgen.

Ik heb zelf ook een heel pittig paardje en die staat al binnen sinds augustus. Zolang je paardje naar buiten kan blijven gaan kan die zijn energie wel kwijt, persoonlijk zou ik hem binnen houden en 2x daags koelen en 5 tot 10 min stappen.

Heb zelf erg veel ervaring met kreupelheden en magere paarden.

het kan ook mogelijk spierbevangenheid zijn aangezien hij al zo mager is en jullie toch hebben door gereden. In elk geval voor nu sowieso het been koelen is erg belangrijk bij een kreupelheid.

Heel veel succes en ik hoor graag hoe het verder gaat!!

Bedankt voor je tips!

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:02

safina schreef:
Dit paard is 4 en volop in de groei. Daarvoor heeft ze heel hard bouwstoffen nodig en die haalt ze hoofdzakelijk uit ruwvoer, mits de kwaliteit en hoeveelheid voldoende is. Ze heeft net nodig om sterke gewrichten, botten, pezen en spieren te ontwikkelen. Als je graag wilt dat ze uitgroeit tot een gezond paard, dan moet je nu de basis leggen. Is die basis niet goed, dan kan ze daar haar leven lang consequenties van ondervinden.

Vergelijk met maar met een huis: je bent nu de fundering aan het bouwen. Daar bouw je straks de rest op. Maar als je bezuinigt op die fundering en hij daardoor niet sterk is, dan heb je daar een leven lang last van.

Dus óf zelf goed hooi / ruwvoer bijkopen of óf verkassen, zou ik zeggen. Of accepteren dat je paard geen optimale start krijgt,maat kan natuurlijk ook (ik zou er wakker van liggen, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk.... ;) ) Twee plakken hooi voor een dier van dat formaat is nog niet eens eenderde van de minimale benodigde hoeveelheid. Hopelijk pakt ze van de wei nog wat mee, maar je kunt gewoon zien dat het ruim onvoldoende is.

(Ik bedoel het niet verwijtend hoor. Jij doet ook gewoon je best! En dat je om raad vraagt is super! Maar ik wil je graag waarschuwen....)

Bedankt!

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:03

KoudbloedKim schreef:
Je paard krijgt 2 plakken hooi op een dag en je rijdt haar 4 keer per week + nog 2 dagen longeren?
Dan vind ik het ook niet gek dat ze afvalt en vind het sowieso veel beweging voor zo'n jonge pony.
Mijn bijna 4-jarige pony wordt 1 á 2 keer in de week hooguit 20 minuutjes gereden.

We waren er zelf niet bewust van dat dit teveel zou zijn aangezien ze bij de vorige eigenaar elke dag gereden werd. Dus bedankt!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:04

Aan de foto te zien is ze niet geschoren. Kan het zijn dat de pony niet genoeg in staat is zich warm te houden? Misschien heeft ze teveel energie in haar vacht gestopt en is ze daarom afgevallen? Het kreupel zijn kan daar los van staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:18

jolinebonnie schreef:
We waren er zelf niet bewust van dat dit teveel zou zijn aangezien ze bij de vorige eigenaar elke dag gereden werd. Dus bedankt!

Elke dag trainen geeft het lichaam geen herstelmogelijkheid en dat is voor een volwassen paard al slecht, laat staan voor een dier dat vol in de groei is, dus waarvan de fundering nog niet af is en uitgehard. Een verkoper die mij dat verteld mag zijn dier aan een ander proberen te slijten, de kans dat zo'n zware belasting op jonge leeftijd permanente schade maakt is mij te groot.

Tussen de nattigheid deze winter en het weinige hooi zou het mij niet verbazen als de pony het gras met wortel en al er uit trekt en daarbij flink zand binnen krijgt. Ook dat kan gewichtsverlies veroorzaken.

Wat je aangeeft aan bijvoer, nl 1/2 schep is niks. Om een mager dier bij te voeren mag je zo opbouwen naar wat het gewicht moet zijn. Voor oude paarden of dieren die moeten aankomen is dat 1kg/100kg gewenst gewicht. Voor jouw pony kom je dan al snel op 3-4 kg uit.

Verder is grasmix leuk, maar een dier in de groei voer je liever lucernemix (voor spieren bouwen is eiwit nodig) en dan niet 2 handjes, maar een 12L bouwemmer vol (ong. 1,5kg). Dat mag ook ingezet worden als deel van het bijvoer om aan te komen. Krachtvoer is zwaar verteerbaar en de energie die pony uit het voer haalt moet in spek omgezet worden, niet verbruikt om het te verteren.

Hevonen

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:21

Je hebt een heel mooi paardje, maar veel en veel te mager en ook de vacht is erg plukkerig. Zou onmiddellijk verhuizen als je niet meer ruwvoer mag geven. Het is echt heel slecht voor een jong paard om zo weinig te mogen eten.

Je werkt inderdaad te veel met zo'n jong dier. Ik zou sowieso stoppen tot ze dikker is en absoluut niks net haar doen zolang ze kreupel is. Alleen lekker buiten laten lopen.

Onbeperkt ruwvoer is goed en belangrijk, maar verhoog andere voedingsmiddelen niet in een keer (dus niet ineens heel veel brok gaan voeren) daar kunnen paarden koliek van krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:57

NatalieLot schreef:
Hai ik heb even meegelezen, wat je kunt doen is grasmix bijvoeren 2x per dag 2goede handen geven, en hierbij ongeveer 1.5 tot 2 kilo natures best. Hierbij kun je hem in elk geval al op een gezonde manier dikker van krijgen.

Ik heb zelf ook een heel pittig paardje en die staat al binnen sinds augustus. Zolang je paardje naar buiten kan blijven gaan kan die zijn energie wel kwijt, persoonlijk zou ik hem binnen houden en 2x daags koelen en 5 tot 10 min stappen.

Heb zelf erg veel ervaring met kreupelheden en magere paarden.

het kan ook mogelijk spierbevangenheid zijn aangezien hij al zo mager is en jullie toch hebben door gereden. In elk geval voor nu sowieso het been koelen is erg belangrijk bij een kreupelheid.

Heel veel succes en ik hoor graag hoe het verder gaat!!

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik zou niet van alles gaan voeren en gaan koelen terwijl je niet eens weet wat er aan de hand is. En binnen zetten is wel het slechtste advies dat je kunt geven. Je zou wel op een paddock kunnen zetten ipv de wei, om te kijken of het met het gras te maken heeft. Maar dan wel met onbeperkt hooi.

Maggyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:05

2 plakjes hooi? Mijn D pony krijgt 4-5 plakjes

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:28

Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:30

En genoeg hooi is altijd de bedoeling!!! Mijn paard krijgt kuil en veel en elke dag 5 kilo grasmix en 2 kilo brok staat op stal en mag absoluut niet rennen of niks

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:33

Is er ook bloed genomen om te onderzoeken op eventuele wormen? Je kunt namelijk niet zien uit een mestonderzoek of er wormen aanwezig zijn. Verder zou ik zelf hooi bijvoeren, er word te weinig gegeven

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:39

Als je bloed laat prikken, controleer dan ook het selenium. Een tekort kan dezelfde klachten geven en is echt funest voor een paard. Teveel ook, dan is het gif maar geen selenium is ook zeker schadelijk.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:42

NatalieLot schreef:
Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.

Waar haal je vandaan dat een paard in training 4 kilo.!!!! :oo brok hoort te krijgen..
Een paard hoort helemaal geen brok te krijgen, dat zit vol met ballast stoffen.
En Natures Best is van Pavo vol met suikers.. +:)+

Mijn paard krijgt 3x een kwart schep met Kentucky Lite E en Spelt bij elkaar.
En staat in training. :):) Verschilt per paard.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:49

Ik ga hier helemaal geen discussie met iemand aan ;)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:50

In één woord vreselijk als ik de foto's zie. Zo'n mooi vol paardje eerst en nu zo'n mager ding ervan over. Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt en terecht. Twee plakjes hooi is echt veel te weinig.
Voor nu meteen meer (liefst onbeperkt) hooi gaan geven (overleggen met staleigenaar of anders zeker in eigen beheer aan gaan schaffen en bijvoeren) daarnaast is een emmer grasmix/luzerne per dag extra ook nog een goed idee. De Seniores Priores is ook een hele goede aanvulling op dit geheel dit ook 2x daags 1-1,5 voerschep, dit is gemengd met water in een emmer al snel ruim een halve emmer aan voeding.

Ook zou ik zeker een keer extra ontwormen maar denk dat je grootste probleem nu gewoonweg te weinig voeding is en ook nog arbeid erbij. Dit paardje krijgt zo de kans niet om te herstellen.

Voorlopig even laten staan niet rijden en eerst aan laten sterken.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:57

NatalieLot schreef:

Dan moet je ook geen onzin gaan vertellen, waar je geen verstand van hebt.. }:0

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:59

Elco schreef:
NatalieLot schreef:

Dan moet je ook geen onzin gaan vertellen, waar je geen verstand van hebt.. }:0

Ik heb er wel verstand van!!! Maar het gaat niet om wat wij onze paarden geven maar wat dit paardje moet gaan krijgen! En dat is sowieso meer hooi of kuil zodat die ook wat binnen krijgt!!!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:03

Science90 schreef:
Aan de foto te zien is ze niet geschoren. Kan het zijn dat de pony niet genoeg in staat is zich warm te houden? Misschien heeft ze teveel energie in haar vacht gestopt en is ze daarom afgevallen? Het kreupel zijn kan daar los van staan.

Dat kan die pony idd niet omdat hij gewoon te weinig te vreten krijgt.
Stallen die zo weinig voeren moet je eigenlijk melden bij de dierenpolitie en maken dat je wegkomt.
De dieren worden immers onthouden aan hun eerste levensbehoefte's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:07

NatalieLot schreef:

In een themanummer van de hoefslag stond een interessant interview met ing. Nicole Slijkerman, voedingsdeskundige en eigenaar van voervergelijk.

Even een citaatje:

'Er wordt wat krachtvoer betreft te veel en te verschillend gevoerd, misschien is dat een gevolg van het enorme aanbod. Het lichaam is er niet op ingericht en dat veroorzaakt problemen. Veel paarden krijgen, in plaats van als aanvulling, veel te veel krachtvoer binnen. Negen van de tien paarden hebben naast goed ruwvoer genoeg aan één tot drie kilogram krachtvoer per dag, maar op diverse stallen is dat wat er twee maal per dag, per keer in gaat. Daarmee bereik je uiteindelijk dat het spijsverteringsstelsel minder efficiënt wordt, waardoor verzuring optreedt in het maagdarmkanaal.'

Kortom: 4 kg is rijkelijk veel en kan problemen opleveren.

Hele artikel is trouwens erg de moeite waard: http://www.voervergelijk.nl/downloads/I ... 202014.pdf

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:14

Deze pony is zwaar overbelast op zo'n jonge leeftijd.

Gekregen met 3 jaar en net zadelmak, hoeveel heb je in het begin gereden?
Heeft de pony ook nog een rustperiode gehad na het zadelmakmaken?

Mijn paard is net zo oud en net zo lang onder het zadel.
Ik rij zo'n jong paard niet langer dan 3x 20 minuten per week, incl. vooraf even longeren op een grooooote volte.
Op zo'n moment vraag ik niet meer dan voorwaarts voor het been met een licht aanleuning, houding is niet belangrijk zolang ze haar rug niet wegdrukt.

In de zomer werd dit 2x 30 minuten en 1x een buitenritje van een uur.

Vanaf eind augustus tot half december heeft ze weiderust gehad, geen arbeid dus. Daarna is ze weer opgepakt en rijden we weer zo'n 3x per week, nog steeds lichte arbeid.

Springen hebben we nog helemaal niet gedaan, dat komt over een jaar wel als ze daar aantoe is.

Voor nu zou deze pony enige tijd op rust moeten, een paar maanden weidegang zal ze goed van bijtrekken. Dit is goed voor zowel de groei als voor de kreupelheid.
Er staat nu nog niet genoeg gras op de wei, hooi ruim bijvoeren is dan ook noodzakelijk en wat heb je aan een stalhouder die meer denkt aan zijn portemonnee dan aan de paarden die hij moet voeren? Helaas komt dit nogal eens voor!
Snel een andere stal zoeken waar wel fatsoenlijk gevoerd wordt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:15

kreupel paard op boxrust? Is goed voor de gemoed toestand voor je paard := die van mij had een peesblessure, nou die is lekker voor 3 maanden t land op gegaan! Happy paard en blije ik. Op boxrust had het veel minder gezellig geworden ben ik bang. En als ik die van mij 4kg krachttoer ga geven tijdens het rijden, tjah :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:16

NatalieLot schreef:

Nee hoor een paard wat kreupelt krijgt niet standaard boxrust. Ti's juist beter om het buiten te zetten zodat die zelf kan bepalen wanneer die wil lopenden wanneer het genoeg is. Natuurlijk wel alleen of met een maatje die zelf ook rustig is, een kreupele pony bij een pest pony zetten is nogal sneu.

4 kilo is écht veel! Mijn bijna 5 jarige krijgt 1/4 van dat (1 basisbrok) en meer dan genoeg voordroog. Nou ik kan je vertellen dat ze alles behalve sloom is, ook al werkt ze 4-5 dagen per week flink ;) paard van stalgenootje wordt dagelijks gereden en als ze daar krachtvoer in stopt dan gaat die door het dak eruit, paard wordt dan gevaarlijk omdat die te veel energie heeft. Met goed ruwvoer heeft je paard echt niet veel krachtvoer nodig ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:18

Afgezien van het feit dat je nog niet hebt uitgepuzzeld waarom je pony zo mager is, zie ik je helemaal niet reageren mbt de stal. Wat doe je op een stal waar zo weinig gevoerd wordt? En ik moet zeggen dat ik ook stomverbaasd dat je blijkbaar niet zelf kunt bedenken dat je zo'n jong dier (en helemaal als blijkt dat ze zo mager wordt) blijkbaar teveel werkt (en te weinig voert). Dit doe je dan af met dat ze bij de vorige eigenaar iedere dag gereden werd.