Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
NatalieLot schreef:Hai ik heb even meegelezen, wat je kunt doen is grasmix bijvoeren 2x per dag 2goede handen geven, en hierbij ongeveer 1.5 tot 2 kilo natures best. Hierbij kun je hem in elk geval al op een gezonde manier dikker van krijgen.
Ik heb zelf ook een heel pittig paardje en die staat al binnen sinds augustus. Zolang je paardje naar buiten kan blijven gaan kan die zijn energie wel kwijt, persoonlijk zou ik hem binnen houden en 2x daags koelen en 5 tot 10 min stappen.
Heb zelf erg veel ervaring met kreupelheden en magere paarden.
het kan ook mogelijk spierbevangenheid zijn aangezien hij al zo mager is en jullie toch hebben door gereden. In elk geval voor nu sowieso het been koelen is erg belangrijk bij een kreupelheid.
Heel veel succes en ik hoor graag hoe het verder gaat!!
safina schreef:Dit paard is 4 en volop in de groei. Daarvoor heeft ze heel hard bouwstoffen nodig en die haalt ze hoofdzakelijk uit ruwvoer, mits de kwaliteit en hoeveelheid voldoende is. Ze heeft net nodig om sterke gewrichten, botten, pezen en spieren te ontwikkelen. Als je graag wilt dat ze uitgroeit tot een gezond paard, dan moet je nu de basis leggen. Is die basis niet goed, dan kan ze daar haar leven lang consequenties van ondervinden.
Vergelijk met maar met een huis: je bent nu de fundering aan het bouwen. Daar bouw je straks de rest op. Maar als je bezuinigt op die fundering en hij daardoor niet sterk is, dan heb je daar een leven lang last van.
Dus óf zelf goed hooi / ruwvoer bijkopen of óf verkassen, zou ik zeggen. Of accepteren dat je paard geen optimale start krijgt,maat kan natuurlijk ook (ik zou er wakker van liggen, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk....) Twee plakken hooi voor een dier van dat formaat is nog niet eens eenderde van de minimale benodigde hoeveelheid. Hopelijk pakt ze van de wei nog wat mee, maar je kunt gewoon zien dat het ruim onvoldoende is.
(Ik bedoel het niet verwijtend hoor. Jij doet ook gewoon je best! En dat je om raad vraagt is super! Maar ik wil je graag waarschuwen....)
KoudbloedKim schreef:Je paard krijgt 2 plakken hooi op een dag en je rijdt haar 4 keer per week + nog 2 dagen longeren?
Dan vind ik het ook niet gek dat ze afvalt en vind het sowieso veel beweging voor zo'n jonge pony.
Mijn bijna 4-jarige pony wordt 1 á 2 keer in de week hooguit 20 minuutjes gereden.
jolinebonnie schreef:We waren er zelf niet bewust van dat dit teveel zou zijn aangezien ze bij de vorige eigenaar elke dag gereden werd. Dus bedankt!
NatalieLot schreef:Hai ik heb even meegelezen, wat je kunt doen is grasmix bijvoeren 2x per dag 2goede handen geven, en hierbij ongeveer 1.5 tot 2 kilo natures best. Hierbij kun je hem in elk geval al op een gezonde manier dikker van krijgen.
Ik heb zelf ook een heel pittig paardje en die staat al binnen sinds augustus. Zolang je paardje naar buiten kan blijven gaan kan die zijn energie wel kwijt, persoonlijk zou ik hem binnen houden en 2x daags koelen en 5 tot 10 min stappen.
Heb zelf erg veel ervaring met kreupelheden en magere paarden.
het kan ook mogelijk spierbevangenheid zijn aangezien hij al zo mager is en jullie toch hebben door gereden. In elk geval voor nu sowieso het been koelen is erg belangrijk bij een kreupelheid.
Heel veel succes en ik hoor graag hoe het verder gaat!!
NatalieLot schreef:Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.
brok hoort te krijgen..
Verschilt per paard.
Elco schreef:NatalieLot schreef:Ik ga hier helemaal geen discussie met iemand aan
Dan moet je ook geen onzin gaan vertellen, waar je geen verstand van hebt..

Science90 schreef:Aan de foto te zien is ze niet geschoren. Kan het zijn dat de pony niet genoeg in staat is zich warm te houden? Misschien heeft ze teveel energie in haar vacht gestopt en is ze daarom afgevallen? Het kreupel zijn kan daar los van staan.
NatalieLot schreef:Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.
die van mij had een peesblessure, nou die is lekker voor 3 maanden t land op gegaan! Happy paard en blije ik. Op boxrust had het veel minder gezellig geworden ben ik bang. En als ik die van mij 4kg krachttoer ga geven tijdens het rijden, tjah
paard van stalgenootje wordt dagelijks gereden en als ze daar krachtvoer in stopt dan gaat die door het dak eruit, paard wordt dan gevaarlijk omdat die te veel energie heeft. Met goed ruwvoer heeft je paard echt niet veel krachtvoer nodig