Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:20

Super dat je Karin ook al hebt gesproken en dat er goede mogelijkheden zijn voor hoefschoenen!
Was je met hem naar de apk dag voor de endurance?

__Nicky

Re: Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:39

Klopt Ellis :) Was erg nuttig en leerzaam!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:52

Linksvoor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:18

Vandaag is mijn eigen smid geweest. Hij (en ik trouwens ook) is erg tevreden :)

RV

Afbeelding

Afbeelding

LV
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:06

Ik heb het hele topic even doorgelezen. Ik heb mijn paard 5 jaar lang op ijzers gehad(sinds aankoop) en afgelopen augustus begon hij ook vage signalen te geven van kreupelheid/hoefbevangenheid. Ik ben toen ook naar DA gegaan en op de rontgen. Advies speciaal beslag, aluminium ijzers, zooltje en silicone. Dit gedaan en naar 10 weken begon ik toch erg te twijfelen of dit nu wel de juiste oplossing was.

Mijn paard staat 24/7 buiten en trapte zijn duren ijzers binnen enkele dagen er vanaf. Na 6x zoon geintje denk je toch ook even na.. Advies smid: laat u paard voortaan maar binnen,, ik die mooie stallen achter het huis heb met een vrije uitloop, paardjes niet meer opgesloten in boxen,, dacht "ga ik serieus mijn paard weer zijn vrijheid en paard zijn afnemen"

Ik ben opzoek gegaan naar iemand die mij wou helpen, en Arabesk heeft dit gedaan. Mijn allerbeste besluit ooit!!!! Tegen advies van DA en Smid de boel eraf, ondergeschoven hielen en steunsels aangepakt, ja mijn paard liep gevoelig, ja dit heeft Ckr 2 maanden aangehouden, maar man wat is hij opgeknapt!! Ik rijd veel buiten op de weg en meneer doet het geweldig! Nog nooit zulke mooie hoefen gehad, en dat terwijl het altijd een drama was met brokkelen en platvoeten. Nu wekelijks zelf de vijl erlangs en alles gaat prima! Ik blij, Unido blij, en arabesk reuze bedankt!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:36

Heb je foto,s?
Voor en na? Ben erg benieuwd.

Hier een drumhorse met hetzelfde.. loopt niet slecht maar wel straalproblemen hierdoor.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:56

Ben heel benieuwd wat jullie nu van z'n voetjes vinden, een maand na de laatste foto's, een dag na de bekapping van Anne Schuite :)

RV
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LV
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:16

Dat ziet er al een stuk beter uit :j. Jammer dat de straal nog zo is afgesneden door je vorige smid, zonde... |(

Duidelijk is ook te zien dat de straal al wat meer richting de grond komt, niet meer zo'n enorm gapend gat tussen de grond en de straal.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:23

Veeeeel beter! super dat je Anne hebt gevraagd en toch bent overgestapt van smid, het valt vast niet mee al die verschillend emeningen door elkaar. je zal zien dat de komende maanden de hoeven heel erg gaan veranderen. ook zal er nog veel steunsel uit gaan komen. Zo te zien heeft Anne aardig moete zweten op de keiharde hoefjes! :)

ik kijk nu alweer uit naar de volgende foto's

Niet onbelangrijk: hoe loopt je paardje nu?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 07:41

Ben er zelf ook erg blij mee. Ben zelf geen voorstander van natuurlijk bekappen, hij heeft hoge hielen en die zal die altijd houden. De ideale HN-hoef zal nooit het ideaalbeeld worden bij dit paard. Ben erg blij dat Anne niet zoals veel NB'ers rigoureus die hielen omlaag wil hebben :)

Paard liep al goed en loopt nog steeds goed :)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:03

nee hoor goede natuurlijk bekappers passen de hiel aan aan het paard, die nonsens over alleen lage hielen moet eens ophouden nu! net als de fabel dat elke hoefsmid de teen langer laat worden of de steunsels laat staan ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:41

Mooi overzicht, en een enorme verbetering.
Alhoewel ik mezelf verre van een expert acht, is toch duidelijk dat dit veel comfortabeler zou moeten lopen?
Ook ik heb Anne benaderd en haar foto's toegestuurd, ben erg benieuwd wat haar visie is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:44

Leuk om te zien. Heb de site van Anne Schuite even bekeken. Duidelijke uitleg hoe het nu in elkaar zit. Ik begin het steeds beter te begrijpen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:05

Weer een update. Hij is afgelopen maandag door m'n eigen smid gedaan :) Wel heeft ie een soort 'deuk' rechtsvoor. Mogelijk een effect van de biotine waar ik mee ben begonnen in februari.

LV

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RV

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:17

Ziet er super uit!

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:44

Heel goed dat je deze weg bent ingeslagen. Interessant is idd dat jouw vorige smid zoveel van die straal afgehaald heeft, die moet gewoon met rust gelaten worden net als de zool, alleen losse en dode deeltjes kunnen worden weggehaald. De straal is de "shock absorber" van de hoef en moet zijn werk kunnen doen, waardoor ook de hoefgroei verbeterd. De zool is als het ware "de eelt" ter bescherming van de inwendige hoef en moet ook dikker worden.

Wat verder goed is om te doen bij een ondergeschoven hiel, om deze weer wat meer onder de massa te krijgen, is om de hoefwand wat hoger te maken (ongeveer zo hoog dat je er een credit card onder kan schuiven) bij de "quarters", dus aan de zijkant van de hoef. Je ziet dat op de fotos na Anne's bekapping dat zij dit keurig heeft gedaan. Je ziet dat de wand wat hoger is weggevijld. Bij de laatste fotos van je eigen smid is dit niet gedaan, je ziet dat de hoefwand gewoon de grond raakt.

Zeer interessant topic, ook door al je updates iedere keer!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:30

Wat een verschil als je de OP foto's erbij pakt:

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

*\o/*
Mooi om te zien hoe snel de hoef zich herstelt!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:51

Inmiddels hou ik de hoeven zelf elke week wat bij, ben er erg blij mee :) Helaas is er wel vorige week kissing spines klasse 2-3 bij hem vastgesteld...

Rechtsvoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksvoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:14

Prachtig hoe je het verloop hebt gefotografeerd. Het ziet er enorm veel beter uit. En je ziet ook weer echte hoefballen verschijnen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:32

__Nicky schreef:
Inmiddels hou ik de hoeven zelf elke week wat bij, ben er erg blij mee :) Helaas is er wel vorige week kissing spines klasse 2-3 bij hem vastgesteld...

Voeten zien er nu super uit. Door de hoge hielen en andere ellende is je paard ook z'n rug gaan vastzetten. Hopelijk scheelt het hem ook in zijn rug nu hij weer goed op z'n voetjes staat.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:33

Nee, KS is al op hele jonge leeftijd ontstaan toen z'n voeten nog goed waren helaas...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:43

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:49

Al een tijdje is de straal wat vreemd. Het is soort korrelig wit spul wat er vanaf komt. Rotstraal?
Afbeelding

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:40

Dat witte korrelige is normaal. Heeft mijn paard ook. Schijnt vernieuwing van de straal te zijn. Is bij die van mij altijd meer als het na lange droogte opeens nat is buiten.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:20

Vandaag zelf een vijltje erlangs gehaald en steunsels wat bijgewerkt :) Ik zie nu duidelijk dat de straalgroeve zich opent :j

LV

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RV
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding