Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
teunie99 schreef:Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Pony loopt voor op ijzers door een oude blessure ( scheur in hoefbeen) en wij houden ze erop omdat we geen risico gaan nemen. Pony heeft er verder geen last meer van, alleen laten we haar op ijzers staan. Paard staat in de winter voor omdat hij anders erg gevoelig loopt en zijn hoeven te snel slijten omdat ik 4x per week 10 min heen en terug naar de bak loop over de weg zonder ik in de berm kan lopen. In ee zomer gaat hij vierkant voor wedstrijd. Ik vind het ontzettend link om zonder schroeven op gras te rijden, ik durf zelf dan ook geen middengalop op een volte oid in te zetten.
Ik rij nooit zonder schroeven op gras.
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu? Nee
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers? Positief, of iig geen negatieve ervaringen.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Pony het hele jaar door voor, paard in de winter voor en zomer vierkant. Waarom staat bij de 1e vraag
Alvast bedankt voor jullie hulp
teunie99 schreef:-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Wel op ijzers, omdat zijn hoeven te snel (en verkeerd) afslijten op het asfalt
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee, het is dusdanig noodzakelijk dat het gewoon moest.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Ik ervaar het als positief, omdat hij nu lekker op de weg kan lopen. Hij mag ivm artrose niet teveel bochten draaien en dan is lang rechtdoor op de weg ideaal. Ik merk wel dat zijn hoeven sneller wat brokkelen aan de onderkant.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Het hele jaar, ik rij het hele jaar door buiten op de verharde weg.
teunie99 schreef:-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Niet op ijzers, ze heeft goede sterke hoeven en er is ook niets mis met de stand waardoor het nodig zou kunnen zijn. Daarnaast kan ze het beslaan niet echt waarderen (1 keer ijzers onder gehad, smid kwam niet helemaal heel uit het proces).
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Bij deze pony heb ik dus liever geen ijzers, ze zijn niet nodig. Dus het enige wat ik ermee bereik is dat ik mijn geld weggooi en mijn pony een uur lang irriteer. Daarnaast blijven de hoeven in betere conditie wanneer er niet beslagen wordt.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Geen ijzers hele jaar door
Jetta schreef:Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een paard ijzers zou moeten hebben.
Jetta schreef:Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een paard ijzers zou moeten hebben.