sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:02

Waarom loopt jouw paard wel of niet op ijzers?
Mijn pony staat voor op ijzers, omdat zijn voorhoeven zonder ijzers erg brokkelig zijn en daardoor gaat hij gevoelig lopen. Achter staat hij niet op ijzers, omdat zijn achterhoeven sterk genoeg zijn.

Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee, daar heb ik geen rekening gehouden. En al had ik dat wel gedaan, dan gaat de gezondheid van mijn pony voor mij nog altijd voor.

Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Ik heb zowel positieve als negatieve ervaringen met hoefijzers. Net voordat ik mijn pony kocht was hij nog naar de hoefsmid geweest. Deze heeft hem toen vernageld en daar heeft hij wel even gevoelig door gelopen. Met mijn eigen hoefsmid is het elke keer nog prima gegaan en je zag zijn hoeven gewoon opknappen. Hij is wel een keer een ijzer kwijtgeraakt in het weiland, maar dat kan natuurlijk gebeuren.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bijv. niet in de winter? En waarom heb je die keuze gemaakt?
Ik heb mij pony nog niet zo lang (nu bijna een half jaar), dus dit is mijn eerste winter met hem. Ik heb ervoor gekozen om hem gewoon op ijzers te laten staan. Ik ben bang dat als ik zijn ijzers eronder weg laat halen, zijn hoeven snel achteruit gaan. Een bevroren grond en niet al te sterke hoeven lijkt me geen goede combinatie. Tot nu toe bevalt deze keuze me prima. Mocht er wel sneeuw komen, tja, dan kan ik even niet rijden.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:15

- omdat mijn paard (vooraan) slechte hoeven heeft, deze scheuren zonder ijzers.

- nee

- beide, mijn paard heeft weer goede hoeven, echter trapt hij ze er regelmatig af waardoor ik soms niet kan rijden, verder geen échte problemen!

- hij staat swinters alleen voor, s' zomers gaat hij waarschijnlijk rondom vanwege concours.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:22

teunie99 schreef:
Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Pony loopt voor op ijzers door een oude blessure ( scheur in hoefbeen) en wij houden ze erop omdat we geen risico gaan nemen. Pony heeft er verder geen last meer van, alleen laten we haar op ijzers staan. Paard staat in de winter voor omdat hij anders erg gevoelig loopt en zijn hoeven te snel slijten omdat ik 4x per week 10 min heen en terug naar de bak loop over de weg zonder ik in de berm kan lopen. In ee zomer gaat hij vierkant voor wedstrijd. Ik vind het ontzettend link om zonder schroeven op gras te rijden, ik durf zelf dan ook geen middengalop op een volte oid in te zetten.
Ik rij nooit zonder schroeven op gras.

-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu? Nee

-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers? Positief, of iig geen negatieve ervaringen.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Pony het hele jaar door voor, paard in de winter voor en zomer vierkant. Waarom staat bij de 1e vraag
Alvast bedankt voor jullie hulp

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:28

Mijn paard staat rondom op ijzers al een jaar of 10. Ik rij/wandel erg veel buiten met haar (ze is al wat ouder, 21 jaar). Door lichte artrose in haar achterbenen tilt ze iets minder haar hoeven op, waardoor ze zonder ijzers zoveel zou slijten dat ze te kort komt te staan. Met resultaat dat ik niets meer met haar kan doen en aangezien rust roest lijkt me dat geen optie.

Ik heb namelijk geprobeerd om ze zonder ijzers te zetten. Kreeg ze hele erge brokkel hoeven van. Ik weet dat je daar door heen moet, maar het was niet te doen. Toen alleen voorijzers, maar uiteindelijk is ze zo gevoelig gaan lopen. Toen maar weer rondom op ijzers.

Ook de hoefsmid (heb hem nu 6 jaar) adviseert mij om haar op ijzers te houden. Hij is erg kundig en sluit me aan mij hem. Om de zeven weken komt hij bekappen en nieuwe ijzers er onder zetten.

-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee ik hou geen rekening met het milieu

-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Voordat ik mijn huidige smid kende, had ik veelal negatieve ervaringen. Vaak ijzers kwijt, stukken hoef braken dan af. Duurde vaak lang voordat hij ze er weer onder kon zetten etc. Nu heb ik sinds zes jaar mijn huidige hoefsmid. Een echte vakman! sindsdien twee keer een ijzers kwijt geraakt. Hij heeft snel een plekje om te laten bekappen en te beslaan (binnen een week vaak). Ook op het moment dat ik een ijzers kwijt was, kwam hij hem de volgende de dag er weer onder slaan. Dus nu alleen maar positieve ervaringen .

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?

Paard staat heel het jaar op ijzers, omdat ik ook in de winter erg veel buitenrij/wandel en het een medische kwestie is. Ik heb sneeuwringen die ik eronder kan zetten, mocht het sneeuwen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:32

Mijn paard loopt niet op ijzers, maar heeft wel 1x op ijzers gelopen. Hij heeft van zich zelf harde hoeven, en kan met gemak lange buitenritten over beton aan. Zonder dat zijn hoeven te kort worden, of inscheuren/brokkelen
Nee, hier heb ik geen rekening mee gehouden
Positieve ervaringen
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Mijn paard heeft in de zomer 1x op ijzers gestaan. Dit ivm met de trektocht die we gingen doen. Ondanks dat hij ontzettend sterke hoeven heeft, en makkelijk lange ritten kan doen zonder ijzers. Heb ik in overleg met mijn hoefsmid gekozen voor ijzers. Dit omdat de afstanden zo lang waren, dat er een grote kans bestond dat zijn hoeven teveel zouden slijten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:16

Zal ik eens leuk doen met 1 pony op ijzers en 1 met blote voeten?

Nummer 1
teunie99 schreef:
Wel op ijzers, omdat zijn hoeven te snel (en verkeerd) afslijten op het asfalt
Nee, het is dusdanig noodzakelijk dat het gewoon moest.
Ik ervaar het als positief, omdat hij nu lekker op de weg kan lopen. Hij mag ivm artrose niet teveel bochten draaien en dan is lang rechtdoor op de weg ideaal. Ik merk wel dat zijn hoeven sneller wat brokkelen aan de onderkant.
Het hele jaar, ik rij het hele jaar door buiten op de verharde weg.

Nummer 2
teunie99 schreef:
Niet op ijzers, ze heeft goede sterke hoeven en er is ook niets mis met de stand waardoor het nodig zou kunnen zijn. Daarnaast kan ze het beslaan niet echt waarderen (1 keer ijzers onder gehad, smid kwam niet helemaal heel uit het proces).
Nee.
Bij deze pony heb ik dus liever geen ijzers, ze zijn niet nodig. Dus het enige wat ik ermee bereik is dat ik mijn geld weggooi en mijn pony een uur lang irriteer. Daarnaast blijven de hoeven in betere conditie wanneer er niet beslagen wordt.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Geen ijzers hele jaar door

_Nancy

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:01

Mijn fjord staat niet op ijzers, haar hoeven zijn zo sterk dat dat niet nodig is.
Ze scheuren of brokkelen niet af, super fijn +:)+

Nee helemaal niet

Ik heb geen enkele ervaring met ijzers, wel van anderen met hun paarden op ijzers. Naar mijn mening nooit problemen, wel oppassen met sneeuw/gladheid heb ik pas gemerkt :+

nvt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:06

-[b]Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?[/b]
i.v.m. blessure hoefgewrichten heeft ze break over beslag voor. Zonder (medische) reden, zou ik een paard niet op ijzers zetten. Zonder is altijd beter.

Nee helemaal niet

Positief, paard loopt beter.

Heel het jaar door ivm blessure. Voor volgend jaar schaf ik wel losse sneeuwringen aan.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:17

Ik rijd haar tot 5 keer per week buiten, dit redde ze niet op blote voeten wat toch mijn voorkeur heeft.

Ja, onze bak is zeker in de winter niet echt rijbaar. Plus pony is buiten veel blijer dan in de bak en dat heeft ook te maken met een naar verleden in de bak.

Beide, over het algemeen loopt mijn pony er beter door. Maar het negatieve ervan is natuurlijk dat het wel een extra aanslag op de spieren en pezen in de benen is, helaas. Plus niet iedere hoefsmid kan ze er even netjes onderzetten en dat is met gewoon bekappen vaker wel goed gegaan. Ze staat niet een beetje naar binnen gedraaid, wat niet goed is. Dus keuze voor hoefsmid is altijd wel een lastig punt.

Vaak in de winter niet, dan zijn haar hoeven wat harder en kan ze meer buitenrijden op blote voeten dan zomers. Deze winter heb ik haar erop gelaten omdat ze niet helemaal rad liep en met ijzers wel. Meestal gaan ze er 's winters af ivm ijzel. Tot nu toe heeft ze ieder jaar er goed op gereageerd als ze eraf gingen en gingen haar hoeven niet brokkelen of scheuren.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:22

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?

Onze gebruikspaarden staan rondom op ijzers, we gaan veel de weg uit. De fokmerries staan op blote voeten.

Milieu? wat heeft het milieu met hoefijzers te maken?

Positieve ervaringen. Onze paarden hebben tot op hoge leeftijd prima hoeven en beenwerk.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Het jaar rond. In de winter rijden we minstens zoveel buiten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:40

Mijn paard staat niet op ijzers omdat hij prima hoeven heeft. Ze slijten niet snel, groeien niet snel en zijn mooi en sterk. Daarnaast vind ik het voor het bewegingsmechanisme van het paard vele male beter om ze van de ijzers af te houden.
Oh en in de winter is het enorm ideaal, je kunt gewoon doorrijden met sneeuw!

Nee

negatieve. Altijd ijzers los, paarden die glijden, die kreupel gaan lopen, beenstand die verkeerd word.

nvt

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:00

Mijn pony loopt op ijzers omdat dit moet vanwege medische noodzaak: artrose. Voor staat hij op speciaal beslag. Voor deze diagnose stond hij ook op ijzers omdat zijn voorhoeven erg schuin afsleten. Achter hebben we wel eens zonder geprobeerd maar hier kan hij niet aan wennen en blijft gevoelig lopen. Ook staat hij, tegenstrijdig met de meeste ervaringen stabieler op zijn benen met ijzers (op gras) zonder ijzers werden het glij partijen, met ijzers nooit.

Mijn paard staat in de winter op ijzers omdat ze op de paddock staan welke 1/3 steen en 2/3 zand is. Haar hoeven slijten zo dat ze er gevoelig van gaat lopen. Zijn begonnen met alleen voor, dit ging vorige winter goed, deze winter zowel voor als achter.

Ik zou niet weten hoe ik rekening moet houden met het milieu met deze keuzes... Nee dus.

Zoals je bij punt 1 kunt lezen positieve ervaringen.

De pony staat het jaar rond op ijzers (rondom, voor speciaal beslag) Waarom: voor kan hij niet van het beslag af dan heeft hij pijn, achter omdat hij hier stabieler op is zoals uitgelegd bij punt 1. Paard staat alleen in de winter op beslag. Waarom: slijtage in verband met andere huisvesting.

Hoop dat je hier verder mee kunt voor je werkstuk!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:07

Hij liep in de zomer voren op ijzers en in de winter zonder.
Ik deed veel met hem. Asfalt zorgde ervoor dat het snel slijtte, de kiezels zorgden ervoor dat hij gevoelig liep, dus vandaar de keuze voor ijzers. Gelukkig hoefde hij alleen voor ijzers, trekpaarden lopen graag op de voorhand en dat was ook de enige plek waar hij gevoelig liep.
In de winter deed ik minder met hem en wilde ik tevens de hoeven de kans geven weer mooi hard te worden en wat bij te komen.

Ik weet niet of ijzers eronder zo'n enorme belasting is voor het milieu, heb daar niet over nagedacht en het zou me niet interesseren ook. Welzijn van mijn paard gaat voor.

onder de streep waren het positieve ervaringen.
Nadelen: het kost wat, vooral voor een trekpaard. Het heeft door die nagels toch flink impact op de hoef. Hij had de neiging te gaan glijden op het asfalt, doodeng!
Voordelen: ik kon kilometers maken, hij liep veel minder gevoelig. vorm van de hoef bleef beter, trekpaarden zijn ballerina's, die draaien graag op hun voorbenen waardoor die voeten zo gaan flappen. In de winter kwam hij goed uit zonder dus kon alles weer bijgroeien.

zie bovenstaande

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:10

Mijn beide paarden staan op ijzers. De ene op break over beslag omdat hij daarmee gewoon makkelijk kan lopen en beter afwikkelt. De ander heeft ijzers omdat ze er gewoon net wat aparter van gaat lopen, ze heeft t niet nodig vanwege afwijkende beenstand oid.

Hou geen rekening met het milieu.

Positieve ervaringen, paarden lopen er alleen mar beter van! Mijn vriend is hoefsmid dus dat is handig :-)

Paarden staan hele jaar door op ijzers

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:28

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een paard ijzers zou moeten hebben.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:37

Mijn paard staat alleen voor op ijzers. Dit gedaan omdat toen ik hem kocht hij vrij korte hoeven had en hij een grote schraper is. Achteraf wel een wijze keuze omdat hij zijn ijzers elke keer weer kaal slijt met zijn geschraap... Als ik dat nou ooit nog eens zou kunnen afleren.....
Nee
Positieve want ze geven mijn paard de kans om zijn hoefjes te laten groeien....
Het hele jaar door want hij schraapt ook het hele jaar door. Achter hoeft gelukkig niet ondanks dat hij korte hoeven heeft.... Dat wil ik ook zo lang mogelijk zo laten...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:44

Mijn paard loopt 4-kant op ijzers.
Hij loopt op ijzers omdat hij zo scheef staat dat hij gecorrigeerd moet worden.

Rekening met het milieu?
Geen idee hoe je deze bedoelt maar het antwoord is wrss nee.
Ik ben er tevreden over omdat hij anders last krijgt van verkeerde stand en daardoor artrose gekregen en daar weer last van krijgt.
Hij staat om dezelfde reden ook het gehele jaar door op ijzers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:45

Ik ben geen milieu freak maar houd er wel rekening mee.

Ik vind het in principe goed om bij allerlei onderwerpen te vragen naar de milieu belasting door ding x of y.
Maar ik kan niet echt bedenken dat hoefijzers een milieu belasting zouden vormen.
Accoord: bij het eigenlijke smeden wordt warmte gebruikt en dat zou een belasting kunnen vormen. Ijzer zelf is een brave stof (itt zware metalen zoals nikkel en cadmium in batterijen, kwik in gevulde kiezen en ga nog maar even door).

Dus dat vrijwel iedereen 'nee, ik heb niet aan het milieu gedacht' - dat geldt zelfs voor mij.

Mijn paard staat niet op ijzers omdat ze uitstekend toe blijkt te kunnen met vier goed in model bekapte hoeven.

Ooit had ik een knoeier van een smid/ bekapper, nu een echte vakvrouw! I
Succes met je werkstuk en word later ook maar een goede hoefsmid!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:01

Jetta schreef:

Ga eens drie maanden op reis naar zuid Frankrijk, spreken we elkaar daarna nog eens.......

Voor TS: eigenlijk is het antwoord op jouw vraag heel simpel. Een paard moet op ijzers als gebleken is dat dat de beste vorm van hoefbescherming is :D
Hoe je daar achter komt? Nou, heel simpel, door dat uit te proberen.........

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:36

Jetta schreef:

Nou lees dit topic door en je bent heel wat redenen rijker.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:51

Jetta schreef:

Zolang je je bedenkt dat ijzers een hoef vast zetten, waardoor t hoef mechanisme niet goed kan werken.
Daarbij staan de meeste paarden te hoog op de hielen en te lange hoefwand en lange steunsels hebben, worden hoeven er niet beter op door t telkens beslaan etc etc.

Een paard zou nooit op ijzers MOETEN

Zolang men er ijzer onder blijft slaan, en men als eigenaar zelf niks af weet van de voeten van zijn paard.
Zul je altijd hoef problemen blijven houden, hier ben ik voor natuurlijk bekappen.
En zo zien de voeten van mijn mini dr uit

Afbeelding

En nu ben ik wel benieuwd hoe de voeten van andere paarden er uit zien, met en zonder ijzer

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:59

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:01

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Mijn paard loopt zonder ijzers. Ze heeft geen ijzers nodig en het is in principe beter voor pezen et cetera om zonder te staan. Ik ben dus ook inderdaad zo iemand die pro bloten voeten is. MAAR als mijn paard om wat voor een reden dan ook echt ijzers nodig zou hebben, dan ben ik de eerste die ze eronder laat timmeren. Onze andere 3 paarden staan ook zonder. De een is oud dus die doet het prima zonder maar heeft wel met gestaan toen ze lichte tour liep, de ruin loopt niet zoveel en heeft ze nu niet nodig maar heeft ze vroeger ook wel eens gehad en de laatste wordt dit jaar 3 dus we zien wel hoe dat gaat.

Nee

Beide. Ik heb een paard gereden dat zonder continu met blessures stond en met als een zonnetje liep. Het paard dat ik reed voor ik mijn eigen paard kocht had in eerste instantie ijzers. In overleg zijn die eraf gehaald, paard had ze niet nodig en zonder liep hij ineens véél beter. Mijn eigen paard stond op ijzers toen ik haar kreeg omdat ze gevoelige voeten had op dat moment, maar zodra het kon in overleg met mijn smid er weer af gehaald. Ze liep raar met ijzers in verhouding, veel onvoorzichtiger en slordig. Op het moment dat ze eraf waren liep ze ineens weer normaal.

Probleem is dat het moeilijk is om te oordelen. Er lopen veel mensen rond die paarden gewoonweg slecht bekappen en beslaan, of die niet eerlijk zijn over het wel of niet nodig hebben van ijzers.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Ze staat het hele jaar zonder. Zoals hierboven, ze heeft ze niet nodig en loopt beter zonder.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:07

Mijn paard heeft hele goede hoeven van zichzelf, ondanks dat ik meerdere keren per week op het asfalt rijd slijten zijn hoeven niet te hard. Daarnaast is mijn paard doodsbang voor de smid dus wil hem die stress niet geven voor mijn plezier.

Nee

Beide, soms moet een paard op ijzers vanwege medische redenen, maar in mijn geval vooral negatief omdat mijn paard enorm bang is voor de smid. Waarom weet ik niet, maar zodra hij de geur van een smid die met ijzers werkt ruikt, raakt hij in complete paniek.

Nooit, reden kan je hierboven lezen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:23

Is niet nodig.
Ze zijn goed onderhouden, met goed voer en staat op een goede ondergrond waardoor ze sterk zijn.

Niet bewust.

Allebei.
Heb hoeven gezien die er kapot van zijn gegaan. Ben van mening dat ze in principe alleen nodig zijn om bijv. een beenstand te corrigeren of voor probleemhoeven.

Nooit. Omdat ik het zonde van mijn geld en haar mooie hoeven vind en ik mijn paard niet onnodig wil 'aankleden' :D