gaatje in hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:46

Waarom zou TS zelf niet kunnen bellen?

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:50

Je kunt ook gewoon desbetreffende hoefsmid bellen dat hij moet komen en dan kun je hem direct een brief in de hand drukken waarin je zet dat je hem aansprakelijk stelt waarna je de evt kosten van DA etc kunt verhalen op hem, als het goed is is hij hier gewoon voor verzekerd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:50

Naast alle tips die gegeven zijn: houd het andere voorbeen in de gaten. Zeker omdat het nu al dik 24 uur duurt en vandaag niet verholpen gaat worden.

Zoals eerder benoemd: 60 % van het gewicht rust op de voorhand. Je paard wilt nu het ene been niet belasten, wat betekend dat ze een deel naar de achterhand verplaatst, maar nog steeds veel te veel gewicht op het andere been draagt.
Mijn paard heeft vorig jaar 1 1/2 uur op 1 voorbeen gestaan door vernageling. Als gevolg hiervan had hij zijn ander been overbelast en was hier ook kreupel op.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:55

Goed er gaat vandaag een DA komen dus probeer je paard zo goed mogelijk te helpen met het afdekken van de hoef zodat er niet meer vuil in kan komen.

Je hebt vast wel ergens nog wat verband liggen? De foto's van hierboven zijn perfect!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:57

Er gaat vandaag GEEN DA komen.....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:07

Ik zou de DA ook niet laten komen hoor.
Zolang het paard geen koorts heeft is er geen spoed.
Hij kan er nu ook niet veel aan veranderen.
Zelf goed weken in de soda en dan een gaasje met betadine er op en in het verband er mee.
Vast wel iemand die wat kleefverband voor je heeft.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:08

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:14

ambre schreef:
Ik zou de DA ook niet laten komen hoor.
Zolang het paard geen koorts heeft is er geen spoed.
Hij kan er nu ook niet veel aan veranderen.
Zelf goed weken in de soda en dan een gaasje met betadine er op en in het verband er mee.
Vast wel iemand die wat kleefverband voor je heeft.

Als het met veel pijn staat vind ik wel dat het mag komen en of op zijn minst voor advies gebeld kan worden naar de dierenarts. Want hier gaat het om mensen die totaal niet weten hoe te handelen en wat te doen bij deze paard.

Dan is het wel een spoedgeval vind ik, een gat in de hoefzool.........toegebracht door de aanklooiende hoefsmid en er steekt iets naar buiten.......

Er valt dus een hoop aan te doen en uit te leggen hoe het moet etc. dus hoezo "hij kan er nu ook niet veel aan veranderen?????????

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:15

terpentijn schreef:
Er gaat vandaag GEEN DA komen.....

De G was weggelopen......... :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:18

Ragdollcat:mijn mening is dat dit best een dagje kan wachten.
Maar goed,bij mij zou het zo ver al niet gekomen zijn.
Ik beslis altijd op vrijdag of ik het weekend in durf.
Een drukverband kun je zelf ook aanleggen.
Het enige wat de DA verder kan doen is pijnstillers voorschrijven.
Antibiotica kan eventueel wachten als er nog geen koorts is.

Maar dit is mijn mening.Ik vind dat mensen nogal snel in paniek raken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:23

En de uitdrukking "liever voorkomen dan genezen" ken je waarschijnlijk ook niet dan?

Zie hier nergens paniek, alleen wijze raad...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:24

En ik vind dat mensen met geblesseerde/gewonde paarden daar nogal eens zo nonchalant omgaan alsof er een fietsband even geplakt moet worden, terwijl er van mensen met paarden toch op meer parate kennis gerekend mag worden... Maar dat blijkt maar al te vaak ijdele hoop.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:29

Ik heb niet alles gelezen, maar dit is echt wel een ernstig probleem, mijn pony kwam vorig jaar mei op een zondag ook de wei uit op 3 benen, ook een snee in de hoefzool, daarbij is ook een stukje hoefbeen afgebroken ongeveer op dezelfde plek die jij aangeeft.

Het is een ontzettend gevaarlijke plek als het gaat ontsteken!!! Mijn pony heeft 5 dagen via injectie pijnstillers en antibiotica gehad en daarna nog in poedervorm over het voer. We hebben alles gedaan om ontsteking tegen te houden, want als het hoefbeen ontstoken raakt dan is het eind verhaal. Hoef heeft in totaal een aantal weken in hoefverband gezeten om infectiegevaar te beperken. (waarvan eerst een tijd in drukverband om tegendruk te geven) Dat stukje wat eruit komt is hoeflederhuid, en daar zit gevoel in, dat doet dus ontzettend pijn als dat uitpuilt. Mijn pony had dit ook en dit hebben we toen elke dag ingesmeerd met een formaline/betadine mengsel, zodat dat stukje huid zou uitharden en gevoelloos zou worden (zoals bij eelt). Heeft al bij al een aantal weken geduurd, daarna heeft hij nog speciaal beslag gehad totdat de zool echt helemaal dicht was, dit kan weken duren.

Dit arme dier heeft ontzettend veel pijn en heeft snel pijnstillers nodig, daarnaast als je je paard nog langer wil houden is antibiotica met spoed ook geen overbodige luxe. Als de boel in de hoef gaat ontsteken dan ontsteekt zo voor je het weet het hoefbeen, en in dat geval dan is het einde paard.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:31

mijn ma is nog steeds van meening dat de veearts bellen geen nut heeft omdat de veearts ertoch niet veel aan kan doen en omdat dat toch een hele gevoelige plek is en nog meer nutteloze dingen die ze zij, morgen gaat ze dus heem mischien de dierenarts bellen
ik mag dus ook niet bellen omdat zij er geen veearts wil bij hebben ect

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:33

Ik snap al niet waarom ik weer reageer.
Maar ieder zijn manier,ik ontstip wel gewoon.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:36

Ik kan het haast wel uitgillen van frustratie!!!! Ik snap dat jij afhankelijk bent van je moeder TS, maar wat een eigenwijs mens!!! Mijn pony was vorig jaar bijna dood door een snee in de zool. En die van jou waarschijnlijk ook als jullie blijven wachten.

De dierenarts kan ontzettend veel doen! Namelijk pijnstilling en antibiotica toedienen, de hoeflederhuid juist behandelen en een drukverband aanleggen, zodat het niet nog érger wordt dan het al is.

Jouw moeder is geen paard waard.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:37

TS is afhankelijk van haar moeder, daar heeft zijn dus geen keuze in.

We kunnen daar op in blijven hakken of haar gewoon helpen.

TS, heb je al verband verzameld? Ga je het dicht maken?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:38

ambre schreef:

Maar dan staat het paard een dag met pijn, dat vind ik niet dierwaardig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:41

ambre schreef:

vrijdag liep ze ook nog gewoon goed in alle 3 de gangen dus toen was er niet heel veel aan de hand en dacht dat t wel over zou gaan en verder neits hoefde te doen behalve weken en ontsmetten
zaterdag liep ze een beetje kreupel maar niet hel erg en niet waarvan je dacht daar moet nu met spoed een veearts bij komen, vandaag liep ze met heel veel moeite en pijn, vanavond weer kijken hoe ze loopt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:44

Ach meid, bel toch gewoon zelf even. Je hebt vast wel een mobieltje, gewoon zelf bellen. Als er een infectie bij komt kan je paard wel dood gaan, voorkom dat en bel zelf. Neem je verantwoordelijkheid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:50

Logisch, dat ze vrijdag nog goed liep, want net gebeurd he en er is mee gereden en dus zaterdag flink kreupel en pijn omdat er nu door belasting (er is iets in alle gangen mee gedaan) iets naar buiten steekt en er is een ontsteking bijgekomen na een dag..............wat goed mogelijk is door die vieze gebruikte mes.

Ff nadenken en dan zie je dat het op zich wel logisch is.......

Jammer dat je niet veel aan kan doen omdat het jouw moeders paard is en er niks aan wilt doen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:56

ze is vrijdag alleen losgegooid

mijn moeder wil sws nie dat er gebeld word naar en veearts, en ik heb geen zin in een flinke ruzie met haar dus luister ik maar naar haar, k laat haar wel dit topic doorlezen als zij dat wil

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:00

Losgooien betekend ook een belasting, zeker als er gedraafd en gegaloppeerd is, er komen enorme krachten op de benen en hoeven terecht, paarden hebben zulke kleine voeten in vergelijking met de grote lichamen. Vandaar dat het alsnog naar buiten is gekomen uit het gaatje, wat er eerst niet was.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:03

LiannePuthzy schreef:
ze is vrijdag alleen losgegooid

mijn moeder wil sws nie dat er gebeld word naar en veearts, en ik heb geen zin in een flinke ruzie met haar dus luister ik maar naar haar, k laat haar wel dit topic doorlezen als zij dat wil

Dat snap ik, lijkt mij niet vanzelfsprekend om tegen je ouders in te gaan.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:07

ach je kan altijd de dierenbescherming nog bellen :)

ik geloof dat dat misschien best onder nalatigheid kan vallen :)