filmpjes correct lopend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:51

Langzaam heeft alleen nut als je de drang naar voren behoudt en ook met een kleine hulp meteen weer weg kunt rijden daaruit. Rij je langzaam en vind je paard dat wel best dan krijg je schenkelgangers en achter de teugel kruipers zoals je bij Branderup leerlingen vaak ziet.
Ik ken inmiddels genoeg paarden die achter haast stappen in draf en ook echt niet meer vooruit te krijgen zijn, alles onder het mom 'balans'
Je moet dus echt wel weten wat je doet.

Een paard dat scheef gaat is makkelijker te corrigeren als je wat passen voorwaarts rijdt met toestaande hand zodat hij zich strekt en dan weer terug komt naar een rustig tempo.

Anoniem

Re: filmpjes correct lopend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:16

Ik heb naar je filmpjes zitten kijken en dit komt mij zeer bekend voor bij mijn eigen paard;

Die heeft jaren geleden ooit eens een ongeluk op de wei gehad (denk ik) En die kwam toendertijd met half verlamde achterbenen van het land af. Die heb ik toen na vele onderzoeken en uitkomst het is een rug probleem, laat maar inslapen, een jaar lang laten revalideren op de wei.
Het is wel weer goed gekomen, sport was wel uitgesloten toen, maar recreatief met haar bezig zijn ging en gaat nog steeds prima, mits ik het goed opbouw en niet te zwaar maak voor haar.

Ze was 7 jaar ten tijde van het ongeluk en is nu 13 en het blijft een zwak punt bij haar. Nu is die van mij ook een Tuiger dus valt die achterhand toch altijd al als eerste in, maar owee als ik dus niet met haar aan het werk kan, door mijn eigen ziekte of simpelweg geen accomodatie of het weer.
De bespiering verdwijnt dan weer veel te snel (vooral ook omdat het dus niet goed bevestigd kan worden door de omstandigheden over de jaren heen) maar ze krijgt dan ook dat typische loopje, wat jou paard dus ook vertoont, vooral in stap dus bij die van mij.

Ik kan je alleen maar het advies geven wat voor mijn paard het beste werkt, en dat is overgangen, overgangen en nog eens overgangen, ophoudingen, tempowisselingen maken. Dan zie ik haar weer sterk worden van achter en dan verdwijnt uiteindelijk ook dat loopje weer...
Sterkte en Succes.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:09

Sizzle schreef:
Langzaam heeft alleen nut als je de drang naar voren behoudt en ook met een kleine hulp meteen weer weg kunt rijden daaruit. Rij je langzaam en vind je paard dat wel best dan krijg je schenkelgangers en achter de teugel kruipers zoals je bij Branderup leerlingen vaak ziet.
Ik ken inmiddels genoeg paarden die achter haast stappen in draf en ook echt niet meer vooruit te krijgen zijn, alles onder het mom 'balans'
Je moet dus echt wel weten wat je doet.

Een paard dat scheef gaat is makkelijker te corrigeren als je wat passen voorwaarts rijdt met toestaande hand zodat hij zich strekt en dan weer terug komt naar een rustig tempo.

Hier sluit ik mij dus helemaal bij aan.
Dat wat nombrado als simpel en vanzelfsprekend omschrijft is niet zo simpel en van vele valkuilen omgeven
Ik zie het geregeld terug bij academische rijkunst, ziet er misschien heel knap uit maar de hele impuls en ritme plus tact raken ze kwijt
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 28-01-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:13

Je kunt het simpeler maken door je zit en been onafhankelijk van elkaar te gebruiken, met je zit kun je het tempo aangeven, bijv in draf langzamer lichtrijden. Maar wel met been blijven aanvullen. Dat is zoeken in het begin, maar wel een van de effectiefste manieren.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:36

wat je nu gaat krijgen is een paard dat op zijn voorhand gaat lopen en dan word het paard helemaal verpest.. ik zou ten eerste bezig gaan met rechtrichten. met je paard op de 2e hoefslag veel overgangen en stelling vragen waardoor je paard weer recht word. dat langzaam rijden noemen ze verzameling en daar is eerst recht richten voor nodig en een paard wat volledig in balans op zijn achterhand loopt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:23

knollentuin schreef:
Hier sluit ik mij dus helemaal bij aan.
Dat wat nombrado als simpel en vanzelfsprekend omschrijft is niet zo simpel en van vele valkuilen omgeven
Ik zie het geregeld terug bij academische rijkunst, ziet er misschien heel knap uit maar de hele impuls en ritme plus tact raken ze kwijt

academische rijkunst is wel ff heel wat anders :+
daar zitten ze het paard altijd te storen met het hoofd naar binnen te trekken. (zogenaamde binnenstelling) en daar , zoals elke ruiter weet, stoor je het onderbrengen mee van het binnenachterbeen
dan krijg je idd kort lopende niet actieve paarden van. Met langzaam tempo bedoel ik rechtuit, puur en alleen bedoeld om de achterhand sterker te maken.
Het wordt op deze manier al jaren in Spanje gedaan door goede ruiters (klassiek geschoold) En die zien er nu echt niet uit als academische rijkunst paarden :D ;) :+
Nee hoor. Het is eenvoudiger dan men denkt. Voor loslaten, leer je paard reageren op zit (langzaam tempo) en blijf desnoods doorzitten. (vaak kan je dan ook beter voelen of het paard goed gaat veren in de gewrichten en niet de rug vastzet of scheef vanachter beweegt.
De energie kan je heel eenvoudig met je rijden doorgeven
Veelal doen (nederlandse) ruiters veel te veel aan hulp. Been is reactie , bovenbeen is terug in tempo (en dat kan zonder dat je hem vasthoud voor)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:28

Ik zou haar rug laten na kijken... vind verder haar benen niet gek of kreupel.
Ze loopt niet fijn over de rug, misschien dat er een blokkade is ofzo.

Maar... als ze tijdens het rijden al niet fijn en vooral niet goed loopt... waarom spring je dan wel?
dat zou ik mijn paard niet aan doen... :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:43

Door afwisseling sterker maken, maar niet op voltes. Ga wandelen, buitenrijden, lange lijnen, enz. zodat haar spieren op een rechte lijn sterker worden, voordat je meer buiging gaat vragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:51

baszo17 schreef:
Ik zou haar rug laten na kijken... vind verder haar benen niet gek of kreupel.
Ze loopt niet fijn over de rug, misschien dat er een blokkade is ofzo.

Maar... als ze tijdens het rijden al niet fijn en vooral niet goed loopt... waarom spring je dan wel?
dat zou ik mijn paard niet aan doen... :)

wat bedoel je met "over de rug? " Kan je dat uitleggen?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:11

Het lijkt mij dat ze haar rug vast zet. als ze loopt tilt ze haar benen op maar houd ze haar heupen stijf.
Mijn paard had dit ook tijdens het beleren en had een knoop van spieren achter in de rug richting de heupen.
nu is ze soepel en kan ze goed bewegen... dus ze loopt niet fijn over de rug zoals te zien in het filmpje, stijf en drukt wat weg... dezelfde sympthomen ls mijne... ze had het 2 jaar geleden. tot op heden geen last weer gehad

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:27

baszo17 schreef:
Het lijkt mij dat ze haar rug vast zet. als ze loopt tilt ze haar benen op maar houd ze haar heupen stijf.
Mijn paard had dit ook tijdens het beleren en had een knoop van spieren achter in de rug richting de heupen.
nu is ze soepel en kan ze goed bewegen... dus ze loopt niet fijn over de rug zoals te zien in het filmpje, stijf en drukt wat weg... dezelfde sympthomen ls mijne... ze had het 2 jaar geleden. tot op heden geen last weer gehad

Ik zie nergens op het filmpje dat ze haar rug wegdrukt
Wel is ze iets neerwaarts gebouwd, dus al het gewicht draagt ze meer op de voorhand en stuwen met de achterhand.
Bij deze paarden is het juist van belang om ze te leren zakken achter (hankenbiegung)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:34

@baszo17:
Volgens de veearts ligt het probleem ook niet bij de rug. Ze wou rug benen en eventueel halswervels wel op de foto zetten moest het over 2 maanden niet beter gaan.
Ze is inderdaad wat overbouwd vanachter, wat het haar er zeker niet makkelijker op maakt.

Het springen is van in oktober (staat er ook bij). Voor dat we wisten dat er wat mis was met haar. Ze heeft heel haar leven zo gelopen en zelfs parcours van 1.20m gesprongen. Als ze er echt pijn aan had zou ze dat nooit gesprongen hebben.

Ze is wel zo een pijn-miepje, als ze wat heeft gaat ze direct zielig liggen doen. In tegenstelling tot die van mij die pas als hij er bij neer valt even laat weten dat het pijn doet. Daarom hebben we ook nooit doorgehad dat er wat mis was. Volgens de veearts heeft ze er ook geen pijn van, misschien de eerste minuten wel vervelend maar daarom gaan we dus ook eerst opwarmen alvorens op te stappen.
Op het filmpje van het springen zie ik overigens niets mis. Ik weet niet of jij daar iets in ziet waardoor je zegt dat je dit een paard niet kan aandoen?