En qua luchtje kan je het beter voor zijn dan te laat. En die dettol werkt als een malle, kost niet zoveel en hoef je alleen maar te deppen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

[***] schreef:Dat laatste klinkt aannemelijkMaar is niet goed natuurlijk .. Kan ik daar wat anders aan doen dan bekappen? Dat ik zelf het signaal doorgeef om toch maar gezonde hoorn te maken?
Heb ik ook al aan zitten denken. Kan je zelf zomaar een pijnstiller geven of moet dit dan via de DA? Is ook nog wel het proberen waard
(en iets wat die vrouwelijke hoefsmid ook zegt, en dan zou er wel nog op een andere manier bekapt kunnen worden dus ga haar toch eens contacteren denk ik
).
Ik ga die hoefsmid die hier genoemd wordt (is ook natuurlijk) eens contacteren, eens zien of zij misschien eens kan komen analyseren en indien mogelijk er aan werken. En misschien dat zij mij dan ook al dingen kan zeggen of laten zien waar ik op kan letten en wat ik kan doen. Later een cursus is nog altijd een optie maar als zij bv ook zou zeggen van 'gewoon laten' omwille van de leeftijd ed is die cursus niet zo meteen nodig

of anders misschien een andere die bij jou wat meer uit de buurt komt..
Gypsy schreef:Zelf zou ik gewoon eens een vijl ergens bestellen (op paardnatuurlijk hebben ze goeie voor een prima prijs) en eerst eens een ander paard "vijlen" waar hij bijstaat bijv. Al doe je maar alsof. Dan eens aaien met de vijl, en zo langzaam toewerken naar bekappen.
ook al zou het je probleem niet oplossen het zal zeker de stress verminderen! Maar dan wel consequent blijven en er echt de tijd voor nemen!
) als je naar hem toe gaat zo went hij indd aan de geluiden en geuren van het gereedschap en ook steeds even blootstellen aan het gereedschap door bijvoorbeeld aaien (wat Gypsy zei) en dan weer belonen en weer blootstellen en weer belonen en ga zo maar door...

Wil er wel aan werken met & voor hem maar het moet echt wel op zijn tempo en zijn grenzen zijn echt héél krap op dat gebied, aan de vijl laten ruiken brengt hem al over de rooie.. om maar aan te geven
(ook bv. hem op de poetsplaats zetten en de vijl een stukje van hem neerleggen.. éénmaal dat geluid gehoord en hij raakt helemaal over de zeik, ookal ga je maar gewoon poetsen).
Ik kan in principe met hem wandelen maar het is niet dat ik elke dag 10 km kan gaan, zeker nu in de winter niet, en soms is het ook geen goede dag om te gaan wandelen (kan niet precies zeggen dan wel & dan niet, maar dat merk je wel aan hem). Wandelen kan dus wel, maar ik kan daar geen vaste routine rond maken.
Zal morgens eens goed met mijn neus overal boven gaan hangen om te proberen lokaliseren waar het vandaan komt
Maar het kan natuurlijk dat hoeven die al 2 jaar geen onderhoud meer gehad hebben vanzelf anders ruiken.. of zoals gezegd misschien wat mest ofzo wat ergens vast zit ..
En dan zou hij ook in de buurt moeten kunnen staan en dat is dan weer een ander praktisch probleem. Zou niet meteen weten hoe dat allemaal aan te pakken?
En dat is nog een heel andere categorie dan vijlen of ander onderhoudswerk. Lijkt misschien een klein stapje (dacht ik eigenlijk ook) maar voor hem is het blijkbaar een wereld van verschil