Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:15

De foto ziet er ook uit als die van mijn paarden. Ik zie ook niks spannends :)
En qua luchtje kan je het beter voor zijn dan te laat. En die dettol werkt als een malle, kost niet zoveel en hoef je alleen maar te deppen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:20

Misschien kan je proberen om de zool als wat op te ruimen met een rennet/hoefmesje? Gewoon over de zool schrapen om het zgn. flaky material te verwijderen? Als het met een hoefkrabber lukt gaat dat misschien ook wel?

Probleem met het slijten op beton is dat je vaak een hele rechte rand krijgt aan de onderkant ipv mooi afgerond.

Je zit zeker niet vlakbij een strand? Want als er iets de hoeven mooi schoonmaakt en polijst is het het wel zand en zeewater.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:25

[***] schreef:
Dat laatste klinkt aannemelijk :j Maar is niet goed natuurlijk .. Kan ik daar wat anders aan doen dan bekappen? Dat ik zelf het signaal doorgeef om toch maar gezonde hoorn te maken? :Y)

Grind (dikke laag dan wel) geeft druk op de hele zool en dus ook straal. Dat zou kunnen helpen voor groei, maar ook wat qua slijten.

Stank kan van alles zijn, incl. mest die onder de omgeklapte steunsels blijft zitten.

Kan het protest geen kwestie van pijn zijn? Is het een optie om ipv roesje een flinke pijnstiller te gebruiken? Kan best artrose oid in de benen zitten en met vijlen "wrik" je altijd wat aan de voet, dat werkt door in de gewrichten in en net boven de hoef. Als daar schade/slijtage zit kan dat behoorlijk pijnlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:32

Pijn zou zeker ook kunnen :j Heb ik ook al aan zitten denken. Kan je zelf zomaar een pijnstiller geven of moet dit dan via de DA? Is ook nog wel het proberen waard :j (en iets wat die vrouwelijke hoefsmid ook zegt, en dan zou er wel nog op een andere manier bekapt kunnen worden dus ga haar toch eens contacteren denk ik :) ).

@ fransje23 : we hebben hier enorm veel maar strand net niet neen :)
Durf zelf niet goed met mesjes ed te werken, heb er te weinig verstand van (al kan ik nu wel zeggen wat er teveel zit in die hoef, dat dan weer wel) en ook als er iets gebeurd en ik doe hem dan pijn (of kan dit niet?) lijkt me dat niet zo bevorderlijk voor het vertrouwen.. :\

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:39

Alsje gewoon over de zooll schraapt kan je bij zo een volle hoef, volgens mij, niet veel kwaad doen. Vaak is het al redelijk los materiaal, het gezonde goede materiaal is wel hard.

Misschien dat iemand die meer into natuurlijk bekappen is het wat beter uit kan leggen :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:44

Sabine, misschien kan je eens deelnemen aan een workshop van Heleen Davies, van paardenhoeven.info daar leer je om zelf de hoeven van je paard te onderhouden tussen de bekapbeurten van een smid in. Als je wekelijks iets aan de hoeven van je pony zou kunnen raspen en de steunsels wat bijhouden, hoeft je pony niet lang met zijn been omhoog te staan en hou je prima gezonde hoeven zonder al te grote ingrepen. Dit zou je kunnen doen als de hoeven weer helemaal in orde zijn gebracht door een bekapper en je een gezond hoef als uitgangspunt hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:52

Wat hierboven wordt gezegd, zelf een cursus doen bij bijv. heleen davies of bij paardnatuurlijk. Misschien is het niet iets waarin je je interesseert of achter staat, maar het geeft jou de mogelijkheid misschien steeds kleine beetjes aan de hoeven van je paard te doen. Even 1 min aan iedere hoef bijv. En dan er weer mee te stoppen. En misschien een week later weer. (ik noem maar wat) Dan kun je dat doen en dat je wél weet wat je doet. Het is wellicht niet ideaal (bij zulke hoeven zou ik er namelijk eerst een professional bij laten komen en dan zelf bijhouden, maar dat gaat niet) maar het is roeien met de riemen die je hebt.

Verder kan je wellicht iets aan de ondergrond veranderen? Paard 24/7 buiten en zorgen dat je bijv. een stuk beton hebt waar die veel over moet lopen, veel over straat rijden. Misschien iets van een track van zand met stenen/kiezels (het heeft een naam maar ik kom er nu niet op) die zorgen dat de hoeven wat natuurlijk worden afgerond. Dan hoeft er weinig tot niet gevijld te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:02

Ik ga het eens bekijken :j Ik ga die hoefsmid die hier genoemd wordt (is ook natuurlijk) eens contacteren, eens zien of zij misschien eens kan komen analyseren en indien mogelijk er aan werken. En misschien dat zij mij dan ook al dingen kan zeggen of laten zien waar ik op kan letten en wat ik kan doen. Later een cursus is nog altijd een optie maar als zij bv ook zou zeggen van 'gewoon laten' omwille van de leeftijd ed is die cursus niet zo meteen nodig :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:04

Nou, als ik zo van de foto's zie, zou ik dit absoluut niet ''maar laten''. Volgens mij is de gehele zool overgroeid met steunsel.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:28

Ik moet bekennen dat ik niet alles heb doorgelezen, maar heb wel even in de andere topics gelezen. Wat betreft zijn angst kan ik je adviseren contact op te nemen met Machteld van Dierendonck. Zij kan het probleem wellicht voor je oplossen, zodat je zijn hoeven weer kunt (laten) verzorgen. Succes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:44

Voor een dier dat 2 jaar niet is bekapt, ziet het er niet heel dramatisch uit... vind ik.
Hoe deed de vorige eigenaar dat voorheen dan?
Succes er mee.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:37

natuurlijk moet hij niet in een keer helemaal naar beneden gehaald worden, maar als praam zo werkt ... ik zou het zeker proberen
en je zei dat hij van de geur van een vijl al hysterisch wordt,
wat dacht je van deze vijl ? werkt niet helemaal als weghaalvijl maar is een begin om mee te oefenen.
http://www.cavalierequestrian.com/a-375 ... idersrasp/

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:19

Kun je er zelf wel aan komen?

Dan zou ik jet per mail met fotos voorleggen aan een smid en vragen of hij je kan uitleggen wat je eventueel zelf kunt doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:13

Wat je evt ook alvast zou kunnen doen is wat Fransje zegt, het overtollig zoolmateriaal wegschrapen. Dat is een wat poederige/zachte laag op de zool. Je kan dat wegschrapen met een hoevenkrabber en daar kan je absoluut geen kwaad mee doen. Eronder zit dan idd wat jij beschrijft, een mooie witte 'laag' die wel goed is van structuur. Op die manier kan je alvast beter de conditie van de hoef bepalen: wat is steunsel en wat is overtollig zoolmateriaal? En hoeveel te lang is de hoefwand precies? Nu kunnen we dat eigenlijk niet goed beoordelen :)

Veel over het harde lopen kan goed zijn, maar met te hoge hielen en steunsels denk ik niet zonder meer aan te raden.. Dan zou het beter zijn om de hoef te corrigeren en het daarna goed bij te houden dmv slijtage. Maar het is ook lastig omdat je dingen als de hielen niet in 1x goed kan zetten..

Je zou je vraag ook nog eens op de paardnatuurlijk-facebook kunnen zetten, daar zitten veel mensen die met je mee kunnen denken over wat je evt zelf aan de hoef kunt doen zonder rasp.

Ben benieuwd of die vrouwelijke smid je kan helpen :) of anders misschien een andere die bij jou wat meer uit de buurt komt..

LordLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:42

Wat kun je allemaal wél doen met je paard? Kun je bijvoorbeeld met hem langs de weg lopen?
Reageert hij echt alleen op de vijl? En op diens geur, of op het geluid? Met andere dingen kun je wel bij zijn hoeven komen?

De bodem van zijn uitloop, is dat gewoon fijn "glad" beton, of is het ruwer van structuur?

Op die kroonrand, zou je laurierzalf kunnen smeren. Dat bevorderd de groei van gezond hoefmateriaal, maar je krijgt dan wel een bijkomend probleem, namelijk; zijn hoeven gaan sneller groeien, maar er kan nog steeds niks af....

Wat krijgt hij aan voer? Staat hij wel eens op gras, of geef je hem wel eens vers gemaaid gras?
Ik merk aan mijn eigen paarden, dat de hoeven beduidend minder gaan groeien, zodra ze 's winters niet meer op het gras staan.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:16

Misschien stomme vraag maar reageert hij alleen zo op een vijl of ook op de kniptang? Als het puur om de vijl gaat die weglaten en alleen knippen voor nu?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:22

Ik vind het er ook niet echt schokkend uitzien. Eerder als een leuke uitdaging, een hoef die je met een beetje moeite weer heel mooi kan maken.

Zelf zou ik gewoon eens een vijl ergens bestellen (op paardnatuurlijk hebben ze goeie voor een prima prijs) en eerst eens een ander paard "vijlen" waar hij bijstaat bijv. Al doe je maar alsof. Dan eens aaien met de vijl, en zo langzaam toewerken naar bekappen.

Dat laatste is overigens echt geen hogere wiskunde, het is ontzettend leuk, en als je de hoeven wekelijks bijhoud nog eens heel goed ook. :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:14

Gypsy schreef:
Zelf zou ik gewoon eens een vijl ergens bestellen (op paardnatuurlijk hebben ze goeie voor een prima prijs) en eerst eens een ander paard "vijlen" waar hij bijstaat bijv. Al doe je maar alsof. Dan eens aaien met de vijl, en zo langzaam toewerken naar bekappen.

Dit vind ik heel goed advies :j ook al zou het je probleem niet oplossen het zal zeker de stress verminderen! Maar dan wel consequent blijven en er echt de tijd voor nemen!
Ik zou gewoon elke keer het gereedschap van de smid meenemen (hang het om je nek van mij part :D ) als je naar hem toe gaat zo went hij indd aan de geluiden en geuren van het gereedschap en ook steeds even blootstellen aan het gereedschap door bijvoorbeeld aaien (wat Gypsy zei) en dan weer belonen en weer blootstellen en weer belonen en ga zo maar door...

Sabine V ik wens jullie heel veel succes en hoop dat er in de toekomst een oplossing komt die voor jou en je paardje werkt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:45

Bedankt voor de reacties nog, ik ga even in een algemene post op alles proberen reageren, moest ik iets belangrijks over het hoofd zien dan geven jullie maar een gil ;)

Ik kan niet zeggen of hij op andere dingen ook zo reageert, heb bv. zelf geen kniptang. Heb wel al eens dingen proberen nabootsen met een hoevenkrabber (wat hij ondertussen een prima ding vindt) maar daar werd hij toch ook niet happy van (al ging het wel nog). Maar kan dus niet met zekerheid zeggen hoe hij op ander materiaal reageert.
Las over vijlen bij een ander paard maar als de hoefsmid binnen in het gebouw bezig is raak je al amper in hetzelfde gebouw, laat staan dat je hem kan laten ontspannen. En om nu constant zijn grenzen op te zoeken en te overschrijden hoeft voor mij ook niet, hij vertrouwt mij nu voor 99% en dat wil ik graag zo houden :) Wil er wel aan werken met & voor hem maar het moet echt wel op zijn tempo en zijn grenzen zijn echt héél krap op dat gebied, aan de vijl laten ruiken brengt hem al over de rooie.. om maar aan te geven :) (ook bv. hem op de poetsplaats zetten en de vijl een stukje van hem neerleggen.. éénmaal dat geluid gehoord en hij raakt helemaal over de zeik, ookal ga je maar gewoon poetsen).

Zijn uitloop kan je zien in het topic, geen idee wat voor beton dat is, gewoon onbewerkt beton, zal wel als ruw gezien worden? Hij krijgt geen gras, wel onbeperkt ruwvoer maar geen gras :) Ik kan in principe met hem wandelen maar het is niet dat ik elke dag 10 km kan gaan, zeker nu in de winter niet, en soms is het ook geen goede dag om te gaan wandelen (kan niet precies zeggen dan wel & dan niet, maar dat merk je wel aan hem). Wandelen kan dus wel, maar ik kan daar geen vaste routine rond maken.

Zelf kan ik wel aan zijn hoeven komen, krabben gaat ondertussen gewoon goed, dus ga nu uitbreiden naar andere/rare dingen (zoals nu met dat water uitspoelen). Die rasp ziet er wel goed uit, is misschien wel een handig iets, ook voor mezelf, want zo'n vijl vasthouden is ook niet zo simpel :+

Had het mezelf ook wel anders voorgesteld, ik dacht ook "tijd geven, vertrouwen opbouwen & dan komt alles vanzelf wel". Nu na bijna 3 jaar kan ik zijn hoeven ontspannen uitkrabben (en dan nog maar als de omstandigheden juist zijn, in stressvolle situaties is het nog een ander verhaal) dus het is toch niet zo vanzelfsprekend .. helaas :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:58

Het is/zijn echt de hoeven die je ruikt? Of zou het ook iets in zijn kootholte kunnen zijn?

Die kroonrand ziet er inderdaad niet mooi uit. Geen idee wat dat kan zijn. Misschien eens een foto plaatsen in een "hoeven topic" hier ergens op bokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:10

Ik weet niet wat ik ruik :o Zal morgens eens goed met mijn neus overal boven gaan hangen om te proberen lokaliseren waar het vandaan komt :') Maar het kan natuurlijk dat hoeven die al 2 jaar geen onderhoud meer gehad hebben vanzelf anders ruiken.. of zoals gezegd misschien wat mest ofzo wat ergens vast zit ..

Dat van die kroonrand heeft iemand via pb gestuurd dat het eventueel niet zo schokkend is, zou kunnen komen doordat hij nu weer buiten staat en met de nattigheid van de laatste tijd .. zou bij sommige paarden meer/feller voorkomen dan bij anderen.

Heb die hoefsmid een berichtje gedaan, als zij eens wil langskomen kan ik dat natuurlijk ook aan haar laten zien :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:47

Hhhm, maar ik bedoel als jijzelf een ander paard "vijlt". (Doen alsof is ook oké.)

Ik denk niet dat je een hoefsmid gaat vinden die dagelijks wil komen oefenen. Dat word gewoon sederen en hopen dat hij er niet in paniek doorheen breekt. (Gesedeert paard is immers nog steeds in paniek alleen lichamelijk even "verlamt", een hele enge ervaring voor ze.)

Maar als jijzelf elke dag met je eigen vijl even langsloopt, dat maakt denk ik best een kans. Het is gewoon weer een klein stapje verder dan hoeven krabben, en dat is je toch ook gelukt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:54

Dat eerste geeft wel wat praktische problemen .. zou niet weten welk paard ik kan "vijlen", de andere van mij heeft ijzers, klinkt ook zo raar :+ En dan zou hij ook in de buurt moeten kunnen staan en dat is dan weer een ander praktisch probleem. Zou niet meteen weten hoe dat allemaal aan te pakken?

Ik kan zijn hoeven inderdaad ondertussen krabben, na bijna 3 jaar :+ En dat is nog een heel andere categorie dan vijlen of ander onderhoudswerk. Lijkt misschien een klein stapje (dacht ik eigenlijk ook) maar voor hem is het blijkbaar een wereld van verschil :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:04

Al pak je zijn hoef maar op en houd je de vijl in de buurt, het gaat om het idee.

Misschien zie jij het anders hoor, maar als ik lees hoe bang je paard is, denk ik dat een hoefsmid al bijna geen optie is? Of vertrouwd hij een vreemde net zo goed als jou?
Als er al iemand ooit iets aan die hoeven gaat kunnen doen, denk ik dat jij de beste kans maakt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:06

En eem hoefmes? Ik zie bijv veel overgroeide steunsel en daarvoor heb je meer aan een hoefmes dan een vijl. Ook kan je die ook gebruiken voor de hoefwand als die goed scherp is