Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:26

Even off-topic: solleke_noah, wie heeft gezegd dat hij een hernia had? Ik hoop geen DA want die mag dan snel terug naar school. Een paard heeft geen zachte tussenwervelschijven dus het principe hernia zoals bij mensen bestaat niet bij paarden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:31

Sizzle schreef:
Even off-topic: solleke_noah, wie heeft gezegd dat hij een hernia had? Ik hoop geen DA want die mag dan snel terug naar school. Een paard heeft geen zachte tussenwervelschijven dus het principe hernia zoals bij mensen bestaat niet bij paarden.

Ach, wat 'ie ook had, het beestje stond scheef als een krab en scharrelde ook zo de weide door, Sabine weet welk paard ik bedoel :) Ostheo kwam er regelmatig bij om hem weer "recht te zetten". Heeft verder ook geen belang voor dit topic, ik haalde het aan omdat Sabine weet welk paard dit is, om aan te geven dat bekappen met voet op de grond hier wel een positief effect had.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:43

Zo scheef als een krab :')

Bij zware artrose doet mijn hoefsmid het ook op of net boven de grond inderdaad. Alleen in zulke gevallen vraag ik me altijd af of het niet tijd wordt voor een andere beslissing.
Is bij TS uiteraard niet aan de orde dus zeker de moeite waard om te proberen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:53

Paard is uiteindelijk ook ingeslapen na een tijdje met pijnstillers op de weide :j

Maar wellicht dus de moeite van het proberen waard, hier werd het gedaan met een soort beitel en een hamer en dan steeds stukjes hoef eraf tikken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:03

Als je paard aanrakingen toelaat terwijl de hoef op de grond staat, zou je het eens kunnen proberen met een dikke, brede plank.
Dit wordt een beetje lastig om uit te leggen, maar ik doe een poging.
Zorg dat je bij de houthandel een kort stuk plank haalt van circa 3-4 cm dik. Het stuk plank moet lang en breed genoeg zijn om één hoef op te zetten. Plaats de hoef zodanig op de plank dat jij of je hoefsmid er met een kleine tang bij kan om de randen af te knippen.

Uiteraard moet je eerst wel even een tijdje oefenen om het paard te laten wennen om op een plankje te staan.

Ik hoop dat je de uitleg een beetje snapt: ik zal anders wel even proberen een tekening te plaatsen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:15

Je bedoelt dat de hoef op de plank staat maar dat het stuk hoefwand dat je wilt knippen of vijlen net iets over het randje heen steekt zodat je je tang of vijl er onder kunt krijgen. Beetje zoals je je tenen over de rand van de duikplank laat hangen.

Dat kan goed werken. Als je paard rustig staat kun je dit ook op stevige aarde grond doen, gewoon een stuk grond weggraven. Lastige hieraan is dat je wel enigzins moet weten wat je doet met je gereedschap. Je ziet nauwelijks wat je doet (omdat je de onderkant niet ziet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:23

Ik zie inderdaad voor me wat je bedoelt :j Is eventueel ook nog een optie :j
Ben blij dat ik toch dit topic geopend heb, er zijn nog veel mogelijkheden om te proberen als ik het zo lees :)
Bedankt allemaal!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:12

Ir111 schreef:
Je bedoelt dat de hoef op de plank staat maar dat het stuk hoefwand dat je wilt knippen of vijlen net iets over het randje heen steekt zodat je je tang of vijl er onder kunt krijgen. Beetje zoals je je tenen over de rand van de duikplank laat hangen.

Dat kan goed werken. Als je paard rustig staat kun je dit ook op stevige aarde grond doen, gewoon een stuk grond weggraven. Lastige hieraan is dat je wel enigzins moet weten wat je doet met je gereedschap. Je ziet nauwelijks wat je doet (omdat je de onderkant niet ziet).

Inderdaad!
De tekening plaatsen lukt me niet - bokt zegt telkens dat ik teveel pixels in de code heb staan...? Nou zo artistiek was 't nou ook weer niet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:25

Via Paint kleiner maken (formaat wijzigen) tot 860/480.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:44

Afbeelding

Haha, toch gelukt. Zo dus!

@ DD: Tante Jannepauli heeft geen paint én ik ben een computer-oen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:17

Mooi +:)+
Ding moet dan wel een bepaalde breedte (of lengte) hebben lijkt mij, anders kantelt dat als hij er wat gewicht op zet .. En dan gaat het misschien hinderen als het te breed/lang is (bij de voorhoeven dan, dat hij er met zijn achterhoeven op komt enzo) .. Kan me daar niet zo meteen een voorstelling bij maken :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:04

Miniatuur hoefbok van maken? Dus plaat met blokje er op waar hoef net overheen valt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:20

Zo heb ik het inderdaad wel eens gedaan met een stoeptegel. Dan kun je net het uitstekende randje eraf knippen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:49

hè dat klinkt echt niet leuk. Erg vervelend zelfs. Als je veel gaat rijden of wandelen op asfalt en zand slijten de hoeven erg veel van. Onze ijzers zijn ongeveer 8 mm dik en na 8 weken echt verschrikkelik dun (je kan ze zo ombuigen). Misschien helpt dat. Maar wij rijden 6/7 dagen in de week en eigenlijk altijd wel op zand en kleine stukjes asfalt: mul zand helpt goed.

Een praam of een echte verdoving waardoor hij gaat liggen en dan de hoeven een keer en voor altijd doen zou kunnen helpen. ken een paard dat zonder ijzers loopt en veel op zand loopt. Heeft nooit hoefsmid nodig :-)

Succes!!! *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:25

Ik bekap zelf de hoeven van m'n paarden, meestal alleen vijlen maar als ik geen zin heb pak ik de tang, gewoon de wand afknippen wat uitsteekt boven de zool. Beter iets dan niets. Ik heb zelf de tang die ze op http://www.paardnatuurlijk.nl verkopen, gewoon de kleinste (voor haflinger) super fijne tang knipt makkelijk goed handbaar en hoef niet heel veel kracht te zetten. Op paardnatuurlijk verkopen ze ook een minivijltje dat niet op de normale grote vijl lijkt. Misschien dat je daar steeds een klein beetje mee kunt oefenen? Ook Harry's horse heeft een vijltje dat niet op zo'n grote vijl lijkt http://www.agradi.nl/harry-horse-origin ... rsrasp.htm met een hoefmes kun je trouwens ook wat van de hoefwand en de steunsels etc afsnijden.

Maar misschien is het voor jou handig iets van een NAtuurlijk bekappen cursus te doen? Zodat je wel een beetje weet wat je aan het doen bent en niet in het verkeerde knipt, vijlt of snijd

En als je het zelf doet dan kun je steeds kort even iets doen en dan je paard weer wegzetten voordat het fout gaat. Even 10 min kort aan de hoeven en dan weer de wei in oid. Of afwisselen met borstelen oid

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:00

In een soortgelijk geval bij mijn paard, veel over harde ondergrond lopen, natuurlijke slijtage en geduld helpt enorm om de hoeven gezonder te krijgen.

Die van mij accepteert geen smid, maar mij inmiddels wel, en de smid kijkt dan mee.

Ik vind persoonlijk die van jouw paard nog niet eens zó dramatisch, in vergelijking met hoe die van mijn paard waren.

Mag je verder wel aan de benen komen? Dat vond ik een goede vertrouwens oefening, voor zowel paard als mezelf. Denk aan beenbescherming, zalfjes smeren, sokjes knippen etc.