Hoeven groeien niet, wat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:30

Ook ik zie een hoef die overal te lang is. Niks raakt de grond en dus wordt het groeimechanisme niet geactiveerd. De hoef 'denkt' dat hij lang genoeg is. Door hetzelfde te blijven doen kom je niet uit deze vicieuze cirkel. Ook met een poedertje hier of daar los je dit niet op. Het kan ondersteunend werken, maar niet meer dan dat.

Wat je kunt doen is de hoefwand zodanig scheef af laten vijlen dat deze niet meer draagt, zo krijgt de hoef de tijd om te herstellen, kan de zool en de straal weer gaan dragen en doordat er geen druk op de hoefwand staat zal hij in deze periode ook niet gaan brokkelen. Dan is het zaak om de wand goed bij te houden zodat het brokkelen geen kans meer krijgt.

Een van mijn merries heeft ook een zeer trage hoefgroei. Onze weg zag er zo uit:

De eerste 4 jaar is ze slechts 1x bijgevijld door onze goed traditionele smid. Vervolgens over gestapt naar een zeer bekende bekapper. Dat leverde een groei (bij dezelfde arbeid) op van 3 keer per jaar bekappen. Na een aantal jaar ben ik wederom overgestapt (oude bekapper was goed in zijn vak, maar afspraken maken kon hij niet) en werd de merrie 4 keer per jaar bekapt. Sinds vorig jaar ben ik het zelf gaan doen en nu bekap ik haar 1x per 8 tot 10 weken. Super dus.

Wat ik hiermee wil zeggen is: zoek een bekapper/smid en manier die echt bij de voeten van je paard past. Of die het labeltje traditioneel of natuurlijk opplakt doet niet ter zake. In beide visies zijn zoveel onderlinge verschillen en juist die maken het verschil voor je paard. Ga daarnaar op zoek en zet je weerstand tegen het een of het ander opzij in het belang van je paard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:31

ik heb vele reacties gelezen. ik ga niet zeggen wat goed of fout is.
maar wat voor een hoef zeer zeer belangrijk is, water. water is nog meer nodig als vet/olie en suplementen.
heb je een meertje in de buurt? ga er dan heerlijk doorheen stappen.
en anders moet je het met een teiltje met water doen.

en over de ijzers en hoefstand kan ik niet veel zeggen helaas.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoeven groeien niet, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:20

Ts ik veel vind het wel fijn dat je zo netjes blijft. Succes met wat je ook gaat doen, en vertrouw ook in jezelf, hoeven zijn zoals ik al zei geen rocketscience dus je kunt best kritisch zijn op je smid.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:37

SuperAssie schreef:
Bedankt voor je input. Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat hij beslagen is geworden door deze smid, dit is een 'collega' van mijn eigen smid en ik weet ook nog niet zo zeer wat ik met hem aan moet.

Mijn eigen smid heeft vorige keer expres hele dunne ijzers en nagels gebruikt juist omdat het stuk waar de nagels inmoesten te kort was en te zeer was afgebrokkeld(terwijl hij al dik een half jaar zonder ijzers stond toen, dus was niet van de nagelgaten die doorgescheurd waren), maar deze heeft er eigenlijk 'gewoon' ijzers onder gemaakt. Ik kwam er pas achter toen ze er al voor de helft opzaten. Toen viel me ook pas op dat hij geen puntjes eronder had gemaakt wat mijn eigen smid wel doet(voor het schrapen, zodat de ijzers langer meegaan omdat hij nogal graag schraapt)

Zo stond hij bij mijn eigen smid op zijn ijzers:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10177457_624038447684926_7670989226027417361_n.jpg
Of je het erg goed kan zien weet ik niet, maar voor het idee.

Je kan het inderdaad niet erg goed zien. De ijzers lijken ook hier aan de kleine kant, maar ik weet niet hoe lang hij daar op zijn ijzers staan

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:08

Dus hele dunne ijzers en dan 12 weken eronder? Zegt mij genoeg, dan heb je nauwelijks slijtage... of rij je amper. Bij mij waren ze in 6 weken meer dan op en dan ...dikke 10mm ijzers. Als de hoeven niet groeien - en dat ligt voor een deel aan het beslaan, ook te weinig beweging, misschien missende voedingsstoffen, verkeert bekappen - en je zoekt een oplossing, dan zul je iets moeten veranderen. Verwacht echter niet dat een beetje biotine (waarvan de werking nog steeds niet is bewezen) het verschil zal maken. Als het probleem groot genoeg is, sta je vanzelf open voor andere opties, blijkbaar is het probleem nog niet erg groot aangezien je alleen voor poedertjes opensta.

Aangezien ik dezelfde weg heb bewandeld, wilde ook echt niet van de ijzers af, want dan kon ik niet meer 2x in de week gaan mennen en haar hoeven groeide al zo slecht en ik wil toch echt 7x in de week buiten kunnen rijden... heb meer dan een jaar biotine gevoerd... mijn hoefsmid had daar uiteindelijk maar 1 oplossing voor .... (ik was de snelstslijtende ijzerklant met de langszaamstgroeiende hoeven) minder rijden!

Nu rij ik zonder ijzers alle dagen - behalve voor mennen (100% op de rijweg) gebruik ik hoefschoenen, die slijten snel, maar dat is het waard. Ik heb geen dag stil gestaan omdat ze te gevoelig liep - ik ben wel in de sneeuwwinter van 2012/2013 zonder ijzers gegaan - en toen even iets minder kunnen rijden door het weer.

Ach als je probleem groot genoeg is - dan pas ben je bereidt verder te kijken dan poedertjes. Tot die tijd, veel succes!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:37

sunny43 schreef:
Dus hele dunne ijzers en dan 12 weken eronder? Zegt mij genoeg, dan heb je nauwelijks slijtage... of rij je amper. Bij mij waren ze in 6 weken meer dan op en dan ...dikke 10mm ijzers. Als de hoeven niet groeien - en dat ligt voor een deel aan het beslaan, ook te weinig beweging, misschien missende voedingsstoffen, verkeert bekappen - en je zoekt een oplossing, dan zul je iets moeten veranderen. Verwacht echter niet dat een beetje biotine (waarvan de werking nog steeds niet is bewezen) het verschil zal maken. Als het probleem groot genoeg is, sta je vanzelf open voor andere opties, blijkbaar is het probleem nog niet erg groot aangezien je alleen voor poedertjes opensta.

Aangezien ik dezelfde weg heb bewandeld, wilde ook echt niet van de ijzers af, want dan kon ik niet meer 2x in de week gaan mennen en haar hoeven groeide al zo slecht en ik wil toch echt 7x in de week buiten kunnen rijden... heb meer dan een jaar biotine gevoerd... mijn hoefsmid had daar uiteindelijk maar 1 oplossing voor .... (ik was de snelstslijtende ijzerklant met de langszaamstgroeiende hoeven) minder rijden!

Nu rij ik zonder ijzers alle dagen - behalve voor mennen (100% op de rijweg) gebruik ik hoefschoenen, die slijten snel, maar dat is het waard. Ik heb geen dag stil gestaan omdat ze te gevoelig liep - ik ben wel in de sneeuwwinter van 2012/2013 zonder ijzers gegaan - en toen even iets minder kunnen rijden door het weer.

Ach als je probleem groot genoeg is - dan pas ben je bereidt verder te kijken dan poedertjes. Tot die tijd, veel succes!

Dus jij hebt gewoon de ijzers eronder vandaan gehaald en toen groeiden ze opeens als kool en waren de hoeven keihard? Lijkt mij ook erg sterk hoor.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:46

Nee ik heb mijn ijzers eronder vandaan gehaald - en rij 5x per week 10 - 15 km buiten zoveel mogelijk in de berm - en stappen altijd op de weg. 1x per week op hoefschoenen en 1x per week in een rijbak. De eerste 3 maanden - reed ik tgv sneeuw en regen maar enkele keren per week, sindsdien rij ik ijzerloos elke dag. Ik ben wel begonnen zelf haar hoeven steeds meer bij te houden - daardoor worden ze ook steeds beter. Als de hoefsmid komt, hoeft er nooit iets af want... blijkbaar is de slijtage ongeveer gelijk aan de groei. In natte periodes zijn haar hoeven nog steeds aan de zachte kant, in droge periodes keihard. Ze staat wel dag en nacht buiten met een inloopstal. Ik geloof zeker dat veel beweging heel goed is voor hoeven. Zien is geloven - ik had nooit verwacht dat ik zonder ijzers zou kunnen, juist omdat ik zoveel buiten rij - maar het was of minder rijden of... een totaal andere weg inslaan. Mijn hoefsmid raadde deze stap sterk af, zei dat de hoeven nog harder af zouden brokkelen etc. Toen hij 4 maanden later kwam, snapte hij er niets van, want ik reed nu vast veel minder? Nee ik rij net zoveel als toen ik ijzers had... En ik ben nog elke dag blij dat ik niet iedere 3! weken de hoefsmid hoef te bellen omdat er weer een ijzer af is - en ik niet kan rijden - elke 3 weken had ik de hoefsmid om de ijzers opnieuw vast te zetten en elke 6 weken nieuwe ijzers. Dus zeg niet dat ik niet weet waar ik het over heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:50

Maar dat is per paard verschillend.. Mijn paard had met ijzer al bijna geen hoef meer en zonder kwam die amper aan meer vooruit.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:37

Mijn paard had met ijzer ook bijna geen hoef meer, vooral steeds meer nagelgaten en daardoor stukken eruit. Als laatste oplossing heb ik de diverse hoefijzerproducenten aangeschreven met de vraag om hoefijzers die minder snel slijten - widia puntjes zaten er al onder - zodat de ijzers langer eronder zouden kunnen blijven voordat de hoef helemaal geen houvast meer heeft. En heeft mijn hoefsmid er 12 mm ijzers onder gedaan, wat te zwaar is voor de gewrichten en pezen van een haflinger. Toen bleven de ijzers wel langer zitten alleen was ook duidelijk dat dit op termijn haar benen zou slopen.

Oplossing van hoefsmeden en DA's gaan vaak niet verder dan toch maar weer beslaan... Maar op een gegeven moment moet je wat, en als beslaan duidelijk geen oplossing is - wordt het tijd een andere weg te bewandelen als je... tenminste wilt blijven rijden en je paard een paardwaardig bestaan gunt.

Ben me gaan verdiepen in hoeven - en heb veel geleerd van o.a. www.paardenhoeven.info - deze dame geeft een cursus hoevenkijken waardoor je veel beter leert begrijpen hoe het werkt en waar de problemen kunnen zitten. Voor mij een eye-opener en ... niet alle hoefproblemen kunnen worden opgelost maar veel paarden sterven een vroege dood doordat hoefproblemen die voorkomen of opgelost hadden kunnen worden. Ik zeg niet dat dit bij jouw haf had gekunt hoor Yvank!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:53

SuperAssie schreef:
Ik wil niet aan natuurlijk bekappen beginnen. Klaar.
Ook zie ik echt dat blootvoets niet zitten. Voor het rijden zouden hoefschoenen inderdaad een optie zijn, maar op de wei ga ik mijn paard niet met hoefschoenen zetten en zonder loopt ie niet lang rond, dan issie zo kreupel als een hout.

Nogmaals, ik vroeg om tips waarmee ik eventueel zijn hoeven wat zou kunnen ondersteunen in de groei, niet om hoe goed of slecht ijzers wel niet zijn en dat ik mijn paard maar blootsvoets moet zetten en natuurlijk moet laten bekappen.
Ik heb enkele bruikbare tips gekregen(sommigen hier maar ook in pb), die ga ik ook toepassen en verder gaan die ijzers er voorlopig nog niet onderuit totdat ik een passendere oplossing heb gevonden dan dat natuurlijk bekappen.

Geweldig die reactie.

Je geeft zelf al aan totaaal geen idee te hebben hoe een hoef werkt. Hoe kan jij nu bepalen dan wat bruikbaar is en wat niet passend is? ;-) Je hebt geen flauw idee waar je t over hebt?

Maar goed het is al paar keer gezegt, als ze echt zo slecht groeien, en er is uitgesloten dat hij tekort heeft aan bepaalde vitamines/mineralen, dan gaat beslaan of poedertje dit of dat echt niet helpen, er is gewoon geen hoef meer over straks om te beslaan. En dan? Dan is het NOG erger dan nu.
Alhoewel ik aan de fotos betwijfel of ze echt zo slecht groeien, hij is lang zat en er is totaal geen slijtage dus wat voor reden heeft die hoef om te groeien nu? Bekap hem eerst is normaal en laat dan is wat slijten, en dan nog is de overgang die de hoef moet maken kost maand of 3, en meet het dan nog is, volgens mij groeien ze dan gewoon normaal.

Hij zal nu blootvoets best poedersuiker lopen ja, kan ik me ook wel voorstellen met zo'n bekapping. Maar een ijzer is en blijft symptoom bestrijding, die hoef gaat NOOIT beter worden zo.

Je kan wel zeggen geen discussie over ijzers, maar jij vraagt wat je er aan kan doen dat die hoef niet groeit, geen hem redenen om te groeien om te beginnen en dat ijzer + slechte bekapping hebben daar invloed op en dus onlosmakend verbonden met je vraag.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:58

Toydoll schreef:
SuperAssie schreef:
Ik wil niet aan natuurlijk bekappen beginnen. Klaar.
Ook zie ik echt dat blootvoets niet zitten. Voor het rijden zouden hoefschoenen inderdaad een optie zijn, maar op de wei ga ik mijn paard niet met hoefschoenen zetten en zonder loopt ie niet lang rond, dan issie zo kreupel als een hout.

Nogmaals, ik vroeg om tips waarmee ik eventueel zijn hoeven wat zou kunnen ondersteunen in de groei, niet om hoe goed of slecht ijzers wel niet zijn en dat ik mijn paard maar blootsvoets moet zetten en natuurlijk moet laten bekappen.
Ik heb enkele bruikbare tips gekregen(sommigen hier maar ook in pb), die ga ik ook toepassen en verder gaan die ijzers er voorlopig nog niet onderuit totdat ik een passendere oplossing heb gevonden dan dat natuurlijk bekappen.

Geweldig die reactie.

Je geeft zelf al aan totaaal geen idee te hebben hoe een hoef werkt. Hoe kan jij nu bepalen dan wat bruikbaar is en wat niet passend is? ;-) Je hebt geen flauw idee waar je t over hebt?

Maar goed het is al paar keer gezegt, als ze echt zo slecht groeien, en er is uitgesloten dat hij tekort heeft aan bepaalde vitamines/mineralen, dan gaat beslaan of poedertje dit of dat echt niet helpen, er is gewoon geen hoef meer over straks om te beslaan. En dan? Dan is het NOG erger dan nu.
Alhoewel ik aan de fotos betwijfel of ze echt zo slecht groeien, hij is lang zat en er is totaal geen slijtage dus wat voor reden heeft die hoef om te groeien nu? Bekap hem eerst is normaal en laat dan is wat slijten, en dan nog is de overgang die de hoef moet maken kost maand of 3, en meet het dan nog is, volgens mij groeien ze dan gewoon normaal.

Hij zal nu blootvoets best poedersuiker lopen ja, kan ik me ook wel voorstellen met zo'n bekapping. Maar een ijzer is en blijft symptoom bestrijding, die hoef gaat NOOIT beter worden zo.

Je kan wel zeggen geen discussie over ijzers, maar jij vraagt wat je er aan kan doen dat die hoef niet groeit, geen hem redenen om te groeien om te beginnen en dat ijzer + slechte bekapping hebben daar invloed op en dus onlosmakend verbonden met je vraag.

Precies. :j
Mijn paard loopt ook op eieren momenteel, maar die werd ook super slecht bekapt & beslagen dus dan is het niet raar dat hij nu niet zuiver loopt. Maar ja, dan laat ik het rijden even voor wat het is... Straks heb ik een paard met goeie en gezonde hoeven, en daar doen we het voor.

Supplementen gaan gewoon niet helpen. Er is geen doorbloeding, dus het supplement komt gewoon niet tot bij de hoef. Ik heb super veel geld uitgegeven aan biotine en daarna nog aan Silicahorse en het deed gewoon niets. Nu hij blootvoets staat & zonder supplementen, zijn zn hoeven al veel beter...

Jij moet gewoon nu beslissen wat je wil. Of je laat het zo en je kan er straks geen ijzers meer onder slaan omdat er gewoon geen plaats meer is voor de nagels of je gaat naar een andere, goeie hoefsmid die zn hoeven juist bekapt. Dan kan je, als je dat zo graag wilt, nog altijd een ijzertje eronder slaan, maar die hoefstand moet gewoon eerst beter.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:06

Om nog maar eens over die ijzers te beginnen: bij mijn paard zaten na drie weken de ijzers alweer los doordat de hoef enorm brokkelde. Heb verschillende hoefsmeden gehad totdat ik me in de hoeven ging verdiepen en het zonder ijzers wilde gaan proberen. Resultaat: nooit meer een brokkelhoeven gehad en ze heeft veel ruimere en soepeler gangen. Ik denk dat het voor ieder paard, dus ook jouw paard het proberen waard is! En voor de buitenritten: hoefschoenen! gaan 1000 tot 1500 km mee. Zeker weten voordeliger dan ijzers!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:16

Chrstine verdiepen in hoeven is verslavend toch? En ja ook hier geen brokkelhoeven alleen... hoefschoenen 1000 - 1500 km meegaan... dat wordt wel gezegd - maar dan moet je niet continu op de weg lopen. Mijn voorschoenen hebben 404 km (ik men alleen met schoenen en heb een km-teller op de kar!) gedaan en zijn versleten - gaten in de bodem. Mijn achterschoenen hebben een nog vrijwel nieuw profiel... dus die gaan die 1000 - 1500 km wel redden... Ik hoop dat door nu natuurlijk te bekappen - de hiellanding te verbeteren - de volgende voorschoenen langer mee gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:23

Toch blijf ik wel van mening dat je naar het paard moet kijken..

Zoals in geval van mijn paard was de hoef van binnen echt kapot. Dan kan je bekappen beslaan tot je een ons weegt maar het paard wordt nooit meer beter..

Eerst de oorzaak vinden dan pas de oplossing.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:41

door juist en zeer regelmatig bekappen - kunnen sommige hoeven die van binnen "kapot" zijn ook nog herstellen - niet allemaal - maar er is meer mogelijk dan veel mensen denken. Langzaam groeien hoeft niets te maken te hebben met een ander probleem dan een slecht hoefmechanisme wat nog verder wordt belemmerd door hoefijzers. Dus Yvank dat zou bij deze dame best de oorzaak kunnen zijn en ... dat kun je niet anders uitvinden dan... proberen het hoefmechanisme te verbeteren!

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:12

@sunny: hihi, zeg dat! Oh, leuk dat je met mennen ook hoefschoenen draagt! (ja, je paard dan...). Bij onze tuiger zijn namelijk ook vorige week de ijzers eraf gegaan en schaffen ook voor haar hoefschoenen aan. Dus die 1000 km gaan we dan niet halen met één setje :P

Maar even ontopic: uiteraard moet je naar het hele paard kijken als je bekapt/beslaat. De bouw en beweging van je paard en de stand van zijn benen/hoeven zijn cruciaal in het bekappen en beslaan en dat wordt door menig smid nogal eens over het hoofd gezien. Die kijken niet verder dan de hoef, rammelen er een ijzer onder of knippen de hoef weer op maat, terwijl het paard belemmerd wordt in zijn bewegingen. Met allerhande problemen met rijden als gevolg. Of in het gunstigste geval tot scheuren en brokkelen van hoeven tot gevolg.
Jezelf verdiepen in de materie is de beste remedie en zeker niet klakkeloos aannemen wat de hoefsmid zegt en er niet zonder meer van uit gaan dat hij goed werk levert. Althans, dat is mijn ervaring...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:26

Laten we ook niet vergeten dat een ijzer een hoefsmid meer opbrengt dan alleen even bekappen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:32

Vlgs mijn hoefsmid... is bekappen het snelste verdienen - 10 minuten volgende paard... beslaan is in verhouding veel meer werk ... plus materiaal plus in en uit laden.... maarja dat zijn zijn woorden...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:57

10 min bekappen??? Dan kan ik me niet voorstellen dat hij t fatsoendelijk doet...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:10

echt wel... wel traditioneel niet natuurlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:21

Ik heb ook eens een smid gehad die er 10 minuten over deed en de smid die ik jaren voor vast had deed er zo'n 30 a 40 minuten over.

Tja het verschil was wel duidelijk te zien en ook de communicatie en verstand van het bekappen.
Als ze er 10 minuten over doen is 2,5 minuut over 1 voet....nahhh. :(

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:47

Ach ja hoeven die door de eigenaar redelijk worden bijgehouden - die geen rare afwijkingen hebben - die iedere 3 maanden door een hoefsmid worden bekeken - een smid die al 15 jaar iedere dag - 5 dagen in de week bezig is met bekappen - met een gedegen training en naast zijn opleiding 14 jaar 1 dag in de week heeft meegelopen met 1 van de beste smeden in de regio (met 40 jaar ervaring) die alleen zijn bed uitkomt voor probleemhoeven... Tja... dan kun je toch goed werk leveren in 10 minuten... Ik zelf vind het bekappen ook steeds leuker maar ben dan een uur bezig met 1 hoef en... nog niet tevreden...

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:47

Ik zit met hetzelfde probleem en gebruik nu een voedingssupplement waar alles in zit. Biotine, magnisium, zwavel ed. Ben er nu een maand mee bezig en ook hier geld, dat je het langere tijd moet gebruiken alvorens je resultaat gaat zien...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:00

Ik weet niet of deze tip al gegeven is, ik heb de mijne een tijd zonder ijzers gehad en die brokkelde toen ook erg. Ik kreeg de tip om rozenbottelblaadjes bij te voeren. Die kun je krijgen via de paardendrogist. Die stimuleren het lichaam om het hormoon aan te maken wat goedgekeurd stimuleerd.
Ik voerde het die van mij omdat zijn voeten nog snel sleten en brokkelde. Toen ik dat eenmaal bijvoerde was na een maand ong al degelijk verschil te zien. Zijn hoef bleef wel kort, en sleet snel, maar brokkelde niet meer en groeide ook sneller.
Hij had een behoorlijke hap eruit en die was met 8 weken al niet meer te zien.
Hij stond toen ik het ging voeren ong. 10 uur per dag op de paddock en verder op stal, op rust en zonder ijzers.

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:50

Die van ons heeft geen brokkelhoeven, maar wel hoeven die nauwelijks groeien en heel snel slijten. Ik weet verder niks voor hulp bij de groei en hardheid, maar weet wel dat wij hoefschoenen hebben zodra we een rit naar buiten maken. Per paar 150 euro, alleen voor voor en ze doen het nog steeds na 1,5 jaar!