Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SuperAssie schreef:Bedankt voor je input. Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat hij beslagen is geworden door deze smid, dit is een 'collega' van mijn eigen smid en ik weet ook nog niet zo zeer wat ik met hem aan moet.
Mijn eigen smid heeft vorige keer expres hele dunne ijzers en nagels gebruikt juist omdat het stuk waar de nagels inmoesten te kort was en te zeer was afgebrokkeld(terwijl hij al dik een half jaar zonder ijzers stond toen, dus was niet van de nagelgaten die doorgescheurd waren), maar deze heeft er eigenlijk 'gewoon' ijzers onder gemaakt. Ik kwam er pas achter toen ze er al voor de helft opzaten. Toen viel me ook pas op dat hij geen puntjes eronder had gemaakt wat mijn eigen smid wel doet(voor het schrapen, zodat de ijzers langer meegaan omdat hij nogal graag schraapt)
Zo stond hij bij mijn eigen smid op zijn ijzers:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10177457_624038447684926_7670989226027417361_n.jpg
Of je het erg goed kan zien weet ik niet, maar voor het idee.
sunny43 schreef:Dus hele dunne ijzers en dan 12 weken eronder? Zegt mij genoeg, dan heb je nauwelijks slijtage... of rij je amper. Bij mij waren ze in 6 weken meer dan op en dan ...dikke 10mm ijzers. Als de hoeven niet groeien - en dat ligt voor een deel aan het beslaan, ook te weinig beweging, misschien missende voedingsstoffen, verkeert bekappen - en je zoekt een oplossing, dan zul je iets moeten veranderen. Verwacht echter niet dat een beetje biotine (waarvan de werking nog steeds niet is bewezen) het verschil zal maken. Als het probleem groot genoeg is, sta je vanzelf open voor andere opties, blijkbaar is het probleem nog niet erg groot aangezien je alleen voor poedertjes opensta.
Aangezien ik dezelfde weg heb bewandeld, wilde ook echt niet van de ijzers af, want dan kon ik niet meer 2x in de week gaan mennen en haar hoeven groeide al zo slecht en ik wil toch echt 7x in de week buiten kunnen rijden... heb meer dan een jaar biotine gevoerd... mijn hoefsmid had daar uiteindelijk maar 1 oplossing voor .... (ik was de snelstslijtende ijzerklant met de langszaamstgroeiende hoeven) minder rijden!
Nu rij ik zonder ijzers alle dagen - behalve voor mennen (100% op de rijweg) gebruik ik hoefschoenen, die slijten snel, maar dat is het waard. Ik heb geen dag stil gestaan omdat ze te gevoelig liep - ik ben wel in de sneeuwwinter van 2012/2013 zonder ijzers gegaan - en toen even iets minder kunnen rijden door het weer.
Ach als je probleem groot genoeg is - dan pas ben je bereidt verder te kijken dan poedertjes. Tot die tijd, veel succes!
SuperAssie schreef:Ik wil niet aan natuurlijk bekappen beginnen. Klaar.
Ook zie ik echt dat blootvoets niet zitten. Voor het rijden zouden hoefschoenen inderdaad een optie zijn, maar op de wei ga ik mijn paard niet met hoefschoenen zetten en zonder loopt ie niet lang rond, dan issie zo kreupel als een hout.
Nogmaals, ik vroeg om tips waarmee ik eventueel zijn hoeven wat zou kunnen ondersteunen in de groei, niet om hoe goed of slecht ijzers wel niet zijn en dat ik mijn paard maar blootsvoets moet zetten en natuurlijk moet laten bekappen.
Ik heb enkele bruikbare tips gekregen(sommigen hier maar ook in pb), die ga ik ook toepassen en verder gaan die ijzers er voorlopig nog niet onderuit totdat ik een passendere oplossing heb gevonden dan dat natuurlijk bekappen.
Je hebt geen flauw idee waar je t over hebt?Toydoll schreef:SuperAssie schreef:Ik wil niet aan natuurlijk bekappen beginnen. Klaar.
Ook zie ik echt dat blootvoets niet zitten. Voor het rijden zouden hoefschoenen inderdaad een optie zijn, maar op de wei ga ik mijn paard niet met hoefschoenen zetten en zonder loopt ie niet lang rond, dan issie zo kreupel als een hout.
Nogmaals, ik vroeg om tips waarmee ik eventueel zijn hoeven wat zou kunnen ondersteunen in de groei, niet om hoe goed of slecht ijzers wel niet zijn en dat ik mijn paard maar blootsvoets moet zetten en natuurlijk moet laten bekappen.
Ik heb enkele bruikbare tips gekregen(sommigen hier maar ook in pb), die ga ik ook toepassen en verder gaan die ijzers er voorlopig nog niet onderuit totdat ik een passendere oplossing heb gevonden dan dat natuurlijk bekappen.
Geweldig die reactie.
Je geeft zelf al aan totaaal geen idee te hebben hoe een hoef werkt. Hoe kan jij nu bepalen dan wat bruikbaar is en wat niet passend is?Je hebt geen flauw idee waar je t over hebt?
Maar goed het is al paar keer gezegt, als ze echt zo slecht groeien, en er is uitgesloten dat hij tekort heeft aan bepaalde vitamines/mineralen, dan gaat beslaan of poedertje dit of dat echt niet helpen, er is gewoon geen hoef meer over straks om te beslaan. En dan? Dan is het NOG erger dan nu.
Alhoewel ik aan de fotos betwijfel of ze echt zo slecht groeien, hij is lang zat en er is totaal geen slijtage dus wat voor reden heeft die hoef om te groeien nu? Bekap hem eerst is normaal en laat dan is wat slijten, en dan nog is de overgang die de hoef moet maken kost maand of 3, en meet het dan nog is, volgens mij groeien ze dan gewoon normaal.
Hij zal nu blootvoets best poedersuiker lopen ja, kan ik me ook wel voorstellen met zo'n bekapping. Maar een ijzer is en blijft symptoom bestrijding, die hoef gaat NOOIT beter worden zo.
Je kan wel zeggen geen discussie over ijzers, maar jij vraagt wat je er aan kan doen dat die hoef niet groeit, geen hem redenen om te groeien om te beginnen en dat ijzer + slechte bekapping hebben daar invloed op en dus onlosmakend verbonden met je vraag.